nageeflijk of het plaatje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:50

Hmm...als je voor de eerste prijs gaat is dat misschien een goede manier, maar ik wil mijn paard verbeteren en doe dat dus ook op concours. Als mijn paard mijn been in de proef niet aanpakt, krijgt hij net zo goed een schop als thuis, ik zie de wedstrijd als een verlengde van de training en ga daar dan niet ineens inconsequent rijden.
Je zal maar zo'n slimmerik hebben die weet dat je hem in de ring net niet zo aanpakt als thuis.....
Als een paard eigenlijk wat teveel opgericht loopt op de wedstrijd dan je in de training zou willen vind ik dat weer een ander verhaal....

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:14

wat bedoel je met toneel spelen Verward

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:59

Mijn pony loopt keurig in dat plaatje. Mooi opgericht, schuimmondje correct reagerend op het been. Buitenstaanders, ja zelfs iemand die op M niveau rijdt en in de paarden werkt zegt van goh, wat loopt die goed, je kunt zo starten.

MAAR, het gevoel is fout. Hij is nog niet nageeflijk, ik heb nog geen verbinding op 2 teugels. Hij loopt heel simpel en heel slim, in zijn eigen geforceerde houding en hem daaruit krijgen is moeilijk.

Met dat eerste plaatje kan ik zo een fatsoenlijke B-proef laten zien. Geen probleem. Winstpunt waard. Maar hem los door zijn lijf, nageeflijk rondsturen. Dat duurt nog wel even. Toch binnenkort, terwijl hij nog ergens in dat grijze gebied loopt, ga ik wel starten.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:39

Belker schreef:
Mijn pony loopt keurig in dat plaatje. Mooi opgericht, schuimmondje correct reagerend op het been. Buitenstaanders, ja zelfs iemand die op M niveau rijdt en in de paarden werkt zegt van goh, wat loopt die goed, je kunt zo starten.

MAAR, het gevoel is fout. Hij is nog niet nageeflijk, ik heb nog geen verbinding op 2 teugels. Hij loopt heel simpel en heel slim, in zijn eigen geforceerde houding en hem daaruit krijgen is moeilijk.

Met dat eerste plaatje kan ik zo een fatsoenlijke B-proef laten zien. Geen probleem. Winstpunt waard. Maar hem los door zijn lijf, nageeflijk rondsturen. Dat duurt nog wel even. Toch binnenkort, terwijl hij nog ergens in dat grijze gebied loopt, ga ik wel starten.

Een puntendief noemen ze dat. Leuk meegenomen toch op wedstrijd. En als je consequent blijft oefenen komt het geheel ook wel goed hoor ! Ik heb een echt (dressuur)wedstrijdpaard. Hij doet altijd extra zijn best als hij in de ring loopt. Zelf al is hij in het losrijden wat minder, van zodra hij tussen de witte plankjes loopt geeft hij zich helemaal ! Jammer genoeg heeft hij het niet zo op met crossen !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:38

kenomaxbe"]
[quote="Belker schreef:

Een puntendief noemen ze dat. Leuk meegenomen toch op wedstrijd. En als je consequent blijft oefenen komt het geheel ook wel goed hoor ! Ik heb een echt (dressuur)wedstrijdpaard. Hij doet altijd extra zijn best als hij in de ring loopt. Zelf al is hij in het losrijden wat minder, van zodra hij tussen de witte plankjes loopt geeft hij zich helemaal ! Jammer genoeg heeft hij het niet zo op met crossen !
[/quote]

En toch prikt een goede jury er doorheen. MAar er zijn niet veel goede juries, dus wat betreft wedstrijden maakt het eigenlijk niet zo veel uit of je een paard goed rijdt of niet.........

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:33

Ik heb ook vandaag wedstrijd gehad, eindelijk durfde hij voorbij het jurykot, hij was best wel ontspannen, inrijden ging super!
Hij was helemaal nageeflijk. En dan zie je wat voor jury het is Scheve mond. Die zien dus liever het plaatje, dat heb ik wel gemerkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:53

kenomaxbe schreef:
Een puntendief noemen ze dat. Leuk meegenomen toch op wedstrijd. En als je consequent blijft oefenen komt het geheel ook wel goed hoor !

Je kunt pas een mooi plaatje laten zien als je een behoorlijk bevestigde basis hebt. In de klasse B en L glippen er nog wel eens ruiters doorheen waarvan het paard totaal niet nageeflijk op eigen benen loopt, vanaf de klasse M wordt dat wel anders. Als je daar je paard niet [redelijk] netjes voor elkaar hebt krijg je de punten nooit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:02

Toch durf ik van mezelf gerust te zeggen dat ik een heleboel winstpunten op het plaatje gescoord heb.
Dan voelt het voor mij bar en boos en dan scoor ik toch nog punten. En als ik een fijn gevoel heb, krijg ik de punten vaak niet.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:09

Voor de proef waar ik de meeste punten voor heb gekregen (171), vond ik zelf dat bij flink liep te klieren en niet goed meewerkte. En proeven waarvna ik vind dat hij heerlijk los liep, worden soms minder gejureerd.
Ik probeer altijd om mijn paard zo lekker mogelijk te laten lopen.
Maar wie hou je voor de gek, jezelf of de jury? Ik heb liever dat mijn paard goed loopt, dan dat het plaatje alleen maar er leuk uit ziet.
Mijn paard kan bijvoorbeeld heel leuk draven als hij heel erg opgefokt is, maar ik heb er op zo'n moment heel weinig over te zeggen. Het plaatje is echt prachtig dan hoor! Maar dan ga ik toch liever voor een wat mindere draf en dat hij wel goed aan de hulpen loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 15:51

Mijn beste proef met levi's, goed voor 177 punten, kan ik me nog herinneren want daar had ik zelf ook een heel erg goed gevoel. Meestal komt het wel overeen, maar op een gegeven moment wordt je gewoon handig in het verdoezelen van dingen. Ik zie daar het probleem niet van: trainen doe je thuis.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:55

echte nageeflijkheid is dikwijls ver zoek.

er is ook een groot verschil tussen training en wedstrijd.

maar... je komt zelfs echte nageeflijke paarden tegen in de B1, terwijl je vele L of M ruiters 'getruct' ziet rijden.

maar élk nageeflijk paard is een plaatje om te zien. en met elk nageeflijk paard kan je goed rijden.

jury's moeten bij hun puntenbeoordeling rekening houden met de nageeflijkheid wat ze natuurlijk niet altijd doen.

maar, wat heb je eraan om 'getruct' te rijden. => als de aanleuning niet deugd is het rijden geen vreugd! *LOL*