Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:37

Ik ben het eens met mijn voorgangers, een 3 jarige is qua botstructuur nog niet af, daarbovenop een dracht, en bevalling (hormonen verslappen spieren en banden) en dan na 2 weken weer gaan rijden, dat is erg snel. We hebben het bij mensen over 10 weken overigens en dat is niet voor iedere vrouw voldoende. Dat de staleigenaresse geholpen heeft met de bevalling, duidt niet per definitie op een makkelijke bevalling, een te snelle bevalling kan klachten veroorzaken een groot veulen en een langdurige bevalling ook. Het paardje is net drie zet haar dag en nacht op de wei met veulen als het kan, met een goede brok erbij en kijk in oktober verder. Als je het voer aanpast aan niet werken hoeft het echt geen bom te zijn na een half jaar rust.

Verder ben ik benieuwd welke brok ze krijgt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:41

IK ben het helemaal eens wat betreft een poos stilzetten. En als je bang bent dat ze te actief is na deze periode, begin dan voordat je gaat rijden elke keer een beetje met longeren, losgooien etc. Dan heb je geen bom onder je, en heb je een paardje dat wat ouder en sterker is, en waarschijnlijk psychisch ook beter in staat is om het werk aan te kunnen.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:46

ik zou haar lekker op het land nog zetten en wat met haar spelen als je toch iets met haar wilt doen.

Ze is nog maar zelf een puppy (bij wijze van spreke dan). Ze is A na mijn mening veuls te vroeg ingereden B is verdorrie net bevallen (lees ook: kan nog last hebben van lichamelijke problemen daardoor). Lekker rustig aan met haar.

echt waar, je kunt haar zo naar de soep rijden

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:53

Ben, net als mijn voorgangers, van mening dat je deze pony behoorlijk aan het overvragen bent. Zoveel dingen tegelijk met haar willen op zo'n jonge leeftijd, het dier heeft een berg indrukken te verwerken gekregen en krijgt daar niet eens de rust voor...jammer om dat dan maar meteen te bestempelen als "luiheid". Beetje meer verdiepen in hoe het dier alles geestelijk en lichamelijk verwerkt mag ook wel.

Even wegzetten en over een paar maanden weer beginnen. Vind persoonlijk netjes leren longeren met stemcommando's ook wel zo handig voor je gaat inrijden maar dat is mijn mening!

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:16

Nathalie en Nagyl,
Toen ik destijds met haar begon wist ik niet beter dan ze kon al longeren en ze was al 3. Ik kwam van een manegepony af en had dus verder geen idee en ben gaan rijden. Later bleek ze nog net geen drie te zijn en afgelopen maart/april bleek dat ze ook nog drachtig was, toen was het rijden tot het minimale beperkt. Misschien allemaal een beetje vlot achteraf gezien maar op zich kan het allemaal niet zo'n kwaad. Ponys worden hier allemaal rond de 3e verjaardag ingereden, zeker de wat dominante ponys. En hoe langer lichte beweging tijdens zwangerschap hoe beter, dat is het zelfde als bij ons.

Sonjim: Bij mensen is de kraamtijd wel degelijk 6 weken! Daarna wordt er van je verwacht dat je weer mee kunt draaien. Je hebt dan ook het nagesprek bij de verloskundige/gyneacoloog en de bloeding moet over zijn. Dat werkgevers verplicht zijn 10 weken bevallingsverlof te geven is wat anders!!!

Verder schreef iemand dat ik het rijden terug zou moeten brengen naar 3 tot 4 x per week een half uur. Maar zoals ik al schreef rijd ik op dit moment ook niet meer dan dat.

Ik hoop dat ik niet al te aanvallend klink maar wil toch even mezelf duidelijk maken. Ik ben van mening dat ik haar echt niet overvraag met 2 uur rijden per week!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:56

Okay als ik het zo lees is het dus niet jouw pony?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:27

het verschil tussen na 6 weken is de nacontrole en moet de bloeding over zijn, of ben je volledig hersteld na een bevalling is best groot. Banden en spieren hebben een jaar nodig bij mensen om in de oude situatie van voor de zwangerschap terug te keren. Hier heb ik het toevallig laatst met een ostheopaat over gehad, mensen onderschatten de invloed van een zwangerschap.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:27

ja mee eens Sonjim. Ik heb er tot bijna een jaar lang daarna nog last van gehad.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:37

Sappos: Het is idd nog niet mijn pony, maar voor ik haar koop wil ik eerst zeker weten dat het de pony van mijn dromen is. En dat ik dat tzt niet nog meer problemen ga krijgen met het voorwaarts houden.

Sonjim: Het is idd verschillend hoe snel men/paard herstelt na een zwangerschap. Sommigen herstellen nooit, lichamelijk zal ik zelf nooit meer 100% zijn, geen kindjes meer voor mij. Maar zolang ik niet zwanger wordt zal ik daar geen hinder aan ondervinden. Banden en spieren mogen wel getraind worden om alles weer op orde te krijgen. Te lang niks doen, te weinig beweging is voor niemand goed, niet voor mensen en niet voor paarden!!!

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:38

De pony is overigens niet bewust als 2 jarige gedekt door ons. Wij zijn er pas kort voor de bevalling achter gekomen dat ze drachtig was. Ze is dus drachtig bij ons op stal gekomen.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:41

Gaat het overgings over de pony in je profile?

Van wanneer is die foto dan?

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:43

ja, dat is idd de pony. De foto is van eind maart.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:01

ik wou al zeggen want op de foto is te zien dat die buik echt niet van dik zijn is, is voor mij overduidelijk een zwangere buik.

Overgings vind ik het een leuke pony. Haha!
Mijn advies is, voorlopig rustig aandoen. ZOdat je er straks veel meer van kan gaan genieten

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:05

Ik begrijp je verhaal en uitleg maar blijf nog steeds bij mijn oorspronkelijke advies. Persoonlijk zou ik haar lekker even het land op gooien om haar tijd te gunnen om alles te verwerken.

Natuurlijk zijn er voldoende mensen die inrijden rond de 3e verjaardag, zo zijn er ook voldoende die het veel later doen en ook mensen die zadelmak maken rond het 3e levensjaar...dan weer een half jaartje laten staan en doorrijden...verschillende visies en het is niet aan mij om te zeggen wat goed of fout is...PERSOONLIJK vind ik alleen dat deze pony een hoop te verkwerken krijgt in een redelijk kort tijdsbestek...en geloof ik dat je er later alleen maar profijt van zult hebben als je haar nu niet teveel overvraagt....ze moet alles ook geestelijk (en niet alleen lichamelijk) kunnen verwerken en het is toch best een hoop...

Vind het wel een mooie pony om te zien hoor, snap dat je er 'verliefd' op wordt!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:06

Eveline, daar ga ik ook van uit gezien je verhaal dat het niet bewust is, maar mijn reden om dit te zeggen is, dat hersteltermijnen verschillen en als je dan gaat rijden in de bak, vraag je best een behoorlijke inspanning van een herstellend paard, wat ook nog een verstoorde groei kan hebben door de vroege zwangerschap. ik zou ervoor kiezen om het rijden even te laten voor wat het is, ga lekker wandelen met haar aan de hand, het veulen aan een halster, mee eventueel vast aan een longeersingel of het zadel. lekker naar buiten wandelen en verkeersmak maken, eventueel schrikparcoursjes oefenen, zodat ze lekker relax wordt,daar heb je dadelijk een groot voordeel met rijden mee, en je houdt haar dan wel bezig maar lichamelijk niet te intensief. Als ze dan wat beter in haar vel lijkt te zitten, kun je weer een een stukje erop stappen eventueel eerst buiten rechtuit, minder belasting voor de spieren en gewrichten. Dan langzaam verder opbouwen en tegen de herfst ook het werk in de bak weer oppakken. Gezien het feit dat ze de eerste 2 maanden ook zo sloom was, denk ik dat ze in het werk wat overvraagt wordt, doordat je verkeerd voorgelicht bent, over leeftijd en training in het begin en nu door de bevalling en de gevolgen ervan.
Mooie pony trouwens.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:13

Zelf heb ik het idee dat als ik haar echt niks laat doen dat ze dan en dichtgroeit en straks nog dominanter is ben dus eigenlijk een beetje zoekende naar middenweg.
Maar mijn oorspronkelijke vraag over de "luiheid" wijten jullie dus aan haar zwangerschap en bevalling... Ik weet het niet hoor...

Verder krijgt ze Besterly Basic brok, dat vroeg ook nog iemand.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:19

Dat ken ik helemaal niet dat merk. Ik zou een zogende merrie op merriebrok zetten.
In mijn laatste post geef ik wel een alternatief om toch te werken met haar, maar niet zo belastend.

MMH_PAARDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:28

Is de pony al volledig ingereden? Want als dat niet zo is kan het zijn dat ze het allemaal nog niet helemaal snapt en/of het gewoon moeilijk vind. Veel overgangen van stap naar draf kunnen helpen. Goede duidelijke hulpen geven en je pony genoeg steun geven , goed duidelijk maken wat je wilt. Knipoog

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:30

is 2 uur per week rustig rijden, veel stappen en beetje draven dan al zo belastend???

MMH_PAARDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:35

dat kan het ook zijn , als je maar 2 uur per week rijd , want een jonge pony moet je eerst even goed oppakken , elke dag even rijden , hoeft niet perse een uur per dag , zolang je maar even dingen oefent , als ze dan alles snapt , stap draf eventueel galop , en de wendingen ook snapt , kan je haar dan een paar weekjes laten staan of wat minder gaan rijden , en haar dan weer goed oppakken en verder gaan met waar je bent gebleven.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:38

mmh paarden, er is een drachtigheid en bevalling tussendoor gekomen van pony... Misschien heb je naar aanleiding hiervan ook nog advies??

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:39

Het ene paard is eerder "volwassen" en aan rijden toe dan een ander paard..
Ik zou der lekker nog even de hele zomer laten genieten van weidegang en misschien tegen de winter of zelfs volgend jaar oppakken.. zijn echt paarden die het dan veel beter doen en er dan pas "aan toe zijn"

Succes iig!

Vriendin van mij zet der 3 jarige ook nog even aan de kant omdat het dier "aangeeft" (zij het idee heeft) er nog niet helemaal aan toe te zijn..

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:46

Dat is het m nou juist, ik heb het idee dat ze er wel aan toe is... En niet alleen omdat ik zo graag wil rijden, ik kan zat andere paarden/ponys rijden op stal maar ze heeft er op zich echt plezier in. Maar haar conditie is gewoon nog niet op peil, denk ik.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:20

@ Eveline.
Ik wil nu niet bot overkomen, maar hoeveel ervaring heb je met paarden even los van managepaarden? Want echt zelf een paard is anders en komt veel meer bij kijken dan een paard uit de stal halen, beetje poetsen en zadel op en je.

Dus met geringe ervaring in paarden kun je niet weten of ze eraan toe is of niet. Ze moet eerst goed kunnen longeren. de basis is belangrijk.

p.s. arabiertjes rij ik pas in met 4 jaar of soms worden ze nog later ingereden, omdat deze later volwassen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:25

Ik zou het beestje gewoon even vakantie geven dit jaar, zo jong, net ingereden, een veulen dat ook nog drinkt, warm benauwd weer, wellicht die mok die haar weerstand een beetje naar beneden heeft gehaald, moet trouwens wel behandeld worden, moet gewoon overgaan. Geef haar eens wat extra vitamines/mineralen en merriebrok of gewoon extra brok zodat ze ook voeding voor haarzelf overhoudt.