Op welk been moet je rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

richelleMani

Re: Op welk been moet je rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:02

Ik voell het altyd als ik op het verkeerde been zit dan lijkt het net of die onregelmatig loopt.

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:05

Je kunt het zien aan het buitenbeen van het paard. Net als al die mensen voor mij hebben gezegd. Maar je kunt het ook voelen, dat is vrij moeilijk in het begin maar als je jezelf dr op traint is het veel handiger. Hoef je ook niet steeds te kijken enzo. Gewoon een paar keer doorzitten en dan weer lichtrijden, zonder te kijken. En dan voelen of je goed zit. Ook even op het andere been lichtrijden als je het niet zeker weet. En dan die kiezen die het lekkerst rijd. 9/10 x is dat het goede been.
Dat heb ik mezelf aangeleerd en nu zit ik bijna altijd goed. En als je twijfelt, kun je toch nog even kijken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:09

runningkawa schreef:
wellicht is je paard dan flink scheef hanita Lachen

Heb het ook eens gevoeld bij sommige paarden. Ben blij dat ik nu weet hoe het komt. Wel geen goed teken .

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:14

buitenvoorbeen naar voren = staan

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:17

Als het buitenbeen van het paard naar voren gaat moet jij gaan staan.
als je niet goed zit moet je 1 tel blijven zitten,
Succes ermee!

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:29

Er is naar mijn weten een reden voor om de regel te hanteren altijd op je buitenbeen licht te rijden en wel de volgende: Tijdens het lichtrijden wordt je paard aan zijn/haar ene kant meer belast dan aan zijn/haar andere kant. Daarom is het belangrijk om tijdens het rijden ongeveer even lang op het linkerbeen licht te rijden als op het rechterbeen. Als je iedere keer om je buitenbeen lichtrijdt, wissel je dus van been iedere keer als je van hand veranderd (je rijdt normaal gesproken ook ongeveer evenveel op de linkerhand als op de rechterhand). Hierdoor zorg je dat je paard aan het eind van de rit beiderzijds evenredig belast is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:33

Volgens de boekjes moet je idd afwisselen: de ene drafreprise op het linkervoorbeen, de andere drafreprise op het rechtervoorbeen lichtrijden.
Het schijnt met een buitenrit vermoeiender te zijn voor een paard als je steeds tijdens een drafreprise van been verwisselt.

Joyciiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:48

buitenvoorbeen naar voren,, dan moet je gaan staan;)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:25

zoals alle voorgangers+ eerst een paar passen doorzitten voor je gaat lichtrijden, dan kun je meteen met het goed been lichtrijden en heb je het tempo al bepaald voor je gaat lichtrijden.

nikki__95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:20

Idd is het makkelijker om eerst een paar passen door te zitten. Buitenbeen = staan.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:39

Jessie_J schreef:
Er is naar mijn weten een reden voor om de regel te hanteren altijd op je buitenbeen licht te rijden en wel de volgende: Tijdens het lichtrijden wordt je paard aan zijn/haar ene kant meer belast dan aan zijn/haar andere kant. Daarom is het belangrijk om tijdens het rijden ongeveer even lang op het linkerbeen licht te rijden als op het rechterbeen. Als je iedere keer om je buitenbeen lichtrijdt, wissel je dus van been iedere keer als je van hand veranderd (je rijdt normaal gesproken ook ongeveer evenveel op de linkerhand als op de rechterhand). Hierdoor zorg je dat je paard aan het eind van de rit beiderzijds evenredig belast is.

Tijdens het rijden, rijden mensen toch vaker op de linkerhand dan op de rechterhand. Knipoog
Dit is niet altijd zo, maar het gaat vaak automatisch. Kijk maar naar manegelessen.
Vaak zijn paarden ook beter linksom, dit is niet altijd zo.

De reden dat mensen op het buitenvoorbeen lichtrijden is het volgende:
Je rijdt op het buitenvoorbeen licht als het buitenvoorbeen naar voren gaat, zoals al is gezegd.
Dan is automatisch ook het binnennachterbeen naar voren. Draf is een tweetakt en de benenparengaan diagonaal gelijk.
Als je gaat zitten zijn dus automatisch het buitenvoorbeen en het binnenachterbeen op de grond.
Je belast dan het binnenachterbeen het meest. Je rijdt dus licht om het buitenvoorbeen om het binnenachterbeen sterker te maken! Ja

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:47

Ja dat klinkt logisch nienke1990. Toch lijkt het mij belangrijk om de bespiering van je paard zo goed mogelijk symetrisch te houden/te krijgen. Dus als je paard linkshandig is zal de ontwikkeling van de spieren aan die kant waarschijnlijk ook beter zijn. Dan is het handig om juist de rechterhand meer te stimuleren (en andersom natuurlijk). Maar goed we hadden het over: op het goede been lichtrijden. Deze vraag is intussen uitvoerig beantwoord lijkt mij.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:37

Ja dat lijkt mij ook..

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:03

Op de manege waar ik rij hebben ze een fjord. Als ik in draf van hand verander, en gewoon op de X van been verwissel (Echt op het goede been). Als ik dan eenmaal op de hoefslag rij (de andere hand) dan heb ik het gevoel dat ik op het verkeerde been lichtrij.. Toch zit ik dan wel goed. na een rondje hoefslag is dit wel weer over. maartoch..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:45

Dan is hij scheef of jij Tong uitsteken
Elk paard heeft bovendien zijn slechtere kant, dus meestal zit één kant wat minder dan de andere, vooral bij jonge beestjes.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:59

Haha ik ben niet scheef:P,, Want als ik van hand verander op een ander paard dan heb ik daar geen last van..

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:44

op het buitenvoorbeen lichtrijden om het binnenachterbeen te onlasten op het moment dat je gaat staan.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:18

Altijd de kant, waarbij je been aan de buiten kant ligt. (Je binnen been is het been dat zeg maar "in de bak" rijd)

Als het been van je paard omhoog gaat aan de buitenkant, moet jij gaan staan.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:48

denk dat ze het nu ondertussen wel al weet Tong uitsteken

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:09

Als het buitenbeen naar voren gaat moet jij tegelijk gaan "staan" met het lichtrijden Knipoog

nikkihaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:35

jeetje ik let er eigenlijk nooit zo op nu zit ik ook meestal door, maar als ik ga lichtrijden zal ik er vanaf nu op letten! Bloos