wat moet ik nu doen? hulp gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Re: wat moet ik nu doen? hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:09

Urielle schreef:
Ik ben het eens met Kiwiko Ja
En als ik eerlijk mijn mening mag geven: als je nog twee andere pony's hebt staan en je hebt eigenlijk maar 2 a 3 keer in de week tijd voor je paard, dan vind ik het ook niet helemaal eerlijk om een paard aan te schaffen. Misschien nog een optie om een goed rijdende bijrijder erbij te nemen, die jou een vergoeding geeft waarmee je kunt lessen ofwel als ze echt goed is, jou zelf mee kan begeleiden?
(of een of beide pony's eruit doen, maar dat mag ik vast niet zeggen Bloos )

het paard was bedoeld om vooral recreatief en hier in de piste te rijden, en te springen.
en nu 1 x per jaar of minder eens een wedstrijdje voor de lol.
we hebben ook een paard aangeschaft voor mijn vader, hij kan toch niet op een van de pony's zitten.
mijn ene pony is 16 en heeft iets aan dr longen en heeft cushing. de andere wordt te klein voor mij. maar toch doe ik ze niet weg. mijn papa zit dan op buitenritten op het paard, en ik op een van de pony's.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:14

Citaat:
Dit paard is beter af ergens anders, want TS kan gewoonweg geen les betalen........ en ik durf te wedden dat het op de grond ook niet goed gaat.......

Paard is gewoon een maatje teveel voor haar, en ze is niet in de mogelijkheid om begeleiding te krijgen.......... wat moet je dan?

ik vind het nogal een beetje bot om te zeggen dat mijn paard ergens beter af is. het is geen gemakkelijk paard en moet een rustige en kalme ruiter hebben.
op de grond gaat het wel goed hoor. ik leer hem nu wijken voor druk en ik moet enkel mijn vinger leggen en hij gaat al opzij of achteruit.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:00

Je hebt het paard dus gekocht om er mee te springen?
Maar hoe ging het springen bij de handelaar dan? Ik neem aan dat je je paard test in het doel waar je hem voor gekocht hebt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:53

Ik bedoelde niet te zeggen dat je niet met paarden om kan gaan. Maar als je paard braaf was toen je hem kocht en nu niet meer. Dan is er toch iets fout gegaan. Ik kan met mijn paard dus niet veel als ik hem maar 2x per week rijd. ze staat elke dag in de wei de hele dag, maar met rijden is dat toch anders. ik vind als je een paard gewoon weinig aandacht geeft, wat wel altijd de aandacht heeft gehad. Dan gaat ie gegarandeerd moeilijk doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:01

Dorienn schreef:
Citaat:
Dit paard is beter af ergens anders, want TS kan gewoonweg geen les betalen........ en ik durf te wedden dat het op de grond ook niet goed gaat.......

Paard is gewoon een maatje teveel voor haar, en ze is niet in de mogelijkheid om begeleiding te krijgen.......... wat moet je dan?

ik vind het nogal een beetje bot om te zeggen dat mijn paard ergens beter af is. het is geen gemakkelijk paard en moet een rustige en kalme ruiter hebben.
op de grond gaat het wel goed hoor. ik leer hem nu wijken voor druk en ik moet enkel mijn vinger leggen en hij gaat al opzij of achteruit.

Meis, wat ben je in hemelsnaam aan het doen.........????
wijken voor druk leren??? dat moet er gewoon inzitten.

Ik zou dat dier gewoon lekker verkopen

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:06

ik heb zelf net zo'n paard als jij. Ze zag overal spoken, negon met head shaking.. al het mogelijke heb ik met haar meegemaakt. Ik heb echter doorgezet.En eht resultaat is dat de aanhouder wint. Momenteel zpringt ze met mij heel braaf een B en L parcourtje.
Ik zou het dus niet te snel opgeven, Alle goede paarden zijn lastige paarden Clown Maar als je eenmaal door de lastige periode heen bent heb je meestal wel wat!!! Haha!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:16

pandora1707 schreef:
ik heb zelf net zo'n paard als jij. Ze zag overal spoken, negon met head shaking.. al het mogelijke heb ik met haar meegemaakt. Ik heb echter doorgezet.En eht resultaat is dat de aanhouder wint. Momenteel zpringt ze met mij heel braaf een B en L parcourtje.
Ik zou het dus niet te snel opgeven, Alle goede paarden zijn lastige paarden Clown Maar als je eenmaal door de lastige periode heen bent heb je meestal wel wat!!! Haha!

Máár dan moet de TS het paard wel door de lastige periode heen kunnen krijgen.
En ik ben bang als ik dit zo lees dat haar dit niet alleen gaat lukken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:05

asjemenou schreef:
Je hebt het paard dus gekocht om er mee te springen?
Maar hoe ging het springen bij de handelaar dan? Ik neem aan dat je je paard test in het doel waar je hem voor gekocht hebt.

daar ging ie ook sneller, maar de handelaar had de sprong gezet net voor de bocht.
ik heb er niet veel mee gesprongen, het was op een dressuurstal en er was 1 piste.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:06

Citaat:
Meis, wat ben je in hemelsnaam aan het doen.........????
wijken voor druk leren??? dat moet er gewoon inzitten.

Ik zou dat dier gewoon lekker verkopen

hij kende het wel, maar ik moest er mn hand opleggen en drukken. nu is een kleine tik al voldoende.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:14

kattie schreef:
Ik bedoelde niet te zeggen dat je niet met paarden om kan gaan. Maar als je paard braaf was toen je hem kocht en nu niet meer. Dan is er toch iets fout gegaan. Ik kan met mijn paard dus niet veel als ik hem maar 2x per week rijd. ze staat elke dag in de wei de hele dag, maar met rijden is dat toch anders. ik vind als je een paard gewoon weinig aandacht geeft, wat wel altijd de aandacht heeft gehad. Dan gaat ie gegarandeerd moeilijk doen.

ik denk dat je toch verkeerd gelezen hebt hoor. mijn paard is nog altijd braaf. hij bijt, steigert, bokt, stamp nu ook niet. de enige verandering die ik en mijn DA zien is dat ie een pak rustiger is geworden.
in de schoolweken ga ik er 2 a 3 keer naartoe, de rest van de dagen zorgen mijn opa en oma ervoor. in de vakantie ga ik er natuurlijk elke dag naartoe.
het is niet omdat jij met jouw paard niet veel kan als je hem 2X per week rijdt, dat dat bij mijn paarden ook zo is he Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:29

Ik begrijp zo langzamer hand geen hout meer van je verhaal. Wat is er nu mis met je paard dan?? Hij is altijd braaf, steigert, bokt en bijt niet...hoe braaf wil jij je paard hebben?? Als jij zo nodig wil springen dan moet je les nemen en wel zo snel mogelijk, omdat ik het donkerbruine vermoeden heb dat er aan je paard helemaal niets mankeerd, maar jij gewoon niet voldoende kan sturen! Jij hebt het idee dat je een paard zomaar even over een hindernis kan heen jagen, zonder de o, zo broodnodige dressuur die daar toch echt bij hoort! 2 keer in de week je paard trainen is niet voldoende om ze ook echt op niveau te krijgen. LES, LES en nog eens LES...dat is wat jij nodig hebt en niet 1 keer in de 2 maanden want dat heeft totaal geen zin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:32

Kan je niet een bijrijder vinden die meer ervaring heeft dan jij, en die het paard dus goed berijd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:33

aerdenhout1 schreef:
Ik begrijp zo langzamer hand geen hout meer van je verhaal. Wat is er nu mis met je paard dan?? Hij is altijd braaf, steigert, bokt en bijt niet...hoe braaf wil jij je paard hebben?? Als jij zo nodig wil springen dan moet je les nemen en wel zo snel mogelijk, omdat ik het donkerbruine vermoeden heb dat er aan je paard helemaal niets mankeerd, maar jij gewoon niet voldoende kan sturen! Jij hebt het idee dat je een paard zomaar even over een hindernis kan heen jagen, zonder de o, zo broodnodige dressuur die daar toch echt bij hoort! 2 keer in de week je paard trainen is niet voldoende om ze ook echt op niveau te krijgen. LES, LES en nog eens LES...dat is wat jij nodig hebt en niet 1 keer in de 2 maanden want dat heeft totaal geen zin.

Ze heeft geen geld om lessen te betalen en haar ouders steunen haar niet. Ze moet het zefl oplossen. Ze dacht een paard gekocht te hebben die rijp was voor springwedstrijden. naar nu blijkt kan ie fysiek springen, maar de hele techniek en dressuur die erbij hoort kent ie niet.
Daarom is haar twijfel: houden en zelf aanprutsen in de hoop dat ze ergens komt met hem OF verkopen. (je voelt al dat ik voor die laatste optie ga om vervolgens een beter geleerd paard aan te schaffen.) (Mijn andere idee is verkopen en wachten met het hele plaatje tot je ook voldoende geld hebt voor regelmatige lessen. Zeker bij wedstrijdambities)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:40

Als zij dacht een paard te hebben gekocht die ervaring had met springen, maar je kan het zelf niet, dan gaat het net zo fout als bij een onervaren paard.Als je geld hebt om 3 of 4 paarden te onderhouden, dan moet ...laten we zeggen..15 euro per week toch ook wel op te brengen zijn om je paard goed te houden lijkt mij. Een baantje bij de supermarkt misschien??
Dit paard terug brengen naar de handelaar zal na zoveel maanden echt niet lukken. Misschien kan je hem ruilen? Maar ook dan zal er geld bij moeten en dat geld kan je beter gebruiken om te lessen.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:48

Ik zou ook kijken naar een bijrijdster met een heel stuk meer ervaring dan jij en kijken of zij mee wil betalen in de kosten zodat jij les kan nemen..

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:50

2 á 3 keer per week rijden kan eigenlijk niet! Als jij een paardje hebt die bijna 'niks' van de dressuur kent en die jij wat wil bijspijkeren is zeker 5 dagen in de week voor nodig!
Heb jij er genoegen mee dat hij zo blijft zoals hij nu is...dan kun je hem idd 2 á 3 keer rijden maar wil jij echt verbetering zien dan lukt dat echt niet!!
Het is niet eerlijk tegenover het paard om 2/3 dagen hard te gaan trainen en hem de rest van de week stil zetten! Qua conditie/spieropbouw. Waarom ga je er niet bij longeren..dat kun je ook een halfuurtje doen en kost in verhouding minder tijd en is goed voor ze!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:17

ook al zou ze het paard verkopen en een meer ervaren paard weer kopen, komt TS nog niet onder les uit!! Zo te lezen is TS zelf te onervaren om dit soort probleempjes zelf op te lossen. Kan of wil geen baantje nemen om te lessen...... Nou, dan zou ik kiezen om nog wat door te hobbelen op die pony's. En als je vader zo graag ook wil rijden, moet ie het er maar voor over hebben dat je les krijgt en dat dan dit paard kan blijven.... ANders helaas pindakaas.......

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:20

Nou snap ik je verhaal ook niet meer maja. Je hebt hem wel dus zo gemaakt omdat hij het eerst wel kon maar nu niet meer. Als je wil springen en dressuur en een braaf getrained paard. Dan moet je helaas wel les hebben en iets vaker rijden als 2x rijden. Je wilt springen? Maar voor te springen heb je zeer goede basisdressuur nodig. Maar geen les? Dat gaat gewoon fout...Als je echt met hem wilt springen en dan ook op concour heb je meer tijd en geld nodig. je hebt 3 paarden zoals aardenhout zegt. Dan kan les er ook wel af toch.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:23

Ik vind 2 a 3 keer per week wel voldoende. Mijn paarden heb ik ook nooit meer als dat gereden en ik ben er wel ver mee gekomen in de dresuur en het springen (de andere dagen werd er wel gelongeerd of werken aan de dubbele lijnen, vrijwerken etc.). Het verschilt heel erg per paard maar als je een dier hebt dat snel leert en ook wil werken is 3 keer in de week voldoende.

On-topic. Je schrijft dat je het paard vooral voor de recreatie hebt aangeschaft. Is het een idee om toch 1 keer in de 2 maanden les te nemen en dan te werken aan de basis. Je gaat in de 2 maanden daarna regelmatig aan het werk met die oefeningen (ook tijdens een buitenrit kan dat) en daarna neem je weer les. De vooruitgang zal dan erg langzaam zijn maar het werkt op die manier ook. Zeker omdat het een braaf dier is zou je het zo kunnen oplossen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:20

Je kan wel een paard kopen waar de knoppen al op zitten,maar dan moet je alles toch onderhouden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:45

aerdenhout1 schreef:
]

Zie zo, dat scheelt een hoop type werk!

Een aanvuling op Aerdenhout1: Hoe is het mogelijk dat jouw ouders jou een paard geven en het dan vertikken om je goed te laten leren rijden??

Kopen ze ook een BMW 318i als je 18 ben maar dan wel zonder rijlessen?

Het zal wel aan ons liggen, maar als je geen les kan of wil nemen dan moet je het boek sluiten!
Zelfs Anky krijgt nog iedere dag les!
En een paard 2 of 3 keer in de week in een bak rijden terwijl je buitenritten doet op je pony, vind ik ook niet eerlijk tegenover het paard.

Zoek of een goede bijrijder, of verkoop dit beestje zo snel mogelijk en ga gewoon lekker boscrossen met je pony!
Accepteer dat je niet kan gaan springen zonder een gedegen opleiding! En als je die niet kan krijgen, zal ieder paard algauw te groot voor je zijn.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:24

@ kattie : hij heeft het gewoon nooit gekunnen, en dat heb ik te laat gemerkt

@ bitchywitchy : ik denk niet dat het een probleemPJE is.
dit is ongeveer hetzelfde als een (braaf) pas zadelmak paard te leren zich juist te bewegen, dat zijn lijf 1 geheel is,.. mijn paard heeft dit nooit gekend
een probleempje kan ik zeker oplossen hoor, daar heb ik geboeg ervaring voor.

@ aerdenhoudt1 : de paarden staan op een privéwei, en we zorgen zelf voor ons hooi. veel kosten zijn er niet meer aan.
mijn ouders denken waarschijnlijk dat elke les 30 euro kost, en dit is niet eerlijk tegenover mijn zus.

@ kath_ : zo een bijrijder is een heel goede oplossing, dankjewel Lachen ik ga eens vragen aan een paar kenissen of ze me willen helpen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:29

Ik heb alleen je eerste tekst gelezen en heb eigenlijk het idee dat je er totaal geen moeite voor wil doen. Dan lijkt de keuze voor mij makkelijk. Weet je ik denk dat je hem beter terug kunt doen en dat hij dan bij een eigenaar komt die wel met hem wil werken. Ik vind het super van je ouders dat ze zo streng zijn. Je komt erg verwend over. Als hij het niet kan is he tniet meer leuk. Wel is bedacht hoe fijn het is ergens naar toe te werken. En als je toch al geen tijd voor hem heb hou het dan bij je twee pony's

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:47

Ten eerste ben ik al 8 maand met hem bezig. tuurlijk wil i met hem werken, anders had ik hem niet gekocht. de vraag is HOE ik met hem kan werken zodat hij juist gaat springen.
Ik weet zeker hoe fijn het is om ergens naartoe te werken. Ik heb mijn pony 2 jaar geleden leren springen (jaja zonder instructeur, schiet me niet dood) en dit jaar heb ik de 1e X eens een oefenwedstrijdje gereden in de buurt, waar ik met haar te voet naartoe ben gegaan. Ze deed geen enkele balk er af.
Leuk dat je vind dat ik verwend ben en zeker omdat je me persoonlijk kent. maar als ik het was, zou ik dan geen les krijgen?, zou ik dan mijn eigen springbalken hebben moeten betalen, maar eerst een paar jaar over houtblokken hebben gesprongen?, zou ik dan telkens als ik wil gaan rijden, maakt niet uit winter of zomer, met de fiets 30 min moeten gaan? zo zijn er nog dingen. nogal oppervlakkig beoordeeld, lijkt me.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:55

Ik ga nu steeds minder van je hele verhaal begrijpen. Ik dacht dat hij niet kon springen en nu was hij zo verschrikkelijk braaf met dat oefenparcours??? Snapt iemand er nu nog iets van...ik niet in elk geval!