3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Re: 3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:27

Sfietje schreef:
Nee dat wil ik niet, het is een sporthaf en als je hen vanalles laat slepen enzo dan krijgt hij een enorme borstkas.

En daarvoor is hij niet gekweekt.
Hij is voor de sport gekweekt voornamelijk dressuur maar zijn vader liz.Aufwind sprong 1.30m

Ik zal eens kijken voor dat schrikparkoertje.
Maar wij hebben niet egt een schuur waar vanalles instaat.
Misschien verder op de boerderij maar daar mag je niet komen, dat is prive.

In het verleden behaalde resultaten..

Trouwens, slepen is ook goed voor de achterhand, die hij wel nodig zou zijn als je hem zo hoog wilt laten springen.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:30

@Sientje: het gaspedaal zit er heel goed op, lichtjes trekken en hij staat stil. Stuur lukt ook redelijk maar het gas daar is nu enorm veel werk aan.

Zoals ik al zei ben ik back to basic bezig.

@Yvonniej: Maar ik kan toch moeilijk vanalles beginnen aan een touw achter hem hangen?
Met slepen heb ik totaal geen ervaring...

Ook mijn haf behaalde al resultaten, welliswaar als veulen, op het veulenkampioenschap was hij 1ste op 190veulens.
Springen hebben ze hem in Nederland ook al laten doen:

Afbeelding

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:31

Dat had je er niet bij verteld, dat je dat zelf niet kon. Alleen de nadelen die jij erin zag.

Deze springfoto zegt mij weinig, van de voorkant zie je niet zoveel, alleen dat hij rv wat vreemd wegdraait.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:33

Het is de enige springfoto die ik hem.
Ik zou hem ook graag eens vrij laten springen maar is dit wel een goed idee?

Een vriendin zei mij dat ik moest wachten tot dat hij evenwicht had tijdens het rijden.

Wat denken jullie?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:38

ik zou hem veel balkjes laten draven, of kleine lage in uitjes.

Balkjes draven is goed voor zijn evenwicht, en daarin moet hij ook voorwaarts blijven, anders zou hij struikelen, goede oefening dus..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:40

[quote="Sfietje"]@Sientje: het gaspedaal zit er heel goed op, lichtjes trekken en hij staat stil. Stuur lukt ook redelijk maar het gas daar is nu enorm veel werk aan.

Maar waar is dan je zithulp (beenhulp)?
Van dat een beetje spelen met je handen krijg ik ook altijd een beetje de kriebels om eerlijk te zijn.

Ik snap best dat je niet wilt slepen als je daar geen ervaring mee hebt. Van die paar keer slepen in zn leven krijgt ie echt geen megaborst, maar goed je moet er idd niet aan beginnen zonder begeleiding dan.

Verder ja, die springfoto. Hierbij denk ik ook weer...het paard is 3.
Ik weet natuurlijk niet wat je ambities zijn, maar afwisseling is heel erg goed voor een paard.
Zeker voor een paard wat al wat stoicijns uit zichzelf is.
Verschillende dingen doen, uitdagingen, niet iedere dag weer hetzelfde, kort maar krachtige training past bij zon paard.

balkjes draven is idd ook een goede! Ook weer eens iets anders Haha!

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:42

Springen met jonge paarden is niet heel erg verstandig. Hij is pas 3 en heeft dus bij de vorige eigenaar al gesprongen en is daar op de een of andere manier aan de teugel en met sporen gereden. Het klinkt allemaal niet heel erg ideaal voor zo'n jong paard die niet veel gewend was. Waarom neem je het advies van diverse mensen in dit topic niet ter harte en doe je voorlopig rustig aan en bouw je een band op? Gewoon lekker poetsen en probeer eens wat grondwerk te doen. Zo'n schrikparcourtje is ook erg leuk voor zo'n jong paard. Dat rijden e.d. komt allemaal vanzelf wel, je hebt toch de tijd!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:21

Dank u wel allemaal voor het advies.

Kzal hem wat meer op de wei laten, wat balkjes draven en een klein laag hindernissje en veel naar buiten in het bos wandelingen doen.
En als we rijden veel overgangen, veel tempowisselingen en oefeingen.
Kort maar krachtig Knipoog

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:23

Nou super ja. Je hoeft natuurlijk niet alles te doen. En ook niet direct. Maar je kunt ervan meenemen waarvan jij denk dat je paard er baat bij heeft.

Mijn ene paard vind bijvoorbeeld balkjes draven geweldig, terwijl mijn andere er een hekel aan heeft en het ook niet zo goed kan.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:26

Ben het inderdaad met Hiske4 eens. Geef jullie allebei de tijd, hij moet aan jou wennen en jij aan hem. Ik vind 3 trouwens ook te jong om te springen, begin persoonlijk pas bij 4 jaar..

Hij heeft ook al behoorlijk wat indrukken gehad op zo een jonge leeftijd, dat moet hij ook allemaal verwerken. Geniet van hem en probeer te ontdekken wat hij heel leuk vindt, mijn paarden vinden ballen niks aan, ze kijken er niet eens naar, maar een emmer met een lintje eraan houdt ze de hele dag bezig, ze verzinnen er de gekste spellen mee!! Vergeet niet dat elk paard anders is, niet elke jongen houdt van voetbal he!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:27

Ik heb nog nooit balkjes gedraven met hem dus weet totaal niet hoe hij erop gaat reageren.
Ik wilde wel wandelingen doen maar vond het zelf wat vroeg maar blijkbaar kan het prima.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:28

wandelingen maken is altijd goed, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, weet je ook meteen hoe hij buiten is Haha!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:31

Maar stel ik ga ermee naar buiten.
Dan eerst aan de hand met zadel erop? Of van de eerste keer erop?
Hou er wel rekening mee ik moet een stuk langs een drukke baan.

En nu ben ik alleen want op die boerderij staat alleen een vriendin van mij en die heeft nu examens.
Mijn ouders kennen niets van paarden en mijn vriend heeft nu ook examens.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:32

misschien wil ie niet met een bal spelen, duh tis een paard
als ie er goed uit ziet en goed eet dan maak je niet zo druk, misschien heb je gewoon een hele relaxe pony

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:35

Ik zou aan de hand doen. Hoofdstel om (teugels eraf) en touw aan het bit, longeertouw of gewoon halstertouw, ligt eraan wat je zelf het fijnst vind. Ik pak gewoon een halstertouw met een knoop onderaan, dan glijdt hij minder snel weg, voordeel van een longeertouw is dat je een langere remweg hebt zeg maar Knipoog. Als je langs een drukke weg staat is het misschien verstandig om de eerste keer met z'n 2en te gaan. Weet je hoe hij op verkeer reageert? Wandelingen versterkt trouwens ook je band me je paard omdat je samen gezellig bezig bent!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:36

Sfietje schreef:
Maar stel ik ga ermee naar buiten.
Dan eerst aan de hand met zadel erop? Of van de eerste keer erop?
Hou er wel rekening mee ik moet een stuk langs een drukke baan.

En nu ben ik alleen want op die boerderij staat alleen een vriendin van mij en die heeft nu examens.
Mijn ouders kennen niets van paarden en mijn vriend heeft nu ook examens.

Hoofdstel aan en ernaast lopen, dat eerst een paar keer doen, om hem te laten zien hoe leuk het is.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:37

Wanneer heb je je paard laten castreren? Hierdoor kan hij ook nog wat suffig zijn.

Als het niet in zijn karakter zit zal hij niet snel speelser worden door grondwerk of vrijheidsdressuur, maar dit neemt niet weg dat het niet leuk is om met je paard te doen! Kijk is naar de boeken van Nathalie Penquitt, hierin staat duidelijk en stap voor stap uitgelegd hoe je met vd kan beginnen.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:38

Ik ben maar alleen, het gaat echt niet met zijn 2 door de examens enzo.

Ik denk dat hij geen verkeerd kent maar de wei waar hij instaat grenst aan de baan en er mag vanalles passeren vrachtwagen, tractor, brommer,...
Hij kijkt niet op.

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:38

ik zou de eerste keer gewoon aan de hand gaan wandelen met hem en het zadel helemaal weglaten. Proberen relaxed te lopen (dus niet met een heel strak touw, tenzij het nodig blijkt te zijn) lekker tegen hem kletsen en zorgen dat hij zich veilig voelt. Je kunt hem best naar dingen laten kijken als hij iets eng vindt, maar niet tot in den treuren er blijven hangen. Na een tijdje moet hij er gewoon langs en pas daarna belonen. Voor de rest kun je ook eens proberen om gewoon bij hem in de wei te gaan zitten, verder niets doen, gewoon zitten en een beetje tegen hem kletsen.
Veel succes en plezier met hem, je krijgt er vast een heel leuk paardje aan als je het rustig aandoet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:39

Nog eventjes een opmerking van mij: stilstaan door aan de teugel te trekken? Zelfs maar lichtjes? Niet de bedoeling. In principe moet je een paard alles kunnen laten doen (dus stap, draf, galop, halt, de bocht door, volte's) met je zit en een kleine aanwijzing van je been. Als dat lukt dan kun je eraan denken je teugel weer op te pakken.

Zoals ik nu rij vraag ik me zelfs regelmatig af waarom er eigenlijk teugels aan een paard horen te zitten...

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:41

@Vjestagirl: Je kan hem laten stoppen op 2 manieren: tijdens het rijden klein beetje trekken en hij staat stil.
Maar als ik gewoon uitstap en ik zit naar achter en zeg oooohw dan staat hij ook stil.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:46

Ik heb mijn, nu 3 jarige, vanaf zijn 2e. Hij is nooit speels geweest.
Geloof me, ik kwam met alles aandraven zoals een bal, pionnen etc. maar hij keek er een keer naar en had verder geen interesse.
In omgang is was het, en is het nog steeds een sulletje (volgzaam typje)

Het is wel zo dat hij onder het zadel erg voorwaarts is. Als er gewerkt moet worden dan doet hij echt zijn best (die 3 keer in de week dat hij aan de bak moet Haha! )
Zoals er al meerdere bokkers voorstelden, ga veel overgangen rijden, consequent zijn, zonder sporen maar met zweepje.

Wat doe ik verder met hem (of deed):

- Veel wandelen langs de weg
- Laten wennen aan bijv. een paraplu (die heeft iedereen wel), een stuk plastic op zijn rug en over zijn hoofd.
- Over plastic heen lopen
- Balkjes draven (een poging tot, we blijven steken bij maar liefst 2 stuks) aan de longeerlijn.
- Af en toe slalom rijden.
- Tussen balken door laten lopen en ook in zijn achteruit.

Er is genoeg te verzinnen hoor!

Oh ja, indien mogelijk, gooi hem zoveel mogelijk op de wei. Hij is nog heel jong. Die dikke buik kan je er altijd nog af trainen als hij wat verder is.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:48

Sfietje schreef:
@Vjestagirl: Je kan hem laten stoppen op 2 manieren: tijdens het rijden klein beetje trekken en hij staat stil.
Maar als ik gewoon uitstap en ik zit naar achter en zeg oooohw dan staat hij ook stil.

Een combi van beide is het beste. (dressuurmatig gezien dan).

Wel knap dat ie dat al begrijpt, dat terug zitten stoppen betekend.

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:49

Knakkertje schreef:
Oh ja, indien mogelijk, gooi hem zoveel mogelijk op de wei. Hij is nog heel jong. Die dikke buik kan je er altijd nog af trainen als hij wat verder is.

Afgod

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:49

Nu je over achteruit begint, hoe leer je best achteruit als je erop zit?

Ik heb de andere paardjes die ik opleerde dit altijd geleerd door tegen de muur te gaan staan en dan trekken en lichtjes benen geven, zij snapthe het meteen.

Maar als ik het met hem probeer snapt hij het niet en begint hij links of rechts weg te 'lopen', stappen zeg maar