Hoe rijden met een heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Re: Hoe rijden met een heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:03

turbotinker schreef:
Ik geef een hele korte rectie die heel simpel klinkt;

Flink aan het werk zetten.
Het paard vraagt aandacht van jou,geef 'm wat te doen.
Mijn gouden regel; nooit 1 heel rondje op de hoefslag blijven in hetzelfde tempo.
Dus: tempowisselingen en veel figuren.Vraag zoveel mogelijk,en netjes.Zo heeft het paard geen tijd meer op heet te doen,en wordt ze lekker aan het werk gezet.
goed,reactie werd iets minder kort Schijnheilig

Precies , en hou haar aandacht bij de oefening die je doet , en bij jouw ! Knipoog

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:52

ik zou haar eerst longeren en er dan pas op gaan zitten

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:22

Veel aan het werk zetten. Zoals overgangen rijden.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:39

xpasalx schreef:
probeer met je sit te werken Knipoog

Ja dat zou ik ok doen met je zit

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:42

Die van mij word ook zo heet met rijden. Maar ze kropt zich dan helemaal op en gaat als een gek op dat bit knabbelen waardoor je geen contact meer hebt. Ik probeer al zo min mogelijk aan het bit te komen. En haar hals langer te rijden. Dit lukt pas na een uur. Als ik buitenrit maak dan is ze veel makkelijker. Maar dressuur word ze heel druk van. Haast niet te houden. Iemand ook een tip hoe ik haar makkelijker haar hals langer kan krijgen? Waardoor ze haar rug meer ontspant?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:10

Herkenbaar dat geshake/geknabbel.

Vooral op dat moment naar voren rijden, met dat geknabbel gedoe is het vaak dat je benen er niet goed genoeg bij zijn, zodra ze weer contact met je maakt weer rustig terug rijden.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:58

Mijn paard is met rijden ook altijd ontzettend heet en onvermoeibaar. Ik probeer haar altijd heel veel op mijn been te rijden, en zo weinig mogelijk in haar mond te zitten. Als ik haar wel een ophouding wil geven, geef ik haar een korte, maar duidelijke ophouding, waarbij ik aanvul met been, en ontspan mijn hand daarna overduidelijk weer. Soms is het nodig om dit meerdere kerena achter elkaar te doen. Verder let ik er goed op dat ik netjes rechtop zit, zeker niet naar voren (die neiging heb ik nog wel eens) en in de overgangen kantel ik mijn bekken iets naar achter, zodat ze niet onder me vandaan racet.. Dit is hoe ik het aanpak, hoop dat je er wat aan hebt.

Succes ermee!

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:12

Ik heb ook zo'n heethoofd gehad, kan verschrikkelijk irritant zijn, maar ook heel fijn. Als je ze eenmaal aan het werk hebt en weet hoe je ermee om moet gaan kan het zeker in je voordeel werken. Ik zou in eerste instantie vooral proberen om zelf rustig te blijven en niet boos te worden. Veel figuren rijden zoals hierboven al genoemd, hielp bij mij ook heel goed en heeeel veel overgangen. Ze moet goed aan het been komen en daar bedoel ik niet mee fris en snel maar gewoon luisteren. Ze moet ook terug komen wanneer jij dat van haar verlangt. Als mijn merrie heel fris was longeerde ik haar ook wel eens even een kwartiertje van te voren. Even lekker laten rennen zodat ze haar meeste energie kwijt is. Succes ermee! Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:04

Ik heb op moment ook een erg heet en rillerig paard te rijden. Die is al bezweet voordat er iets gebeuren moet. Ik probeer zo stil mogelijk in mijn hand te blijven en mijn been eraan te houden. Verder zo stil mogelijk zitten, want als ik iets balans verlies schiet hij al weg.
Ik doe veel stapwerk en probeer hem in de lengte het bit af te laten knabbelen. Verder probeer ik veel met een zachte en lage stem te praten.
Van de week had ik toevallig een keer de slof eraan omdat ik naar de les ging stappen en heb deze even met losrijden aan gelaten. Ik heb hem nog nooit zo rustig gehad. Nu werd ie even gedwongen om beneden te blijven en dat deed hem erg goed. Normaal is hij zo wakker dat ie alles ziet en hoort en er ook op reageert. Na ongeveer 10 minuten de slof eraf en ik heb echt super gereden. Ik snap wel dat dit lang niet bij elk paard de oplossing is, maar voor mij is het dat op moment zeker wel.

heel veel succes ermee.. Lachen