Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Arabesk schreef:Ik zal proberen rustig te blijven, zacht uitgedrukt vind ik het niet kunnen.
Het hard gaan kan je ook op een andere manier oplossen, met grondwerk en NH, waarbij je je paard leert remmen en sturen op je zit.
Het feit dat je paard dol wordt van springen, zegt misschien ook iets over wat ze van dressuur vindt.
avensis schreef:Ik heb 2,5 jaar op een springstal gewerkt en daar gebeurde het nogwel eens dat een paard een paar keer met slof gesprongen werd om dit soort gedrag te corrigeren. De paarden daar werden er zeker niet slechter van, maar het vereist een zeer kundige ruiter die goed weet waar die mee bezig is zodat je het paard wel de kans blijft geven dat hij door z'n lijf kan blijven springen. (wij hadden de slof daarbij niet tussen de voorbenen bevestigd, maar naar de zijkant ivm het gevaar van in de slof springen en het teveel naar beneden afdwingen.)
Je kunt het ook oplossen door consequent het paard te laten stoppen op het moment dat je voelt dat hij het van je over neemt. Dit is rijtechnisch gezien een betere oplossing![]()
Succes in elk geval!!
en nu hopen dat t voglende keer nóg beter gaat 
soof123 schreef:Wat is er toch mis met een slofteugel?? Waarom maakt iedereen daar toch altijd zo'n probleem van.. Je moet er gewoon mee om kunnen gaan, en als je dat kan, kun je er best mee springen! Op internationaal niveau rijdt ongeveer iedereen met slof, en op het voor terrein houden ze 'm ook wel eens om met losspringen..
ik ben TEGEN fout slofgebruik maar bij goedgebruik kan het een fijn hulpmiddel zijn
Tis mijn ding ook helemaal niet
maar ik zie wel eens mensen sprongetjes maken (en vaak zijn dat dan lage in uitjes 4 of 5 achter elkaar) met een slof......... en dan ZOU ik er wel de meerwaarde van in KUNNEN zien....... aangezien die dieren internationaal springen........
In mijn hoofd gaat het honderd keer verkeerd, en breken ze beiden vanalles
Maar in de praktijk niet dus