Waar ligt de grens van verkopen/doorzetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Deco_

Re: Waar ligt de grens van verkopen/doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:59

Vjestagirl schreef:
Goede vraag waar die grens ligt.

Ik heb daar zelf een leuk voorbeeld van staan, een merrie die hele periodes nouwelijks te rijden is omdat ze zo dwars wordt dat het gewoon gevaarlijk is. Diezelfde merrie kan in de goede periodes geweldig leuk lopen.

Verder is het een ontzettend lief en mensgericht ding. Er zit totaal geen kwaad in. Buitenrijden is zonder andere paarden geen optie, omdat mevrouw compleet in paniek raakt en naar huis vliegt. Aan de hand buiten hetzelfde rondje wandelen dan weer wel.

Ik heb ook al regelmatig gehoord 'vooruit schoppen', 'aanpakken', 'harder bit erin' (iedereen die nieuw komt op stal besluit dat ik sporen nodig heb, en een veel langere zweep en minimaal een stang) 'doortrappen die hap'. Niemand echter die het voor elkaar krijgt. En ook een leuke 'als ik jou was zou ik haar verkopen'. Jammer dat niemand mij is. Ze is helemaal mijn meisje ik ben zo gelukkig met haar...

En dat is zo helemaal waar. De beste stuurlui staan aan wal. Jammer dat die mensen er niet op willen klimmen Knipoog

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:01

Antoontje schreef:
Als je er geen lol meer in hebt, zou ik hem verkopen.
Je zegt ook fijne stukken met hem te hebben, hoe lang ben je nu met hem bezig?

Ik heb hem nu 2,5 jaar. Daarvan heeft hij 2 maanden (in het begin) vakantie gehad. Alleen gelongeerd toen.
De fijne stukken verbeteren ook heel erg. Alleen de verkeerde stukken gaan niet weg en worden ook niet minder..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:01

Hoi, als er geen chemie is of je paard voldoet niet aande fysieke mogelijkheden die jij verlang van het dier dan moet je imo fair wezen en het dier verkopen aan iemand die er wel wat mee kan en waar het paard zich door gewaardeerd voelt.

Op ieder potje past tenslotte een dekseltje.

Toch zijn sommigen er wel erg makkelijk in, geef jezelf wel een kans, zo ook je dier. Knipoog

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:03

upendo schreef:
Nicole10 schreef:

Ik heb meer het gevoel dat het juist een sportpaard is maar dat ik nog niet zo ver ben om m ook echt zover te krijgen dat hij naar me luistert Knipoog
Het is absoluut geen paard voor bosritjes..

Misschien zou je dan kunnen overwegen om het met een andere methode voor elkaar te krijgen?
NH? Parelli?
het hoeft niet voor altijd, maar misschien gaat hij dan beter luisteren?

NH en Parelli ben ik niet zo in thuis. Ik weet wel dat hij met grondwerk super is, hij zal nooit ook maar 1 pasje voor me lopen, hij gaat om als ik alleen al om zég en hij loopt me zo zonder iets achter na, als het moet het hele erf over. Het zit echt in het rijden, en ik weet niet of dat met parelli of zo op te lossen is..?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:05

Nijn schreef:
Je wilt graag de sport in maar met dit paard kom je op deze manier niet ver.
Je wilt graag veel plezier hebben maar met dit paard is het alleen maar in periodes mogelijk.
Je hebt zelf het idee dat hij het liever niet aan het werk wil, of dat je hem iig niet kunt overtuigen.

Is die grens dan al niet bereikt? Zeker gezien je dit topic opent?

Tja en dat is dus het moeilijke punt. Ik weet dat hij de sport in kan, het is echt een super sport paard. Leuk papier, goede gangen, mooie bouw. Maar inderdaad, ik kom niet verder, ik kan m niet overtuigen.
Ik loop er al een hele tijd over te denken. De afgelopen maand ging het dan weer heel goed, waardoor ik hem weer liever niet te koop wil zetten. Maar afgelopen weekend zowel wedstrijd als een clinic helemaal verpest en down afgestapt. Is het dan nog hobby?
Maar als het goed gaat, gaat het zó goed! Die keuze is zo moeilijk te maken Scheve mond

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:07

Nicole10 schreef:
Vjestagirl schreef:
Goede vraag waar die grens ligt.

Ik heb daar zelf een leuk voorbeeld van staan, een merrie die hele periodes nouwelijks te rijden is omdat ze zo dwars wordt dat het gewoon gevaarlijk is. Diezelfde merrie kan in de goede periodes geweldig leuk lopen.

Verder is het een ontzettend lief en mensgericht ding. Er zit totaal geen kwaad in. Buitenrijden is zonder andere paarden geen optie, omdat mevrouw compleet in paniek raakt en naar huis vliegt. Aan de hand buiten hetzelfde rondje wandelen dan weer wel.

Ik heb ook al regelmatig gehoord 'vooruit schoppen', 'aanpakken', 'harder bit erin' (iedereen die nieuw komt op stal besluit dat ik sporen nodig heb, en een veel langere zweep en minimaal een stang) 'doortrappen die hap'. Niemand echter die het voor elkaar krijgt. En ook een leuke 'als ik jou was zou ik haar verkopen'. Jammer dat niemand mij is. Ze is helemaal mijn meisje ik ben zo gelukkig met haar...

En dat is zo helemaal waar. De beste stuurlui staan aan wal. Jammer dat die mensen er niet op willen klimmen Knipoog

Oh, sommigen willen er wel op. Dat zijn de mensen die ik voor geen goud op mijn paard wil hebben. Ik hou niet van oneerlijk rijden, met zagen, vol in die mond hangen enz. Ik lig er liever eens naast omdat ze in een gekke bui een bok gaf en ik met n lange teugel reed dan dat ik me vast moet houden aan de teugels. Krijg je trouwens een ijzeren zit van van zo'n filosofie...

En dan heb je nog de mensen die je ongeveer ziet denken 'och ja, t kindje lukt het niet, laat mij maar eventjes'. Die komen ook van een koude kermis thuis, want rijden gaat wel volgens mijn ideeën. Geen sporen om pijn te doen, geen zweep van 10 meter die steeds op die kont ligt en een ontspannen teugeltje. Lengte buiging op een ontspannen en rustige manier is belangrijker dan dat mijn paard aan de teugel zou lopen. En ja... Als je niet mag rukken en schoppen, dan kan het ineens niet meer.

Overgens ga ik dit paard nooit verkopen omdat de klik er niet zou zijn. Ik blijf nog liever de rest van haar leven vanaf de grond aan de longeerlijn staan kijken hoe mooi ze is en hoe dol ik op haar ben dan dat ik haar wegdoe...

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:07

detour schreef:
Hoi, als er geen chemie is of je paard voldoet niet aande fysieke mogelijkheden die jij verlang van het dier dan moet je imo fair wezen en het dier verkopen aan iemand die er wel wat mee kan en waar het paard zich door gewaardeerd voelt.

Toch zijn sommigen er wel erg makkelijk in, geef jezelf wel een kans, zo ook je dier. Knipoog

Tja, zoals ik al zij, de klik is er in de omgang echt wel heel erg. Ik ken geen leuker paard in de omgang als hij, maar zodra ik erop stap is dat helemaal weg. Fysieke mogelijkheden, zoals ik al een paar keer noemde, heeft hij echt genoeg. Ik vraag gewoon een rondje draf als dat al niet bij de fysieke mogelijkheden liggen..

En dat is moeilijk, tot wanneer geef je het een kans? Ik ben al 2 jaar de grens aan het verschuiven.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:09

Dit verhaal klinkt echt als mijn verhaal.
Anderhalf jaar geleden mocht ik mijn eerste pony, nou paar keer gereden was rustige merrie. Heel braaf luisterde goed. Nou ik had haar en na een aantal keren rijden, was het niets meer alleen maar rennen, gek doen en niet luisteren. Iedereen zei verkoop haar maar weer, maar ik wilde hier niets van weten en heb doorgezet de eerste keer kreeg ik haar er uit toen ik bij een andere stal kwam. Toen het best goed ging, ben ik op vakantie gegaan 3 weken lang. Toen moest iemand hem rijden, weet niet wat hiervan terechtgekomen is. Achteraf zei ze dat ze op de muren af rende en toen ze stelling ging vragen het helemaal over was. Ik geloof dit verder niet helemaal, want niemand heeft haar ooit zien rijden en toen ik er weer opstapte, was ze zo ontzettend stijf en vervelend. Maar ze rende niet op de muren af en ging niet heel extreem vreemd doen.
Toen besloten haar echt twee maand door te laten trainen en mijzelf ook op haar gewoon na een maand 2x in de week een maand lang. In die tijd heb ik zo mijn best gedaan en er regelmatig afgedonderd. Maar mijn vertrouwen was er weer een beetje.
Ze ging terug naar stal en het ging netjes het ging super goed, ze begon constanter te lopen. Toen in februari ging ze ineens volledig in verzet ze wilde niet meer lopen ze liep wel, maar traag. Op dat moment wist ik het niet meer, maar heb doorgezet. Toen na een paar weken ging het ineens super ze liep zoals ze nog nooit had gelopen. En wat was ik blij ik genoot van haar.
Maar nu sinds 3 weken voelt ze voor mij niet fijn meer en ik merk gewoon dat ik het zo niet langer wil. Dus heb nu 1 week geleden besloten haar te verkopen. Zo wil ik het niet langer, ik heb geen plezier meer en wil graag meer. Maar toch zie ik het niet als verkeerd dat ik het anderhalf jaar lang geprobeerd heb, voor mijn gevoel is het nu klaar. Heb ik alles gedaan wat ik kon en meer kon niet. Ik heb zoveel van haar geleerd, ik heb zoveel meer lef en rijd duidelijker. En ook zij heeft veel geleerd, ze kan nu netjes een B proef lopen, nou dat kon ze eerder echt niet. dan kwam ik niet verder dan paar meter Tong uitsteken
Al die tijd zijn er mensen geweest die zeiden verkoop haar maar dat is beter ze is nog te jong en te onervaren. Het is een miskoop, het is een merrie die moet je nooit als eerste paard kopen enz. Hier naar heb ik nooit geluisterd ik heb geluisterd naar mijn eigen gevoel en dat is het belangrijste! Iedereen kan zeggen van je kunt het, maar als je het niet meer wilt. Moet jij zeggen ik kan het niet ik doe het niet. Doe jij dit niet, heb je jezelf ermee.

In jouw geval zeg ik dus ook niet wat je beter kunt doen, ik zeg luister naar jezelf. Wil je dit of wil je dit niet? En wees eerlijk en ga niets zeggen wat je niet echt uit je hart denkt. Je hoeft het niet vandaag te weten, neem de tijd!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:09

Vjestagirl schreef:
Oh, sommigen willen er wel op. Dat zijn de mensen die ik voor geen goud op mijn paard wil hebben. Ik hou niet van oneerlijk rijden, met zagen, vol in die mond hangen enz. Ik lig er liever eens naast omdat ze in een gekke bui een bok gaf en ik met n lange teugel reed dan dat ik me vast moet houden aan de teugels. Krijg je trouwens een ijzeren zit van van zo'n filosofie...

En dan heb je nog de mensen die je ongeveer ziet denken 'och ja, t kindje lukt het niet, laat mij maar eventjes'. Die komen ook van een koude kermis thuis, want rijden gaat wel volgens mijn ideeën. Geen sporen om pijn te doen, geen zweep van 10 meter die steeds op die kont ligt en een ontspannen teugeltje. Lengte buiging op een ontspannen en rustige manier is belangrijker dan dat mijn paard aan de teugel zou lopen. En ja... Als je niet mag rukken en schoppen, dan kan het ineens niet meer.

Overgens ga ik dit paard nooit verkopen omdat de klik er niet zou zijn. Ik blijf nog liever de rest van haar leven vanaf de grond aan de longeerlijn staan kijken hoe mooi ze is en hoe dol ik op haar ben dan dat ik haar wegdoe...

Respect.. Met name voor dat laatste zinnetje. Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen.

Bedankt iedereen voor zoveel reacties! Top!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:10

Verkopen... paardrijden moet ontspanning zijn, daar moet je blij van worden. Als ik jouw berichten zo lees, heb je die fijne momenten nog maar heel weinig en straks krijgt angst de overhand... misschien wel zo erg dat je straks ook niet met een ander paard wil rijden. Dat is het allemaal niet waard. Er zijn paarden die beter bij je passen. En, zoals hierboven al eerder genoemd, je geeft je paard zelf ook een kans door hem aan iemand anders ter verkopen. Het is heel wel mogelijk dat het bij iemand anders beter gaat (en dat is geenszins commentaar op jou, maar chemie laat zich moeilijk leiden).
Mijn paard Henk, waar ik stapel op was, veegde letterlijk en figuurlijk de vloer met mij aan. Hij was, door mijn angst, op hol geslagen en daardoor werd ik steeds banger en hij dus ook (wij versterkten elkaar). Ik heb het een jaar geprobeerd en ik had pijn in mijn buik als ik 'm moest rijden. Toen ik eenmaal het besluit genomen had, voelde ik me opgelucht, ik gaf hem immers ook een nieuwe kans. En die heeft ie gekregen, en hoe! Hij is politiepaard geworden! En dat voor een paard dat bij mij tot 2 keer toe op hol is geslagen.....
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 02-06-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:12

Ja ik neem ook de tijd. Maar als ik de keuze heb gemaakt of in ieder geval de kant van verkopen op neig, kan het weer een tijdje zo goed gaan dat bij gevoel bij houden blijft. Tot het weer fout gaat en ik weer ga twijfelen. En zo zijn we nu al een tijdje bezig.. Succes met de verkoop Winx

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:13

Nicole10 schreef:
detour schreef:

Tja, zoals ik al zij, de klik is er in de omgang echt wel heel erg. Ik ken geen leuker paard in de omgang als hij, maar zodra ik erop stap is dat helemaal weg. Fysieke mogelijkheden, zoals ik al een paar keer noemde, heeft hij echt genoeg. Ik vraag gewoon een rondje draf als dat al niet bij de fysieke mogelijkheden liggen..

En dat is moeilijk, tot wanneer geef je het een kans? Ik ben al 2 jaar de grens aan het verschuiven.

Na 2 jaar verschuiven is het misschien tijd om naar een ander dier uit te kijken, vind je je geluk elders en komt het met jouw huidige dier vast elders ook wel goed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:14

Herkenbaar… ik heb ook al zoooo vaak verzucht: was ze maar niet zo leuk dan was de keus zo gemaakt! Maar onder zadel kan het dramatisch gaan, dan sta ik er weer naast en dan is ze weer de beste.

Nu gaat het eindelijk een beetje de goede kant op. Ze snapt nu dat je moet nageven en dat neus in de lucht niet het meest ideale is. Maar nu begint ze weer te bokken bij het aanspringen… en als ze geen zin meer heeft, dan heeft ze Ook Echt Geen Zin Meer! Niet meer in draf te krijgen dan. Leuke volte? Vergeet het maar gewoon. En geef je een goeie tik dan is ze boos en dodelijk beledigd. En springt ze niet gelijk aan in galop en je geeft een tik dan bokt ze een keer en draaft weer verder. Ik wordt er soms zoooooooo moe van.

Maarja… dan ben je afgestapt en dan is ze weer de liefste merrie van de hele wereld….

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:14

Topic gaat hard....
In het rijden zitten natuurlijk ook verschillende factoren... Soms kan een verandering van je normale ritme helpen. Bijv. een andere opbouw, korter rijden, 2x per dag rijden, een hele vaste structuur aanhouden of juist totaal niet, heel vaak en ruim op tijd afvloeien van spanning, veel pauzes, meer stemhulpen, suikerklontjes op zak en veel belonen...

Het kan hem zitten in het doorbreken van bepaald gedrag bij jezelf en daarmee bij het paard.
Met wat nadenken (je probleem is hier in het topic natuurlijk niet zo specifiek), uitpluizen van de momenten dat het minder wordt en beter wordt en hulp van je instructeur, en natuurlijk een week/maand proberen (niet te snel van tactiek wisselen) kan je soms achter een verbetering komen. Kan zijn dat je die dus al 2 jaar niet hebt kunnen vinden en vraag is of hij er gaat komen dan.

Misschien eens een lijst met de goede momenten maken en de mindere... Soms helpt het om de plussen en minnen eens op papier te zien.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:22

Ik weet niet of het kan, maar kun je je paard niet eens een poosje onderbrengen bij iemand die jij vertrouwt en die het aandurft om met jouw paard aan de slag te gaan? Misschien die fijne instructeur? Dan kun je misschien aan de hand van de ervaringen van een ander je beslissing maken? Komt het paard bij een ander ook zo in verzet of alleen bij jou? Als het aan je rijstijl ligt, dan is het misschien op te lossen. Kun je misschien een accomodatie in de buurt zoeken waar je tegen vergoeding wel les kunt krijgen van je favo instructeur? een andere rijhal misschien?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:23

Tja ik leef naar het idee dat paarden net als mensen dingen hebben die ze leuk, en dingen hebben die ze minder leuk vinden. uit je verhaal kan ik eigenlijk alleen opmaken dat je dressuur met hem rijd. Spring je ook met hem? Ga je naar buiten?

Paarden hebben ook wel eens geen zin, paarden hebben ook wel eens spierpijn, paarden hebben ook wel eens een offday. Mijn vorige merrie was een schat, een knuffel, maar onder het zadel soms een draak. Ik zag het al als ik binnen kwam, oren hingen, geen aandacht voor mij. Dan was het duidelijk voor mij, zadel erop en naar buiten. Volgende dag stond ze weer met haar oren naar voren op me te wachten, en dat hield ze meestal een week vol.

Tuurlijk deed ik het ook wel eens anders, dan ging ik toch de bak in, om er anderhalf uur zeiknat weer uit te komen, met een oerdwars paard en een erg gefrusteerde kop.

Buitenrijden kan ook sport gericht zijn. Je kan lekker op lange paden je strekken oefenen. En waarom zou een paard buiten niet nagevelijk hoeven te lopen. Bovendien oefen je zo het 'in een andere situatie dan in de bak thuis' rijden.

Ik zeg niet dat het werkt in jou geval, maar voor mij deed het wonderen. Ik hield er een stuk minder gefrusteerde merrie aan over. Ik denk dat elk paard zoiets heeft. Sommige willen een dag voor een kar lopen, sommige willen wandelen, sommige gewoon een lekker tutdag en sommige willen springen.

Overigens vind ik dat verhaal van er mag niemand hier les geven of rijden behalve de eigen instructeurs iets heel vervelends. Persoonlijk zou ik nooit op zo'n stal blijven staan. Niet elke rijwijze en instructrice is goed voor hetzelfde paard. En hoe kan jij nou in godsnaam goed les krijgen van deze mensen als de een op een manier rijd waar jij het niet mee eens bent (neem ik maar even aan, aangezien je die persoon niet op je paard wil hebben). En een andere die er bang voor is?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:43

ik zou doorzetten ik zelf kamp al 3 jaar met een paard waar ik vaak ruzie mee had,
tegenwoordig gaat het allemaal super en is die op 2 pinken te rijden.
ik denk dat hier de leiderschap mist als je op je paard zit
de onduidelijkheid wat je van hem verlangt en of verkeerde gemixte hulpen waarna die gaat staken en gaat steigeren,
ik zelf heb 3 stappen terug gedaan na een tijd van staken en steigeren,

heb hem 3 dagen stil gezet en ben terug begonnen met longeren.
daarna toch maar weer terug erop na het longeren (iets van 10 min)
maar ook als die iets niet snapt en zich spant en zo opreegt dat die zich zo spande om de lucht in te gaan gelijk je hand ontspannen been geven meteen afleiden van de opgebouwde frustratie meestal is het onduidelijkheid dat ze zo reageren.

doe genoeg afwisselen, laat soms anderen een rondje hobbelen
ga naar buiten doe longeren of eens springen maar net zo belangrijk geef je paard eens een dag rust.

ga terug naar de basis lekker voorwaarts neerwaarts ben duidelijk wat je wilt en maak hem aan je hulpen
wees duidelijk en bouw zo weer op.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:43

Bubsj schreef:
Tja ik leef naar het idee dat paarden net als mensen dingen hebben die ze leuk, en dingen hebben die ze minder leuk vinden. uit je verhaal kan ik eigenlijk alleen opmaken dat je dressuur met hem rijd. Spring je ook met hem? Ga je naar buiten?

Paarden hebben ook wel eens geen zin, paarden hebben ook wel eens spierpijn, paarden hebben ook wel eens een offday. Mijn vorige merrie was een schat, een knuffel, maar onder het zadel soms een draak. Ik zag het al als ik binnen kwam, oren hingen, geen aandacht voor mij. Dan was het duidelijk voor mij, zadel erop en naar buiten. Volgende dag stond ze weer met haar oren naar voren op me te wachten, en dat hield ze meestal een week vol.

Tuurlijk deed ik het ook wel eens anders, dan ging ik toch de bak in, om er anderhalf uur zeiknat weer uit te komen, met een oerdwars paard en een erg gefrusteerde kop.

Buitenrijden kan ook sport gericht zijn. Je kan lekker op lange paden je strekken oefenen. En waarom zou een paard buiten niet nagevelijk hoeven te lopen. Bovendien oefen je zo het 'in een andere situatie dan in de bak thuis' rijden.

Ik zeg niet dat het werkt in jou geval, maar voor mij deed het wonderen. Ik hield er een stuk minder gefrusteerde merrie aan over. Ik denk dat elk paard zoiets heeft. Sommige willen een dag voor een kar lopen, sommige willen wandelen, sommige gewoon een lekker tutdag en sommige willen springen.

Overigens vind ik dat verhaal van er mag niemand hier les geven of rijden behalve de eigen instructeurs iets heel vervelends. Persoonlijk zou ik nooit op zo'n stal blijven staan. Niet elke rijwijze en instructrice is goed voor hetzelfde paard. En hoe kan jij nou in godsnaam goed les krijgen van deze mensen als de een op een manier rijd waar jij het niet mee eens bent (neem ik maar even aan, aangezien je die persoon niet op je paard wil hebben). En een andere die er bang voor is?

Springen doe ik heel af en toe, lage sprongetjes. Losspringen doe ik heel regelmatig en vind hij ook echt leuk.
Ik heb in het begin als het niet goed ging en ik dus ook het idee had dat hij een off day had, gewoon het zadel en hoofdstel eraf gehaald en m los laten springen. Gewoon hindernisje in de bak en hij gaat vanzelf. Echter had ik de volgende dag weer hetzelfde probleem..
Buiten vind hij ook erg leuk, alleen de uitrijmogelijkheden zijn hier niet goed. Ook dan moet je met de trailer die ik niet heb. Rijdt dus ook maar heel af en toe buiten. Verder longeer ik m regelmatig met/zonder balkjes met/zonder hulpteugels. Lopen we regelmatig een stukje langs de weg. Hij heeft ook 2 keer per week een hele dag vrij dus aan verandering geen gebrek denk ik.

Tuurlijk kan hij een keer een offday hebben. Maar het verschil tussen super lopen (lekker over de rug/ontspannen) en echt steeds in verzet komen is zó groot! Daarnaast heeft hij nooit 1 dag waarop hij het minder doet, maar echt periodes..

Ik heb ook weleens mn rijden proberen te veranderen. Dan weer met losse teugel heel rustig begnnen, afstappen als het goed gaat, lang rijden, kort rijden, doorgaan als het slecht gaat totdat hij 1 rondje luistert, afstappen als het slecht gaat en gaan longeren, afstappen als het slecht gaat en wat leuks gaan doen.. Maar ik merk geen verandering. De periodes blijven terug komen, juist op momenten dat het zo lekker gaat.

Ik zal inderdaad eens opschrijven wanneer hij verkeerd is en wanneer het goed gaat.

Ik zou graag die instructeur er voor een maand op laten zitten Pallatin, helaas woont hij doordeweeks aan de andere kant van het land. Wel ben ik van plan weer een aantal lessen te plannen. Maar af en toe vraag ik me af of me dat het geld nog wel waard is.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:48

onley schreef:
ik zou doorzetten ik zelf kamp al 3 jaar met een paard waar ik vaak ruzie mee had,
tegenwoordig gaat het allemaal super en is die op 2 pinken te rijden.
ik denk dat hier de leiderschap mist als je op je paard zit
de onduidelijkheid wat je van hem verlangt en of verkeerde gemixte hulpen waarna die gaat staken en gaat steigeren,
ik zelf heb 3 stappen terug gedaan na een tijd van staken en steigeren,

heb hem 3 dagen stil gezet en ben terug begonnen met longeren.
daarna toch maar weer terug erop na het longeren (iets van 10 min)
maar ook als die iets niet snapt en zich spant en zo opreegt dat die zich zo spande om de lucht in te gaan gelijk je hand ontspannen been geven meteen afleiden van de opgebouwde frustratie meestal is het onduidelijkheid dat ze zo reageren.

doe genoeg afwisselen, laat soms anderen een rondje hobbelen
ga naar buiten doe longeren of eens springen maar net zo belangrijk geef je paard eens een dag rust.

ga terug naar de basis lekker voorwaarts neerwaarts ben duidelijk wat je wilt en maak hem aan je hulpen
wees duidelijk en bouw zo weer op.

Die basis is juist zo moeilijk. Vroeger toen ik m net gekocht had liep hij in een erg mooi krulletje. Hoe je je teugels ook had, hij bleef daar. Dat heb ik er nu gelukkig uit, maar op momenten dat hij er niet bij is, is de voorwaarts neerwaarts nog steeds erg moeilijk voor elkaar te krijgen.

Ik heb hem ook weleens een week en 2 weken vrij gegeven en opnieuw opgebouwd. Het probleem is dat als de basis goed voor elkaar is, goed voor het been, lekker over de rug en ontspannen, dat het na een paar weken dan weer helemaal over is. Dan verzet hij zich weer en ben ik het weer helemaal kwijt. Dan dus weer opnieuw beginnen, weer voor het been maken. Lang teugeltje, later oppakken, en zodra het tijd geworden is voor een beetje meer werk, iets meer oppakken, gaat hij weer in verzet. En dan hoef ik nog niet eens te zijn begonnen met oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en zo..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:50

Nicole10 schreef:
De periodes blijven terug komen, juist op momenten dat het zo lekker gaat.

Hier zeg je wel iets waar je misschien wat mee kan. Zeker als je het na kan gaan en bevestigen door alles op papier te zetten.
Als het minder gaat dan ben je blij met weinig, gaat het goed dan worden je eisen hoger en misschien de druk voor jezelf of je paard te hoog en gaat het mis.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:51

Nicole10 schreef:
Springen doe ik heel af en toe, lage sprongetjes. Losspringen doe ik heel regelmatig en vind hij ook echt leuk.
Ik heb in het begin als het niet goed ging en ik dus ook het idee had dat hij een off day had, gewoon het zadel en hoofdstel eraf gehaald en m los laten springen. Gewoon hindernisje in de bak en hij gaat vanzelf. Echter had ik de volgende dag weer hetzelfde probleem..
Buiten vind hij ook erg leuk, alleen de uitrijmogelijkheden zijn hier niet goed. Ook dan moet je met de trailer die ik niet heb. Rijdt dus ook maar heel af en toe buiten. Verder longeer ik m regelmatig met/zonder balkjes met/zonder hulpteugels. Lopen we regelmatig een stukje langs de weg. Hij heeft ook 2 keer per week een hele dag vrij dus aan verandering geen gebrek denk ik.

Tuurlijk kan hij een keer een offday hebben. Maar het verschil tussen super lopen (lekker over de rug/ontspannen) en echt steeds in verzet komen is zó groot! Daarnaast heeft hij nooit 1 dag waarop hij het minder doet, maar echt periodes..

Ik heb ook weleens mn rijden proberen te veranderen. Dan weer met losse teugel heel rustig begnnen, afstappen als het goed gaat, lang rijden, kort rijden, doorgaan als het slecht gaat totdat hij 1 rondje luistert, afstappen als het slecht gaat en gaan longeren, afstappen als het slecht gaat en wat leuks gaan doen.. Maar ik merk geen verandering. De periodes blijven terug komen, juist op momenten dat het zo lekker gaat.

Ik zal inderdaad eens opschrijven wanneer hij verkeerd is en wanneer het goed gaat.

Ik zou graag die instructeur er voor een maand op laten zitten Pallatin, helaas woont hij doordeweeks aan de andere kant van het land. Wel ben ik van plan weer een aantal lessen te plannen. Maar af en toe vraag ik me af of me dat het geld nog wel waard is.

Naast verzet kan het toch ook iets anders zijn. Medisch zit het goed zeg je. Maar misschien toch inderdaad is opschrijven en bijvoorbeeld zijn hormonen laten checken. Of een keer van voer veranderen? Misschien is een homeopaat ook een idee. Het kunnen de gekste dingen zijn.

Als het nou echt verzet blijkt te zijn moet je er misschien voor kiezen dat je paard op zijn tijd een vakantie heeft (als hij dus aan het kloten is) en het accepteren (aangezien ik ondanks de titel van je topic niet het idee krijg dat je hem graag wil weg doen) of het er toch op een manier aan te pakken waar je het in eerste instantie niet helemaal mee eens bent.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:53

Kelly_ann schreef:
Nicole10 schreef:
De periodes blijven terug komen, juist op momenten dat het zo lekker gaat.

Hier zeg je wel iets waar je misschien wat mee kan. Zeker als je het na kan gaan en bevestigen door alles op papier te zetten.
Als het minder gaat dan ben je blij met weinig, gaat het goed dan worden je eisen hoger en misschien de druk voor jezelf of je paard te hoog en gaat het mis.

Ja dat klopt. Maar nog vraag ik nog zo weinig op die momenten dat het lekker gaat. Wat ik belangrijk vind is gewoon een stuur en een rem te hebben en het liefst ook nog een ontspannen en oplettend paard. Op momenten dat het echt goed gaat en ik blij van mn paard afstap is mijn ritje in ieder geval met deze 4 dingen geeindigd. Die eisen zijn toch niet hoog?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:58

Nicole10 schreef:
Vjestagirl schreef:

Respect.. Met name voor dat laatste zinnetje. Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen.

Bedankt iedereen voor zoveel reacties! Top!

Dank je Lachen

Ik ben gewoon echt gek op haar. Mijn paard betekend ook ontspanning in de zin van gewoon zijn en genieten. Dit dier is zo lief en zo vriendelijk, dat ik het niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen haar te verkopen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:50

Ik bedoel het niet verkeerd en vat het niet verkeerd op want ik weet absoluut niet hoe je rijd.Maar vaak zit het probleem toch op de rug van het paard.Hoeven maar hele kleine dingetjes te zijn.Dat is wat ik zelf met de jaren leer {tenzij ze echt gemeen zijn} maar staken komt 9 vd 10 keer door de ruiter.Dus ik zou zeggen,doorzetten want daar leer je alleen maar van en probeer eens uit te vinden waarom het goed gaat op bepaalde momenten en op andere momenten niet.Natuurlijk kan het paard dan bepaald gedrag hebben,maar vaak word dat door iets veroorzaakt.Bijvoorbeeld: als je iets vraagt wat ie nog niet helemaal kan of snapt.Of als ze echt aan het werk moeten,proberen ze zich nog weleens te onttrekken op een bepaalde manier.Maar als je doorzet {met een goede instructeur} dan leer je daar weer van.En je blijft steeds problemen tegen komen,want dat is nu eenmaal paardrijden.Maar de kunst is om het weer op te lossen{wat niet altijd even makkelijk is} Heel veel sucses ermee!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:05

Ik zou toch eens een gesprek aangaan met de stalhouder en aangeven wat je probleem is en dat je graag les wilt hebben van die andere instructeur. Ik zou het toch een kans willen geven en als ik je verhaal zo lees.........