Dominante 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dominante 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:20

KiWiKo schreef:
wat zegt je instructeur hiervan???

daar ben ik ook wel benieuwd naar

heb je hulp van ervaren mensen betreft inrijden

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:08

Dat het een kwestie van vooruit rijden is. Het tuig past echt goed, maar veel mensen (die er zeker wel verstand van hebben) zeggen dat ik hier op kon wachten, omdat het een paard met 'veel bloed' is en wat er in zit moet er nou eenmaal een keer uitkomen.
Ik heb begeleiding van mijn 33jarige broer en die is serieus ervaren met het africhten van paarden.

LoVeYouH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:23

Ik heb een net 4 jarig paard en heel erg braaf is met rijden.
ze is nu een half jaar onder het zadel.
ze heeft een paar weken geleden uit gevonden dat als het niet naar haar zin is ze gaat stijgeren dit doet ze meer buiten niet echt onder het rijden.
het is erg belangrijk dat je kleine stukjes rijd. en inderdaad goed tuig heb en weten of het bit goed is.
probeer tijdens het rijden vooral veel voorwaarts te rijden.

als dat nog niet lukt is dit misschien een tip
het klinkt misschien heel erg gek maar als je paard gaat stijgeren kan je een ei tegen haar hoofd kapot doen zeg maar
als een paard zijn hoofd stoot en het gaat bloeden zal die daarna nooit meer op die plek zijn hoofd stoten.
dus als ze gaat stijgeren en ze merkt dat er zeg maar dat langs
haar hoofd loopt (het ei) zal ze het niet snel nog een keer doen
je hoeft het een paar keer te doen
en ze zal niet meer proberen te stijgeren..

elk paard reageert natuurlijk anders.
maar misschien is het iets wat je kan proberen.

bij een vriendin van mij hebben we dit ook bij gedaan dat paard
daar zijn geloof ik wel 4 mensen door gewond geraakt door stijgeren etc. en nu komt die nooit meer de lucht in.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:49

melissa111 schreef:
ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op. Tong uitsteken

Ben jij wel helemaal lekker bij je hoofd? Rolleyes Ik ga jouw toch ook niet over de rooie meppen? Lekker weer hoor, tegenwoordig lossen we alles met de zweep op. OK dan! Van mensen zoals jij krijg je de meest afgestompte paarden terug, kopschuw etc. Misselijk

Maargoed TS, ik zou iig wat andere experts vragen, waneer je instructie niet genoeg is. Misschien heeft ie ergens last van? Onze 3 jarige heeft ook van die streken, maar die van jouw is even andere koek. Sterkte ermee!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:09

melissa111 schreef:
ik zou een zweepje bij de hand pakken als hij bokt of steiger geef je hem een harde tik .en als hij/zij het nog een keer doet geef je een hardere tik enzevoort.hij/zij word vanzelf wel moe als ze moe is ga je nnog lekker een uurtje rijden.ze houd dan ooit wel op. Tong uitsteken

Ja, als je zeker weet dat het niets lichamelijks is dan zou dit toch ook mijn enige oplossing zijn, al ben ik daar helemaal niet van. Wij komen ze ook vaak genoeg tegen, die jonge paarden die na een tijdje aardig wat praatjes krijgen. Wij lossen het dus ook altijd zo op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:40

Daarbij moet je wel heel zeker zijn van het type paard wat je in handen hebt, ik heb dat _helaas_ anderhalve week geleden bij mijn eigen sensibele snel beledigde paard gedaan en ik kan er sindsdien letterlijk niks meer mee. Niet ieder paard is geschikt om 'erdoor te pakken'.

TS, wil je nog even ingaan op het stukje over hoe hij zich momenteel verder aan de longe en in de omgang gedraagd en wat voor karakter het paard heeft?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:14

een paard steigert niet omdat hij het leuk vind, er is vast een reden voor, te sterk inwerken van een hand of één die terugwerkt, waardoor hij zijn achterbeen niet goed kan onder brengen, of pijn in de lendenen, heupen, er kunnen allerlei voorbeelden zijn. Ach gut

melissa111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:41

Norway_girl schreef:
melissa111 schreef:

Ben jij wel helemaal lekker bij je hoofd? Rolleyes Ik ga jouw toch ook niet over de rooie meppen? Lekker weer hoor, tegenwoordig lossen we alles met de zweep op. OK dan! Van mensen zoals jij krijg je de meest afgestompte paarden terug, kopschuw etc. Misselijk

Maargoed TS, ik zou iig wat andere experts vragen, waneer je instructie niet genoeg is. Misschien heeft ie ergens last van? Onze 3 jarige heeft ook van die streken, maar die van jouw is even andere koek. Sterkte ermee!

mijn manier werkte wel met mijnzelfbeleerde dreamer die eerst bokte maar nu is hij heel lief EN NIET AFGESTOMPT.ik zit al in de L1

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:42

Norway_girl schreef:
melissa111 schreef:

nou idd zeg
laten we alles maar weer oplossen met een zweep Boos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:54

montyjansen schreef:
een paard steigert niet omdat hij het leuk vind, er is vast een reden voor, te sterk inwerken van een hand of één die terugwerkt, waardoor hij zijn achterbeen niet goed kan onder brengen, of pijn in de lendenen, heupen, er kunnen allerlei voorbeelden zijn. Ach gut

Ach, er zijn ook echt wel paarden die gewoon al snel doorhebben dat er niet veel meer gewerkt wordt zodra je omhoog komt hoor. Bovendien zijn er echt andere manieren om kenbaar te maken dat het je niet zint Haha! Maar goed, daarom is het ook zo moeilijk. De ene moet een flinke patat hebben, de andere heeft echt een probleem en dan maak je meer kapot dan je goed doet.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 04:59

melissa111 schreef:
Norway_girl schreef:

mijn manier werkte wel met mijnzelfbeleerde dreamer die eerst bokte maar nu is hij heel lief EN NIET AFGESTOMPT.ik zit al in de L1

Oh jee ik geloof dat het weer vakantie zit te worden, meisje toch, ik geloof dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Slapen Je hebt er dus totaal geen verstand van. Ik wil wel wat foto`s van jouw op je geliefde Dreamer zien Nagelbijten / Gniffelen EN trouwens ik rijd al M2 ROFL Nu graag weer online, stuur maar PB.

TS sterkte!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 05:31

Mensen..

Ten eertste is dit een jong paard.. ts heeft er 4 (ik neem aan nu mischien 5) keer mee gereden wat ik begreep in haar post.

Ts ik zal wel even je zadel voor de zekerheid na laten kijken. Een minuscuul puntje wat anders voelt kan dit eventueel als reacktie geven. Een jong paard is wat dat betreft ook een toverbal, en zeker met spiergebruik die hij nog nooit, op deze manier gebruikt heeft..

Een jong paard, moet je altijd voorwaarts rijden, wat zeg ik, bij elk paard moet alles voorwaarts opgelost worden.
Dit hoeft niet persee dominantie te zijn wat die vertoont, het kan meerdere oorzaken hebben..

En verder op een jong paard moet je consuquent wezen, en blijven de gedurende opleiding. Zowel op jezelf als op je paard. Dit alleen natuurlijk als medisch 100% is uitgesloten. Maar afraggen? een tik, doet die het nog een keer een hardere tik? Geloof me dit werkt niet, meestal krijg je zo alleen maar een gespannen en zeer angstig paard.

Is dit bijvoorbeeld geen reactie op de mond (last van de tanden) aangezien dat dit de wisselperiode ook is.. ga zo maar even door..
Als het echt dominantie is.. Dan hoef je het niet te overwegen om geen tik te geven, maar let wel op. Doe dit op het juiste moment, en ga je paard niet afraggen!!

En mag ik je nog een ding aanraden.. uit eigen ervaring? Je zegt dat je paard stijgert.. Laat aub de longeerlijn eraf als je erop klimt. Eerst een beetje de gekke bokkesprongen eruit.. boktouwtje om de nek, en er gewoon op. naar voren rijden, laat maar lopen zolang die maar voorwaarts is.. Ik heb toen der tijd vast gelegen op de nek van een jong paard door de longeerlijn.. en daar komt ook nog eens bij, als een jong paard zo stijgert, dat die er bekant bij gaat zitten.. als je dan een keer perongelijk te hard aan de longeerlijn trekt lig je met paard en al op de grond te kijken..

Ga er gewoon lekker opzitten boktouwtje om en "rij een blokje om" Niet teveel doen, en niet teveel denken, van de voorkant afblijven en enkel naar voren rijden, zodat die ten eerste leert op zijn eigen benen leert lopen. Vanuit dat punt, ga je uitbouwen. volte, rechtstellen, schakelen, en ga zo maar door.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:16

Als jonge paarden die net onder het zadel zijn gaan bokken en stijgeren dat is dat altijd het gevolg van dat de ruiter niet consequent en te afwachtend is geweest. Het jonge paard is dat vaak niet eerlijk voorwaarts gereden. Natuurlijk zijn de de eerste paar keer braaf. Dat zijn de meeste. Ze zijn dan nog wat overdondert.

Het is niet voor iedereen weggelegd een jong paard goed aan te rijden. Dat het vaak goed gaat (lees: geen ongelukken) is meer te danken aan de goedheid van het paard, dan aan de vaardigheid van de ruiter. Maar goed; daar heeft TS nu weinig aan. Zij zit met een zelf zadelmak gemaakt paard die het nu niet meer doet.

Ten eerste zou ik zeggen: kijk of je het over kan laten aan een prof. Beter voor jou en het paard. Laat hem goed doorrijden en zorg dat je goede begeleiding krijgt als je hem weer terugkrijgt.

Maar goed; de kans is groot dat TS het zelf op wil lossen. De oplossing is eenvoudig, maar niet makkelijk uit te voeren (zeker als je te afwachtend en niet zo heel veel lef hebt)

Zodra je opstapt moet je direct voorwaarts rijden in draf, of galop als je paard makkelijker gallopeert. Belangrijk is dat je hem loslaat van voren zodat hij ook kan gaan. Als hij niet voorwaarts reageert op je stem/been, dan geef je hem een tik (en dan zal hij wel flink naar voren schieren, geeft niks zolang jij hem maar loslaat van voren. Liever dat hij te hard gaat dan dat je geen voorwaartse reactie krijgt). Je geeft hem dus geen tik om hem te straffen, maar om je voorwaartse hulp duidelijk te maken. Hoe hard of hoe zacht hangt an het type paard af. Een gevoelige angstige heeft aan een heel licht tikje genoeg. Een dominante kun je best een flinke tik geven. Die zal bij een licht tikje alleen maar sch**t aan je hebben en dan kan het dus averechts werken. In dat geval dan dus liever te hard dan te zacht. Het vraag aardig wat ervaring om te kunnen bepalen wat voor type paard je onder je kont hebt. Dus eerst been; geen reactie direct een tik. Zo leer je je paard reageren op je been (waardoor de tik geven al snel niet meer nodig is) EN je houdt hem voorwaarts. Een voorwaarts paard in draf of galop kan nooit zo hoog bokken.

Jouw paard heeft het grapje van bokken al door. Dus is het ook belangrijk dat je bij het voorwaartsrijden het hoofd omhoog houdt. Dus je laat hem niet met het hoofd naar beneden duiken. Aanleuning is in dit stadium nog helemaal niet belangrijk. Een noodgreep om het hoofd omhoog te krijgen als het paard naar beneden duikt om flink te bokken is even een kort rukje aan 1 teugel geven. Niet charmant wel effectief. Uit reflex zal het paard het hoofd omhoog gooien. Op het moment dat het hoofd weer omhoog is moet je hem direct voorwaarts rijden (dus been, geen reactie tik). Om dit goed te doen vraagt om veel gevoel, wat lef, een goede balans/zit en een heel snel reactievermogen van de ruiter. Nog belangrijker is dat je als ruiter zelf heel rustig blijf en bewust bent van wat je doet en waarom en wanneer je de gewenste reactie krijgt; dus voorwaarts zonder bokken; BELONEN! Geduld is goed, maar afwachtendheid is funest.

Ook belangrijk is dat je het paard niet op zijn initiatief terug laat komen in tempo. tekenen dat een paard kan gaan bokken is hoofd naar beneden en terugkomen in tempo. Een handige ruiter voelt dit aankomen. Dus zodra je voelt dat hij terugkomt in tempo direct been/tik om het paard voorwaarts te houden (en van de voorkant afblijven), in draf of galop maakt niet uit. Zodra een paard het hoofd tussen de benen heeft en gaat bokken, dan ga je er geheid af.

Verder is linksom altijd linksom. Dus niet toestaan dat het paard dan rechtsom gaat, hoe dan ook; al moet de door de bomen, langs het hek wat dan ook. Niet te netjes willen sturen. Jonge paarden begrijpen alleen hele grote hulpen. Binnenbeen-buiten teugel begrijpen ze nog niet, dus linksom is gewoon omtrekken aan de linkerteugel (even grof gezegd). Zodra het paard weer de gewenste kant uit gaat, blijf je gewoon weer van de voorkant af (dus loslaten die teugels, enkel heel licht contact proberen te houden) Het paard moet eerst op eigen benen lopen.

Pak je het zo aan is de kans dat het paard gaat steigeren klein. Mocht het toch gebeuren dat kun je dat als volgt oplossen. Op het moment dat hij omhoog komt; of liever nog vlak daarvoor, trek je hem om aan 1 teugel. Belangrijk is dat je de andere teugel dan helemaal loslaat. Je breng hem zo uit balans waardoor hij niet omhoog kan komen en heel hoog kan steigeren. Zodra hij weer op de grond staat, loslaten en direct naar voren rijden.

Het zijn niet de charmanste manieren, maar wel effectief. Een charmantere oplossing is er ook niet. Jonge paarden begrijpen die verfijnde hulpen nog niet. Je moet eerst het steigeren en bokken uitschakelen en het gas erop monteren voordat je verder kan. Kun je probleemloos op zowel links-als rechtsom door de baan, dan kun je beginnen met het verfijnen van die hulpen.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:48

@ jasmijn78: bedankt voor de lange, goede uitleg. Ik denk dat ik hier echt wel wat aan heb en ga het morgen ook zeker proberen. Vandaag heb ik er de kans niet voor aangezien mijn begeleider geen tijd heeft en in m'n eentje doe ik het zeker niet.

@navidad: jij ook bedankt voor je tips, zit ook zeker heel wat tussen waar ik echt wat aan heb.

Er kwamen nog wat opmerkingen tussendoor dat je wel genoeg ervaring moet hebben etc.; ik zit mijn hele leven al in het zadel, voel (bijna) alles aankomen en dit is niet het eerste paard wat ik zadelmak maak. Ik weet dus wel waar ik mee bezig ben.

Wat het paard betreft was er ook nog een vraag. Hij is erg sensibel, heel gevoelig, druk en temperamentvol. Tegenovergestelde van mijn andere paard. Is voor mij dus ook even wennen. Bij alles wat je doet krijg je een gigantische reactie. Als je zijn vertrouwen eenmaal hebt, is ie erg braaf maar hij is ook angstig.
Als voorbeeld; gisteren hebben we hem ingepakt in een vliegendeken en toen moest die hals eerst over zijn hoofd waardoor hij even niets kon zien. Eerst helemaal in paniek, maar als je hem op zijn gemak heb gesteld laat ie alles wel toe, hoewel je aan hem merkt dat hij het nog wel erg eng vindt.
Hem met de zweep o.i.d. aanpakken heeft totaal geen zin bij hem, omdat zijn vorige eigenaar hem niet erg vriendelijk heeft behandeld.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:17

Chupa schreef:
Hij is erg sensibel, heel gevoelig, druk en temperamentvol. Tegenovergestelde van mijn andere paard. Is voor mij dus ook even wennen. Bij alles wat je doet krijg je een gigantische reactie. Als je zijn vertrouwen eenmaal hebt, is ie erg braaf maar hij is ook angstig.

Dat zijn de lastigste; en combinatie van overgevoelig/angstig en dominant. Toch moet je niet te voorzichtig zijn en bang moet zijn voor die gigantische reactie. Het gevaar is dat jij hem toch teveel afwacht omdat je bang bent voor de heftige reactie en/of deze wil voorkomen. Dan ga je te voorzichtig en te krampachtig aan de gang, dat werkt alleen maar averechts. Voorwaarts is voorwaarts. Dan maar gigantisch voorwaarts. Ook goed. Kun je hem ook prima voor belonen; ook al is de voorwaartse reactie heel heftig, als het op jouw initiatief is, is het goed. Die heftige reacties zullen vanzelf afnemen zodra hij begrijpt wat de bedoeling is en weet wat hij aan jou heeft (dat jij baas bent, en dat er bij gewenst gedrag een beloning volgt en bij niet gewenst gedrag iets onprettigs). Vertrouwen is goed, maar hij moet ook respect voor je hebben.

De kans is groot dat zolang jij niet duidelijk en concequent bent, zijn negatieve gedrag ook gigantisch zal worden. En dan heb je een probleem (dat probleem is er eigenlijk nu al)

Chupa schreef:
Hem met de zweep o.i.d. aanpakken heeft totaal geen zin bij hem, omdat zijn vorige eigenaar hem niet erg vriendelijk heeft behandeld.

Een zweep is een heel normaal hulpmiddel, daar zal hij ook gewoon aan moeten wennen. (er van uitgaande dat je de zweep gebruikt om je hulpen duidelijk te maken en niet je paard in elkaar te meppen Knipoog ) Er zit niks anders op als hij niet reageert op je been. Jij zal moeten leren de tik met de zweep zo te doseren dat je toch de gewenste reactie krijgt. En dat leer je alleen maar door te doen. Van nature is een paard namelijk geneigd te reageren op druk van het zadel/been door zich te te spannen/bol te maken (gevolg is bokken). Daarom moet je ook nooit klemmen met je benen op een (jong) paard. Deze spanning kun je alleen af laten vloeien door voorwaarts te gaan. Een tik veroorzaakt een schrikreactie en dan zal een paard van nature/uit reflex vluchten. Van deze 'vlucht' reactie maak je gebruik bij het paard voorwaarts leren gaan. Later zal hij leren dat op je been te doen.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:33

Geef ik je ook helemaal gelijk in, dat voorwaartse moet gewoon. Ik ben ook niet bang voor zijn reactie of om eraf te vallen, het moet gewoon een keer gebeuren.

Wat de zweep betreft heb ik me misschien niet helemaal goed uitgedrukt. Er waren mensen in het topic die het nodig vonden om hem wel met de zweep 'af te raggen' en te straffen en dat gaat er bij mij dus niet in. De zweep als hulpmiddel/verduidelijking voor mijn been kent ie wel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:01

Chupa schreef:
Wat de zweep betreft heb ik me misschien niet helemaal goed uitgedrukt. Er waren mensen in het topic die het nodig vonden om hem wel met de zweep 'af te raggen' en te straffen en dat gaat er bij mij dus niet in. De zweep als hulpmiddel/verduidelijking voor mijn been kent ie wel.

Afraggen kan nooit de bedoeling zijn. Maar met een keer flink inkomen met de zweep als je geen voorwaartse reactie krijgt is helemaal niks mis. In zulke gevallen geldt; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Liever 1 keer goed hard en duidelijk met als gevolg de gewenste reactie, dan 3 slappe tikken en geen/een halfbakken reactie.

Met het eerste bereik je dat je je zweep al snel niet meer nodig hebt (je paard zal onthouden dat als hij niet de gewenste reactie geeft dat er dan iets naars volgt)
Met het tweede bereik je dat je paard afstompt, dat je verzet krijgt en dat je verder van huis raakt.

Ook met de zweep hoef je niet te voorzichtig te zijn. Zolang je maar een tik op het juiste moment geeft en de gewenste reactie beloond.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:03

Hij reageert heel fel op de zweep, een klein tikje is meer dan genoeg om hem keihard voorwaarts te krijgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:14

Chupa schreef:
Hij reageert heel fel op de zweep, een klein tikje is meer dan genoeg om hem keihard voorwaarts te krijgen.

Dan is in jou geval een klein tikje voldoende Lachen Ik stelde het meer in het algemeen Knipoog
Er wordt altijd zo krampachtig gedaan over het gebruik van een zweep. Zolang je op het juiste moment een tik geeft en gewenste reacties beloond is er niks aan de hand. Twijfel je over hoe hard de tik moet zijn, dan liever 1 keer te hard, dan een tik die geen effect heeft/indruk maakt. Zo bedoelde ik het Lachen

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:41

Nee, snap ik Lachen Ik ben ook echt niet tégen zweepgebruik. Als ik een van onze merries niet op het juiste moment met zweep rijd (en dan ook goed aanpakken) wordt ze zo lui als wat. Hij is gewoon heel gevoelig Lachen

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:21

Sommigen onder ons reageren nogal heftig op het woord "zweep", ik zelf ben van mening, dat het in sommige gevallen helemaal niet verkeerd is, om zodra het paard omhoog komt een tik te geven. Let wel, dat je 100% zeker moet weten dat het pure dominantie is, en dat ik er ook zeker niet voor ben het paard letterlijk af te slaan. Als het 100% dominantie is, dan zal de ruiter terug moeten laten weten dat hij/zij gewoon de baas is. Uiteraard ook gewoon belonen zodra het goed gaat, en altijd zorgen dat je zoiezo op de grond ook de baas bent. Is dit nog niet goed in orde, zou ik daar altijd nog goed mee beginnen en bezig zijn.

Ik kan in dat geval dus best in het verhaal van melissa 111 komen, helaas zien sommige dit direct als afranseling, wat jammer is. Maargoed, dat is mijn mening weer betreft zweepgebruik.

Ik ken zelf ook een pony welke angstig en dominant tegelijk is. Soms is het lastig onderscheid te maken, en zodra ze wegschiet of ik niet zeker weet of dat het angst of dominantie is negeer ik het en rijd ik voorwaarts. Als ze echt gaat bokken krijgt ze een keer flink been en evt een tik, dit is gelukkig niet vaak nodig geweest, maar soms moet je ze gewoon even op hun nummer zetten voordat ze een loopje met je nemen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:43

Jasmijn ik ben het helemaal eens met wat je zegt. Dit is ook wat ik bedoelde alleen verwoord je het een stuk beter haha.. Thanks daarvoor.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 15:59

Zag al duidelijke overeenkomsten in jullie berichten Navidad en Jasmijn Ja Bedankt, jullie allebei.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:59

melissa111 schreef:

ik vind dit niet helpen bij elk paarden en zeker niet een paard met bloed of dominatie.

Ik heb zo al hele erge valpartijen gezien. Neen zo'n paard maak je best niet kwaad.

Werk gewoon aan het respekt en rij je paard correct. Longeer wat meer ipv erop te rijden. Rij 1 keer in de week erop en voor de rest eens longeren en werk aan de longe aan de gehoorzaming. Overgangen maken, verruimingen, drafbalken enzovoort.

Voor je er op wilt longeer eerst zodat het vurigste moment eruit is.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:06

voorwaarts houden, niet te veel hand, beetje los teugeltje goed voorwaarts door de bak rijden
en komt ie toch omhoog, verkoop hem een klap op zn kop.
zal heel bokt zometeen wel over me heen komen, maar je moet een ongeluk voorkomen en als je hem door laat gaan
met omhoog gaan klap je binnenkort achterover.
je zegt zelf al, hij gaat zo omhoog dat ie uit balans raakt, zn achterhand is nog helemaal niet sterk (3jr) dus grote kans dat ie
achterover kan klappen
neit te bang zijn maar aanpakken