Buitenrijden >> aan de teugel of lange teugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:51

Ben het helemaal met wodan eens. Hij hoeft dan geen dress. oefeningen te doen van mij. In het bos hoeft ie echt geen verzamelde galop oid te gaan doen, dan mag die gewoon alle heuvels op en af rennen.
Merk altijd dat als ik een flinke buitenrit heb gemaakt dat ie de volgende dag veel makkelijker is in de bak (het zelfde geld voor een keer springen).

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 19:53

Steef schreef:
en om nou alleen gezellig naar het zonnnetje te gaan lopen kijken? Verward

*LOL* *LOL* *LOL* Hahahaha, ik zie het al helemaal voor me!

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:19

Ik wissel het gewoon af. Als ik naar een bak toe wil, dan moet ik 10 minuten stappen over de dijk (als dat niet meer is). Die tijd gebruik ik (als ik in de bak ga rijden) meestal als "instap-tijd" en daar doe ik dan de laatste 5 minuten even aan het werk alvast, dat als we in de bak zijn ze al lekker los is. Die 10 minuten terug mag ze helemaal los, gewoon ontspannen en lekker uitstappen.

Als ik gewoon alleen maar buiten ga rijden is het ook meestal helemaal losse teugel. Gewoon lekker ontspannen, soms een keer een sprintje enz. Maar soms ook gewoon lekker aan het werk. Die spieren moeten toch gekweekt en ik vind dat ze ook heus wel haar best mag doen buiten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:33

Ik houd langs de weg altijd contact, een paard kan altijd schrikken en ik rijd langs een vrij drukke weg. Op het strand of in de duinen laat ik hem redelijk vrij, maar hij moet wel in mijn tempo lopen. Ik wil alleen galop als ik wil galloperen en als ik weer wil remmen wil ik ook remmen...Haha!
Dat gaat eigenlijk wel goed. Langs de weg vind ik echt ontspanning voor het paard en mezelf *LOL* Ik rijd hooguit eens een keertje schoudervoor ergens langs als een paard iets eng vindt, maar dat komt met mijn eigen paardje zelden voor Lovers

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:48

Aan de teugel. Ik doe ook stap-galop overgangen, wijken, achterwaats, SB, enz. Eigenlijk gewoon dressuur. Ik stap veel meer, dus echt zwaar is het niet, het is gewoon ontspannen. Als ik een keer de teugels lang laat, dan verwacht ik geen gedonder. Als ik halsstrekken vraag, dan moet het halsstrekken zijn, geen sterrenkijken.
Ik rij eigenlijk nooit buiten, maar als ik ga, dan is het altijd serieus, grotendeels in stap.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:23

Ik rij eigenlijk altijd buiten, en tijdens die buitenritten train ik mijn paard ook. Stelling, schouderbinnenwaarts, overgangen, sprintjes. Als ik vrijblijvend ga rijden, loopt mijn paard als een natte krant en ik wil hem juist verbeteren. Hij heeft er ook meer lol in als hij iets moet doen. Alleen bij langere ritten zet ik hem wat minder aan het werk, maar ik eis altijd reactie op hulpen en hou hem altijd bij me (dat kan ook met een contactteugel hoor, ik rij mijn paard hoofdzakelijk op zit- en gewichtshulpen), want dat lijkt me wel zo veilig. Te vaak heb ik ongelukken zien gebeuren (struikelpartijen, schrikken) doordat de ruiter het paard maar lekker los liet.

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:37

Het hangt er bij mij helemaal vanaf hoe lui/fanatiek ik zelf ben. Als ik zin heb om een rondje 'rondgereden te worden' rij ik met lange (nou ja wel verbinding niet echt aan de teugel) teugels rond, en als ik wat fanatieker ben heeft Tasja 'pech' en zal ze toch echt fatsoenlijk moeten lopen, en ja daar hoort soms ook wat wijken bij, middendraf, rustige galop (verzameld doen we nog niet aan Haha! ), middengalop enz...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:52

Het ligt er aan met welk paard ik buitenrij. Als ik met Lowara buiten rij dan rij ik op een los teugeltje, heel af en toe een beetje wijken links en rechts en soms wat tempowisselingen in draf. Ligt er maar net aan in wat voor een bui ik ben. Maar meestal neem ik niet de moeite om haar buiten dressuurmatig te rijden (sorry voor het volgende wat ik nu ga zeggen): dat heeft toch geen zin aangezien haar bazinnetje bijna niet dressuurmatig rijd en ik het er niet met gemiddeld eens per maand een buitenritje erin krijg (in de bak rijden met haar is ook alleen maar frusterend voor mij). Als ik met Cezanne buitenrij dan heb ik altijd de teugel kort en vraag ik veel ophoudingen van haar maar ook wijken, schoudervoor en tempowisselingen in stap en draf. Dit alleen al om mevrouw beter onder controle te houden want als je met haar buiten rijd heb je een tijdbommetje onder je kont zitten Haha!
Met Fayette weet ik het nog niet, waarschijnlijk (mezelf kennende) zal ik toch veel dressuurmatige dingen van haar vragen: tempowisselingen, wijken, schoudervoor, etc. maar als ze dit braaf doet dan een los teugeltje en lekker met zijn 2en relaxt genieten van de omgeving en elkaar Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:01

Neej. Ik rij in de polder. Dat is ontspanning voor hem en nu kan ik toch niet werken in de bak dus dan maar even een beetje vakantie. Heel soms als ie erg druk en dribbelig is probeer ik hem toch een stuk nageeflijk te rijden, maar meest van de tijd stap ik met een los teugeltje, en in draf houd ik contact maar niet kort en niks vragend.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:38

Omdat ik voor Endurance train, rijd ik meer buiten dan de gemiddelde Bokker. De ene keer trainen we echt op afstand en uithoudingsvermoegn, de andere keer op spieren. Trainen we op spieren, dan loopt ze lekker ontspannen nageeflijk, kont eronder, rug erbij. Vaak zoeken we dan ook heuvels op.
Momenteel is er helaas alleen op het fietspad te rijden, bak en bos is bevroren. Ook dan (stap en tölt) werk ik aan de Dressuur. Lekker nageeflijk, een beetje wijken, halt houden, stelling naar links, stelling naar rechts..

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:48

Soms ga ik naar het bos om hem uit te stappen dan krijgt een paard bij mij ín het bos lange teugel maar ik laat hem niet gewoon zomaar los, hij moet blijven luisteren. Maar in het verkeer ga ik niet met een los teugeltje rijden.. Dat vind ik te riskant.

Voor de afwisseling rijd ik ook weleens een buitenritje (wat ik dus wel onder werk beschouw) Daar is de omgeving misshcien anders, maar mijn regels vor dat paard niet.
Overigens probeer ik het paard gewoon nog zijn achterhand eronder te rijden, stelling vragen etc etc.
Dat hoort er alsnog bij, ik ben dus nog steeds serieus aan het rijden!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:00

Hangt een beetje af van de situatie, soms ga ik gewoon voor de ontspanning wandelen, en dan mag het paard van mij gerust aan de lange teugel eens ontspannen aan het tempo die hij zelf wil, zolang hij niet te woest wordt welteverstaan! Op drukke wegen hou ik wel altijd contact, voor de veilgheid. Soms gebruik ik de wandeling ook wel eens als dressuurtraining (als de piste bvb te slecht ligt).En soms ook als crosstraining, dan nemen we ook wat hindernisjes onder de weg, dan moet het paard natuurlijk ook aan het werk gezet worden. Hangt ook een beetje van mijn eigen "mood" af.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:11

Meestal rijd ik gewoon met een lang teugeltje, als hij fris is houd ik hem lang de weg wel op maat, maar in het bos laat ik hem dan ook gewoon lang. Als ik zelf of Rocco zin heeft om te dresuren doe ik dat ook stukjes, dat geeft Rocco soms zelf aan door zelf met z'n hoofdje in de aan-de-teuegl-positie te gaan, als ik daar dan op door ga loopt hij erg lekker, dus dan rij ik aan de teugel. Maar in principe dus lange teugel.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:12

Meestal rijd ik gewoon met een lang teugeltje, als hij fris is houd ik hem lang de weg wel op maat, maar in het bos laat ik hem dan ook gewoon lang. Als ik zelf of Rocco zin heeft om te dresuren doe ik dat ook stukjes, dat geeft Rocco soms zelf aan door zelf met z'n hoofdje in de aan-de-teuegl-positie te gaan, als ik daar dan op door ga loopt hij erg lekker, dus dan rij ik aan de teugel. Maar in principe dus lange teugel.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 00:16

Ik moet elke dag buiten rijden en dan waar ik zelf zin in heb, en als ik alleen ga rijden meestal wel aan de teugel omdat hij dan een stuk braver is (na een kort gevecht). En als ik samen rij ben ik voornamelijk bezig hem in zn eigen tempo te houden, goed reageren op mn hulpen en niet overal naar te koekeloeren.

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:23

IK rij niet zo vaak buiten maar als ik naar buiten ga hoeft ab niet meer te doen dan mij de kant op brengen waar ik naartoe wil. Wanneer hij van die vrijheid gebruik gaat maken door te klooien is het feest snel afgelopen en zet ik hem wel aan het werk.

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:23

Jah, TOEN ik nog buiten KON rijden liet ik hem gewoon zijn gang gaan (naja, hij meot wel opletten maar nog niet aan de teugel, maar natuurlijk wel goed voortwaarts en in hetzelfde tempo) , werken doe ik dan wel op het oefenterrein. Naar het bos ben ik nog nooit alleen gegaan (dat mag ik nog niet). Maar als ik uiteindelijk weer alleen buiten kan rijden (meneertje staak en niet zo'n klein beetje ook, je kan hem schoppen, je kan lief doen, je kan hem slaan, maar hij gaat NIET vooruit) dan laat ik hem gewoon lekker lopen, niet aan de teugel maar gewoon voorwaarts.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:54

tja, net als Navy! wil ik endurance rijden en rijd ik erg veel buiten. ik gooi er ook altijd een stuk met losse teugels door en dan bestuur ik haar via "neck reining". Maar ook doe ik altijd wat dressuurmatige oefeningen, dat blijft de basis en je hebt er niet perse een bak voor nodig (al is het wel wat handiger).

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:44

ik rijd best vaak in het bos dan rijd ik lekker ontspannen maar toch wel in een lekker drafje beetje schakelen maar meer ook niet eigenlijk gewoon lekker voor de afwisseling
maar inderdaad als ze beginnen te klieren dan pak ik hem er toch wel bij

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:24

Ik wissel af, in het verkeer zowieso aan de teugel, dan wil ik gewoon controle hebben mocht er iets gebeuren.
In t bos of op een rustig weggetje mag ie in stap wel vrije teugel, je gaat toch ook voor een stukje ontspanning naar buiten?
Draf en galop heb ik hem wel altijd aan de teugel en laat ik hem ook wel eens wijken, schouderbinnenwaarts,schakelen e.d.
Ik hou er niet zo van om op een paard te zitten die alleen maar loopt en die geen aandacht voor mij heeft maar alleen voor de omgeving.
Maarja, da's mijn mening.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:29

Een verzorgpaardje van mij liep dus constant dresuurmatig op wandeling.
We zaten voornamelijk op veldwegjes die gelijk gemaakt werden dus eigenlijk één grote bak Lachen. Schouder binnenwaarts, wijken, tranvers, renvers, galopje, galopwisseltje, ... vwnw op rustige stukken.

Natuurlijk werd dit afgewisselt met hier en daar een "rust"-pauzetje, maar dat doe je in een bak als je aan het werk bent ook.
Paardje werd alleen buiten gereden en altijd gewoon hobbelen is noch voor de ruiter noch voor het paard interessant lijkt me dan.

Met de ijsco gingen we soms buiten gewoon "springen" ... lekker zo liggende boomstammen enzo die er allemaal voor quat-bestuurders lagen omdat ze niet in bepaalde delen van de beemd mochten komen. Dan moet je er dus over Lachen, wel maar 40 cm ofzo maar voor een beestje van 1.30 is dat toch al heel wat Lachen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 16:09

Ik rijd zeker swinters eigenlijk altijd elke dag buiten omdat ik niks anders heb. Ik kan wel naar de ponyclub maard as een half uur stappen.
Buiten rijd ik meestal wel met lang teugeltje, maar t ligt gewoon aan mijn bui. Maar ik oefen buiten ook zeker wel is schouderbinnewaarts en wijken enzo, halthouden en achterwaarts enz. Ik deo dat omdat ik gewoon geen tijd heb om vaker naar de bak te gaan en me dressuur tog wel een beetje bij wil houden..