Pony steekt tong uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Pony steekt tong uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:12

De tweekleur rolletjes bit wel, het zijn twee verschillende metalen die uiteraard een potentiaalverschil hebben, met speeksel geeft dit die lichte irritatie. Niet alle paarden hebben er echt last van, sommige merken het nauwelijk of vinden het comfortabel (al is dit maar een zeer kleine groep), sommigen laten het bit zo veel mogelijk met rust of proberen het uit de mond te werken, anderen gaan er van door het lint (ook dit is maar een kleine groep)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:08

nooit gemerkt, we rijden er ene met dat bit en merk ik eigenlijk niks aan.
wilde dit bit ook bij mijn 4 jarige proberen, omdat dit bit aan de buiten kant wat steun geeft D trens. en de rolletjes zouden speeksel stimuleren en dit paard maakt op andere bitten geen speeksel aan.
hmmz lastig

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 17:14

Ik kan ook wel eens z'n tonglepel proberen dan,
maar de pony doet niet de tong over het bit want daar had me instructrice naar gekeken..
Maar z'n kousje doet dat verder geen pijn etc bij de pony?
Want ik wil wel een vriendelijke oplossing Bloos En niet met een sigaret op de tong drukken ofzo..
Dat vind ik best wel heel erg Huilen , teminste ik zou het zelf niet bij me pony durven doen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:17

Ik zou eerst het bit terughangen. Een kousje doet op zich niet pijn maar mag uiteraard niet. Tonglepel is voor een paard niet heel prettig want die is dik.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:50

als hij de tong niet over t bit doen, waarom wil je er dan een kousje aan?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:02

asjemenou schreef:
Een lage neusriem wil ook nog wel eens helpen.

Of rij je daar al mee?

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:57

Tong uitsteken is niet altijd tong over het bit.
Ken ook paarden die het deden en die hadden de tong niet over het bit.
Ken iemand die heeft van alles geprobeerd qua bitten om de tong binnen te houden zeg maar, niks werkte.
Waarom rijd je niet met een dubbelgebroken watertrens? Misschien vindt je pony dat prettiger als een bustrens ( ik persoonlijk rijd nooit met ene bustrens hou er niet van)[/quote]

Mijn paard heeft haar tong ook uit haar mond tijdens het rijden. Ze steekt haar tong altijd aan de rechterkant van haar mond uit. Ik denk dat ze te weinig ruimte in haar mond heeft als ze het bit in heeft. Sinds ik bitloos rijd is het een stuk minder. Ze steekt nu nog maar een klein stukje uit. Denk dat het een gewoonte geworden is en niet af te leren. Ik vind het ook niet storend. Ik ga ook zeker haar mond niet dichtsnoeren!

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:16

ja een watertrens lijkt me niet zo fijn, omdat dat die ringen niet vast zitten..
Ik rij trouwens al met een lage neusriem (heb een hoge en een lage?)
Of heb ik dat verkeerd, en is dat geen lage neusriem? Clown

Maar juudje84, omdat ze hier zeiden dat dat misschien kon helpen..
maar dat is dus alleen als die de tong over het bit doet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:42

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:32

ik reed ook een paard die dat doet. maar dat kwam omdat ik teveel spanning op de teugels zetten. wanneer ik minder aan de teugels zat liet hij zijn tong in zijn mondje

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:56

Mizora schreef:
Je hebt denk ik een gecombineerde, dat werkt niet in als een lage. http://albatros-schoonhoven.nl/Shop/images/2800111.gif is een lage. Hij moet wel zo hoog, vaak zie je ze te laag zitten.

Moet die zo hoog ja??
Ik heb er sinds vorige week ook zo`n neusriem aan hangen, en vroeg me al af of die wel goed zat.
Niet dus.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:20

Anders werkt hij verkeerd in en belemmeerd hij de ademhaling.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:24

Zal hem eens een paar gaten hoger hangen dan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:32

Lisa15 schreef:
ja een watertrens lijkt me niet zo fijn, omdat dat die ringen niet vast zitten..
Ik rij trouwens al met een lage neusriem (heb een hoge en een lage?)
Of heb ik dat verkeerd, en is dat geen lage neusriem? Clown

Maar juudje84, omdat ze hier zeiden dat dat misschien kon helpen..
maar dat is dus alleen als die de tong over het bit doet?

ja maar je moet hier niet alles geloven Knipoog
panty werkt maar wordt gebruikt als ze de tong over het bit doen, en als je dit zou gaan proberen meot je al weten
hoe je het op een fijne manier omdoet en vast maakt.
en bij sommige paarden gaat t juist de hele verkeerde kant op

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:49

ja die laatste heb ik!
en een kousje of iets heeft dus geen nut, want ik heb mijn instructrice nog even gevraagt of die nou het bit erover heen deed, dit deed die dus niet.
Ook heeft ze de neusriem strakker gedaan, zonder resultaat.
Ze heeft hem eraf gehaald.. En nog steeds de tong uit de mond,
Ze heeft het bit er nog hoger ingedaan, want ik had hem weer teruggehangen maar hij bleef de tong eruit doen.
Ze zei tegen mij dat ik beter een watertrensje kon proberen en dan dubbelgebroken,
dus kijken of dat misschien werkt. Alleen ben ik bang dat die dan wondjes bij de mond krijgt omdat die ringen loszitten, maar er zijn dachtik dan ook van die rubberen dingen?

Kan het misschien ook spanning zijn? Wat _sammer ook al zegt..
Omdat ik nu hem echt aan het werk zet, dressuur matig..
Want hij is nu bijna 6 en hij was altijd heeel wild,
nu is het pubergedrag er een beetje af en kan ik echt aan het werk..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:57

Ik heb hier laatst zelf ook een topic over geopend. Mijn paard doet het namelijk ook, voornamelijk in de galop maar als het hem te moeilijk word ook in draf. Hij zet zn eigen compleet vast meestal. Ik heb een nieuw zadel en hij houd m af en toe binnen nu, maar tegenwoordig gaat ie er ook gewoon weer uit. Of ik nou met lange teugel of met "korte" teugel rijd maakt niet uit.
Ik heb nog altijd niet echt dé oplossing gevonden helaas. Ik houd dit topic daarom een beetje in de gaten, misschien dat hier nog andere mensen reageren.
Wat ik je nog wel als tip kan meegeven. Laat zn rug, achterhand nakijken en laat je zadel zorgvuldig nakijken door een goede zadelmaker.
Succes!
Owja, bijna vergeten. Je krijgt op dressuurwedstrijden inderdaad punten aftrek voor de tong omdat het een aanleuningsfout is. Zo ben ik de laatste paar keren in de L1 dus buiten gekomen met 147 punten of minder. Terwijl ik bij een jury die blijkbaar niet(of minder) op de tong heeft gelet vaak 180 punten of meer heb.
Ik heb het aan de jury zelf gevraagd en die zei "je had een zeer nette proef, je hebt je paard goed voor elkaar.. maar doe iets aan die tong want dat heeft je punten gekost". Toen ik hem echter vroeg wat ik eraan kon doen heeft hij mij geen nuttig antwoord kunnen geven...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:35

toch heb ik ook wel eens paarden gezien die dat deden en er verder geen belemmering in het rijden toonde.
ik zou daar ook niet echt de oplossing voor weten, ja misschien dan toch de panty om de tong op zn plek te houden maar das geen oplossing voor altijd want hij moet er ook weer een keer af.
maar misschien werkt t net zoals bij paarden die de tong erover doen dat ze ineens beseffen dan ie er toch wel lekker zit waar ie hoort.
maar ja lastig he paarden.

sommige doen t om een reden van pijn of irritatie, maar sommige gewoon omdat ze t doen.
lastig...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:00

Laat eens een goede tandheelkundige komen die electrisch vijlt en kijk je pont verder van top tot teen na. begin daarna weer bij de basis, nu ben je nog redelijk optijd denk ik omdat het nog maar pas zo is.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:03

electrisch vijlen?
nee zou ik niet doen, op deze manier heeft de tandarts veel minder gevoel met wat ie doet

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:23

Oke, bedankt voor de tips enz..
Ik zal nog even naar de tandarts gaan, misschien dat die iets over het hoofd heeft gezien..
electrisch vijlen? lijkt mij ook dat ze dan minder gevoel hebben met wat ze doen..
Ik heb een nieuw zadel gekregen die op maat is gemaakt, dus die ligt wel goed denk ik..
Ook dit laat ik anders nog even een keer nakijken..
En omdat hij de tong niet over het bit doet, heeft een kousje enz dus ook geen nut.. Huilen (helaas)
Ik ga even een nieuw bitje proberen, misschien dat die daar fijner op loopt..
Verder laat ik even alles nakijken en jaa.
Niemand heeft dus blijkbaar nog de gouden tip Tong uitsteken
Ben wel blij dat ik niet de enigste ben Bloos
Heb nu 2 wedstrijden gereden, en nog geen opmerkingen over gehad van de jury,
maar denk dat het dan nog wel komt haha, maar het is wel poedersuiker dat je er punten aftrek voor kan krijgen,
en al helemaal als je niet weet waarom de pony het doet en hoe je het kunt voorkomen..

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:43

Ik heb een dubbelgebroken bustrensje gekocht en deze uitgeprobeerd..
(Wou eerst een watertrensje doen, deze was niet in de goede maat en eigenlijk had ik zelf ook liever een bustrens)
Ik had donderdag gereden, hij liep er wel fijner op en hij deed de tong ook al iets minder ver uit de mond..
Vandaag weer gereden.. Hij deed het op het begin nog steeds, en vooral toen ik een beetje ging vragen..
Toen zij mijn instructrice van als je hem nou voor de les een suikerklontje geeft,
zodat die gaat sabbelen op het bit, en dit werkte, nadat ik het hem had gegeven..
Heeft die de hele les de tong in de mond gehad Haha!

Dus ik ga het nu met dit bitje proberen, en voor de les een suikerklontje en tijdens de les 1tje.
Misschien dat die zo dus leert het bit te accepteren en dat die er meer mee gaat spelen,
en daardoor zijn tong in de mond laat Clown

Misschien voor iemand anders ook het proberen waard? (makkelijke oplossing dacht ik zo Bloos )
(En ik had trouwens het sperriempje er anders aan vast gemaakt, en 1 gaatje strakker. niet te strak hoor!)

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:26

Mizora schreef:
Ik zou eerst het bit terughangen. Een kousje doet op zich niet pijn maar mag uiteraard niet. Tonglepel is voor een paard niet heel prettig want die is dik.

Nooit een kousje gebruiken! Het doet wel zeker pijn en je hebt kans dat je de tong afknelt! Niet doen dus, beter is om te experimenteren met een ander bitje. Maar meestal is het een aanleuningsprobleem. Controleer of je pony op beide kanten los en nageeflijk is. Zo niet, dan goed loswerken en vanuit je been gaan rijden. Zo min mogelijk met je hand werken.

Kimm_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:32

mijn pony heeft het ook gedaan, maar sinds ik regelmatig het bos op ga is het wel minder geworden.
ik heb ook een nieuw hoofdstel gekocht, met een gedeeld kopstuk, weet niet of dat iets heeft geholpen.
hij doet het nu nog wel met vlagen, maar let er niet zo meer op, het word wel minder, heb geen iedee hoe het komt Clown .
hij krijg meestal voor het rijden een appel of wortel.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:40

Mijn paard doet dit ook.
Ik rij hem nu op een Toklat trens van myler. Hij heeft maar een klein mondje en een dikke tong.Dit bit is zeer paard vriendelijk, ondanks dat het een dun bitje is. Nieuw onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat dit vriendelijk is dan een dik bit ivm de ruimte in de paardemond! (ooit een blokbeugel gehad?)
Hij doet het nog wel eens, vooral als je 'm te lang vasthoudt. Even je hand ontspannen en klaar(vaak tijdens een oefening die dan even niet goed lukt...)

We hebben dit bit nu ongeveer een half jaar, maar na 2-3 weken al een duidelijke verbetering!
Uiteraard is alles gecontroleerdt; zadel(hulsebosch langsgweest), en de tandarts ed.

Succes!!!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:48

ik heb ook een paardje die dat doe.. hij doe het al zeker 2 jaar..
en ook al rij ik niet, hij heeft altijd zijn tong een beetje buitenboord..
en heb hem pasgeleden helemaal na laten kijken, en hij heeft niets