Hoe achteruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opgeheven

Re: Hoe achteruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:56

Ik denk dat verschil in niveau erg uitmaakt hoe je achterwaarts gaat. Om het te leren moet je paard het samenspel van hand, zit en been begrijpen. Houdt contact in de mond en maak een halve ophouding met de hand. op dat moment leg je de benen iets achter de singel (bij geen reactie iets krachtiger maar niet drijven)Niet je houding naar voren verplaatsen maar blijf diep zitten. Houdt geen constante druk op je hand maar van halve ophouding naar druk en terug bij geen reactie. Als het paard achterwaarts reageert belonen en niet gelijk herstellen als hij niet helemaal recht achteruit loopt. Die verfijning komt later

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:54

mij is geleerd dat je met je voeten moet drukken en kneepjes in de teugels geven. kijk het is maar hoe die manege die paarden het hebben geleerd.

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:10

mij is het geleerd ga maar voorzichtig een beetje met de teugles spelen haah werkt wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:17

Benen naar achter doe ik niet. Persoonlijk snap ik ook niet wat daar duidelijk voor moet zijn voor het paard. Lachen

Verder geef ik heel licht druk met de hand en het been.
Direct als het paard naar achter gaat doe ik niets meer. Geen hand en geen been.
Pas als ik weer naar voren wil druk ik mijn been weer aan, net zoals je ook zou doen van halt naar stap.

Blijf ik wel druk geven druk ik Kawa omhoog...want hij snapt dan niet waarom de druk blijft als hij toch braaf iets doet.

Verder heb ik het zo al veel paarden geleerd en dat snappen ze allemaal erg snel Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:55

Het achterwaarts gaan:
Bij het achterwaarts gaan brengt het paard de benen diagonaalsgewijs achteruit. Daarbij moet hij de voeten optillen. Hij mag niet tegen de hand ingaan en moet recht achteruit treden.Vraag de eerste paar keren niet meer dan 1 of 2 passen achterwaarts. Vraag het achterwaarts treden niet te vaak of te lang achtereen; het is een voor het paard tegennatuurlijke beweging - enkele passen in iedere les is voldoende. Na deze oefening rijdt u voorwaarts in stap aan lichte teugel. Het paard moet steeds aan het bit blijven.

De hulpen voor het achterwaarts gaan:
Je drukt met beide kuiten het paard tegen een licht weerstandbiedende hand aan. Terwijl het paard achterwaarts gaan, geven de handen een lichte aanhouding. Na enkele passen vraag je het halthouden en na enkele seconden ga je voorwaarts.

De schakel:

Wanneer de africhting van het paard meer gevorderd is kan het aansluitend achterwaarts, voorwaarts en weer achterwaarts gaan beoefend worden. De benen moeten diagonaalsgewijs achterwaarts treden en mogen nimmer intussen vierkant worden neergezet.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:31

daar zien we het, nergens iets over het been naar achter leggen, als ik jury ooit zal worden zal ik daar dan ook op letten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:32

Waarom zou je het afstraffen als het paard keurig gehoorzaamt?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:33

omdat het niet de hulp is zoals het hoort,
Bij: al sik in galop wil aanspringen
leg ik toch ook niet allebei mijn benen naar achter omdat ik min paard het zo heb aangeleerd?
Het is gweoon een truucje, geen rijkunst meer he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:37

Galop is ook altijd een issue over hoe de hulp is Lachen
Die doen mensen ook verschillend.
Heeft ook niets met een truucje te maken maar met gewoon anders aanleren.

Ik doe mijn benen ook niet naar achter met achterwaarts, maar als ik een combi zie zonder weerstand zie ik het niet als een truucje maar als een fijn uitgevoerde oefening Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:40

Ja maar waarom is er dan een dressuurboekje?
Dat zijn toch je richtlijnen, daar probeer je je toch als het om de dresuur gaat aan te houden?
Dan vind ik ook dat erop gelet mag worden als het niet juist wordt gedaan

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:42

het is juist de kunst om welke hulp dan ook te gaan verfijnen. Als je dan in eerste instantie als ondersteuning je kuiten iets naar achterlegd om het duidelijkheid te geven is het de kunst om die hulp in het proces te verfijnen. Je hoeft niet alles volgens het boekje te doen. Je moet de hulpen zoals ze bekend zijn als een blauwdruk zien in je eigen proces. Ik heb paarden gereden volgens " het boekje" maar ook die met extra gebruikaanwijzing. Op alles zijn uitzonderingen aan te voeren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:42

Alle oefeningen die je doet, moeten voorwaarts gereden worden, ook achterwaarts.. eerst been, dan begrenzen en de voorwaartse drang opzetten in zijn achteruit.

Tijdens het achterwaarts treden, geen druk meer met de hand anders gaan ze er tegen in.. en geen druk met je been, anders gaat hij weer voorwaarts. Been en hand waken dus eigenlijk, en komen pas in als nodig is.

Ik denk overigens niet dat het een kwestie is van truckjes of niet, maar meer de manier van les krijgen en vooral ook het niveau van africhting.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:36

Charlottte schreef:
omdat het niet de hulp is zoals het hoort,
Bij: al sik in galop wil aanspringen
leg ik toch ook niet allebei mijn benen naar achter omdat ik min paard het zo heb aangeleerd?
Het is gweoon een truucje, geen rijkunst meer he

Ik vind het echt (sorry dat ik het zo zeg) dom en raar als je het gaat afstraffen op concours als jury!

Ik doe het ALTIJD, mijn benen iets naar achteren leggen en heb altijd 7-ens of 8-en voor het aw gaan. Ze gaan dat echt niet als regel instellen dat je daardoor een lager cijfer krijgt.

En ik vind die vergelijking met de galop een beetje vreemd, dat heeft er niks mee te maken.

Edit: dus jij ziet het aw gaan als een truucje? Als je niet kan rijden kun je ook geen aw, dus het is wel degelijk (een soort van) rijkunst.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:42

Bij dorritt hoef ik alleen maar te denken en ze gaat al achteruit, heel makkelijk, zo op de kleinste hulpen Clown

Mijn macho diep zitten, been en 'blokken' van voor..