Paard wil niet sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: Paard wil niet sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:31

juudje84 schreef:
@midgie dus kan een goed beslag daar zeker aan helpen, foute stand van de hoeven -> paard gaat last en pijn ontwijken door nog anders te lopen en dus kun je je best doen met spiertjes trainen, gaat niet goed lukken

Ik vind niet dat dit klinkt als een hoefprobleem. Dit komt vanuit het spronggewrich of de heup. Dus met al dan niet beslaan gaat er niks opgelost worden, volgens mij.

En alls het spat of OCD is kan de TS trainen tot ze een ons weegt....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:37

Klara16 schreef:
juudje84 schreef:
@midgie dus kan een goed beslag daar zeker aan helpen, foute stand van de hoeven -> paard gaat last en pijn ontwijken door nog anders te lopen en dus kun je je best doen met spiertjes trainen, gaat niet goed lukken

Ik vind niet dat dit klinkt als een hoefprobleem. Dit komt vanuit het spronggewrich of de heup. Dus met al dan niet beslaan gaat er niks opgelost worden, volgens mij.

En alls het spat of OCD is kan de TS trainen tot ze een ons weegt....

door trainen heeft pas zin als die dingen uitgesloten zijn daar ben ik het mee eens.
en je moet eigenlijk alles uitsluiten voor je verder traint

met met een degelijk beslag los je veel op, of kun je al helpen.
Goed beslag heeft niet alleen met hoefproblemen te maken. dit werkt door in het hele lijf, als bv een paard een platte en een stijlere hoef heeft kan er in de schouders ongemakt ontstaan wat weer problemen in de rug kan geven omdat een paard een andere houding gaan aannemen.
en zo is het met veel lichamelijke problemen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:42

Je hebt natuurlijk gelijk over het belang van goed beslag. Knipoog

Ik wilde gewoon even aanstippen dat TS niet moet denken dat ze haar plichten heeft voldaan door er een ijzer onder te zetten. Maar daar zijn wij het dus over eens.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:31

Goed beslag is inderdaad heel erg belangrijk.
Maar ik vind toch dat eerst de osteopaat moet komen, die kan dan kijken of hij zelf wel recht is, als het niet zo is, kun je beslag eronder doen die ervoor zorgen dat het paard wat rechter is en dmv goede training kom je ook al wat verder.

En een keertje foto's laten maken, kan ook geen kwaad. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:26

Is blote voeten niet goed genoeg??
Een paard word niet rechter door beslag.
Een paard is van nature scheef , daar is niks mis mee, maar omdat wij erop rijden, wil je hem aan beide zijde goed dragend hebben, en als dat niet gebeurd krijg je idd problemen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 06:52

blote voeten is niet altijd goed, sommige paarden hebben zo'n verkeerde stand aontwikkeld dat het wel nodig is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:56

juudje84 schreef:
blote voeten is niet altijd goed, sommige paarden hebben zo'n verkeerde stand aontwikkeld dat het wel nodig is.

Ik zeg ook niet altijd, soms is het echt nodig, maar wat is een verkeerde stand, je kan een beenstand niet verandere door een ijzers,
Vaak word er een optiesche correctie gedaan met een ijzers, maar dat verandert niets, ja het ziet er anders uit voor het oog , maar dat is dus puur opties.
Maar een heup of bekken die scheef zijn, kun je niet met een ijzers verandere, dan moet je een goeie trainings methode zoeken en dan kun je dat echt heel goed verbetere en denk dat dat met dit jonge paardje heel goed met trainen-gymmen is op te lossen, ik ben zelf ook met een jong paard bezig, loopt ook op een kant helemaal scheef en buigt heel moeilijk als ik erop zit, maar aan de hand kan ik haar alle kanten heen vouwen dus haar rugspieren zijn er nog niet aan toe mij op de juiste manier te dragen, maar stukje bij beetje ben ik haar recht aan het richten zodat ze met mij op haar rug geen probleem van haar rug gaat krijgen, maar dat heeft tijd en geduld nodig en stapje voor stapje komen steeds verder.
Je zou eens moeten weten wat voor spieren er in een paard zitten ook dan vooral het gedeelte waar wij zitten en als je daar mee aan het werk gaat dan kun je heel veel problemen oplossen en het belangrijkst voorkomen en dat heeft echt niets met ijzers te maken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:17

midgie schreef:
Het paardje van de TS heeft geen hoef problemen, loopt niet kreupel, maar is gewoon een kwestie van rechtrichten en spiertjes trainen,

Sommige paarden hebben door onbenulligheid (op welke manier dan ook) een blokkade opgelopen. Als dit in de rug is en de blokkade is groot genoeg, dan kun je trainen tot je een ons weegt, maar je krijgt er geen spieren op.

@ TS, ik zou je aanraden om snel een goed osteopaat te laten komen of naar haar toe te gaan. Kan je wel een hele goede aanraden!

Jouw verhaal klinkt heel erg als het verhaal van mijn eigen paard. Ik zag er ook altijd "iets" aan. Het leek erop of hij zijn rechterachterbeen niet lekker meenam. Het was amper te zien en alleen als je "het wilde zien" dan zag je het ook. Mijn paard is bijna 1.80 m en heel lang een slungelige dweil geweest. Ik kon doen wat ik wilde, maar die spieren op de achterhand kreeg ik er niet op. Voorhand zwaarde mooi uit, achter bleef een "meeps kontje".

Daarnaast had hij vaak moeite om op rechtsachter te komen, bleef hier onderuit lopen. En hij hield zich heel snel vast in zijn rug. Hij was ook snel stijf na het rijden / verzuurde snel in rug en achterhand.

Ook ik heb hem verschillende malen door een fysio laten behandelen. Vooral toen hij jong was (3,5-4,5). Hij werd hier wel losser van, maar het hielp niet echt / echt niet. Dat rechterachterbeen bleef trager, hij bleef snel verzuren en het dragen op RA bleef moeilijk/onmogelijk voor hem.

2 jaar geleden heb ik er een osteo bij laten komen (toen was mijn paard inmiddels 8 jaar oud). En tot op de dag van vandaag baal ik nog, dat mij die mogelijkheid niet eerder aangedragen is. Mijn paard had een aantal forse blokkades in zijn rug (thv het zadel), zijn heiligbeen zat vast, en verder nog al het een en ander. Mijn paard heeft ook nooit een ongeluk oid gehad. Mijn osteo vermoedde dat dit er al heel lang zat, waarschijnlijk al voordat ie was ingereden (waarschijnlijk in de wei een keer fors ondersteboven gegaan ofzo). Zij vermoedt dit aan de hand van mijn verhalen over het paard en het feit dat alles zo diep vast zat.

Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en de behandelingstermijnen zijn eindelijk verlengd naar eens per half jaar. Bij Rock kostte het net iets langer, omdat we in de tussentijd ook nog eens zijn verhuisd en het eerste half jaar op de nieuwe stal is heeeeel zwaar voor hem geweest.

Inmiddels is hij veel losser in zijn lijf, hij kan sporen, hij kan RA dragen, hij verzuurt niet meer zo snel en ik kan er nu spieren oprijden. En dit alles door de behandeling van de osteo.

Door die blokkades was het dus niet mogelijk om spiertjes te trainen. Het heeft me inderdaad wat geld gekost, maar ik ben zooooo blij met degene die me dit heeft aangeraden. Rock blijft nu gewoon onder behandeling zoals de osteo het aanraadt. Waarschijnlijk eens per (half) jaar een onderhoudsbeurt. Als ik ooit weer met een jonkie begin, dan komt eerst de osteo voordat ik er een longeerlijn aanknup. Is er niets aan de hand, dan is dat mooi, maar mochten er toch blokkades zitten, dan kan daar eerst aan gewerkt worden. Die spiertjes komen dan wel "vanzelf".

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:00

Ja maar als je op de juiste manier traint dan kun je zelf ook een hoop voorkomen, vaak word er heel snel op een 3 jarige gereden, zonder voorbereiden werk, moet al met 1 mnd de stap, draf en galop beheersen onder de man en vaak daar gaat het fout, als je eerst je paard leert vanaf de grond hoe hij een ruiter moet dragen en daar de spieren voor traint dan heb je niet gauw een osteo nodig , maar vaak word dat gewoon vergeten.

Vaak zorgen wij mensen voor die blokades, als je eerder opmerkt dat er iets niet goed gaat, `wat een paard heel vaak al heel snel aangeeft `en toch word er door gegaan omdat dat soort dingen ook vaak de stempel krijgt uit proberen en puber problemen en dan ontstaan er blokades.

Tuurlijk het ene paard is het ander niet en de een is soepeler als de ander, maar juist daar moet je op letten als je met paarden werkt,

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:34

Klopt, heel vaak. Maar lang niet altijd. Die blokkades bij mijn paard komen waarschijnlijk uit zijn pre-rijtijd (dus de tijd dat ie lekker met vriendjes aan het ravotten was op de weiden). De TS geeft het nu ook al aan en "haar" paard is ook amper onder het zadel geweest.

Met mijn paard kon je op de juiste manier trainen, maar door die blokkades kreeg je niet het juiste resultaat (euhm, juist in de zin van het door mij gewenste. Resultaat wat ik kreeg was niet door mij gewenst, maar klopte wel bij de problemen). En paard was soepel zat. DA had de grootste moeite om buigproeven bij mijn paard uit te voeren, juist omdat mijn paard zo soepel is. En de fysio had ook al aangegeven dat ie extreem soepel is.

Soms ligt het niet alleen aan de manier van rijden, soms is er meer aan de hand. En ik ben geen osteo, ken het paard van TS niet. Maar het dier is nu nog amper bereden. Vandaar dat ik aangeef om eerst een osteo te laten kijken (blokkades kun je namelijk niet wegtrainen). Als de osteo geen blokkades kan vinden, dan zul je het waarschijnlijk door juiste training moeten kunnen oplossen. Ik denk dat de kracht in de combinatie van die twee ligt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:42

Hiervoor had ik een oudere merrie. Zelf helaas vastgereden....
Ze was al een tijdje aan het sukkelen. Kreupel, niet kreupel. Op het zachte kreupel, op het harde niet en dan weer omgekeerd. Het was niet ernstig, maar het was ook niet goed. Dus dan maar naar de DA. Die heeft de buigproeven gedaan, haar goed bekeken en bevoeld, en longeren op het harde zonder ruiter en longeren met ruiter. Geen enkele keer was ze kreupel de buigproeven waren 100% goed, en dat op haar leeftijd. Hij wilde met alle liefde en plezier mijn bankrekening plunderen met onderzoeken en behandelingen maar hij raadde me eerst aan mijn tuig en rijstijl eens goed te bekijken.
Zo gezegd, zo gedaan. Zadel bleek inderdaad aan een onderhoudsbeurtje toe te zijn, maar daar verdwenen de klachten niet mee. Via via ben ik met Bodt in aanraking gekomen en ben ik met een instructeur aan de slag gegaan. Ik en mijn paard kregen ineens een heel andere training (uiteraard langzaam aan opgebouwd) en de klachten verdwenen. Ik ben daarna niet meer naar de da geweest en mijn paard verbeterde lichamelijk maar ook geestelijk! Nu is ze met pensioen..... Hier hielp dus training ook...

Ik wil met alle liefde en plezier aan de eigenaar vertellen dat het paard nagekeken moet worden en mogelijk een osteo moet komen. Maar ik weet dat de eigenaar en mijn omgeving ook van mening is/zijn dat we eerst moeten kijken wat training doet. Ik hou het in ieder geval goed in de gaten en trek aan de bel bij de eigenaar als ik vind dat we actie moeten ondernemen, hou de discussie osteo een beetje warm zeg maar. De beslissing is dan aan hem. De info en tips die jullie nu geven, bewaar ik natuurlijk wel, voor mijn eigen dieren!!!

Ik heb even gekeken en het paard heeft 3 gelijke hoeven en 1 hoef voor is wat platter (linksvoor). Ik vermoed dat hij het gewicht op dat been zet, om zijn rug/lendenen te ontzien. Maar daar helpt speciaal beslag toch niet tegen? Je moet dan eerst zorgen dat de rug/lendenen enz weer in orde zijn, zodat het gewicht weer over 4 benen verdeeld wordt?

Het paard is overigens 5. Heeft nooit eerder iemand opgereden en we doen het uiteraard rustig aan. Paard geeft aan wat wel en niet kan, niet de ruiter of de mensen....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:54

Wat zegt de Bodt van dit paard? Of heb je hem nog niet meegenomen?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:38

Heb nog niet "gebodt" met hem..... Eigenlijk ook niet aan gedacht...Een goeie dus!
Ik zou eens kunnen vragen of de eigenaar accoord gaat als ik hem ook ga lessen inderdaad..... Heb niet meer gebodt sinds mijn oude merrie met pensioen is, en mijn eigen nieuwe paard train ik op de normale manier maar ik gooi er soms wel bodt dingen doorheen.
Sommige mensen staan er niet voor open omdat het een andere manier van rijden is, en ik weet niet of ze het paard willen verkopen oid, want dan heeft het dier 2 "sturen" een gewone en een bodt. Maar het is inderdaad een optie!