Het topic gaat eigenlijk over twee heel verschillende dingen. Ik heb zelf ook wel eens een goede sportmassage gehad wanneer de boel ergens vastzat, maar de fysio heeft mij nog nooit gezien hoor. Dat is toch een heel andere discipline, gericht op het oplossen van problemen en een sportmassage is meer een beetje onderhoud zeg maar.
Mijn paard word iedere week nagekeken door een fysiotherpeut Hij doet niet alleen mijn paard maar kijkt ook naar mij, mijn zadel, voeding en nog veel meer!
Daarnaast krijgt mijn paard E-plus, een supplement dat zorgt dat de spieren soepel blijven en de afvalstoffen snel worden afgevoerd. Ideaal! Een dikke 2 maand geleden ben ik met deze combinatie begonnen en het bevalt echt heel erg goed!
Mijn fysio vond de E-plus een erg goed idee omdat je zo voorkomt dat de spieren hun afvalstoffen niet kwijtkunnen en daardoor vastlopen
Ik heb een massagecursus gedaan en check mijn paard elke keer als ik train, ik voel, zie en bemerk het tijdens de training als dingen beter gaan of juist niet. Ik ben de cursus gaan doen omdat ik meer wilde weten over de spieren, probleemgebieden en hoe je dingen kunt voorkomen en op te lossen. We vinden het maar normaal dat er topprestaties worden geleverd door elk paard en ik vond dat ik er te weinig kennis van had, ook van het belang van een massage. Buiten mijn eigen paard masseer ik ook andere paarden, om kilometers te maken en meer gevoel te ontwikkelen, het geeft mij heel veel voldoening, paarden zonder spierproblemen ben ik bijna nog niet tegengekomen. Ik denk dat massages zwaar onderschat worden en dat is jammer, we gaan er namelijk te vaak vanuit dat het zadel perfect ligt, wij perfect op ons paard zitten, het paard perfect op zijn benen staat en het ook perfect rijden, terwijl de meeste paarden alleen maar aan het compenseren zijn met hun lijf en de daarbij behorende spier en andere problemen oplopen. Een masseur komt vaak aan de beurt als niemand het meer weet, terwijl het vaak zo simpel is, ga je eigen lijf maar na. Ik vind het namelijk zelf ook heerlijk ( en soms niet) als mijn spieren goed onderhanden genomen worden, dus waarom zou dat zeker voor een paard niet zo zijn.
Laat mijn paard ook nakijken door dierfysio/osteo. Doe wel erg mijn best met rijden, maar heb niet de illussie dat ik alles altijd 100% goed doe, ook al heb ik elke week les. Trouwens paard kan ook buiten het werk, last krijgen van blokkade, bijv. door rollen in stal enz. Laat het uit voorzorg controleren.
ik heb mijn hafje een tijde terug door iemand die fysio/manueeltherapeute is laten controleren. en ik vind het eigenlijk heel reeel tegeover je paard om hem afentoe natelaten kijken
een paard zal heus afentoe wel een blokkade hebben etc. en daar zul je je paard bij moeten helpen.
wil zelf een keer een massagecursus gaan volgen lijkt me erg interessant