buitenrit ---> paard op hol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bijoekimmieJarig

Re: buitenrit ---> paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:51

Het kan misschien aan mij liggen, maar je kan je paard wel helemaal volhangen met andere bitten, hulpteugels en weet ik veel wat nog meer, maar daar doe je het probleem toch niet mee weghalen.
Op den duur ga je steeds scherper , zwaarder en erger.
Als je paard echt wil dan gaat hij toch wel en met zulke dingen die je dan moet gaan gebruiken wordt hij toch steeds sterker en bijdehanter.
Dit heb ik altijd zo geleerd hoor Knipoog

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:01

midgie schreef:
Dorienn schreef:
doet mijn paard ook.
dit helpt zeker en vast: als je draaf t en je voelt dat ie harder en harder gaat, trekken. hij moet gewoon stilstaan en je mag alles gebruike. ook in galop, rent ie weg, trekken opnieuw in draf. de eerste paar ritten gaat ie wegvliegen na 2 galopspriongen en krijg je hem pas na 30 terug in draf, maar dat wordt altijd kleiner, en de pony gaat beter luistere. mn paard was ook ongehoorzaam op buitenritten, en ben nu met deze methode bezig.

begin nou niet heel bokt op mij af te geven, heb deze methode gekregen van een dierenarts, die NH ez doet. je paard is gewoon ongehoorzaam, dus je mag trekken.

Aparte dierenarts heb jij, zeker weer een van ruim voor de oorlog en dan weet ik niet wat hij onder NH verstaat ,misschien NIET HARD dus TREKKEN.
Trekken is nooit de juiste oplossing, je moet het probleem bij jezelf zoeken, bedenk even wat je doet in zijn mond!!!!
Als jeje paard niet onder controle kan houden op een buiten rit, maak dan geen buiten rit, denk niet dat je paard er plezier aan heeft dat je hem in zijn mond gaat trekken, je maakt het van kwaad naar erger op deze manier, hij gaat een buiten rit met pijn linken en zal er dus steeds eerder vandoor gaan.

niets tegen mijn dierenarts. ze DOET aan NH en als mn paard constant in rengalop gaat dan vind ik wel mijn recht om te trekken. hij wordt bereden met rubberen D-trens, zonder sperriem of neusriem of martingal. en na een paar keer heeft ie et echt wel door hoor. paard vind buitenritten TE leuk en wil daarom alleen maar hard, maar moet daarom wel respect hebben voor mij. ik doe al an grondwerk, maar als ie er met mij op in rengalop gaat, mag ik hem stilzetten.
ik ben geen tiran in zijn mond, en rij constant met losse teugels, tot ie er vandoor gaat natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:05

Iekkkkk Dorien, rubber nog wel, weet je niet dat dat de gemeenste bitten zijn die je kunt krijgen???

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:12

Met rubber en trekken vind ik dan aardig tiran in de mond hoor, Sorry, maar wat voor grondwerk doe je dan, omdat je paardje toch met je er vandoor gaat, zou ik toch nog even goe dgaan oefenen of bij de juiste pers les nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:20

Goh, ik mag juist als mijn paard weg schiet helemaal niet trekken van mijn NH-instructrice. Clown
Moet de teugels juist lang laten en focussen om zelf rustig te blijven. Onderschat de kracht niet van je eigen emoties. Knipoog

Verder zou ik ook meer grondwerk gaan doen om te zorgen dat het paardje de aandacht bij jou als ruiter houdt en daardoor beter zal gaan luisteren.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:00

Teugel geven en been, hij wil hard ? Dan zal hij hard gaan ook. Laat hem een FLINK STUK doorrennenn tot JIJ zegt dat het genoeg is (dan moet je als het goed is hem ook zo terug kunnen krijgen, lukt dit niet? Mag hij weer gaan rennen) Dit is even sielug maar dit hoef je maar één á twee keer te doen (als je het goed doet) en ben je ervanaf. Als jij en je pony straks onder een trekker liggen is het nog zieliger Knipoog

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:14

Ooh herkenbaar Clown
Vooral de eerste keer, eenmaal buiten rennen maar!
Controle:weg, Stuur: weg, reageren op been was ook weg.
Het enige wat hij in zijn hoofd had was rennen.
Hij vond het maar als te mooi, hoe harder ik begon te trekken hoe harder hij ging!
Het hielp bij ons juist veel om in de bak goed te oefenen met stem en zit * puur gehoorzaamheid dus, hij dacht dat hij de baas was en kon bepalen wat er ging gebeuren*
Toen we dit onder de knie hadden hebben we weer een poging gedaan.
Het ging daarna veel beter, nu heeft hij nog wel last van schrikacties maar veel minder erg dan vroeger en het rennen is nu compleet voorbij.
Ik wens je veel succes, en zou als ik jou was de hulpmiddelen zolang als mogelijk is achterwege laten * vind dat je het probleem hiermee niet oplost, je ontwijkt het probleem maar zodra de hulpmiddelen eraf zijn, begin je weer van voor af aan*

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:36

3Hearts schreef:
Teugel geven en been, hij wil hard ? Dan zal hij hard gaan ook. Laat hem een FLINK STUK doorrennenn tot JIJ zegt dat het genoeg is (dan moet je als het goed is hem ook zo terug kunnen krijgen, lukt dit niet? Mag hij weer gaan rennen) Dit is even sielug maar dit hoef je maar één á twee keer te doen (als je het goed doet) en ben je ervanaf. Als jij en je pony straks onder een trekker liggen is het nog zieliger Knipoog

Vind dit echt zo'n vreselijk rare oplossing.
Zou je me nog even kunnen uitleggen hoe dit volgens jou werkt?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:16

Klara16 schreef:
ze kan het eens proberen met een martingaal eraan. meestal heb je dan meer stuur en remmen

meer stuur en rem met een martingaal?? leg eens uit haha
martingaal zorgt ervoor dat het hoofd tot een bepaald punt kan komen, en niet door je teugels uitbreekt

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:50

Unique_ schreef:
3Hearts schreef:

Je paard wil weg, jij laat 'm rennen. Op een gegeven moment wordt je paard het zat en wil terug naar draf, maar hij mag niet terug! Pas waarneer jij het zegt mag hij terug (en je laat hem een aardig stuk doorrennen). Hiermee laat je zien dat hij wel mag wegrennen, maar dat hij ook moet blijven doorrennen tot jij zegt dat het genoeg is. Bij veel paarden valt het kwartje snel en dan is het al snel niet meer zo leuk om weg te rennen. Clown
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt Lachen

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:59

Klopt, die laatste methode lijkt mij het beste. Op onze manege krijgen we dat ook aangeleerd. Ook in de bak, als we aan het rijden zijn, paard gaat ervandoor: Door laten rennen, en ook niet zomaar laten stoppen. Meestal zijn ze daarna weer helemaal rustig en luisteren ze super.
Maar ik zou niet zomaar een martingaal of stang of weetikwat erin hangen voordat het probleem is opgelost Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:20

Ik heb het ook wel eens zo gedaan bij een notoir racepaard. Als hij hard wilde, dan nog maar even wat meer aanzetten, en als hij tempo verminderde, gas erop. Beest had er erg snel genoeg van.
Het ging om eentje die vijf jaar lang erg slecht was gereden en bij de vorige ruiter altijd aan de haal ging.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

3Hearts schreef:
Unique_ schreef:

Je paard wil weg, jij laat 'm rennen. Op een gegeven moment wordt je paard het zat en wil terug naar draf, maar hij mag niet terug! Pas waarneer jij het zegt mag hij terug (en je laat hem een aardig stuk doorrennen). Hiermee laat je zien dat hij wel mag wegrennen, maar dat hij ook moet blijven doorrennen tot jij zegt dat het genoeg is. Bij veel paarden valt het kwartje snel en dan is het al snel niet meer zo leuk om weg te rennen. Clown
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt Lachen

Zo is hij inderdaad een stuk duidelijker, dankjewel voor de uitleg. Lachen
Ik heb zelf geen ervaring met deze methode, en zou het bij mijn eigen pony ook echt niet doen, maar kan me voorstellen dat dit een effectieve methode KAN zijn. Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:03

suleilitha schreef:
Ik heb het ook wel eens zo gedaan bij een notoir racepaard. Als hij hard wilde, dan nog maar even wat meer aanzetten, en als hij tempo verminderde, gas erop. Beest had er erg snel genoeg van.
Het ging om eentje die vijf jaar lang erg slecht was gereden en bij de vorige ruiter altijd aan de haal ging.

Ben ik helemaal met je eens alleen soms zit je in een situatie waarin dit niet kan ivm verkeer/wegen etc etc
Als mijn paard echt oncontroleerbaar gaat rennen dan word ik ook grof in mijn hulpen; liever dat dan onder een vrachtwagen of paard zwaar gewond.
Wat ik altijd wel probeer is om hem bijvoorbeeld tegen een boom/struik te sturen of in een sloot; werkt ook effectief.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:16

Wildgirl schreef:
suleilitha schreef:

Ben ik helemaal met je eens alleen soms zit je in een situatie waarin dit niet kan ivm verkeer/wegen etc etc
Als mijn paard echt oncontroleerbaar gaat rennen dan word ik ook grof in mijn hulpen; liever dat dan onder een vrachtwagen of paard zwaar gewond.
Wat ik altijd wel probeer is om hem bijvoorbeeld tegen een boom/struik te sturen of in een sloot; werkt ook effectief.

Dat helpt bij mij dus niet.
Mijn ene pony, raakt vreselijk in paniek als ik zelf grof word in mijn hulpen, en het effect van op een boom oid aansturen is : stijgeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:24

Unique_ schreef:
Wildgirl schreef:

Dat helpt bij mij dus niet.
Mijn ene pony, raakt vreselijk in paniek als ik zelf grof word in mijn hulpen, en het effect van op een boom oid aansturen is : stijgeren.[/quote]

staat hij wél stil Knipoog
nee ik snap wat je bedoelt; dan wellicht toch nog maar wat langer oefenen in de bak voordat je naar buiten gaat of enige hulpmiddelen aanschaffen(stangetje,slof dat soort ongein mits je hier mee kunt werken natuurlijk).
Wat ook goed helpt is om niet altijd op dezelfde paden te gaan galloperen en draven maar af te wisselen

evaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:11

Rachelle_12 schreef:
Latisha schreef:
ik denk dat je vriendin meer aan het vertrouwen en respect moet gaan werken van haar pony.

ik denkt ook dat dat veel zal schelen

sluit ik me ook bij aan!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:54

idd! ik ook.
en misschien veel ernaast wandelen op de plekker waar je buiten wilt rijden. eerst moet de pony haar vertrouwen en leren stil te staan wanneer je vriendind dat wilt. als ze hem niet normaal kan rijden zou ik als ik haar was eerst zorgen dat het vanaf de grond 'vertrouwelijk' voor hem is.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:42

wanneer een paard al aan het rennen is moet je zeker niet meer gaan trekken dan is het te laat. Alles zit wel in de controle voor het wegrennen. Als jij die kans niet geeft en je hebt een vertrouwens band en je paard staat aan de verzamelde hulpen en kent halve ophoudingen dan heb je al heel veel. Zo ervaar ik zelf ook en als er dan toch nog wordt getrokken van het paard zelf dan dan gebruik ik ophoudingen op mijn twee handen te gelijk en deze meerdere keren na elkaar te herhalen. Vergeet vooral ook niet te gaan zitten op uw achterste, maak je zwaar, gebruik je stem "oooooh paardje" enzo. Laat je paard werken en nageeflijk lopen. Helpt bij mij wel. Als je paard zich gaat ontspannen dan geef je teugel. Ik zou dus nooit met een paard gaan wandelen die gaat lopen en die dan losse teugel geven. Eerst cotrole en als alles goed gaat laat je wat losser maar wordt niet nonchalant. Blijf wakker.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:51

elsie1 schreef:
wanneer een paard al aan het rennen is moet je zeker niet meer gaan trekken dan is het te laat. Alles zit wel in de controle voor het wegrennen. Als jij die kans niet geeft en je hebt een vertrouwens band en je paard staat aan de verzamelde hulpen en kent halve ophoudingen dan heb je al heel veel. Zo ervaar ik zelf ook en als er dan toch nog wordt getrokken van het paard zelf dan dan gebruik ik ophoudingen op mijn twee handen te gelijk en deze meerdere keren na elkaar te herhalen. Vergeet vooral ook niet te gaan zitten op uw achterste, maak je zwaar, gebruik je stem "oooooh paardje" enzo. Laat je paard werken en nageeflijk lopen. Helpt bij mij wel. Als je paard zich gaat ontspannen dan geef je teugel. Ik zou dus nooit met een paard gaan wandelen die gaat lopen en die dan losse teugel geven. Eerst cotrole en als alles goed gaat laat je wat losser maar wordt niet nonchalant. Blijf wakker.

Inderdaad goed uitgelegd Lachen Dit bedoelde ik dus ook alleen is deze uitleg een stuk duidelijker!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:18

esther1987 schreef:
mijn pony (fjord) heeft dit ook jaren lang gedaan tot mijn grote ergenis!
bij haar was het ook geen schrikreactie.
wat bij haar geholpen heeft is vooral niet trekken maar teugels 'losgooien' en been geven.
zij had echt zoiets van...huh? Verward ze was zo onder de indruk dat ze stopte.
hopelijk heb je hier iets aan.
ik heb destijds van mijn instructrice de stomste tip ooit gekregen.....als ze ervandoor gaat, doe je gewoon je handen voor haar ogen, 9 van de 10x stoppen ze dan,

meid doe dit niet.....wij zijn volop tegen een boom beland Clown

(opzich had ze gelijk...ze stopte wel Tong uitsteken )

succes!

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Sorry Nagelbijten / Gniffelen

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:23

ik zou ook de teugels los gooien en been geven. dat werkte ook bij een paard die bij mij in de les reed. die ging er steeds vandoor. ( geen schrikreactie maar omdat hij dat blijkbaar leuk vond) en als je trok, op de volte ging of hem strafte bleef hij het doen.maar toen gaven ze hem een keer losse teugels en gaven ze been erbij toen wou hij stoppen. maar toen hielden ze hem nog even in galop. daarna heeft hij het nog een paar x gedaan en daarna niet meer

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:03

Akkoord,
Ik had juist een nieuwe verzorgpony en wou naar buiten gaan , ze rende ervandoor en bleef rennen , volgende keer nog eens geprobeerd en had haar eerst even gereden (met ander paard erbij)
Weer weglopen... Toen heb ik besloten een tijdje niet meer te gaan buiten rijden.
Na een maand waren we dikke vriendjes geworden ze vertrouwde me en als er een klein kindje opzat volgde me ze als ik erbij liep.
Overlaatst nog eens naar buiten geweest en ze was heel braaf!
Eerst wat gewandeld en toen hebben we een pcinick gehad, zij kon ondertussen grazen Knipoog
Het was heel gezellig en ik ben heel blij dat het goed is aflopen en nu doen we het elke week! =D