Z dressuur maar ik weet het even niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diega

Re: Z dressuur maar ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:40

petty schreef:
drama met punten in de 170...

Ook nu stond er met name weer: geen losheid, niet bergop, weinig buiging, te weinig takt, verruimt niet...

Er is wat mis in je basis. Het is al duidelijk waar het probleem zit, je geeft dat zelf al aan, (zie citaat) daar moet aan gewerkt worden. Ga 'ns rustig kijken als je op je paard zit, geeft hij wel goed na (losheid), daarna gaan werken aan de buiging. Ben je niet te gefocust op het oefeningen rijden. Als je paard goed voor elkaar is gaan de oefeningen nl bijna vanzelf.
En voorlopig even geen wedstrijden rijden, het is nl geen reclame voor de buitenwereld als je steeds laag scoort en je raakt zelf gedemotiveerd.
Instructrice op Grand Prix niveau zegt me niets, het goed lesgeven en het overbrengen van informatie (ook theoretisch) is veel belangrijker, en als je zoveel problemen in je basis hebt slaat ze waarschijnlijk een stukje over . Heb het er met haar over, vraag haar: vind je dat mijn paard goed voor het been is / goed nageeft / goed op het achterbeen loopt. En vraag ook waarom ze iets vind want al die dingen die ik net noem heb je niet voor elkaar.

Ps dit is opbouwende kritiek, om je een duw in de goede richting te geven en wat stof tot nadenken Haha! .

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:46

Heb niet alle reactie's gelezen en misschien is het al eerder gezegd en door jou op gereageerd, maar misschien is het een idee om je zadel eens na te laten kijken door een zadelmaker.
Mijn paard staakt sinds kort zo nu en dan, mijn zadel bleek lang niet zo goed te passen als ik voorheen dacht Boos!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:48

Neem eens les van iemand anders.
Misschien dat een "verse" instructeur er weer anders tegen aan kijkt en van iedereen leer je weer wat nieuws!
Nu zit je blijkbaar vast, dus tijd voor een andere aanpak!
Succes.

PS ik ga ervan uit dat er niks lichamelijks aan de hand is met je paard.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:52

Als ik jou was zou ik je paard eens een paar maandjes vakantie geven, en daarna weer rustig oppakken Knipoog
Even alles verwerken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:35

Wesseltje schreef:
Als ik jou was zou ik je paard eens een paar maandjes vakantie geven, en daarna weer rustig oppakken Knipoog
Even alles verwerken.

Waarom?
Wat valt er volgens jou te verwerken dan?

Ik vraag me wel af wat je instructrice er van vind. Je geeft aan dat je tevreden bent met de instructie maar toch loop je tegen hele essentiële, basale problemen aan. Dat strookt in mijn ogen niet met elkaar en ik ben benieuwd hoe zij daar tegenaan kijkt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:34

Het kan aan vele zaken liggen. De standaard bokt reacties zijn hier al ruim vertegenwoordigd (laat hem/het zadel eens nakijken, hij kan het geestelijk niet verwerken dus geef hem maar rust) en je hebt al aangegeven dat dat het probleem niet is (dus ik snap niet waarom men hier dan nog steeds in herhaling valt?)

Met 10 jaar Z1 is echt geen heel hoog niveau/onredelijke opgave voor een normaal paard. Maar misschien heeft hij toch een tekort aan beweging om goed mee te kunnen draaien in de sport? Je zegt dat je veel opmerkingen krijgt als geen tact, te weinig verruiming etc.? Nu kan je daar natuurlijk met juiste training aardig wat in verbeteren. Maar als beweging er van nature echt niet in zit, houdt dat op een bepaald punt op... Kan hij in vrijheid wel goed bewegen?

Nu zullen de meeste instructeurs niet zo snel zeggen dat een paard tekort aan potentie heeft, maar je zou je instructeur eens om een heel eerlijk oordeel kunnen vragen? Verder zou je instructeur toch ook oorzaken moeten kunnen aanwijzen waarom er geen vooruitgang meer is?

petty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 13:22

Dank je wel voor met name de laatste reacties....

Zoals ik al zei ben ik een half jaar geleden over gestapt op een andere instructeur die inderdaad aangeeft dat dat er veel nadruk op de oefeningen heeft gestaan en niet op het totale rij plaatje.

Ze is nooit naar een wedstrijd van mij komen kijken en dat vind ik ook niet erg maar op het moment dat ik in de les rij let ze constant op mij en zou ik eventuele dingen die ik zelf in een training niet goed doe of vergeet in de les niet kunnen vertonen omdat ze dan direct met tips komt.
Paard loopt in een les ook vaak wat fijner dan als ik alleen rij. Instructrice geeft ook aan dat de oefeningen het probleem niet zijn maar puur de dingen die eraan vooraf gaan (basis...) op geoefend moet worden.

Ik weet er ook niet alles van... maar ik zie echt het nut niet in van het paard vakantie geven. Vanwege mijn zwangerschap heeft hij vorig jaar een paar maanden niet echt gelopen maar daarna pakte ik hem weer op en is het niet verbeterd..
Heeft dus geen zin gehad.

De punten die ik aangaf waar het in de proef fout gaan zijn denk ik ook geen dingen die met rust/ vakantie op te lossen zijn maar lijken gewoon basis problemen...

Fijn dat ik nu een paar reacties lees die dat ook denken.

Los in de wei loopt hij helemaal niet zo verkeerd, zijn voorbeen had wat langer mogen zijn en echt super bergop loopt hij niet maar puur voor de gangen krijg ik ook op westrijd veel 7 of 8 -en (laatste 3 onderdelen).

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:45

Ik zou een andere instructriece nemen, je weet dan zeker dat er gevarieerd les wordt gegeven.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:56

Ik denk dat een maand of langer rust in dit verhaal niet veel oplost. Zeker als je instructeur aangeeft dat het punt in de basis zit snap ik eerlijk gezegt niet dat je nu 'verbaast' bent over het feit dat het steeds minder gaat..
Het is Z, dan behoort die basis er wel in te zitten, Z rijden is meer dan trucjes rijden!

Als je paard minder plezier heeft, en er komt commentaar als meer lossigheid, meer bergop, meer tact etc. Ligt het probleem mijn inziens in de basis.

Mijn advies is: Al je wedstrijden voor de komende 2, 3 maanden afzeggen. Dat is stap 1. Stap 2 is basis, basis, basis.
Ga voorwaarts neerwaarts rijden, kijk of je paard de hand steeds weer wil volgen, blijven controleren, is hij los, loopt hij van achter naar voren, zoekt hij mijn hand op, ontspant hij zijn rug. Enz. Goede oefeningen voor vooral het ontspannen in de rug is véél overgangen draf-galop rijden in lage lijnen. korte stukken galopperen, terug naar draf en weer aan galopperen.

Verder natuurlijk véél schakelingen en overgangen. Oefeningen kunnen best mee genomen worden, maar dan om te gymnasticeren, losser en rechter te maken, níet om een oefening te rijden. En laat zijn rug eens na kijken...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:41

In 1 jaar van niks naar het Z vind ik erg hard gaan eerlijk gezegd, maar dat had je al moeten kunnen rechtzetten in de laatste 2 jaar... Ik heb het eerlijk gezegd niet voor de 'rust-optie'. Mss eens een maand of 2 in training zetten bij een professionele ruiter? Dan kun je er al makkelijker uitfilteren waar de fout zit zeg maar...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:07

Het klinkt als een lastige situatie. Waar ik eigenlijk erg benieuwd naar ben, en wat ik in je reacties niet precies terug kan vinden: wat voel je zelf hierover? Je zegt dat je de indruk hebt dat het paard wel plezier heeft in het werk, dat is al heel belangrijk.

Maar als je een proefje rijdt, en je vraagt bv verruiming, wat gebeurt er dan? Negeert hij je hulp of gaat hij bv sneller zonder de passen te verruimen, doet hij het heel kort even goed maar valt meteen weer terug? En als je buiging vraagt, desnoods heel overdreven, waar gaat het dan mis: verzet hij zich ertegen, kruipt hij achter de teugel, valt hij naar binnen? Als je thuis aan het werk bent, en je let even niet op het mooi maar maakt je hulpen enorm, lukt het dan wel?

En heb je de kans om zelf een ander paard te rijden om eens op een andere manier met je eigen houding en hulpen bezig te zijn? (Ik wil zeker niet zeggen dat het dus jouw fout is, maar het is vaak nog veel moeilijker om een bepaald lastig punt voor beiden zelf eruit te halen. Je houdt elkaars reacties makkelijk in stand: denk bv alleen al aan het ontspannen. Als het paard moeilijk ontspant, is dat voor de ruiter ook moeilijker, maar omdat het voor de ruiter moeilijker is, wordt het voor het paard nog moeilijker.
Een ander paard kan je dan ineens een ander inzicht opleveren, je net even de gelegenheid geven een andere aanpak te proberen en dan met frisse blik aan de gang te gaan.)

Ik denk dat de manier waarop het 'niet' gaat veel informatie kan geven over welke kant je op zou kunnen zoeken om het 'wel' te laten gaan, of om te bepalen dat je inderdaad de grens hebt bereikt.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:09

poes schreef:
In 1 jaar van niks naar het Z vind ik erg hard gaan eerlijk gezegd, maar dat had je al moeten kunnen rechtzetten in de laatste 2 jaar... Ik heb het eerlijk gezegd niet voor de 'rust-optie'. Mss eens een maand of 2 in training zetten bij een professionele ruiter? Dan kun je er al makkelijker uitfilteren waar de fout zit zeg maar...

Poes, effe off topic, maar als je je vriendje beu bent wil ik 'm wel Knipoog!

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:10

petty schreef:
Ik heb een lieve 10 jarige ruin waar ik sinds een klein jaartje Z mee start.

Ik loop op het moment tegen zoveel problemen aan dat ik het eigenlijk niet meer zo zie zitten en het plezier ook echt even kwijt ben...

Inmiddels heb ik 12 winstpunten 'verzameld' (meestal 1 of 2 wedstrijden per maand dus 2 of 4 proeven).... in het Z1 maar eigenlijk heb ik ze niet verdient, want het gaat gewoon niet lekker.

Afgelopen weekend weer een drama met punten in de 170...

Ook nu stond er met name weer: geen losheid, niet bergop, weinig buiging, te weinig takt, verruimt niet...

Ik train 6 keer in de week en zorg voor voldoende variatie.. Eigenlijk ben ik er altijd van overtuigd geweest dat de fout bij mij lag maar het lukt gewoon niet... terwijl ik eerder al 2 paarden van niks naar Z heb gereden en deze problemen niet tegen ben gekomen.

Wat denken jullie als jullie bovenstaande lezen: ligt het voor 100% aan mij of zou het ook zo kunnen dat de top voor het paard wat bereikt is?

Ik snap dat het moeilijk is hier via Internet iets over te zeggen maar hoop toch dat jullie je mening willen geven.

Het plezier gaat bij mij weg, krijg steeds meer frustraties.

Ik ben tevreden over mijn instruktie en heb dit besproken met haar maar wil graag een mening van jullie hoe jullie hier tegen aan kijken.

Ben je na alle goedbedoelde adviezen al wat wijzer geworden eigenlijk...'?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:22

petty schreef:
Instructrice geeft ook aan dat de oefeningen het probleem niet zijn maar puur de dingen die eraan vooraf gaan (basis...) op geoefend moet worden.

Als je instructrice dit heeft opgemerkt, dan neem ik aan dat jullie lessen hier ook op worden aangepast? En dan moet je geduld hebben en bevestigen.
Als je trainingen en lessen niet worden aangepast aan het opgemerkte probleem, dan heeft het weinig zin denk ik en zal het niet beter worden.
Je hoeft natuurlijk niet weg te gaan bij je huidige instructrice, maar wat zou je er van vinden om om de week bij haar en een andere te lessen?
Daar kun je veel profijt van hebben, want iedereen ziet andere dingen en werkt ergens anders aan. Uiteindelijk geef je zelf toch weer een draai aan wat je geleerd wordt en merk je wel wat voor je paard het beste werkt.

Ik denk dat je gewoon wat dingetjes moet gaan proberen en dan vooral met de basis bezig gaan!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:28

na al deze reacties te hebben gelezen heb ik toch zoiets van, heb je misch een klein filmpje?? kunnen we misch beter oordelen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:59

Weltevreden schreef:
poes schreef:

Poes, effe off topic, maar als je je vriendje beu bent wil ik 'm wel Knipoog!

Ga eens lekker op een ander zijn lief zitten geilen zeg
Hamer

Huilen van het lachen Haha!
Ik ga het vriendje nog lekker even zelf bijhouden dus Vork

TS: mag ik vragen hoe jouw gemiddelde trainingsschema eruitziet en hoe de lessen opgebouwd worden? Lachen Veel mensen kunnen daar mss wat mee?

Kun je ook voor jezelf zo duidelijk mogelijk omschrijven wat er eigenlijk niet genoeg lukt?

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:53

het kan aan jou liggen dat jij geen zin meer hebt of even geen lekkere bui. maar je paard kan ook op zijn top zijn. niet elk paard kan alle niveau's helemaal aan. ook zou je eens een tijdje niet heel extreem met het trainen bezig kunnen zijn. wat meer naar buiten en vertroetelen. ook zou je de instructrie eens om raad kunnen vragen. het kan ook zijn dat je daar niet genoeg meer leert. vertel haar sowieso over de problemen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:57

doe je ook weleens wat anders dan alleen maar dressuur? (kan zijn dat het ergens al staat maar heb niet t hele topic gelezen) misschien kun je eens een weekje gaan buiten rijden of af en toe eens springen? zij jullie er niet gewoon een beetje klaar mee? tijd voor wat anders?misschien moeten jullie er even uit

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:02

Even ter steuntje in de rug, ik heb ook een tijd bij een Grand Prix amazone gereden, echt superveel geleerd, met name op het gebied van oefeningen. Gingen als een speer naar het M2 en daar liepen we vast, ze kreeg toen ook een blessure en is een jaar uiteindelijk uit de running geweest, ook door mijn zwangerschap. Daarna begonnen met trainen bij de fysiotherapeute die haar behandelde en alleen maar basis-basis-basis gedaan. Vervolgens als een speer van het M2 naar het Z mét winstpunten en bovenaan meedoen.

Mijn paard is van het type "nou niet zo soepel van zichzelf" en als je daarmee alleen maar oefeningen traint rijdt je haar binnen 1 week knettervast! Beetje vergelijkbaar misschien, behalve dan dat jouw paard zo te lezen wat meer talent van zichzelf meeheeft.

Ben ook wel benieuwd hoe jouw training eruitziet eigenlijk!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:27

WowAmigo schreef:
Mijn paard is van het type "nou niet zo soepel van zichzelf" en als je daarmee alleen maar oefeningen traint rijdt je haar binnen 1 week knettervast!

Dat heeft mijn paard ook. Hij is wat van het ouderwetse type, wat strak in de rug (plat kruis) Maar hij heeft wel veel beweging. Helaas is hij niet te rijden als hij niet goed over de rug gaat (dan stuiter je er namelijk af Haha! ) Ook is hij van nature wat flegmatiek. Als ik niet heel consequent ben met mijn hulpen, reageert hij lauw. In mijn training ligt de nadruk ook alleen maar op nagevelijkheid en lossigheid (door steeds van h-halshouding te wisselen van opgericht naar LDR en weer terug) en op scherp paar het been maken (door veel schakelen). Als ik hem zo goed los door zijn lijf heb en scherp aan de hulpen dan zijn de oefeningen peanuts. Ook heeft hij dan ineens een hele andere uitstraling (attenter, plezieriger) Ik les zelf ook bij een GP instructeur en in de les besteden we daar dus heel veel aandacht aan. Het goed scherp maken aan de hulpen is soms niet altijd even leuk om te doen (geen reactie is een hele flinke por, en dat concequent volhouden) Maar het resultaat mag er zijn, mijn paard loopt nu heel goed in het Z2.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:05

Ik vind het zo'n rare gedachtengang dat de zwaardere klassen van de basissport alleen voor beter bewegende paarden zijn. Van goed toegepaste training wordt je paard juist beter in zijn bewegingen. Tuurlijk kun je van een Fiatje geen Ferrari maken, maar het Z2 is echt voor elk normaal gezond paard haalbaar. Je zult er misschien wel je training wat op aan moeten passen.

Ik heb meerdere hele normale tot zelfs heel beperkte paarden opgeleid, en allemaal zijn ze een klasse beter gaan bewegen door training. Door heel gericht te werken aan je paard écht los in het lijf, écht op eigen benen, écht scherp aan de hulpen te zetten, zoals Jasmijn hierboven ook omschrijft, kun je een boel bereiken.

Ik blijf nieuwsgierig naar de rol en mening van de instructrice. Ook al heeft ze je nog nooit op concours gezien, ze zal er toch een mening over hebben dat je maar met 170 punten thuis komt? Als je daar inmiddels een half jaar traint had je ondertussen toch echt resultaat mogen zien. Misschien niet direct in je punten op concours, maar toch zeker in het "algemene beeld" van je paard. Als jij thuis niet kunt narijden wat je in de les wel kunt bereiken, waar ligt dat dan aan? Zet je je thuis minder in, is je instructrice wel duidelijk, werkt ze op een manier die jij je eerst nog eigen moet maken en heb je daar misschien meer begeleiding in nodig? Stel jezelf dat soort vragen en zorg dat je gerichter gaat trainen.

petty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 19:02

Op het moment dat ik les heb is er iemand die mij constant corrigeerd en ik de kans niet krijg om fouten te maken. Na 3/4 uur gaat hij pas lekker lopen. De tijd daarvoor zijn we constant bezig met rechtrichten en van achter naar voren te laten lopen. Instructie zegt dat het geen makkelijk paard is die zich zelf gemakkelijk geeft, hij is moeilijk te rijden --> ook als zij er zelf op gaat. Steeds probeert hij weer iets nieuws om ergens onder uit te komen.

Als ik alleen aan het rijden ben gaat het beter dan op wedstijd. Dit omdat ik dan kan wachten op het juiste moment om de oefening te rijden. In de preof zit alles dicht op elkaar en in de OUDE M2 proeven had ik (vind ik) meer tijd om voor te bereiden.

NU wordt hij heet en valt uit elkaar. De tijd tussen de ene en de andere oefening voelt te kort en als eenmaal 1 ding fout gaat krijg ik het volgende niet voldoende voorbereidt.

Ik rij naast mijn eigen ruin een paard bij (3 keer in de week) die zz-zwaar start, hiermee en met mijn vorige eigen paarden ben ik deze problemen niet tegen gekomen.

IK ben er inmiddels van overtuigd dat het aan de basis ligt maar zoals ik al aangaf geeeft ook mijn instructrice aan dat het geen makkelijk paard is.
De activiteit kan ik in een proef niet om zetten in werk voor mij....

Iemand vroeg zich af wat ik de hele week met het paard doe maar zoals ik al eerder aangaf krijgt hij echt voldoende afwisseling, ik denk of weet eingelijk wel zeker dat het daar echt niks mee te maken heeft.

Heb nog niet eerder een fysio of zoiets naar hem laten kijken. Misschien een optie maar aan de andere kant... waarom merk ik het dan JUIST in de proef.... misschien vanwege wat spanning van beide kanten wat er ook bij komt kijken?

Instructrice zegt dat paard thuis steeds beter gaat lopen en dat de wedstrijden tijd nodig hebben omdat hij behoorlijk sensibel is..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:27

Als ik jouw verhaal zo lees heb je je paard gewoon nog niet goed genoeg voor elkaar om er fijne proeven mee te rijden.

Ik heb zelf nu een jaar een Z1 paard, heb zelf dat niveau nooit gereden overigens, en ook ik had er last van dat ze pas na 3/4 uur lekker ging lopen, en vooral als ik les had het dan op een gegeven moment super fijn ging, en ik het thuis niet na kon rijden.

Ik ben voor mezelf uiteindelijk gaan zoeken naar een andere manier van rijden en een andere aanpak.
Het is een heel gevoelige merrie, kan veel schrikken, en is ook erg lenig en handig om onder moeilijke dingen uit te proberen te komen. Boos worden werkt averechts, dus dan moet je het zoeken in zelf handiger worden en de juiste snaar/aanpak zien te vinden. En er meer aan rijden zonder onzeker te worden Schijnheilig

Als bij jullie de basis nog niet genoeg in orde is, dus je hebt nog niet genoeg "over" als het gaat om nagevelijkheid, controle, aan de hulpen staan en dat in ontspanning met aangespannen paard, dan kom je dat in moeilijkere situaties gelijk tegen.

Doortrainen dus op controle, ontspanning in aanspanning en lossigheid, totdat je dat thuis en op les voor 150% voor elkaar hebt, en dan de moeilijkere situaties opzoeken om te proberen daar datzelfde gevoel te bereiken en te behouden.

je zou je dus niet moeten focussen op je proeven en je oefeningen, maar als je op wedstrijd gaat doelen stellen als controle behouden, nagevelijkheid en lossigheid vasthouden, scherper aan de hulpen houden, en daar iets kleind uit kiezen en kijken of je dat kunt bereiken die wedstrijd, of bij het losrijden. Zie de wedstrijden als een training, en probeer er net zo te gaan rijden als bij je instructrice tijdens de les.

Wil ze misschien een keer aan wedstrijdbegeleiding doen? als je een wedstrijd in de buurt hebt? Of 1 waar zij zelf ook moet starten?
Misschien kan ze je helpen met je losrijden zodat je ook daar het goede gevoel kunt bereiken en dan gaan je proeven vast ook gelijk veel beter.

Succes!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:36

Hij kan natuurlijk ook gewoon op zijn hoogsthaalbare niveau zitten..? Of klinkt dit dom..??
Anders zou ik inderdaad eens een tijdje rustig gaan rijden, basis, buitenrijden en vrije dagen, breng variatie en plezier er in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:43

Ik denk dat je basis gewoon niet goed is....... en dan loop je inderdaad vast in het Z....... de oefeningen kan elke boerenknol, maar de oefeningen goed uitvoeren valt of staat met de basis......

geef je paard een maand vakantie en ga dan gewoon daarna simpel rijden, rechtrichten, van achteren naar voren, flitsend aan het been maken, werken aan een correcte buiging en stelling.......

laat die oefeningen maar even zitten, gewoon eerst de basis goed......

succes!