Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tanjazaffira

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:09

je kan ook naar je paard kijken....
als hij/zij niet lekker door zijn/ haar rug kan lopen is de "vering"zeg maar ook niet best.
Als je paard lekker ontspannen over zijn/haar rug loopt zal het al een stuk eenvoudiger moeten gaan.
Denkbeeldige 8tjes draaien met je heup wilt ook nog wel een werken.
vooral niet verkrampen.....dan stuiter je eraf.haha
suc6

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:12

Zonder beugels gaan rijden. Ik zit zelf beter door zonder beugels dan met omdat ik me dan beter ontspan en me bovenbenen niet vast zet maar laat hangen zegmaar.
Dus mijn tip ga eerst zonder beugels oefenen, gewoon kleine stukjes om het gevoel te krijgen en dan merk je dat het vanzelf beter gaat met beugels (in mijn geval dan).

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:21

stipje....

ik ben ook bezig met doorzitten...

probeer nu ook korte stukjes...dan weer paar pasje lichtrijden en weer zitten....

over 4 weken L2 proefje rijden dus moet echt veel oefenen....

vind het moeilijk om druk op mn beugels te houden, zonder beugels gaat het voor mij gemakkelijker...

dus dat hou ik voorlopig maar ff vol....

als paard langzamer loopt met minder actief achterbeen dan gaat het wel, maar laat ik em actiever draven dan vind ik het ZO moeilijk om hem te volgen....

hoop nog wat goede tips hier op te doen.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:38

Met mijn nieuwe bijrijdpony ging het tot een paar dagen geleden wel best moeilijk. Tijdens de les van gister ging het al stukken beter en heb het nu wat beter door.
1 van de belangrijkste dingen is gewoon dat je paard lekker ontspannen loopt en de rug goed ontspant dan wordt het voor jezelf al 3x makkelijker.
Ik moet mijn voet iets meer in de beugel doen (reed een beetje teveel op 'm'n tenen').
(Onder)rug (voor mij heel belangrijk) goed ontspannen en de rest van je lijf niet vergeten. En wat al gezegd is inderdaad eraan denken dat je voeten in de modder meeslepen Vork
Als je goed zit moet het niet nodig zijn om je bovenbenen te klemmen
succes, ga er zelf ook verder mee oefenen Knipoog

groetjes!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:15

Ik had dat probleem eerst ook, had echt het gevoel dat ik alle kanten opstuiterde.
Sinds mijn pony meer ontspannen loopt en zijn rug gebruikt zit het heerlijk!

Ook kun je wel gaan oefenen, paar passen doorzitten en dan weer gewoon lichtrijden. Die paar passen gewoon steeds wat uitbreiden. Je moet inderdaag gewoon het gevoel te pakken krijgen Lachen

Succes met je proefje!

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:02

ga een keer sondersadel rijden dan krijg je al gauw een betere sit en so kun je ook makkelijk doorsitten;)

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:44

liedjes zingen! en helemaal slap gaan zitten. dan ga je avnzelf mee met de gangen van je paard en ontspannen jullie allebei

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:48

Je moet helemaal niet nadenken bij het doorzitten. Ik vind het ook vreselijk moeilijk en als ik aan het trainen ben dan ga je er automatisch bij nadenken. In de proef heb ik het veel te druk met andere dingen en dan gaat het doorzitten vanzelf.

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:12

hmm .. ik haat doorzitten ook verschrikkelijK.; omdat mijn pony een verschrikkelijke zit heeft xD .. als ze aan de teugel loopt en rustig gaat het .. ook gaat beter als ik mijn beugels langer zet.. of zonder beugels ga draven Lachen

x

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:38

Ik heb ook gehad dat ik niet goed kon doorzitten. Mijn pony ging steeds maar rennen enz. Ik moest toen van mijn instructrice niks aan mijn pony doen (dus niet proberen aan de teugel enz. te rijden). Ik moest toen op mijzelf letten. Bij mij was het probleem dat ik mijn benen aanspande. Toen ging ik daar erg op letten en mijn pony liep toen steeds ontspannerder. Toen mijn pony onspannen liep kon ik ook veel beter zitten.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:41

Toevallig ken ik iemand die het zelfde probleem heeft..
bij haar was d'r paard zijn achterhand niet sterk genoeg dus na 4 maanden balkjes lopen etc. gaat het nu al veel beter.
Waarschijnlijk zet jou paard ook zijn rug vast... probeer wel steeds kleine stukjes doorzitten (en dat steeds langer maken)
zonder beugels rijden is zeker ook aan te raden!!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:29

oefen zonder zadel of zonder beugels , zo heb ik 't wel geleerd .

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:35

Ik hbe ook zo'n probleem, maar bij mij is het echt erg Tong uitsteken

Ik hbe nooit fatsoenlijk leren doorzitten mijn basis is ook echt goed fout aangeleerd.

Ik kan alleen doorzitten in ene heel erg rustige draf met het paard aan de teugel, maar ik ga aan mijn teugels hangen maar als ik ze los laat dan stuiter ik ook alle kanten op.

1x bij mijn bijrijdpaard heb ik eht zo gedaan Ik heb mijn borst zo ver mogelijk naar voren gestoken mijn rugspieren en buikspieren aangespant bene netjes naar achteren en mijn hakken overdreven uitdrukken en de teugels gewoon lang gelaten en toen lukte het, maar na 1 rondje stopte ik al omdat ik kramp kreeg in mijn buik. Nu doe ik het elke keer zo en het gaat wle wat beter maar dit is echt alleen maar in een heel rustig drafje wij gaan binnenkort doorzitten in middendraf proberen, nou ga d'r maar vanuit dat ik er vanaf val of ga lichtrijden. Ik heb al vaker zitlessen gevolgd maar er veranderde niks. Ik kan het rimte niet te pakken krijgen ik doe mijn bekken wel naar voren en als ik het ritme heb ga ik overdreven achterover zitten om door te blijven zitten Dus mijn vraag wat doe ik fout en hoe verbeter ik het?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:39

zonder zadel gaan rijden, en je concentreren op de achterhand en rug. Elke beweging van je paard leren voelen!! Dan kleine stukjes aandraven en weer terug naar stap, dit steeds meer uitbreiden. Uiteindelijk gaat het je dan toch lukken!

Afbeelding

Dit is mijn dochter, die heb ik tot in de treuren zitlessen gegeven, dit is het resultaat! Gewoon volhouden!

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:41

Goede zitles nemen...
Doorzitten was voor mij ook een giga probleem, na een zitles van Lisette Wieringa is er voor mij een compleet nieuwe wereld geopend en is mijn zit zo enorm verbeterd!! Ook Lammert Haanstra is hier een expert in!
Ik heb dus nog nooit een instructeur gehad die mij hierin goed heeft kunnen corrigeren.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:36

Ik ken het probleem Nagelbijten / Gniffelen.
Zonder zadel rijden , Zonder beugels zijn allebei erg goed om het te oefenen Ja!
Als je je stijgbeugels kort hebt gaat het meestal ook wat moeilijker,Omdat je jezelf meestal een beetje omhoog drukt Knipoog.
Succes Haha!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:01

Het is een soort ritme dat je moet kennen , en waarin je moet kunnen meegaan ! gewoon veel oefenen zonder zadel !

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:29

Voor je gevoel iets achterover zitten en in je enkels meeveren.
In het begin zul je last van je enkels krijgen maar alls je blijft oefenen lukt het vanzelf
Gewoon meeveren dat vo,lge je mooi de beweging van het paard
En dan bedoel ik echt meveren he de beweging van het paard volgen met je enkels en niet tegen veren.
En niet jezelf vast klemmen en bewegenloos opstellen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:00

het geke is ik kan wle doorzitten zonder zadel maar emt niet?

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:55

ZONDER ZADEL RIJDEN!!!
het heeft mij ook zó geholpen, telkens maar weer op mijn verzorg shet zonder zadel, die hobbelt lekker! het werkt echt en het gaat vanzelf, en als jij je ontspant en je benen lang maakt, is je paard ook ontspannen en lukt het nog beter!