3-jarige blijft niet stilstaan met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: 3-jarige blijft niet stilstaan met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:49

anita87ruud schreef:
Maar het rare is in die 2 weken dat die weg is geweest, hebben wij er ook wel op gezeten. Uiteraard stond die ook niet helemaal stil, maar we kwamen er wel op!
En in een hoek zetten helpt niet echt bij hem, want dan kan hij geen kant op en gaat die dus omhoog.

Kijk, en dit is het punt waarop het fout gaat. Je paard moet eerst stilstaan tijdens het hangen voordat je zowieso gaat opstappen!
Als je in eertse instantie toelaat dat je paard loopt, begrijpt ie niet waarom hij nu inees wel stil moet staan. Je moet heel streng hier op zijn. Eerst stilstaan, dan erop, dan wachten en dan pas stappen. Zoniet, wacht je netzolang totdat hij wel stilstaat en uiteraard goed belonen wanneer het wel goed gaatr. Je geeft aan dat je denkt dat je paard een beetje een spelletje speelt, maar in het bovenstaande stukje geef je zelf de fout eigenlijk al aan. Hij heeft het gewoon niet correct geleerd en snapt het dus niet. dis is iets waar je gewoon echt de tijd voor moet nemen.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:49

ik heb het zelfde probleem met mijn 3 jarige heb echt een hoop geprobeert , maar het snoepjes trucje werkt het beste, het is echt vervelend, je heb altijd hulp nodig en die is er niet altijd , dus kan ik niks met hem doen, echt vervelend, ik ben nu zo'n 3 maanden bezig, pffffffffff

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:51

Dit is echt zo'n probleem dat veel mensen mee blijven sukkelen en dat ik op de plek waar ik reed telkens weer op een week tijd opgelost zag... tenzij er andere diepgaandere problemen waren in de opvoeding van het paard en men dus een grotere stap terug moest zetten in het beleren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:51

inderdaad. gewoon vaak oefenen.

halverwege het rijden weer een keer opstappen en op het einde.
ze hebben dan al gereden. dus die stress is eruit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:53

anita87ruud schreef:
Vanavond gaan we er weer mee bezig. We stoppen er ook niet eerder mee voordat wij gewonnen hebben en er op zitten.
Als ik erop zit dan rijd ik hem even en dan stap ik er weer af en vervolgens weer opnieuw proberen erop te stappen

en volgens mij is dit al de verkeerde insteek. Je ziet het als een gevecht en dat moet het niet zijn. Het is dus al een langer bestaand probleem, dat dus na het wegbrengen niet is opgelost. Tien stappen terug, rust en duidelijkheid geven.

Poes, helemaal mee eens! Bij mijn jonkie was het in een week voor elkaar, gewoon rustig zijn en vertrouwen geven.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:54

dan gaat het juist goed, als ik 2 rondjes heb gestapt dan kan ik 100x op en af stappen maar de eerste keer gewoon niet,

nou ja komt wel goed met regelmaat dalijk , hoop ik , heb het met mijn vorige paarden nooit gehad,

oesteopaat heeft hem ook al nagekeken, maar dat was meer voor mijn eigen gevoel, dat er niet iets scheef zat of zo

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:24

Lielle schreef:
Claudia__ schreef:
Ik kan je helaas niet helpen, want ik heb een beetje hetzelfde probleem (maar ik ben er niet afgevallen)
In de hoek zetten heb ik ook wel vaker gehoord, maar hoe doe je dat dan als je op een gegeven moment alleen gaat rijden en niemand kan hem vasthouden?

consequent blijven oefenen en de persoon die je helpt steeds een stukje verder weg laten staan.

Oke zal ik doen. Ja
De afgelopen paar keren bleef ie vrij netjes staan (wel een pasje achteruit, maar hij schoot in ieder geval niet weg)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:29

En bij een pasje achteruit laat je hem net zover achteruit stappen als hij wil (houden ze echt niet zo heel lang vol) en daarna zet je hem evenveel passen vooruit. Je stapt op op de plek waar JIJ wilt.

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:20

hmm, lastig probleem

wat ik in ieder geval afraad is om hem in de hoek te zetten. Als hij (het was een hij toch Bloos ?) niet naar rechts kan springt hij misschien naar links (jou kant op dus) of hij rent zegmaar vooruit maar dan met een scherpe bocht naar links( spreek uit ervaring Vork ). Wat je wel goed doet, is dat je hem niet winnen, door er steeds weer op te stappen, anders krijgt hij het spelletje door. Wat kan je dan wel doen? Allereerst zou ik controleren of het zadel goed zit en of er geen problemen met zijn rug zijn. Als dat allemaal goed is kan je er op stappen (als dat gelukt is) en hem vervolgens door je vriend laten belonen met een snoepje. Uiteraard ook belonen door middel van klopjes op de hals. Zo weet hij dat hij het goed gedaan heeft.

Uiteindelijk bouw je dit af door om de keer een snoepje te geven en uiteindelijk helemaal niet meer. Het kan ook zijn dat het zadel te ver naar voren ligt waardoor hij drukt op de schoft, of juist te ver naar achter. Let ook op het dekje, deze kan zegmaar ook te strak gaan zitten wat ook niet prettig is. Ik denk dat je dit allemaal zelf wel weet, maar ik zeg het gewoon voor de zekerheid Vork .

Heel veel succes ermee Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:31

Claudia__ schreef:
Ik kan je helaas niet helpen, want ik heb een beetje hetzelfde probleem (maar ik ben er niet afgevallen)
In de hoek zetten heb ik ook wel vaker gehoord, maar hoe doe je dat dan als je op een gegeven moment alleen gaat rijden en niemand kan hem vasthouden?

Het zelfde. nu heb ik alleen niet het probleem dat mijn 3 jarige aan loopt maar in het begin dus ook gedaan in de hoek iemand vast houden ik erop. daarna alleen gedaan, in de hoek gezet (ander paard erbij in de bak die er een paar meter vanaf stond) ik erop. en nu gaat het prima ze wacht rustig tot ik zeg dat ze mag stappen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:43

staat een merrie bij me op stal die er ook niet van hield als iemand opstapte..dan schoot ze ook weg.

ben lekker met haar bezig gegaan in de bak,eerst es wat laten lopen en later dan pakte ik een krukje en ging ik tegen haar aanstaan.
ik heb ook diverse malen naast haar staan springen,dicht tegen haar aan en omhoog springen,zijn nogal wat paarden die dat eng vinden!!
eerste keren schrok ze er enorm van maar na een aantal malen niet meer.

toen een stap verder en tegen haar aan gaan hangen en eroverheen hangen.
zodra ze 1 stap vooruit zette weer terug zetten en opnieuw beginnen....
ze kijkt nu niet meer op of om en toen er vorige week iemand op ging zitten stond ze superbraaf stil.. Haha!

dus tip:
laat alles even achterwege,focus je niet op dat rijden,dat zit nog wel in je paard zijn koppie.
werk eerst es aan het leren stilstaan bij het opstijgen.....

heb je in een weekje wel voor elkaar hoor,maar moet je gewoon echt even de tijd insteken Knipoog

aiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:55

Ik had in het begin ook dit probleem met mijn paardje... Het enige wat ik kan zeggen is heel veel geduld hebben...
1 hem aan de hand een eindje leren stilstaan
2 hem vasthouden aan een touw en eens achter zijn schouder gaan staan- veel belonen... Uiteindelijk doe je dit met het zadel- hij krijgt het heus wel onder de knie- alleen veel oefenen en veel geduld hebben...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:06

Het is heel simpel: als een paard niet vrijwillig stil staat met het opstijgen, dan zijn de dominantieverhoudingen niet goed. Je paard ziet jou dan niet als zijn leider, en heeft dus niet genoeg vertrouwen in je. Mijn oplossing: veel grondwerk gaan doen voordat je erop gaat zitten. En dan bedoel ik niet een uurtje, maar een paar weken. Parelli is bijvoorbeeld een goede methode. Join-up kun je beter niet proberen. Succes! Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:20

anita87ruud schreef:
En als we er aan hangen dan wil die al wegrennen. Maar het lijkt er sterk op dat die met ons zit te sollen. Want hij straalt absoluut geen angst uit. Want anders gaat een paard niet gelijk lekker relaxed op rust staan.

juist in bepaalde stress situaties gaan paarden dan "op rust" staan.
en dan is het niet omdat ze relaxed zijn,maar juist omdat ze erg onzeker zijn.

is heel kenmerkend voor jonge paarden die nog maar net onder het zadel zijn.
heb het er al heel veel zien doen..nee niet relaxed,maar juist onzeker en zoekend naar wat de bedoeling is..

even een stap terug doen in de africhting en je paard op een goede duidelijke maneir leren dat het moet stilstaan als je opstapt...en zeker bij jonge paarden toch wel even een krukje gebruiken

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:34

ik zou gewoon rustig hem het vertrouwen geven en alles rustig aan doen

heb ook zo'n paard gereden was eerst met alles heel erg bang. met rijden kon die van 1 klein geluidje zo hard wegrennen het enigste wat je kon doen was gewoon rustig hooo zeggen en maar laten doen en gewoon rustig meegaan uiteindelijk is dit er helemaal uitgegaan je voelde als die wilde vertrekken maar als je dan hooo zegt echt gewoon rustig blijft praten was die meteen terug uiteindelijk was ik hem ook gewoon voor zodat die niet hoefde te rennen.. met opstappen hetzelfde op het moment dat hij mij aan de rechterkant zag was die weg is altijd wel goed gegaan rustig blijven hangen en praten maar zodra ik dan mijn been erover wilde doen rende die ook hard weg we hebben zoals hier ook al eens is gezegt rustig opgestapt hoofdje beetje naar links gehouden en hand voor het oog en rustig opgestapt en toen was het goed daarna eventjes een stukje rijden en dan weer overnieuw het was toen al een stuk beter en nu kan je zo opstappen (wel iemand laten vasthouden) zo'n paard heeft gewoon tijd nodig en jij heel veel geduld als ze eenmaal het vertrouwen krijgen wordt het echt wel beter

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:48

Maureenn schreef:
Claudia__ schreef:

Het zelfde. nu heb ik alleen niet het probleem dat mijn 3 jarige aan loopt maar in het begin dus ook gedaan in de hoek iemand vast houden ik erop. daarna alleen gedaan, in de hoek gezet (ander paard erbij in de bak die er een paar meter vanaf stond) ik erop. en nu gaat het prima ze wacht rustig tot ik zeg dat ze mag stappen

Okee dan, ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed komt.
Ik denk dat consequent zijn, geduld hebben en vertrouwen geven de sleutelwoorden zijn bij dit soort problemen. Ja

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:53

De eigenaresse van mijn verzorgpaarden helpt daar altijd mee (op de manege of bij haar thuis, met jonge paarden beleren) Als ze niet stil staan moet je eerst het zadel op doen en dan gewoon met de beugels 'spelen'. Je trekt de beugel naar je toe en dan loslaten bijv. Klinkt wel een beetje zielig maar anders leren ze het nooit. En na een tijdje stond hij wel stil.

laura

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:15

Werk meer met ontspanning en beloning dan de strijd aangaan. Je paard is nog zo jong. Hij doet 't niet om je te pesten, maar eerder uit spanning en onzekerheid.

Wat afleiding door een snoepje is goed, maar zal 't probleem niet oplossen. Teveel erop focussen helpt ook niet. Misschien een beter idee om op te stappen en er niet te veel aandacht aan te schenken, vervolgens te rijden en aan het einde steeds weer een paar keer op en af te stappen. Veel belonen. Als je het idee hebt dat het klieren is, mag je best een keer streng zijn, maar dat is wat anders als de strijd aangaan.

Wees vooral in het begin met kleine verbeteringen tevreden en geef je paard de bevestiging dat hij goed bezig is.
Sommige paarden vinden 't heerlijk als je ze bij de schoft kriebelt tijdens het opstijgen en kan je je paard zo wat laten ontspannen.

Succes ermee en neem je tijd.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:00

Hoi hoi,
Ik heb zelf ook te maken gehad met dit vervelende probleem. Ik heb het opgelost door middel van een koeienband. Dit is een nylonriem die dmv een gesp om de hals van je paard kan vast maken. Aan die riem zit ook een lus waar je een halstertouwtje aan vast kan maken. En zo heb ik hem met dat halstertouwtje aan een stevig hek gebonden. Hierdoor werdt hij telkens geblokkeerd als hij wilde gaan lopen zonder dat er aan zijn bit werd gezeten. Als je dan op je paard dit kan je er voor kiezen om de musketon los te klikken of de gesp los te maken.

Dit heb ik zo een paar weken gedaan, en nu kan ik overal opstijgen zonder hulpmiddelen of hulp van derden

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:04

Mijn vorige pony deed het ook toen hij nog jong was,ik was niet zo soepel dus had altijd iemand nodig die hem tegen hield.Ik stepte mee en dan kon ik er op,maar later bleef hij ineens gewoon stil staan.Hij liep gewoon altijd erg graag en kon niet wachten.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:08

Gisteren ging het opstappen bij mij heel goed, hij bleef netjes stilstaan (hij had afleiding) en vandaag hebben we een beetje geoefend, want zodra ik een klein beetje druk op de teugels zet gaat hij achteruit en als ik dan gewoon tegen 'm praat en hem beloon dan blijft ie wel staan. Zo hadden we dus een tijdje geoefend en op een gegeven moment vond ik het wel goed om op te stappen en hij bleef super staan, dus dat gaat helemaal goed komen (hij werd wel vastgehouden, maar het begin is er). Haha!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:10

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je, als je opstapt ene zweep vast?
Mijne is ook 3 jaar en ik had eerst een zweep vast toen ik opstapte daardoor schoot hij ook steeds weg, nu ik geheel zonder zweep rij, is er niks aan de hand.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:24

Een paard moet eerst leren stilstaan voordat je er echt op gaat zitten, stel dat je een bosrit maakt en er even af wil/ moet of afvalt, ga je dan lopend naar huis. Daarbij komt dat het heel simpel een gebrek in de (basis) training is. Wij zijn nu net ook bezig met onze jonge hengst en die wil ook niet altijd stilstaan. Wij gaan er pas op als hij , los, stilstaat! Dus niet gaan vasthouden, vastbinden e.d.
Eerst in een beugel, als hij wegloopt niet snel gaan zitten, maar liefst weer terug naar de grond ( of even blijven hangen) en net zo lang blijven oefenen totdat hij stilstaat; dan opstijgen en belonen en weer afstijgen! Dan weer opstijgen en dat iedere dag 2 a 3 x doen, ik zou er dan niet eens mee gaan rijden, maar als hij braaf blijft staan meteen stoppen en de volgende dag weer opnieuw. Grote kans dat je met een week een paard hebt was netjes blijft staan.
Ook los aan de hand oefenen op stilstaan en belonen. Ik ben een absoluut tegenstander van het geven van snoepjes, op een gegeven moment wil je paard bij alles wat hij goed doet een instant beloning en dat is op zijn minst irritant.
Als je hem nadat je met het opstijgen met hem geoefend hebt meteen weer wegzet op de wei of op stal met een hap hooi/ evt. wat biks in de bak, beloon je hem ook, maar weet hij dat die beloning niet uit je hand en instant is.

Maar het is wel een duidelijke tekortkoming van de africhtingsstal waar je paard geweest is, dus nu moet je zelf weer terug naar een stukje basis. Ik zou toch echt daar laten weten dat ik niet tevreden ben met het resultaat Duivel . Het stilstaan is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van de training en dat wordt heel vaak vergeten "want het kost zoveel tijd" Bloos .

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:50

Zelf heb ik een net beleerde haf, die ineens besloten heeft ook niet meer stil te blijven staan bij opstijgen. Erg lastig. Maar wat ik doe is als ik haar mee naar de bak neem niet meteen en telkens op dezelfde plaats op de stijgen. Ik doe net alsof ik op ga stijgen maar ik neem haar aan de hand een rondje mee..(soms als ze erg druk is hetzelfde ritueel nogmaals) en dan in een hele andere hoek als ze het niet verwacht, stap ik vliegensvlug op, en dat gaat best goed moet ik zeggen. Ach gut

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:06

Maar je zal haar toch moeten leren om gewoon stil te blijven staan, terwijl je in een normaal tempo opstapt. Het kan in het geval van aliesteen ook zijn dat je pony even aan het uitproberen is wat er alemaal wel en niet kan en dat op deze manier het ook goedkomt, maar zolang je geen stevige basis hebt, ook wat normaal en rustige opstappen betreft, mis je ergens een stukje training en respect van je paard.