Hoe doorzitten in draf??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goldy

Re: Hoe doorzitten in draf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:55

jaa dat dacht ik ook maar toch niet helemaal, bleek ik een blokade te hebben van uit een oude knie blessuere!!!
lag ik bij de ostheopaat!

die brave pony ging hele tijd naar rechts als ik recht uit wilde.
bleek ik naar rechts te zitten met mijn heupen zag het op de foto's die zus van mij maakte toen ze kwam les geven!!
ook zij zag het, gelijk de hele les aan gewerkt en nu beginnen we met het recht maken van mij dan de pony daarna aan het werk!

van daar 2 zien meer dan 1(zeker als je er op zit)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:59

goldynf schreef:
jaa dat dacht ik ook maar toch niet helemaal, bleek ik een blokade te hebben van uit een oude knie blessuere!!!
lag ik bij de ostheopaat!

die brave pony ging hele tijd naar rechts als ik recht uit wilde.
bleek ik naar rechts te zitten met mijn heupen zag het op de foto's die zus van mij maakte toen ze kwam les geven!!
ook zij zag het, gelijk de hele les aan gewerkt en nu beginnen we met het recht maken van mij dan de pony daarna aan het werk!

van daar 2 zien meer dan 1(zeker als je er op zit)

Ow, dat is wel onverwacht dan ja. Misschien ligt het dan wel aan mij Bloos
Ik zal een keer iemand laten filmen! Dankjewel!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 02:52

Als het erg lastig is om je paard aan de teugel te laten lopen, dan zul je toch eerst daar moeten beginnen met oefenen. Want als je paard niet ontspannen aan de teugel kan lopen, heeft het echt geen zin om te gaan doorzitten. Dan zit je inderdaad continu te stuiteren, dat wil gewoon niet hoor!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:09

Zolang als je paardje niet over de rug is, kun je doorzitten wel vergeten. Heb even in je profiel gespiekt en dit viel me op: zadel is te klein voor jou en ligt veelal te ver naar voren. Op alle foto's loopt je paardje lekker 'sterren te kijken'. Hier zul je dus eerst wat aan moeten doen, voordat je uberhaupt aan doorzitten kunt denken. Pas als aan de 'randvoorwaarden' (zadel) wordt voldaan, zul je je dus moeten richten op het vw/nw rijden. Als je paardje dan lekker los over de rug gaat lopen, kun je enkele passen gaan doorzitten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 09:28

aslo schreef:
Zolang als je paardje niet over de rug is, kun je doorzitten wel vergeten. Heb even in je profiel gespiekt en dit viel me op: zadel is te klein voor jou en ligt veelal te ver naar voren. Op alle foto's loopt je paardje lekker 'sterren te kijken'. Hier zul je dus eerst wat aan moeten doen, voordat je uberhaupt aan doorzitten kunt denken. Pas als aan de 'randvoorwaarden' (zadel) wordt voldaan, zul je je dus moeten richten op het vw/nw rijden. Als je paardje dan lekker los over de rug gaat lopen, kun je enkele passen gaan doorzitten.

Mijn zadel is zeker niet te klein, ik heb een 18" dressuurzadel, terwijl ik eerst altijd op een 17" reed.
Dus daar ligt het probleem niet..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 09:49

Ik rijd wel bitloos even voor de duidelijkheid.
Ik heb op mijn profiel nu nieuwe rijfoto's (van woensdag)
En een paar van 2/3 weken geleden om te vergelijken..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:57

Ik heb er zelf ook moeite mee, bij een van mijn lessen is dit eens gezegd:

Eerst het paard lekker over de rug laten lopen, lekker los en ontspannen. Als je dan gaat aandraven kan je ipv meteen te gaan lichtrijden eerst een paar passen doorzitten (pasje of 6) en daarna gaan lichtrijden. Dan rij je eventjes een fijne draf en ga je terug naar de stap om vervolgens weer aan te draven en een paar pasjes doorzitten.

Daarnaast kan je je ook af vragen zijn je heupen los? Daarmee moet je de bewegingen kunnen opvangen. Goede oefeningen waren bij mij rondjes draaien met de heupen etc.

Dat waren de tips die ik eens kreeg, maar uit ervaring weet ik dat het kilometers maken is.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:59

Nou ik had/heb hetzelfde probleem. Ik reed eerst op Jenna die redelijk vlak draafde maar doordat ze vroeger uitgegleden is kunnen we haar niet meer ohz rijden. Dus toen ging ik op Hinde. Ik wist niet wat ik meemaakte. Ik stuiterde alle kanten op en aangezien ik niet kan lichtrijden moest ik dus wel doorzitten. Ik heb het steeds iets uitgebouwd. Gewoon een paar pasjes en dan weer even stappen en dan weer draven. Nu gaat het redelijk goed en kan ik me al wat meer concentreren op het rijden dan op het blijven zitten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 10:04

silfie35 schreef:
Nou ik had/heb hetzelfde probleem. Ik reed eerst op Jenna die redelijk vlak draafde maar doordat ze vroeger uitgegleden is kunnen we haar niet meer ohz rijden. Dus toen ging ik op Hinde. Ik wist niet wat ik meemaakte. Ik stuiterde alle kanten op en aangezien ik niet kan lichtrijden moest ik dus wel doorzitten. Ik heb het steeds iets uitgebouwd. Gewoon een paar pasjes en dan weer even stappen en dan weer draven. Nu gaat het redelijk goed en kan ik me al wat meer concentreren op het rijden dan op het blijven zitten.

Nou dat had ik dus andersom, ik reed pas op het paardje van een vriendin, en daar kon ik dus wel op doorzitten, toen wist ík niet wat ik meemaakte!
Maar indd opbouwen lijkt me het beste.
Hoelang heb je er over gedaan met dit paardje? Zoals hij nu loopt.

Edit: ik heb al best veel geoefend, 2/3 weken ongeveer, en dan bijna elke dag.
Ik heb wel wat vooruitgang (zie profiel), maar nog niet het resultaat wat ik wil.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:32

Miracle_ schreef:
Mijn zadel is zeker niet te klein, ik heb een 18" dressuurzadel, terwijl ik eerst altijd op een 17" reed.

Beetje vreemde redenatie, vindt je zelf ook niet? Dus omdat je eerst een 17 inch, moet een een 18 inch passen?
ter vergelijking: ik heb schoenmaat 40. Maar ik had eerst altijd 38 aan, dus 39 past zeker.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:41

Ontspanning en een goed rug gebruik helpen zeker bij het door zitten. Maar nog een extra tip is om de teugels te laten voor wat het is. Als het kan gewoon knoop in de teugels (niet te strak) en op je eigen balans rijden. Wanneer je geen teugels hebt concentreer je je meer op je zit. Of beter gezegd, als je wél teugels hebt ga je automatisch steun zoeken daarop en raak je uit balans.
Als je het eng vind kun je ook kiezen om iemand je paard aan de longe te nemen terwijl jij er op ziten. Zo wel voor het licht rijden als voor het door zitten is dit bevorderlijk. En als jij balans hebt krijgt je paard het ook waardoor hij weer fijner écht nagefelijk loopt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:24

Zal niet meer zeggen wat hiervoor is gezegd, ben het er namelijk mee eens dat ze over haar rug moet lopen.

Wat betreft het rennen: Ik reed weleens op een tuiger, hij was ook onmogelijk om op door te zitten. Ik ging een liedje in mijn hoofd zingen met het tempo die ik wilde, kortjakje ofzo. Dan heb je een leidraad voor het tempo en kun je misschien beter voelen of ze in dat tempo blijft lopen. Het doorzitten wordt dan ook makkelijker omdat ze in 1 ritme blijft draven

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:26

aslo schreef:
Miracle_ schreef:

Beetje vreemde redenatie, vindt je zelf ook niet? Dus omdat je eerst een 17 inch, moet een een 18 inch passen?
ter vergelijking: ik heb schoenmaat 40. Maar ik had eerst altijd 38 aan, dus 39 past zeker.

Even voor de duidelijkheid, het aantal inch, is de maat van je eigen kont, niet van je paard zijn rug. Je moet naar de boom maat kijken en naar de breedte van de gleuf tussen de kussens..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:43

Ja klopt, maar daar ging het niet om. Het ging er om dat ik (nav de foto's) denk dat de zitmaat voor de TS te klein is, niet dat het zadel niet op het paardje zou passen. Dit kan via de foto's niet beoordelen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 13:49

aslo schreef:
Ja klopt, maar daar ging het niet om. Het ging er om dat ik (nav de foto's) denk dat de zitmaat voor de TS te klein is, niet dat het zadel niet op het paardje zou passen. Dit kan via de foto's niet beoordelen.

Het is niet te klein Knipoog dat weet ik zeker.
Misschein lijkt dat op de foto's..
Ik heb nu ieuwe foto;s erop, kijk nog maar eens.
Als je wil Clown
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 28-06-08 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:22

aslo schreef:
Miracle_ schreef:

dat is een hele andere vergelijking..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:33

Fem_daf schreef:
Zal niet meer zeggen wat hiervoor is gezegd, ben het er namelijk mee eens dat ze over haar rug moet lopen.

Wat betreft het rennen: Ik reed weleens op een tuiger, hij was ook onmogelijk om op door te zitten. Ik ging een liedje in mijn hoofd zingen met het tempo die ik wilde, kortjakje ofzo. Dan heb je een leidraad voor het tempo en kun je misschien beter voelen of ze in dat tempo blijft lopen. Het doorzitten wordt dan ook makkelijker omdat ze in 1 ritme blijft draven

Owja! Dat is een goed idee. Bedankt voor de tip!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:38

Miracle_ schreef:
aslo schreef:

Het is niet te klein Knipoog dat weet ik zeker.
Ik heb nu nieuwe foto's erop, kijk nog maar eens.
Als je wil Clown

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:53

Miracle_ schreef:
Als je wil Clown

Ik zie dezelfde foto's. Het kan ook zijn dat je, doordat je je benen optrekt, jezelf tever naar achteren duwt in het zadel. Voor zover ik het kan zien op de foto's (zijn wat veraf), zit je met je billen tever op de lepel, hierdoor ontstaat veel druk op het achterste deel van de rug vanje paardje. Das niet goed. Hierdoor belemmer je m.i. tevens dat je paardje de rug lekker omhoog kan brengen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:02

Een goede oefening om door te zitten is om een van je handen plat achter op de kont van je paard te plaatsen. Dan moet je n.l je bekken wel kantelen. Probeer het maar eens en pak dan eens de oren van je paard vast. Dan wordt je uit het zadel geduwd.
Doe nu de eerste oefening en breng dan je hand terug op de juiste plaats zonder dat je met je lijf anders gaat zitten. 9 van de 10 keer lukt dit.Een paard dat over de rug loopt zit nog altijd veel fijner door, maar dat wist je zo langzamerhand wel denk ik.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 16:04

aslo schreef:
Miracle_ schreef:
Als je wil Clown

Ik zie dezelfde foto's. Het kan ook zijn dat je, doordat je je benen optrekt, jezelf tever naar achteren duwt in het zadel. Voor zover ik het kan zien op de foto's (zijn wat veraf), zit je met je billen tever op de lepel, hierdoor ontstaat veel druk op het achterste deel van de rug vanje paardje. Das niet goed. Hierdoor belemmer je m.i. tevens dat je paardje de rug lekker omhoog kan brengen.

Ik heb er foto's van deze week bij gezet.. Om te vergelijken.
Maar ik zal er op letten!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:05

Ben jij het op dat witte paard in je profiel? Je zegt dat je je hakken uitdrukt, maar dat is niet te zien op de foto's.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 16:06

aerdenhout1 schreef:
Een goede oefening om door te zitten is om een van je handen plat achter op de kont van je paard te plaatsen. Dan moet je n.l je bekken wel kantelen. Probeer het maar eens en pak dan eens de oren van je paard vast. Dan wordt je uit het zadel geduwd.
Doe nu de eerste oefening en breng dan je hand terug op de juiste plaats zonder dat je met je lijf anders gaat zitten. 9 van de 10 keer lukt dit.Een paard dat over de rug loopt zit nog altijd veel fijner door, maar dat wist je zo langzamerhand wel denk ik.

Okee!, kan ik indd wel eens proberen, alleen ik denk dat als ze dan weer versnelt in de draf, ik automatisch weer uit die "houding " schiet?!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 16:08

CleovG schreef:
Ben jij het op dat witte paard in je profiel? Je zegt dat je je hakken uitdrukt, maar dat is niet te zien op de foto's.

Jah, dat ben ik. Mijn hakken zijn amper te zien? Maar voor mijn doen is dut uitdrukken, als ik ze verder uitdruk, ontstaat er een kapstok effect bij mij Clown Dan wijzen mijn tenen te ver naar buiten. Dit komt omdat ik met mijn voeten iets te ver naar buiten loop, daardoor staan ze ietwat scheef vind ik. Dus dat is een probleem Verward

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:33

probeer anders een volte te rijden en dan steeds een paar passen doorzitten, dan licht rijden, en dan weer een paar passen doorzitten. en als dat goed gaat, ga je nog een paar passen langer doorzitten en zo net zo lang tot ze hele rondjes kan doorzitten zonder dat ze harder gaat enz.