springen met slof..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delriva

Re: springen met slof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:51

Je zou ook eens een andere vraag kunnen stellen aan je paard wanneer je naar de sprong toe rijdt. Bv: halt houden, kleine/grote volte links/rechtsom, overgang galop=>draf, draf=>stap. Er zijn tig van mogelijkheden. Of meer grondwerk waarbij je speelt met afstanden van balken bv lange lijn, korte lijn...
De slof zou ik laten waar hij is, want in de verkeerde handen is dit een gevaarlijk ding, ik noem het bewust geen hulpteugel.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:55

Ik zou ook idd niet voor een slof kiezen... probeer het dressuurmatig op te lossen. Begin desnoods eerst met een balkje, maak er dan een mini kruisje van. Rijd veel overgangen; halt voor de sprong, halt er na. En continu herhalen, herhalen, herhalen. Wordt ze rustiger, dan belonen.
Leg eens 2 balken achter elkaar met bijv. 4 galopsprongen er tussen en ga dan schakelen. Dan weer 4 galopsprongen en dan weer 5. Gaaat dat goed, maak er dan een sprongetje van.
Leg een balkje voor en achter de sprong. Gaat dat goed, maak er dan eens in-uitjes van.

Met een slof gaan ze zonder rug springen en los je nooit het probleem op. De slof wordt veel te snel naar gegrepen omdat mensen zich geen raad weten en zo snel van het probleem 'af zijn'. Dat is alleen maar tijdelijk, zodra die eraf gaat begint het weer van voor af aan.

Arabesk schreef:
Ik zal proberen rustig te blijven, zacht uitgedrukt vind ik het niet kunnen.
Het hard gaan kan je ook op een andere manier oplossen, met grondwerk en NH, waarbij je je paard leert remmen en sturen op je zit.
Het feit dat je paard dol wordt van springen, zegt misschien ook iets over wat ze van dressuur vindt.

Niet gemeen bedoelt, maar ik heb echt niks met grondwerk en NH. Vind dat echt zoiets stoms... Je kan zoiets prima dressuurmatig oplossen zonder NH ed.

Even offtopic; sommige mensen kunnen ook wel iets normaler en rustiger reageren.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:42

avensis schreef:
Ik heb 2,5 jaar op een springstal gewerkt en daar gebeurde het nogwel eens dat een paard een paar keer met slof gesprongen werd om dit soort gedrag te corrigeren. De paarden daar werden er zeker niet slechter van, maar het vereist een zeer kundige ruiter die goed weet waar die mee bezig is zodat je het paard wel de kans blijft geven dat hij door z'n lijf kan blijven springen. (wij hadden de slof daarbij niet tussen de voorbenen bevestigd, maar naar de zijkant ivm het gevaar van in de slof springen en het teveel naar beneden afdwingen.)
Je kunt het ook oplossen door consequent het paard te laten stoppen op het moment dat je voelt dat hij het van je over neemt. Dit is rijtechnisch gezien een betere oplossing Knipoog

Succes in elk geval!!

heel erg bedankt..ik heb vanavond thuis in de bak weer gesprongen..de hindernissen/(net nieuw) maar is ff neer gezet..vrij ruim..een dubbelsprongetje..nou ze was weer super heet..dus ik haar steeds stil zetten.op een gegeven moment werd ze zo rustig..ze had gewoon door dat ze fout zat..heb rustig kunne springen..ben heeeeeeeel laag begonnen, omdat ze al 2 jaar niet thuis heeft gesprongen..alleen maar op de manege in een grote bak..dus het was gewoon spannend..thuis is ze anders als op manege.. na aantal sprongen werd ze WEER heet..dus weer haar rustig stil zetten..ook na het kruisje haar stil zetten..ging super..ben tot 1 meter gekomen..en toen werd ze behoorlijk heet..dus rustig door gegaan..gestapt.. stil gezet...en toen het eindelijk goed ging gestopt en heeeeel goed beloond..maandag gaan we het weer proberen..en zo steeds wat hoger..want los springen kan ze 1.45:Pdus met iemand er op ook wel flink wat:P

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:56

top dat t beter gaat! en super dat je wat aan de adviezen hebt gehad en t zonder slof hebt kunnen oplossen Lachen en nu hopen dat t voglende keer nóg beter gaat Knipoog
en nou ben ik stiekem oo kwel benieuwd naar springfoto's Tong uitsteken

soof123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:38

Wat is er toch mis met een slofteugel?? Waarom maakt iedereen daar toch altijd zo'n probleem van.. Je moet er gewoon mee om kunnen gaan, en als je dat kan, kun je er best mee springen! Op internationaal niveau rijdt ongeveer iedereen met slof, en op het voor terrein houden ze 'm ook wel eens om met losspringen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:41

soof123 schreef:
Wat is er toch mis met een slofteugel?? Waarom maakt iedereen daar toch altijd zo'n probleem van.. Je moet er gewoon mee om kunnen gaan, en als je dat kan, kun je er best mee springen! Op internationaal niveau rijdt ongeveer iedereen met slof, en op het voor terrein houden ze 'm ook wel eens om met losspringen..

en daarom is een slof goed Rolleyes ik ben TEGEN fout slofgebruik maar bij goedgebruik kan het een fijn hulpmiddel zijn Ja

soof123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:45

Ik wil alleen maar zeggen, dat als het echt zooo slecht zou zijn, wat iedereen hier altijd zegt, dan zouden paarden die met slof gereden worden, dus ook niet op hoog niveau kunnen presteren?? Onzin dus, als je niet kan rijden, kan je ook zonder slof genoeg schade aanrichten aan je paard/pony.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:47

als je weet wat je doet kan het enigsinds........... ik zelf zou het niet kunnen en ik denk 90% van paardrijdend nederland niet......

maar die enkeling die WEL weet wattie doet, gaat zn goddelijke gang maar Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:48

Ik zie een slof absoluut niet graag tijdens het springen... Ook al zit hij opzij bevestigd en wordt ermee gesprongen door een ruiter die écht wel weet waar ie mee bezig is. Ik heb ze er al zien inspringen en overkop zien gaan na de landing (ja, met de ruiter die écht wel weet waar ie mee bezig is eronder). Geloof me: geen prettig zicht!

Teruggaan naar de basis en het daar oplossen. Balkjes, balkjes en nog eens balkjes met af en toe eens een klein kruisje tussen en dan weer balkjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:49

dat is het probleem, heel veel mensen denken dat ze ermee om kunnen gaan
Alleen als je ze dan ziet rijden begin je spontaan te janken en het paard is dan al zo dood dat die het nog pikt ook

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:58

even voorop Lachen Tis mijn ding ook helemaal niet Haha! maar ik zie wel eens mensen sprongetjes maken (en vaak zijn dat dan lage in uitjes 4 of 5 achter elkaar) met een slof......... en dan ZOU ik er wel de meerwaarde van in KUNNEN zien....... aangezien die dieren internationaal springen........

kan me voorstellen dat dit een gymnastiserende werking heeft.......

maar nogmaals, ik houd mijn hart vast .... OOK bij de internationale ruiters Lachen

soof123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:00

Waarom hou je je hart dan vast? Wat is dan het probleem denk je??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:01

IK vind het gewoon eng Haha! Haha! Haha! In mijn hoofd gaat het honderd keer verkeerd, en breken ze beiden vanalles Lachen Maar in de praktijk niet dus Haha! Haha!