vreselijk hard in de mond en trekken aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: vreselijk hard in de mond en trekken aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:18

Persoonlijk zou ik daar eerst aan gaan oefenen, in de galop maak je jezelf alweer sterk.
Dus eerst oefenen op de reactie aan je benen en zit. En vanuit daar verder gaan, zodat je in de galop ook niet jezelf sterk hoeft te maken.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:53

dat idee had ik zelf ook al, marcador Haha!
Wou gisteren alleen even kijken of ik hem in galop ook terug kon krijgen op de zit maar dat lukte nog niet, dus we oefenen door met stap en draf.

Allemaal bedankt voor jullie tips!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:46

goed dooroefenen Lachen en idd zorgen voor een goed passend zadel en z'n rug laten doen. succes

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:54

doorgaan met kleine ophoudinkjes als die niet terug komt gewoon zo doorgaan

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:09

Lieke schreef:
Je zegt dat het zadel niet goed ligt en het bit erg dik is. Ik zou even aan de tandarts vragen als die er is of het bit wel geschikt is voor jouw pony. Zulke grote monden hebben ze namelijk niet.
Verder zou ik even wachten met rijden tot je een goed passend zadel hebt. Met een slecht passend zadel creeer je een paard wat gaat staken, pijn heeft en je kunt er ook flinke schade mee aanrichten aan de rug.

Volgende stap is les nemen, maar dat ga je al doen zag ik. Ik denk dat je pony ergens last van heeft, jouw leiderschap nog niet accepteert of gewoon altijd zo gereden is. Met goede les moet dat goedkomen.

In de tussentijd zou ik veel aan de hand met hem werken. Leer hem op kleine commando's te reageren. Stoppen als jij wilt dat hij stopt, lopen als jij wilt dat hij loopt. pasje zijwaart, pasje achterwaarts. En allemaal zonder te trekken.
Ik vind longeren (zonder bijzet oid) altijd een fijne manier om goed te communiceren met mijn pony. Als ik het goed doe reageert hij op kleine verschillen in houding.
Maar dit is natuurlijk ook een kwestie van je pony leren kennen. Als jij hem wat beter kent als je ernaast staat, zal het ook een stuk beter gaan als je gaat rijden.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Daarbij nog: een paard dat trekt, heeft ook de kans om te trekken. Ieder paard is uit zichzelf sterk, maar slecht gereden paarden gebruiken hun kracht om je tegen te werken. Veel mensen werken dit dus zelf in de hand. Nu zeg ik natuurlijk niet meteen dat jij dit doet, de vorige eigenaar kan hier een heel groot aandeel in hebben.
Als een paard met ontzettend onrustige handen altijd is gereden en heel veel druk op de teugels, gaat deze hier vroeg of laat tegen in verzet.
Er zijn ontzettend veel mensen die nog nooit hebben gehoord van 'op je zit rijden'. de paarden van deze mensen zullen dan ook echt niet reageren op een zithulp. Ze moeten dit nog leren.

Het blijven maken van korte ophoudingen heeft in mijn ogen geen enkele zin. Paard reageert er niet op en hierdoor blijf je onrustig met je handen. En daardoor krijg je juist weer verzet.
Ik zou idd heel veel op de grond gaan oefenen met stemcommando's, grondwerk enz.
Als je een passend zadel hebt, zou ik lekker aan een teugeltje gaan rijden met contact maar helemaal geen druk. En misschien zelfs in het hele begin wel aan een hele losse teugel.
Voorwaarts rijden en paard leren op de zit te reageren, desnoods eerst met de stemhulpen die je hem hebt geleerd met longeren.
En als het paard door je heen loopt door in galop niet meer te stoppen, dan zou ik liever een flinke ophouding en een flinke brul daarbij geven dan maar telkens onrustig die kleine ophoudingen maken waar je paard toch niet op reageert.
Kortom: eigenlijk van voor af aan beginnen en heel duidelijk zijn. paard de kans geven om aan het 'nieuwe rijden' te wennen, maar ook goed je grenzen afbakenen (zie stukje hierboven over galop)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:21

Ik heb net hezelfde voor, alleen dat van het niet te stoppen zijn. In stap is ze fijn te rijden op wandeling, maar van de moment dat we aandraven is ze niet meer terug te krijgen. Of beter, was. Ik heb er (om te proberen) een pessoabit ingehangen. Ze heeft het nog 1 keertje geprobeerd, en ik kon haar meteen terugnemen. De rest van de rit kon ik haar met losse teugel rijden, dus volgens mij zat het vooral mentaal bij haar Tong uitsteken ze wist dat ik haar nu wel in de hand had omdat het bit scherper is. Ik zie er ook geen probleem in, want een scherper bit dat ik niet gebruik is niet erg, een 'zacht' bitje kan heel pijnlijk worden als je eraan moet hangen of rukken geven ofzo. Ze loopt daar gewoon veel fijner op. Natuurlijk gaan we nog les nemen, maar teruggaan op zo'n zacht bitje doen we alleen als ze er even goed op reageert.

Voor ik reacties krijg: je mishandelt je paard, ik weet wat ik doe en ik kom er ook verder niet aan. Om haar terug te krijgen moet ik een kleine ophouding geven, de rest van de tijd loopt ze relaxt met losse teugel. Dressuur rijden we niet, dus geen pistewerk met strakke teugel voor ons.

Voor jou: nooit terugtrekken, je paard is sowieso sterker.
veel succes!

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:05

Ben het helemaal eens met wat er al gezegd werd, goed voorwaarts maken, bij schudden/trekken flink been erbij. Vooral op zit en benen rijden, niet op teugels. Lekker basiswerk doen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:39

Rustig in je hand zijn, Veel met je benen werken wanneer dat nodig is. Als hij trekt mag je hem best wel een keer een goed schop geven met je kuit of een tik met je zweep. Wees duidelijk in wat je wil probeer goed op je zit te rijden en wees rustig in je ophoudingen. Als jij probeert langzamer te lichtrijden komt je pony ook in tempo terug.

Goed van achteren naar voren rijden veel overgangen tempo wisselingen. Veel figuren groot en klein houd hem aan het werk.

Ga twee keer per week longeren en werk daarbij ook veel met je stem. Veel overgangen maken. En dan drie keer rijden. Dan heeft je pony twee dagen vrij. en neem prive les daar leer je het meeste van.
En als je een lekker buitenritje gaat maken neem dan wel iemand mee.

succes Knipoog

shenna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:23

probeer eens een ander bit uit
en als hij te hard gaat geef langzaam rukjes en even vasthouden
als je hem dan niet houwt
kan je rondjes draven tot dat hij langzamer gaat
en werk eerst uns aan het draven dat je hem daar kan houden
en daarna pas in galop
en je moet proberen stelling en buiging te vragen dat helpt ook
heb ook zoon soort probleem gehad dat ik hem niet hield Bloos

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:39

Overgangen rijden kan je proberen te doen , of kijken voor toch een ander bit?