slofteugel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

Re: slofteugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:56

pinkyhorse schreef:
Hallo iedereen,

Ik hoop eerst en vooral dat mijn topic hier juist staat Bloos .
Wij staan op het punt een paardje te kopen
en na een zoektoch van bijna een jaar, hebben we eindelijk het geschikte paardje gevonden,
althans dat is mijn mening Bloos .
Het is een volbloed, maar dat doet er niet toe.
Mijn vraag is eigenlijk:

Dat paardje is 8jaar en heeft altijd met een slofteugel gereden.
Zonder de slofteugel is hij minder soepel en rijdt hij echt moeilijk aan het bit.
Zelf betere ruiters krijgen hem moeilijk aan de teugel zonder zo'n slofteugel, maar het lukt hen uiteindelijk wel.
Het paardje is redelijk gevoelig in zijn mond (als dat ter zake zou doen).
Nujah, je went er wel aan. Maar wat vinden jullie ervan?

*Moet het hem (ruin) afgeleerd worden, door er bijvoorbeeld een professional mee te laten rijden?
(maar die vragen veel geld...)
*of zal dat met de tijd (als ik veeel oefen) wel gaan, zonder slofteugel?
Want de eigenaar had de laatste maanden en jaren niet zoveel tijd om dat met hem te oefenen.
*Herkennen jullie dit probleem misschien
Want met een slofteugel rijden, is toch om een paard te leren hoe hij zijn hoofd correct met houden zonder gesleur,...?
Je kan er moeilijk eeuwig mee blijven rijden.. ofwel?

Shoot it Clown
Groetjes.

nou na al deze reacties.... wil je het paard nog steeds kopen??

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:25

Als ik hier aan het lezen ben, is de meerheid ervan overtuigd dat dit geen evidentie is.
Ik dacht, laat er iemand mee rijden die er wat van kent, en het is zo gepasseerd..
Niet dus
Ik begin toch wel sterk te twijfelen of we het paardje beter niet zouden nemen?
Maar ik zag er eigenlijk niet zon probleem in, nooit gedacht dat dat eigenlijk wel een serieus probleem en nadeel is van het paardje...:s
En ik kan er wel mee leven dat het een tijdje gaat duren, maar mijn geduld zal ook niet eeuwig zijn...:s
Ik ben iemand met weining geduld, maar het wel kan hebben als het moet.
Maar járen rijden op een paard dat niet aan de teugel kan/ wilt, is nogal frustrerend..:s

En een zwaarder bitje erin steken? Dat raadt de vriendin van de eigenares raadt mij toch aan...
Maar dat is nogal zielig..:s Maar misschien kan het wel helpen Bloos

En veel les nemen en véél oefenen, er veel tijd insteken?
Want het paardje kreeg eigenlijk ook niet zoveel aandacht de laatste tijd...
Zou het niet kunnen als ik er heel intensief mee rijdt, zónder teugel en mét goeie begeleiding, en eventueel zwaarder bitje, het allemaal goed komt.
Nu jah, dat kunnen jullie eigenlijk niet weten... Elk paard is anders.. Maar toch, het idee Bloos
Allesinds gaan we zeker een grondige dierenartscontrole laten uitvoeren Knipoog .
En ik ben nu nog een reacreatieve ruiter, maar zou toch naar later toe wedstrijden willen rijden.
Ik zal wel nog veeel moeten oefenen, veel lessen nemen Haha!
Ik ben niet van plan topruiter te worden, maar wel wedstrijden te rijden, later Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:47

Ik ben blij dat je er goed over na denkt nu.
Als in jouw ogen een "goede" ruiter er al moeite mee heeft, zal het voor jouw nóg veel moeilijker worden. Het zal een zware leerschool worden als je toch besluit het paard te kopen (en deze medisch in orde is), dat hoeft niet erg te zijn, als je maar weet waar je aan begint.
Een ander bit gaat echt niet voldoende helpen, dat is zeker.

p.s ik vind je best geduldig als je al een jaar op zoek bent naar een paard Nagelbijten / Gniffelen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:52

pinkyhorse schreef:
En ik kan er wel mee leven dat het een tijdje gaat duren, maar mijn geduld zal ook niet eeuwig zijn...:s
Maar járen rijden op een paard dat niet aan de teugel kan/ wilt, is nogal frustrerend..:s

Dan zou ik het persoonlijk dus al niet doen. Ik spreek uit ervaring, het wordt op den duur alleen maar zwaar frustrerend en dat is niet bevorderlijk voor het rijden, het paard en voor jou, want hoe frustrerender het wordt, hoe slechter het weer gaat. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Nu zeg ik niet dat het perse zo moet gaan, maar het is wél een risico.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:00

Mijn paard is dus ook een sterrekijker. Met slof is hij prima te rijden, maar zonder vraagt erg veel van de ruiter. Hij wordt zonder slof gereden en getrained, maar makkelijk is het niet. We zijn nu 3 jaar bezig, en stukje bij beetje begint hij nageeflijk te lopen. Makkelijk is het niet. Een scherper bit is geen oplossing, het paard moet leren zijn rug te gebruiken. En dat kost tijd, veel tijd... Ik ben geen geweldige ruiter. Een prof. had het veel sneller voor elkaar kunnen krijgen, maar dat is niet mijn insteek. Ik wil steeds beter leren rijden, en dat is iets wat ik zeker leer van mijn paard, want pas als alles klopt, dan kan ie ontspannen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:05

Angela schreef:
Ik wil steeds beter leren rijden, en dat is iets wat ik zeker leer van mijn paard, want pas als alles klopt, dan kan ie ontspannen....

Het is zeker een manier, maar wel moeilijk.
Ik heb hier een super leerpaard staan, waarbij je gelijk aan voelt wanneer je iets goed of fout doet.
Dat is dus ter vergelijking voor de ts, dat het makkelijk kán. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:14

superwoman schreef:
Angela schreef:
Ik wil steeds beter leren rijden, en dat is iets wat ik zeker leer van mijn paard, want pas als alles klopt, dan kan ie ontspannen....

Het is zeker een manier, maar wel moeilijk.
Ik heb hier een super leerpaard staan, waarbij je gelijk aan voelt wanneer je iets goed of fout doet.
Dat is dus ter vergelijking voor de ts, dat het makkelijk kán. Knipoog

Ik zou bij een volgend paard ook zeker voor een makkelijker paard gaan. Eentje die WEL weet hoe de rug gebruikt hoort te worden Lachen

Toen ik hem kocht, was ik nog maar een beginnende ruiter, en zag het probleem er niet zo van in. Door hem heb ik in korte tijd enorm veel beter leren rijden, maar toch is het nog steeds niet geweldig wat we samen presteren. De meeste paarden rij ik veel gemakkelijker op weg.

Een aanrader is het ook zeker niet. Maar als je in de situatie zit, dan kan het ook z'n pluspunten hebben Ja . Bij wedstrijdambities (binnen een jaar of 5) zou ik er nooit aan beginnen. Dit is echter niet mijn insteek, en daarom heb ik ook een prima paard aan hem Lachen

Voor mij is het ook een geweldig leerpaard. Als ik iets niet goed doe, dan zie je dat gelijk bij hem. Maar in de zin van "hij loopt super als alles goed is" nee... dat niet.... we gaan wel steeds verder die kant op, en misschien dat we er voor zijn pensioen wel komen... (hij is nu 18)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:24

Dat is eerlijk van je!

Ik krijg vaak het gevoel dat mensen soms hun situatie romantiseren. Zeker als het gaat om jonge paarden en samen leren.... Dat vind ik echt de grootste onzin en een belemmering voor het jonge paard

Wat jij doet is erg positief voor het paard.
Paardje is al wat ouder en daar zouden veel gevorderde ruiters niet aan beginnen, want ook voor hen is het lastig en wedstrijden op die leeftijd is ook net wat moeilijker. (eerder stijf)
Goed bezig OK dan! Haha!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:29

Tsja, mijn paard is een fries en gebruikt zijn rug van nature ook niet zoals je het als ruiter graag ziet.

Na veel bloed, zweet en tranen komt het met veel werk (zonder hulpteugels!) nu eindelijk goed. Het kán dus wel degelijk en ook zonder hulpteugels, maar dit moet je denk ik wel als een uitdaging zien. Als je het leuk vindt om je ruiterkunde uit te breiden is dit denk ik wel een mooi leerpaard.

Als je een paard wilt waar je zó mee weg kunt rijden, bijvoorbeeld op wedstrijd, en je hebt geen zin om er veel werk in te steken, dan zou ik het niet doen.

Maar het zijn vaak de minder makkelijke paarden waar je het meeste van leert Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:33

Ilzjuh schreef:
pinkyhorse schreef:

Dan zou ik het persoonlijk dus al niet doen. Ik spreek uit ervaring, het wordt op den duur alleen maar zwaar frustrerend en dat is niet bevorderlijk voor het rijden, het paard en voor jou, want hoe frustrerender het wordt, hoe slechter het weer gaat. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Nu zeg ik niet dat het perse zo moet gaan, maar het is wél een risico.

Idd eerlijk gezegd zou ik het ook niet doen. Ik denk dat je een paardje zoekt waar je fijn mee aan de slag kan, dat een beetje vooruitgang boekt op korte termijn,... Dat zal hier heel waarschijnlijk het geval niet zijn. Verder zou ik zeker niet voor een scherper bitje opteren, want dan ga je weer de zelfde kant uit.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:35

Citaat:
Idd eerlijk gezegd zou ik het ook niet doen. Ik denk dat je een paardje zoekt waar je fijn mee aan de slag kan, dat een beetje vooruitgang boekt op korte termijn,... Dat zal hier heel waarschijnlijk het geval niet zijn. Verder zou ik zeker niet voor een scherper bitje opteren, want dan ga je weer de zelfde kant uit.

Dat is idd waar. We zoeken een paardje waarmee we veel op een korte tijd zullen leren. Daarom zou het best ook een ervaren paardje zijn.
Maar ik had nooit gedacht dat het probleem van die slofteugel zo groot kon zijn...:s
Maar je het idd ook waar dat je het meest leert van paarden die geen automatics zijn. Dus dat ze niet vanzelf bijvoorbeeld aan de teugel rijden, maar je er zelf voor moet zorgen. Dan kan je dat toepassen op andere paardjes enzoverder.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat wij het paardje zouden moeten leren hoe het moet, dat hij het zelf ook weet, maar dat je hem een handje moet helpen Clown .Niet?
En ik ben ook wel voor een uitdaging, zo heb je een doel voor de toekomst. Zo zit er wat spanning in je leven Clown .
Daarom zie ik het eigenlijk wel zitten, dat paardje kopen. Volgens mij zal het wel goed komen Bloos Maar ik heb geen ervaring met een eigen paard hebben, misschien bekijk ik het veel te positief...:s

En we zoeken nu al een jaar naar een paardje en ik heb nu geleerd dat het perfecte paard gewoon weg niet bestaat.
Je past je altijd wel aan aan een paard, met veel lessen nemen wordt het paardje wel perfect voor je, omdat je werkt aan de "mindere kantjes van het paard". Dat komt dus door te oefenen schaaf je het paardje bij naar jouw beschrijving.
Zo denk ik er toch over,:) en jullie?

Dat is ook de reden dat het een jaar duurde. Geen enkel paard voldeed perfect aan onze beschrijving; groot, ervaren, tussen 6-11jaar, verkeersmak, veelzijdig en braaf maar toch pittig zodat we er veel van leren,... Dit paardje dus wel, buiten dat ene ding van aan de teugel rijden...
Daarom dat ik het ook zo moeilijk vind om een beslissing te maken. Want ik denk eerlijk gezegd niet dat we nog een beter paardje zullen vinden... Ik geloofde altijd dat er een beter paardje zou bestaan, het perfecte voor ons. Maar eerlijk gezegd kan dat gewoon niet...:s
Je zal wel aan elk paardje iets op te merken hebben. Of denken jullie daar anders over? Bloos

Oei oei, nu ben ik eigenlijk niet meer over het onderwerp bezig Bloos Ik wou gewoon even jullie mening hierover weten:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:50

pinkyhorse schreef:
Dat is idd waar. We zoeken een paardje waarmee we veel op een korte tijd zullen leren. Daarom zou het best ook een ervaren paardje zijn.
Maar ik had nooit gedacht dat het probleem van die slofteugel zo groot kon zijn...:s
Maar je het idd ook waar dat je het meest leert van paarden die geen automatics zijn. Dus dat ze niet vanzelf bijvoorbeeld aan de teugel rijden, maar je er zelf voor moet zorgen. Dan kan je dat toepassen op andere paardjes enzoverder.

Ik geloof niet in automatische paarden.
Wanneer je geleerd heb om een moeilijk paard rond te laten lopen, wil dat niet zeggen dat je andere paarden ook goed kan rijden.
Vaak doen die ruiters véél te véél bij "normale" paarden. Ze Leren om te gaan met dat paard en leren vaak verkeerde dingen aan, omdat het paard toch net wat anders reageerd (minder snel de juiste hulpen accepteerd)

Ik denk dat je leeftijdsgrens jouw de das om doet als het gaat om het "perfecte" paard.
Juist omdat je geen eigen paard heb gehad, denk ik dat je het te positief ziet.
Dat je niet wist hoe erg het was/kan zijn van de slofteugel, vind ik een groot signaal.
(het gaat niet om het gebruik van de slofteugel, maar op deze manier is het misbruik en dat is wel schadelijk of kan schadelijk zijn.) Dat hij niet makkelijk rond loopt zonder slof is voor mij een signaal dat de slof meer schade kan brengen dan goeds en zéker als hij er al lang mee rijdt.....

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb een "perfect" paard staan, al is deze niet te koop Tong uitsteken en wat ouder. Het gevoel om dit paard te rijden zal je ogen wel openen denk ik en anders zou de ervaring je iig kunnen helpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:10

Idd de twee die ik rijd lopen ook netjes, als automatic, maar zet er iemand op die ze niet kent en ze lopen ook bijlange zo niet.
Ik ben nog altijd van mening dat je elk paard zelf rond moet rijden, een paard doet het nooit vanzelf zomaar zonder dat je iets doet. en indien wel dan loopt hij zeker niet zoals het moet.
Als je veel wil leren neem je mss beter toch een paard wat het al netjes kan, ook al moet je ervoor werken, want dat is wat je wil denk ik. Ik geloof zelf wel in een perfect paard Lachen ik ben wel heeel kieskeurig, maar niet onmiddelijk qua niveau dus zit wel goed. Verder rijd ik ze liever zelf in, dus qua niveau heb ik dat probleem niet. Maar het kan idd lang duren voor je het correcte paard vind.
Ik zou er iig eens goed over denken als ik jouw was. Als ik je beschrijving lees, dan vind ik dat die paarden nog behoorlijk voorkomen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:35

Citaat:
Daarom zie ik het eigenlijk wel zitten, dat paardje kopen. Volgens mij zal het wel goed komen Maar ik heb geen ervaring met een eigen paard hebben, misschien bekijk ik het veel te positief...:s

Of je het te positief ziet hangt denk ik een beetje van je verwachtingen af Knipoog Als je verwacht dat je er al na een half jaar wedstrijden mee kan rijden, heb je misschien wat te hoge verwachtingen (nu weet ik natuurlijk totaal niets over jouw ervaring en ruitergevoel, maar ik noem maar een voorbeeld Knipoog ). Ben je niet teleurgesteld als het niet zo snel gaat als je hoopte, maar kan je wel genoegen scheppen in kleine stapjes voorwaarts, tsja, waarom niet? Knipoog

Heb met die van echt weleens met mijn handen in mijn haar gezeten, maar ben toch blij met wat ik er van geleerd heb Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:40

pinkyhorse schreef:
Maar je het idd ook waar dat je het meest leert van paarden die geen automatics zijn. Dus dat ze niet vanzelf bijvoorbeeld aan de teugel rijden, maar je er zelf voor moet zorgen.

Mijn paard is ook geen automaat. Die geeft het je echt niet cadeau en iemand die het niet kán, krijgt het er ook niet uit. Je moet er echt wel wat voor doen, maar het duurt geen jaren want hij ontspant wel gewoon uit zichzelf. Het lijkt mij gewoon een stuk beter als jullie nog even doorzoeken naar zo'n paardje, want daar heb je op korte termijn al veel meer lol aan. Lachen

pinkyhorse schreef:
Dat komt dus door te oefenen schaaf je het paardje bij naar jouw beschrijving.

En jij bent je ervan bewust dat het bij een paard zoals je nu op het oog hebt gerust een jaar of twee, of zelfs nog langer kan duren?

pinkyhorse schreef:
Je zal wel aan elk paardje iets op te merken hebben. Of denken jullie daar anders over?

Neehoor, ik denk daar precies hetzelfde over. Maar ik spreek uit ervaring en ik denk dat jullie het jezelf erg moeilijk gaan maken door dit paard te kopen. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:08

hmm een lastige keus evengoed vind ik,als je nou een geweldige klik hebt,en je bent je er goed van bewust dat het veel training kost.......

ik denk dat je moet doen wat je gevoel je ingeeft.(en veel goede begeleiding als je het toch doorzet)

ik heb een pony waarmee ik het liefst lekker buitenrij,maar ik vind een correcte dressuurmatige basis ook belangrijk.
nu volg ik al een poos wekelijkse priveles dressuur,en dat gaat echt met pieken en dalen.
vorige week een toples,met 10 minuten had ik haar best netjes aan het lopen.
vandaag erg vast in haar lijf,en ging het weer minder.

misschien niet zo'n extreem geval,maar ik merk ook dat ik er soms best gefrustreerd van kan raken.

als jij voor jezelf weet dat je rustig kan blijven en blij kan zijn met kleine stappen vooruit,dan is het misschien het overwegen waard,het hangt er vanaf wat je wil,een kant en klaar wedstrijdpaard,of een paard waar meer werk aan zit.

veel succes met beslissen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:18

Zelf de allerbeste (GP-niveau) paarden zijn geen automaten... er lopen meerdere paarden in NL rond die eerder op Z hebben gelopen, maar nu met een andere ruiter moeite hebben om door de L te komen.... het een is geen garantie voor het ander. Een moeilijk paard kopen is wel garantie voor een lange, moeilijke, frusterende weg... Wedstrijdambities moet je al helemaal NIET hebben als je kiest voor een moeilijk paard. Want echt, er gaat JAREN in zitten om ook maar een klein beetje vooruit te komen. En DAAR moet je het voor willen doen.

Nogmaals, ik heb een sterrekijker, en ik zou er nooit meer voor kiezen. De keuze heb ik toen gemaakt, niet beter wetend. Paard liep bij eigenaresse voor mijn idee nageeflijk, maar dat bleek een valse knik te zijn... Vandaar dat ik toen niet door heb gehad hoe het zat, en dacht ik dat het bij mij lag en het paard het wel kon. Nu ik weet hoe een goed ruggebruik voelt, en hoe een zachte aanleuning voelt (en nee, dat voel ik nog steeds niet bij mijn eigen paard), weet ik ook wat ik in een ander toekomstig paard zoek. Ik heb het geluk dat ik naast mijn eigen paard ook nog andere paarden kan rijden (binnen de manege) waardoor ik ook het lichte contact heb leren voelen. Ja, ik heb van mijn paard geleerd hoe je een paard nageeflijk rijdt, maar bij mijn eigen paard lukt dat alleen met vlagen...

Een moeilijk paard blijft een moeilijk paard, en als je de keuze hebt, begin er niet vrijwillig aan..

Kijk eerder voor een iets ouder paard (bijv. tot 13 jaar), dan kom je ervaren paarden tegen, in mooie prijsklasses, waar je zeker een hoop van kunt leren Lachen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:16

dat je na een jaar zoeken ervan overtuigd bent dan er geen perfecte paarden bestaan dat heb ik ook ervaren....dus dat is een feit. maar zoals hier boven staat een moeilijk paard blijft een moeilijk paard dat is een feit. ik rij op dit moment op een paard van een ander. ( eigen paard afgekeurd helaas) een heel braaf paard alles doet ie behalve lekker aan de teugel lopen. het wil wel maar iedere x met heel veel moeite. en hij word ook niet makkelijk, hij is 10 jr nu en dat veranderd ook niet meer, hij is en blijft taai. soms denk ik zal ik er een slof aan gooien? maar dat heeft geen zin want daardoor word het niet beter. denk aub goed na voordat je dit paard koopt! want als je em koopt zal je nog vaak aan onze reacties denken...

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:24

Je moet heeeeel veel geduld hebben dan!! als het jou een leuk paard lijkt, moet je het doen!:)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:18

Over de slofteugel zeg ik altijd "waar het kunnen van de ruiter ophoud, beginnen de hulpteugels" Ik verafschuw de slof, de meeste paarden worden gedwongen op een onnatuurlijke manier naar beneden te lopen en na een tijd gaat alles vast zitten. Je zult geduld moeten hebben en jouw paard leren, dat hij weer op eigen benen kan lopen zonder zich aan de slof te hangen.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:39

Ik hou zelf ook wel van een uitdaging en heb dan geduld om het te bereiken. Tot nu toe alle doelen in de paardewereld bereikt die ik wilde bereieken en die binnen mijn bereik lagen (ZZ licht ofzo, zonder vast paard en goede begeleiding lukt neimand Clown )

Ik rij nu op een manege waar ze een Z2 paard hebben staan die door manegeruiters vaak met slof wordt gereden. Ikzelf de eerste paar keer ook en ja, dat was makkelijk rijden. Paard werd niet sterk, makkelijk te sturen, makkelijk zitten. Nu rijd ik hem eigenlijk alleen nog maar zonder slof. Soms gaat het super, onspanning en macherend. Soms heeft hij er edcht geen zin in en hij weet te goed hoe hij onder het werk uit moet komen. Dan kun je van alles proberen, stellingen, tempowisselingen, maar het gewenste effect lbijft uit. Nu is het zo dat behalve ik er nog meer ruiters om rijden en gemiddeld rij ik hem maar 1 kker per 2 weken of 1 keer per week. Het paard heeft wat rug problemen die ook tegen je werken.

Toch blijf ik het leuk vinden om dat paard te rijden en heb ook onderlinge wedstrijden ermee gereden. WE hebben nou eenmaal een klik Lachen

Als je dat paard dus wil kopen en medisch wordt hij goedgekeurd + je wil de uitdaging aan, waarom niet?

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:46

Hou er wel rekening mee dat je nog een lange weg te gaan hebt.... Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een andere Tong uitsteken maar als je al een jaar aan het zoeken bent kan ik me ook voorstellen dat je het graag wilt. Zou je hem niet even op proef kunnen krijgen zodat je een paar x achter elkaar zonder slof kunt rijden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:42

liempje schreef:
Over de slofteugel zeg ik altijd "waar het kunnen van de ruiter ophoud, beginnen de hulpteugels" Ik verafschuw de slof, de meeste paarden worden gedwongen op een onnatuurlijke manier naar beneden te lopen en na een tijd gaat alles vast zitten. Je zult geduld moeten hebben en jouw paard leren, dat hij weer op eigen benen kan lopen zonder zich aan de slof te hangen.

De slof kan op die manier gebruikt worden en dat lijkt het geval met dit paard.
Echter kun je de slof ook op een goede manier gebruiken door het paard doormiddel van de slof snel wijzen op wat de bedoeling is.
Zo had ik een paardje die verkeerd was gereden en bij teugelcontact dacht aan een harde hand en in de kkrul getrokken worden. Paard ging gelijk "vechten". Doormiddel van de slof liep het paard snel laag en over de rug en kon ik zeer snel onspannen en hoefde ik daar niet voor te vechten. Slof weinig nodig gehad, maar was een grote hulp voor ruiter, maar zeker ook voor het paard Ja
Slof wordt te vaak gebruikt om het probleem van de ruiter te verdoezelen en ik zie dat niet als "hulp"

Ik ben erg benieuwd wat de ts nu heeft besloten.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:27

Hey iedr,

nogmaals dank voor jullie reacties, maar ik heb ongeloofelijk en goed nieuws Haha!
Eergisteren gingen we met zijn allen nog eens naar het paardje en het was de bedoeling dat we ook nog eens reden.
Maar het meisje (waar het paardje nu staat) had de slofteugel vergeten Clown
Jah, dan moesten we wel zonder rijden. Knipoog
Eerst ree dat meisje erop, en na 5min kreeg ze hem aan de teugel! Zij rijdt zelfs minder goed dan die jongen.
(maar goed, het gaat hier niet om wie het beste rijdt enzo Bloos )
Daarna ree ik erop en ik kreeg hem ook bijna aan de teugel, maar met veel moeite.
Dus ik denk als we lessen gaan nemen, dat dat zeker in orde komt:)
Want als wij hem zelfs bijna aan de teugel kregen zonder slof, en zonder les, dat het wel goed komt. Bloos
Zo denk ik er toch over.
Ik vond het ongeloofelijk dat het paardje aan de teugel ree na amper 5min rijden zonder slofteugel.

*Is dit pure chance? of zal het dan uiteindelijk toch goed komen?:)
Volgens mij zal dit geen maaanden meer duren tegen dat het paardje goed aan te teugel kan rijden zonder slof? Ja toch?
Zeker als we er goed op gaan oefenen en veel lessen nemen Bloos

ps. je moet weten dat ik ook héél erg tegen een slofteugel ben, en nooit meer mét zal rijden op dat paardje:)

Groetjes.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:31

Ik kan je niet zeggen wat te doen, omdat ik het paard niet heb gezien, en ik heb jou ook niet zien rijden...

Maar als je aan alle voorwaarden voldoet (veel geduld, geen al te hoge verwachtingen de eerste tijd etc.) en je wilt het paard toch graag hebben -na goed te hebben nagedacht over al het commentaar hier- is de keuze natuurlijk aan jou!

Er is echter nog 1 puntje dat ik aan wil halen en waarvan ik denk dat het het overwegen waard is voor je je definitieve keuze maakt.

Wanneer je paard niet of niet goed nageeflijk loopt betekent dat ook dat hij zijn rug niet of niet goed gebruikt. Dit kan betekenen dat zelfs al worden er nu geen problemen gevonden hij deze wel kan gaan ontwikkelen. Wanneer hij zonder slof bijv. altijd sterren kijkt drukt hij zijn rug weg, en gaat hij nog meer op de voorhand lopen.
Het probleem kan dan dus optreden in zijn rug, maar er is ook een reele kans dat zijn voorbenen sneller slijten en hij dus op relatief jonge leeftijd niet meer geschikt is voor arbeid.

Ik vraag me ook af waarom dit paard zonder slof niet ontspannen en nageeflijk kan lopen, i.m.o. kan ieder gezond paard dit? Natuurlijk speelt ook het karakter van het dier een rol, een schrikkerig of onzeker paard heeft er heel veel moeite mee om te ontspannen en zich "over te geven" aan zijn ruiter.

Uiteraard is het voor ieder paard uiteindelijk haalbaar, maar je moet wel rekening houden met het feit dat het heel lang kan gaan duren, en je hebt heel veel hulp nodig.

Succes met je keuze!

Edit: zag nu pas je laatste reactie...
Wanneer dit meisje minder ervaren ruiter is als de eigenaar kan het betekenen dat er geen klik is tussen het paard en zijn eigenaar.
Het is natuurlijk geweldig dat je hem aan de teugel hebt zien gaan en dat zelf ook bijna voor elkaar had.

Maar houd er rekening mee dat het aan de teugel lopen meer inhoud dan een krul in de hals!
Het belangrijkste is dat het paard van achteren naar voren, goed over de rug loopt.
Wanneer je zeker weet dat dit zo was en je gaat ervoor wens ik je heel veel succes, maar houd er rekening mee dat jaren met de slof toch nog wel zijn uitwerking zullen hebben.. de ene dag gaat het goed, de andere minder (maar dat is natuurlijk met ieder paard)