rechtrichten in galop, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: rechtrichten in galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:47

Als je paard in de rechtergalop niet spoort, maar wel rechtom kan wijken en schouderbinnenwaarts kan. Is het zeer waarschijnlijk dat het probleem vanuit het linker bekken/achterbeen komt.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:48

pearlie schreef:
supertammy schreef:
Ik heb net als Rosanne1988 ook het idee dat schoudervoor niet dé oplossing is. Als ik kijk naar mijn eigen paardje, die wilde ook altijd haar achterhand naar binnen gooien. Gewoon een trukje om niet recht te hoeven lopen. Svhoudervoor werd ook al snel een trucje van haar om niet recht te hoeven lopen.
Gewoon goed rechtstellen en buitenteugel erbij!

Juist ja... en hoe doe je dat, 'gewoon goed rechtstellen'??

ik dat hierboven al gezegd...
binnenhand wat naar binnen, en ondertussen stelling vragen aan de buitenteugel.
paard goed opsluiten tussen beide benen.

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:17

Je kan in de galop bijvoorbeeld van de M naar de A galopperen of van de F naar de C, hierin moet je paard een beetje recht worden en jij kan daar heel goed voelen of je paard recht is.

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:37

Ik heb hetzelfde probleem!
Paarden doen dit vanwege balans.
Vooral erg jonge paarden doen dit! (mijne is sinds eind februari 4 jaar)
Ik moet van mijn trainer beide handen net over de hals plaatsen naar binnen!
Dit werkt super goed je moet niet gaan trekken maar gewoon over de hals plaatsen.
met dagen trainen gaat dit steeds beter!
Je voelt het ook als je erop zit.
Op het moment dat je het niet doet galopeert het paard scheef, als je het plaatsen over de hals doet voel je hem/haar zich rechtstellen ik vind dit een geweldig gevoel!
Ik weet niet of dit een goede manier is maar mijn pony luisterd er super naar en ben ook apentrots!
Ze gaat met dagen/weken vooruit in de galop!

Succes.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:16

Ik ben het eens met de meeste genoemde oplossingen; idd. licht schoudervoor rijden op of van de hoefslag af. Terwijl je deze oefening uitvoert beide handen naar binnen brengen werkt inderdaad ook goed. Let wel op dat je buitenhand niet over de manenkam heen gaat! (En aanspringen vanuit een schoudervoor in draf kan voorkomen dat de start van de galop al scheef is.)
Ik ben het alleen niet eens met de mensen die zeggen dat je em recht moet richten door je binnenbeen naar achteren te verleggen. Ik ben er altijd een voorstander van om de voorhand voor de motor (achterhand) te plaatsen en niet andersom.

En ook rijden met contrastelling kan een paard helpen om de stugge kant met korte spieren wat op te rekken en zo meer recht gericht te worden.

Nogmaals succes!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:53

pearlie schreef:
rosanne1988 schreef:
ik denk dat je op dit moment met schouder voor niet echt ver komt!
het paard is waarschijnlijk totaal niet rechtgericht, en dit komt doordat ze haar buitenteugel er niet genoeg bijhoudt.
dit ga je niet tegen door schouder voor te rijden, en je paard dus naar binnen te stellen...

door stelling naar buiten te vragen, dwing je je paard op zijn eigen 4 benen recht te lopen, en niet om telkens naar binnen te vallen, en de achterhand naar binnen te plaatsen.

schoudervoor werkt averechts.

schoudervoor en naar binnen stellen zijn twee verschillende dingen hoor
denk niet dat deze oefening averechts werkt ik vind hem alleen erg moeilijk vandaar dat ik tips vraag

nee hoor. ik heb het over naar binnen stellen.. niet over stelling naar binnen vragen!
goed lezen...
naar binnen stellen is zowel de schouder als de hoofd-hals houding naar binnen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:18

Probeer na de hoek net op de langez eide in galop,want dan staat je paard al recht.