Hoe galopwissel (aan)leren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tolik

Re: Hoe galopwissel (aan)leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:01

als je paard goed op de achterhand is, is het heel eenvoudig, mijn advies is : ga maar veel wijken, kleine voltes etc.. dan komt het allemaal vanzelf

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:27

WildChild schreef:
Linda_E schreef:
Verdrietig ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"

Hoe moet het dan wel? Lachen

Het aanleren van een vliegende wissel moet je altijd op een rechte lijn rijden (om het aan te leren), bijvoorbeeld in contragalop op de binnenhoefslag of op de diagonaal en dan de wissel willen rijden op X en niet aan het eind van de diagonaal de hoek in en omgooien.
Je moet ook niet je zit verplaatsen van links/ rechts of andersom, dan springt je paard alleen maar om uit onbalans en niet omdat hij met kracht vanuit de achterhand wisselt.

Je oefent de wissel vanuit een ontspannen, tactmatige en gedragen galop (niet te veel terug verzameld en ook niet te veel voorwaarts). Voorbeeld: je wilt van links naar rechts wisselen op de diagonaal. Je rijd in de linker gallop en in de wending de diagonaal op houd je je benen allebij al naast de singel (dus niet rechterbeen achter de singel en je geeft niet meer de specifieke "linker gallop hulp"). Eenmaal op de diagonaal vraag je in die linker gallop goed stelling naar rechts, je houd je benen nog steeds naast de singel. Dan ga je aftellen op de gallopsprongen (vind ik handig) 1, 2, en op 3 leg je je linkerbeen overdreven naar achteren en geef je overdreven de rechtergallophulp, geef je paard met je zweep een extra tik erbij. Zo is het overdreven duidelijk voor je paard wat je van hem vraagt. Tijdens deze hele oefening blijf je rechtop zitten en ga je niet naar links/ rechts of van voor naar achteren hangen met je lichaam. Het is juist de kunst om je paard zo min mogelijk te storen of uit balans te brengen. Je paard moet dit op kracht doen en niet uit onbalans in een wending met jou er half naast hangend, dan is het wel een wissel maar technisch nooit één voor een 8. En hoe wil je dan in je proef een wissel gaan rijden op een rechte lijn? Of om de zoveel passen als je het alleen maar kunt door je paard uit balans te brengen?

Het is zeker niet een eenvoudige oefening. Sommige paarden pikken het makkelijk op maar bijvoorbeeld het paard waar ik nu Z1 mee rij mag ik al lang Z2 mee starten maar heeft zoveel moeite met die vliegende wissels. Ze raakt er van in de stress, hierdoor raak ik continue de sprong, tact, regelmaat en ontspanning kwijt en kan ik niet verder oefenen met de wissels. Ik ga niet eerder Z2 starten dan dat ik de wissels vlekkeloos kan rijden en ze niet meer in de stress raakt.
Ik heb ook wel paarden gereden die het zo onder de knie hadden.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:18

Zorg dat je eerst volledige controle hebt in de galop. Je moet goed kunnen schakelen en je paard moet echt rechtgericht zijn. De voorwaarden voor een goed galopchangement zijn hier inmiddels al een paar keer genoemd; schoudervoor rijden, vrij maken aan de andere kant etc. Als je paard niet makkelijk changeert is het handig om het via de contragalop te doen.
Ga eerst in contragalop op de binnenhoefslag rijden en stuur dan naar de kant toe. Vervolgens geen je de hulp voor het changement. Dit is een manier die vrijwel altijd resultaat heeft.

Maar wees verstandig en ga niet wisselen via de stap of draf, want als je ook maar een beetje een slim paard hebt, gaat dit er vrij moeilijk uit.

Kimm_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:43

ik wil het hem graag leren omdat ik met hem spring, en dan is het wel makkelijker.
ik heb nu les van iemand anders, en doe het nu op een andere manier, op x een 8tje rijden, op het moment dat je in de ander galop zit op de volte de hulpen geven, en als hij omspringt, dan ook bijna meteen iets anders gaan doen. de volgende keer opnieuw doen, en as hij het snapt doen we het weleens 2 keer
dit geeft tot nu toe al een aadig resultaat.
het was bij ons een kwestie van geduld en belonen.

ik hoop dat jullie snappen met dat 8tje op de x, weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen Clown

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:49

Ik vind het makkelijkste om het vanuit een rechts/linksomkeert te doen. Flink doorsluiten in de halve volte, rechtstellen/omstellen op de rechte lijn en bij het bereiken van de hoefslag changeren. Gebruik je het schot als extra aanleuning/begrenzing.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:04

Linda_E schreef:
Verdrietig ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"

Ik wil haar helemaal geen vliegende galopwissel aanleren.
Ik wil haar gewoon een wissel aanleren,bv. als ik op de rechterhand gallopeer,dat ik haar kan laten 'overspringen' tot de linkergalop Knipoog
Vliegende galopwissel moet ik heus nog niet kunnen,dat zal ik veel later wel leren Knipoog En daar zal ik met haar ook nooit aan beginnen Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:31

Wat denk jij dat een 'vliegende' galopwissel is dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:51

ZarcoTje schreef:
Ik wil haar gewoon een wissel aanleren,bv. als ik op de rechterhand gallopeer,dat ik haar kan laten 'overspringen' tot de linkergalop Knipoog
Vliegende galopwissel moet ik heus nog niet kunnen,dat zal ik veel later wel leren Knipoog En daar zal ik met haar ook nooit aan beginnen Lachen

eeeuh...ja?

Dan is je vraag nu beantwoord...want je gaat er nooit aan beginnen zeg je Tong uitsteken Clown

Op dit moment zou ik dat ook als tip willen geven...er nog niet aan beginnen.
Rij eerst maar eens M2 met wp en ga dan maar eens oefenen Lachen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:10

Anoeska schreef:

Uhm..Tjah,ik ben een belg,en ik heb er dus andere woorden etc. voor,maargoed,momenteel staat mijn paard toch kreupel,dus ik kan er niet aan beginnen,wss zal het ook niet lukken.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:42

ZarcoTje schreef:
Anoeska schreef:

Uhm..Tjah,ik ben een belg,en ik heb er dus andere woorden etc. voor,maargoed,momenteel staat mijn paard toch kreupel,dus ik kan er niet aan beginnen,wss zal het ook niet lukken.

Hoe noemen jullie het dan? Clown

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:44

xpasalx schreef:
lees een boek Knipoog

Ja of doe het voor Koe

Ik oefende het vanuit contragalop

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:51

Lies(TS), Vraag aan viviane hoe je dat moet doen, maar als ik jou was zou ik dat niet meer doen met jou paard, hij is al wat ouder Knipoog
probeer gewoon plezier te maken met het rijden en vergeet die galopwissel, heb je niet nodig Tong uitsteken
oja, hier in Belgie wordt dat ook vliegende galopwissel genoemt!

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:52

Foutje...
Laatst bijgewerkt door Yvie_Juudje op 17-05-08 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:56

ZarcoTje schreef:
Anoeska schreef:

Dit is onzin, ik ken meerdere belgen en gebruiken gewoon de zelfde termen.
Ik denk dat je een beetje TE enthousiast ben qua oefeningen waar jullie nog niet aan toe zijn.
Werk gewoon aan de oefeningen die nu belangrijk zijn.
Ik en mijn paard zijn pas B en oefenen niet meer dan het L1.
Ik en hijkunnen het wel, maar het is NU nog niet nodig.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:58

Dubbele post..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:59

Mijn pony heeft het zichzelf aangeleerd ofzo. Want als ik nu van hand verander in galop en dan in een bocht een beetje aanspoor, dan springt ze over.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:51

ZarcoTje, aan de hand van wat ik gezien heb ben jij er nog helemaal niet aan toe voor het gevorderde werk. Ik zou allereerst gewoon rustig aan de basis werken, galopwissels lijken eenvoudig maar er komen toch een hoop aspecten bij kijken. Werk niet alleen aan het paard maar ook aan jezelf, als men eenmaal een goede onafhankelijke zit heeft ontwikkeld en men goed met gevoel kan rijden dán pas zou je erover na mogen denken om galopwissels te gaan rijden en níét eerder. Neem als ruiter de tijd om jezelf goed te ontwikkelen en geef ook het paard de tijd die hij nodig heeft, dat vermindert de kans op blessures en frustratie.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 03:34

en wat als je paard een wisseltalentje is, en je eigenlijk niet wilt dat ie wisselt Vork
dat word namelijk niet gevraagd in de m1 Tong uitsteken

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:56

ZarcoTje schreef:
Linda_E schreef:

Dat is een vliegende gallopwissel Clown je weet volgensmij niet echt waar je over praat........

KramerA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:00

doormiddel van grondwerk aanleren.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:14

In de dressuur zijn de wissels pas vanaf het Z1 gevraagd en is het dus niet gebruikelijk als je daarmee al begint als je pas B niveau rijdt, maar wat ik me dan afvraag: Ik heb vroeger op een springstal gestaan, zowat het eerste wat ze de paarden daar aanleerden was een wissel springen. Dit omdat ze dan makkelijker een parcoursje kunnen springen of wanneer ze in de verkeerde galop zouden landen, ze makkelijk over konden springen. Nu vraag ik me af; zijn al deze paarden dan 'verpest'?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:22

Anne_GTI schreef:
Ik vind het makkelijkste om het vanuit een rechts/linksomkeert te doen. Flink doorsluiten in de halve volte, rechtstellen/omstellen op de rechte lijn en bij het bereiken van de hoefslag changeren. Gebruik je het schot als extra aanleuning/begrenzing.

Ja idd, zo moet ik t ook doen van mijn (spring)instructrice.. Lachen
Zal dressuurtechnisch vast niet verantwoord zijn, maar ik vind het zo ook het makkelijkst.. Clown

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:22

je moet je paard goed aan de hulpen hebben voor een wissel aan te leren. Je paard moet dan ook goed gereden zijn op de achterhand en over de rug lopen.

Wanneer het paard op de hulpen van de ruiter tijdens het zweefmoment omspringt van de ene galop in de andere, spreken we van een changement of galopwisseling. Het omspringen dient altijd met voor- en achterbenen op hetzelfde moment te gebeuren. Het is dus verkeerd wanneer de voorbenen na de achterbenen wisselen of omgekeerd. Een voorbereiding op deze oefening is de eenvoudige galopwisseling of eenvoudig changement.
Geef in de rechtergalop een halve ophouding. Breng het linkerbeen iets naar voren en ontspan deze. Het rechterbeen brengt u achter de singel om het paard attent te maken om het naar de linkergalop te brengen. Rijd goed voorwaarts met de zit maar verlicht deze op het moment van changeren.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:23

ga opzoek naar een instructrice ... die kan je het beste helpen dan dat je het van papier/pc moet leren Knipoog

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:40

Linda_E schreef:
Het aanleren van een vliegende wissel moet je altijd op een rechte lijn rijden (om het aan te leren), bijvoorbeeld in contragalop op de binnenhoefslag of op de diagonaal en dan de wissel willen rijden op X en niet aan het eind van de diagonaal de hoek in en omgooien.
Je moet ook niet je zit verplaatsen van links/ rechts of andersom, dan springt je paard alleen maar om uit onbalans en niet omdat hij met kracht vanuit de achterhand wisselt.

Je oefent de wissel vanuit een ontspannen, tactmatige en gedragen galop (niet te veel terug verzameld en ook niet te veel voorwaarts). Voorbeeld: je wilt van links naar rechts wisselen op de diagonaal. Je rijd in de linker gallop en in de wending de diagonaal op houd je je benen allebij al naast de singel (dus niet rechterbeen achter de singel en je geeft niet meer de specifieke "linker gallop hulp"). Eenmaal op de diagonaal vraag je in die linker gallop goed stelling naar rechts, je houd je benen nog steeds naast de singel. Dan ga je aftellen op de gallopsprongen (vind ik handig) 1, 2, en op 3 leg je je linkerbeen overdreven naar achteren en geef je overdreven de rechtergallophulp, geef je paard met je zweep een extra tik erbij. Zo is het overdreven duidelijk voor je paard wat je van hem vraagt. Tijdens deze hele oefening blijf je rechtop zitten en ga je niet naar links/ rechts of van voor naar achteren hangen met je lichaam. Het is juist de kunst om je paard zo min mogelijk te storen of uit balans te brengen. Je paard moet dit op kracht doen en niet uit onbalans in een wending met jou er half naast hangend, dan is het wel een wissel maar technisch nooit één voor een 8. En hoe wil je dan in je proef een wissel gaan rijden op een rechte lijn? Of om de zoveel passen als je het alleen maar kunt door je paard uit balans te brengen?

Het is zeker niet een eenvoudige oefening. Sommige paarden pikken het makkelijk op maar bijvoorbeeld het paard waar ik nu Z1 mee rij mag ik al lang Z2 mee starten maar heeft zoveel moeite met die vliegende wissels. Ze raakt er van in de stress, hierdoor raak ik continue de sprong, tact, regelmaat en ontspanning kwijt en kan ik niet verder oefenen met de wissels. Ik ga niet eerder Z2 starten dan dat ik de wissels vlekkeloos kan rijden en ze niet meer in de stress raakt.
Ik heb ook wel paarden gereden die het zo onder de knie hadden.

Inderdaad zo leren wij het ook onze paarden aan. Het is een technisch lastige oefenening en niet alle paarden vinden het even gemakkelijk. Een goede controle en balans van de galop is een vereiste. Het paard waarmee ik nu M2 en mijn vader Z1 mee rijdt krijgt er alleen ook heel veel stress van. Het wordt dan net zo'n bommetje. Ook is hij makkelijk afgeleid (is een echte Amsterdam/ erg kijkerig) en dan gaat hij wissels in tweeën springen of hij springt gewoon helemaal niet. Als hij gewoon bij de les is en blijft dan springt hij ze gewoon netjes. Maar hoe meer je er doet hoe heter hij dan wordt. Voorlopig dus nog geen overstap naar het Z2. De wissels moeten eerst echt voor elkaar zijn.