Ik heb soms ook best last om op het paard te komen, vooral als het koud is dan ben ik helemaal stijf. Normaal is het een zwier en voila ik zit. Maar soms is het echt zo erg, dan hang ik kei lang en dan is het kei lastig gewoon. Wat ik dan meestal doe is...
de zwaai langer maken, waardoor je iets meer snelheid krijgt en dus in en keer door kan. Wat ik dan doe is ik ga naast de nek van paard staan met mijn neus naar het zadel toe, dan draai ik de beugel een beetje, zodat als ik opstap de beugel niet gedraaid zit, dan steek ik mijn linker voet in de beugel, vervolgens pak ik met mijn linker hand de teugels vast. Dan draai ik een beetje naar buiten, en in een soort van draai beweging pak ik snel mijn zadel vast en zwier erop, meestal gaat dat wel goed... Maar let er wel op dat je in de zwaai niet de neus van je laars in zijn buik prikt....
Sando
Geplaatst: 17-01-03 10:27
OP mijn oude stal had iemand ook zo`n beugel voor haar paard van 1.78. Wij noemde dat een oma stijgbeugel.....hihihi
Alvaron
Geplaatst: 17-01-03 10:52
Gelukkig, ook ik ben dus niet de enige. Ik stap ook op met een krukje of een boomstronk. Ik ben maar 1.60 en heb een paardje van wel 1.51 (volgens het stamboek dan, zelf heb ik hem 1.47 gemeten). Moet zeggen dat ik op de rijvereniging wel vaak vreemd wordt aangekeken.
Jammer dan hoor. Mijn paardje heeft een peesblessure gehad en ik ben noch de lenigste noch de lichtste dus ik stap lekker op met een krukje o.i.d. }>. Vind Alfie ook veel fijner!
Sando
Geplaatst: 17-01-03 12:01
Prima hoor Alvaron, is voor het paard beter. En als jij dat makkelijker vindt....waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, toch... In Engeland bij bepaalde stallen zijn ze verplicht om met het krukje op te stappen. Bij ons stappen ze ook bijna allemaal via een cavaletti of bankje op.
Sannuh
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-03 21:46
Nou vandaag ging et eigenlijk in 1 keer goed en et enige wat ik anders gedaan heb is van tevoren een beetje me beenspieren oprekken..dus dat ga ik maar vaker doen denk ik
June_oud
Geplaatst: 18-01-03 00:20
Ach......... het kan altijd erger. Ik klim ook altijd "zeer elegant" op mijn paard. Daar hebben ze bij mij op de club enorm veel plezier om. Laatst zou ik even een paard voor iemand anders inrijden tijdens een onderlinge wedstrijd. Ik dacht: "deze keer zal ik eens even met een zeer elegante zwaai opstijgen". Dus......... ik stijg............. ik zwaai............. ik donder er zo aan de andere kant weer af!!!
Branca
Geplaatst: 19-01-03 17:17
Inderdaad...als ik in Engeland ga rijden..meestal opstappen via een krukje..is vriendelijker voor het paard! Ik vind dat ze daar (tja, natuurlijk niet overal) vriendelijker omgaan met dieren. Dat begint bij hun al op school.
Sando
Geplaatst: 20-01-03 01:20
Daar zouden ze hier ook in moeten voeren.. respect voor dieren bijbrengen.