Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Zo te lezen maakt je paard heerlijk misbruik van de situatie. Er is een tijdje voorzichtig aan gedaan met 'm en waarschijnlijk was iedereen lief en begrijpend, want hij was tenslotte zielig
En nu zit je met een verwend krengetje dat hoognodig even terug op z'n eigen plekje gezet moet worden.
Ik zou de volgende keer tóch een zweepje meenemen en daar z'n billen even aanmoedigend mee bewerken als 'ie weer van dergelijke gevaarlijke streken uithaalt.
. Als hij op spannende stukken een stukje mag draven dan kan hij zo idd ook wat spanning kwijt raken
. En inderdaad, in stap aan het werk zetten wil soms ook wel helpen (ook wel lekker als je straks meer mag gaan doen, dan heb je alvast wat gedaan aan spieropbouw endergelijke). larrylurex schreef:Joepju ik rij ALTIJD zonder zweep want daar wordt hij alleen maar boos van...
Mijn paard is wat bang en schichtig, altijd al geweest.
We vermoeden dat hij vroeger mishandeld is geweest, hij gaat alleen maar rennen als een zweepje gebruikt en dat is niet de oplossing.
Hij deed vroeger bijvoorbeeld nooit bruggen en moest ik ook afstappen. Maar ik ben het blijven proberen en nu loopt hij er zo overheen alsof hij nooit anders heeft gedaan dus ik ben het wel eens dat afstappen niet inhoud dat hij wint.....
Die tunnels komen ook wel, geduld....

onley schreef:je kunt ook een halster touwtje aan je bit vast maken die je om de hals hangt van je paard en op het moment dat hij gaat stieren en steigeren je er een flinke ruk aan geeft zodat hij meteen terug op aarde is, dit heeft bij mijn ruin wel geholpen en die kan er echt wat van
ga ook niet graag uitrijden met hem als die er geen zin in heeft
dan heeft die ook echt geen zin :S
dan is het steigeren 90 graden draaien en gelijk weg spurten en springen en in zijn achteruit toch die kant op waar die heen wil.
ben laatst 10 min weg geweest hij was nog natter dan als dat die een uur had gelopen in de bak.
(ben trouwens toen afgestapt want hij gaf me echt een onaardig gevoel)
larrylurex schreef:Nee only dat werkt niet, rukken maakt het alleen maar erger.
Geweld lost het niet op omdat hij mishandeld is, als ik ruzie met hem ga maken sluit hij zich helemaal af van alle hulpen......
dan ben je verder van huis en ik wil dat hij mij vertrouwd als iets eng is.
Aldanniettemin is het wel een nare gewoonte...
larrylurex schreef:UPDATE!!![]()
Gisteren weer gereden, uiteraard een ander rondje.....
Ik heb hem weer aan het werk gezet, wat actiever stappen maar wel geconcentreerd.
Ging helemaal super, zelfs toen op de brug de eendjes van hem schrokken, echt bravo !!!
Veel complimentjes gegeven en geprezen, ging helemaal goed.
Ik denk dat we zeker weten uit ons dipje zijn, zonder geweld gelukkig.
Moeilijke stukjes (de tunnels) ga ik er nog wel even af zodat hij ze eerst kan ontdekken met een andere pony.
En gelukkig heb je niet geluisterd naar de trek en ruk adviezen in dit topic....