Heethoofd onder mijn kont!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: Heethoofd onder mijn kont!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:14

Ik heb vroeger ook zo een heethoofd gereden. Ik heb destijds alles al geprobeerd hulpteugels andere bitten etc. Toen heb ik een instructrice gekregen die mij heeft leren rijden vanuit nageeflijkheid en ontspanning en daardoor is mijn oude merrie veel beter gaan lopen. Een buitenrit ofzo dat kon en kan nog steeds niet maar ik on als ze een goede dag had en nageeflijk liep gewoon in de bak rijden zonder gevaar voor eigen leven. Ik moest van mijn instructrice de merrie vooral lang en laag laten lopen en maar weinig overgangen rijden. Ook moest ik haar echt bezig houden d.w.z weinig lange lijnen veel figuren.

Nu heb ik met de dochter van die merrie het tegenovergestelde die wil juist niet lopen. Ze heeft een gigantische bult energie maar zodra er een zadel opligt is ze ontzettend lui. Als ik deze merrie niet om de 2 dagen laat lopen (aan de longe of onder het zadel) dan is ze op stal en in de bak verschrikkelijk gemeen naar de andere paarden omdat ze teveel energie heeft. 20 minuten aan de longe of onder het zadel en ze is weer zo mak als een lammetje.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:20

Als je hem laat doorgalopperen tot hij erbij neervalt, zal hij dat, vrees ik, de volgende keren blijven doen. Hij wil graag lopen en hij mag lopen... tja...

Ik zou verder werken aan de nagefelijkheid, een paard dat nagefelijk is, kan niet gaan lopen. Nagefelijk wil namelijk zeggen dat je de controle over je paard hebt, dat hij zich geeft. Als hij te heet wordt, volgt hij jou niet meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:23

1 x i.d. week rijden werkt eigenlijk voor de meeste paarden niet.
Ik vind de mijne ook te 'vluchterig', die is altijd voorwaarts gejaagd en van voren naar beneden getrokken. Daardoor is ze nu nog vaak gespannen als een rietje.
Centered Riding, en telkens terug gaan naar de rust helpt voor ons goed. Ook goed letten op je eigen ademhaling, ontspanning en niet uit spanning je handen teveel vast gaan zetten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:30

Het paard dat ik rij, wordt bijna iedere dag gereden, zowel door mij als door de eigenaresse..ze loopt netjes nagevelijk! Maar zodra er met name gesprongen gaat worden is ze het gelukkigste paard en is het net een stuiterbal..Probeer haar dan maar eens te rijden op de ontspanning..paard zoekt alleen maar hindernissen 'mag ik mag ik, toe dan!!' Zit heel wat werk in in die heethoofden! En ontspanning is idd het belangrijkste maar niet altijd mogelijk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:41

Helemaal waar... soms weet je dan inderdaad niet meer wat je ermee aan moet, dat snap ik.
Maar in het geval van ts zou ik de keren dat ze rijdt dramatisch opschroeven, zeker 5 x i.d. week iets doen met het paard. Bijv. 3x rijden, 1x longeren, en 1x grondwerk...
Waar het jouw 'probleem' betreft, dus het niet te temperen enthousiasme bij het springen.... lastig. Want als ze zo scheuren kom je ook nooit heel lekker uit. Nu spring ik nog heel weinig tot nooit meer. Dus misschien kan iemand met een 'spring-race-eend' daar wat meer licht op werpen?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:54

Regelmatig trainen terwijl er hindernissen staan, maar dan enkel dressuur rijden... Dus gewoon tussen de hindernissen door rijden. Als dat goed gaat één sprongetje nemen, en weer dressuurmatig aan het werk zetten...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:17

victorielove schreef:
Dankjewel voor de tips.
Jullie mogen komen kijken hoor Tong uitsteken Hahaha.
Hij word niet met een normaal bit gereden, wat ik al heb gezegt, maar een bit die veranderd in een stang als hij gaat trekken. Ik merk zelf dat als hij veel te snel gaat dat ik ga hangen aan de teugels omdati k hem met mijn zit of stem niet terug krijg. Ik weet dat dit niet goed is maar het is echt zo'n reactie..

Hij loopt aardig goed nagefelijk alleen iets te hoog. Heb ook geen idee hoe ik hem lager krijg.

Als je teveel aan het bit gaat hangen krijg je reactie na reactie , zou eerst zelf eens gaan kijken hoe je dat knopje bij jezelf kan veranderen, anders kun je geen oplossing gaan bedenken lijkt me als je gaat terug trekken,
Een bit is geen rem, zeker soms bij nood kun je niets anders, wat je eventueel wel kan doen, is een kaptoom erbij aan doen en mocht hij ervandoor gaan kun je hem tegen houden op je kaptoom, hoef je hem niet in zijn mond te trekken en ook nooit met beide handen trekken , altijd met nood op 1 teugel druk geven.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:22

Oke, ik ben dus gelukkig ook niet de enige met zo'n heethoofd Haha! . Voelde me al weer een beginner de laatste tijd. Tigo wil ook alleen maar hard en nog harder... En hoe langer hij loopt, hoe harder hij wil! Als ik er net op zit gaat het goed. Tijdje losstappen, niks aan de hand. Tot ik begin te draven en figuren rijden. Dan gaat langzaam de turbo aan en is het gaan met die banaan... En als je hem dan tegenhoud probeert hij door bokken toch af te dwingen om harder te mogen. Hij is sowieso een ongeduldig typje, ook op stal of naar de wei toe. Het zit hem ook wel in zijn karakter denk ik...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:28

trekken heeft bij zo'n bommetje geen zin, ik heb er een van 1.84m en dat win je echt niet hoor, je moet snel zijn en veel werken met je zit, soepel maken, veel sturen, tempowisselen, stelling veranderen enz, duurt even soms zat ik er 2 uur op voordat ie echt goed losliet en niet doordramde maar het lukt, niet afstappen voordat je hebt wat je wilt en dan de hemel in belonen Lachen

door hem continu een het werk te houden, heeft ie het te druk om echt gek te doen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:36

Al 30 jaar rij en train ik heethoofden. Waarom? Omdat niemand het aandurft. Bij al deze paarden werkt de methode van eerst laten uitrazen en pas dáárna aan de hulpen gaan zetten het beste.
Hoe meer je terug rijdt hoe groter de frustratie bij dit soort paarden. In de begin fase laten galloperen!
Van de mond afblijven, verder NIETS vragen, geen hulpteugels, niet boos worden etc etc....
Laten gaan! Pas als de stoom van de ketel is kun je eraan gaan werken eerder zijn ze voor geen reden vatbaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:49

Pensionnetje schreef:
Al 30 jaar rij en train ik heethoofden. Waarom? Omdat niemand het aandurft. Bij al deze paarden werkt de methode van eerst laten uitrazen en pas dáárna aan de hulpen gaan zetten het beste.
Hoe meer je terug rijdt hoe groter de frustratie bij dit soort paarden. In de begin fase laten galloperen!
Van de mond afblijven, verder NIETS vragen, geen hulpteugels, niet boos worden etc etc....
Laten gaan! Pas als de stoom van de ketel is kun je eraan gaan werken eerder zijn ze voor geen reden vatbaar.

Dit snijdt hout!
Ik kan me daar goed in vinden Pensionnetje.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:53

En het leuke is, het werkt ALTIJD! Haha! Die paarden krijgen zoiets van : Jaaah pffff vandaag ff niet hoor. Ineens hebben ze de tijd om zich in plaats op het racen, op jou te gaan focussen.
Laag in tempo rijden met veel wisselingen is in de begin fase het slechtste wat je kunt doen. Eerst rust in die koppies zien te krijgen.

Zie het als kinderen die willen snoepen, geef ze in een keer héél veel en ze krijgen er al gauw genoeg van... Tong uitsteken Geef ze iedere keer heel karig één dropje en ze blijven zeuren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:55

Pensionnetje schreef:
En het leuke is, het werkt ALTIJD! Haha! Die paarden krijgen zoiets van : Jaaah pffff vandaag ff niet hoor. Ineens hebben ze de tijd om zich in plaats op het racen, op jou te gaan focussen.
Laag in tempo rijden met veel wisselingen is in de begin fase het slechtste wat je kunt doen. Eerst rust in die koppies zien te krijgen.

Zie het als kinderen die willen snoepen, geef ze in een keer héél veel en ze krijgen er al gauw genoeg van... Tong uitsteken Geef ze iedere keer heel karig één dropje en ze blijven zeuren.

Even off the record: hoe doe jij dat dan met paarden die juist buiten niet kunnen wachten met het gas erop gooien? Met het risico van het niet tijdig kunnen 'remmen' voor overstekende moeders met kinderwagens op onze ruiterpaden?
Dat vind ik nogal een 'zweet' kwestie...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:58

Dat is zacht gezegd een kamikaze paard. Alles begint bij de basis opvoeding. In de stal, aan de hand, onder het zadel. Een paard dat "de rit aanneemt" heeft geen respect voor jou! Begin met het respect te herstellen, anders zal het onder het zadel altijd een gevecht blijven.

Maar dat wordt erg lang omdat hier uit de doeken te doen. Kom eens langs zou ik zeggen..... Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:06

Pensionnetje schreef:
Dat is zacht gezegd een kamikaze paard. Alles begint bij de basis opvoeding. In de stal, aan de hand, onder het zadel. Een paard dat "de rit aanneemt" heeft geen respect voor jou! Begin met het respect te herstellen, anders zal het onder het zadel altijd een gevecht blijven.

Maar dat wordt erg lang omdat hier uit de doeken te doen. Kom eens langs zou ik zeggen..... Haha!

Ik rijdt dit paard pas sinds kort, en bouw het rustig op: grondwerk, centered riding lessen met begeleiding, veel oefenen, veel samen bezig zijn... zeker 5x i.d. week. En dan arbeid flink laten wisselen.
Wat ik nu vooral doe is juist de rust erin krijgen, dus teugeltje geven, terugrijden op zit, en wanneer de rust er is pak ik haar weer langzaam op. Hiervoor is ze flink voorwaarts gereden, en van voren in de krul getrokken. Hierdoor is ze wat vluchterig.
Haar op eigen benen laten lopen, is een vermoeiende happening voor haar.
Het verhaal dat ze buiten een enorm heethoofd is, heb ik dus van degene die haar hiervoor reed. En dat maakt me toch ietwat huiverig om het te gaan proberen (heb een tijd geleden een ongeluk gehad waardoor ik er een jaar lang uit was). Ik heb het idee dat ik het eerst in de bak voor elkaar moet hebben. Maar misschien moet je het ook juist niet te lang voor je uit schuiven en in het diepe duiken.... tja.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:11

Wees bij paarden met een sterke vluchtdrang hoofdzakelijk ERG DUIDELIJK en niet flauw. Stel je grenzen maar geef ze bij paniek de ruimte om éven aan hun vluchtdrang gehoor te geven. Daarna weer meteen terug naar waar je mee bezig was. Ruimschoots belonen voor het goede maar kort en vooral duidelijk straffen voor al het foute.

Paarden met een sterke vluchtdrang zijn onzekere paarden. Jij zult het een mate van zekerheid moeten bieden. Dit doe je door duidelijk, doortastend op te treden met iedere dag, uur én minuut dezelfde regels te stellen. Pas dan krijgen ze hun rust (en zekerheid).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:18

Pensionnetje schreef:
Wees bij paarden met een sterke vluchtdrang hoofdzakelijk ERG DUIDELIJK en niet flauw. Stel je grenzen maar geef ze bij paniek de ruimte om éven aan hun vluchtdrang gehoor te geven. Daarna weer meteen terug naar waar je mee bezig was. Ruimschoots belonen voor het goede maar kort en vooral duidelijk straffen voor al het foute.

Paarden met een sterke vluchtdrang zijn onzekere paarden. Jij zult het een mate van zekerheid moeten bieden. Dit doe je door duidelijk, doortastend op te treden met iedere dag, uur én minuut dezelfde regels te stellen. Pas dan krijgen ze hun rust (en zekerheid).

Dit paardje is erg gehecht aan de kudde en de plek waar ze staat, die plek verlaten roept natuurlijk onrust op. Ook heeft ze naar mijn idee behoefte aan iemand die haar iedere dag op dezelfde, en gelijkmatige manier benaderd. Dus streng maar eerlijk. Ze is erg gevoelig voor stem, en laat zich snel geruststellen. Grondwerk gaat trouwens erg goed, ze luistert feilloos en ze laat zich moeiteloos corrigeren. Is het altijd het meest verstandig om met een ander paard naar buiten te gaan de eerste keer? Ik doe dit nl altijd. Of misschien juist iemand, bijv. mijn instructrice, op de fiets ernaast?
Het vluchten onder de ruiter is minimaal, en ze is snel weer terug. Maar of dat buiten ook zo is, moet de praktijk uitwijzen. Best spannend na zo'n ongeluk (met een ander paard trouwens).
Enerzijds vind ik het erg spannend om het te gaan proberen, anderzijds heb ik er erg veel zin in!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:24

Pensionnetje schreef:

Ik kan me hier helemaal in vinden. Onze merrie is niet echt een heethoofd, maar heel energiek, voorwaarts en best gevoelig. Het voorwaartse wil per keer rijden wel eens verschillen, maar 7 van 10 keer wil ze meteen onder je uit lopen en gaan. De eerste 6 weken dat we haar hadden, hebben we alleen thuis getraind om te wennen etc. Mijn dochter reed haar dan de eerste 15 a 20 minuten lekker voorwaarts in mn draf en soms een galop. Daarna stond ze open voor de oefeningen, was ze ontspannen etc. Toen meegenomen naar dressuurles, en de instructrice (ook anderen trouwens) was van mening dat zodra je erop zit jij als ruiter het tempo bepaalt. Mijn dochter moest haar paard telkens terugnemen als ze onder haar vandaan liep. Met als gevolg dat ze vanaf een bepaald moment uit frustratie steeds vaker hoog kwam. We hebben deze manier ca. 6 weken geprobeerd en zijn toen weer gauw overgegaan op eerst laten lopen (soms aan de longe, soms onder het zadel) en als ze uitgelopen is, zelf alsnog opnieuw even goed voorwaarts rijden. Resultaat, het gaat weer prima. Mijn dochter hoeft niet met haar te vechten, wat ze toch verliest, het laatste half uur rijden, staat de merrie overal voor open en loopt als een tierelier, leert erg snel nieuwe oefeningen aan. Ze zeggen toch altijd, je moet een team vormen met je paard om iets te bereiken, dan is het m.i. ook zo dat je moet geven en nemen. Dus nu geven we haar eerst iets en dan vragen we er wat voor terug, op deze wijze beiden tevreden en mijn dochter 'heeft het laatste woord'.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:25

Ik volg dit topic ook even, want rijd nu op een 100% volbloed (lees: heethoofd). Krijg van iedereen allerlei tips mbt teugels, bitten, manier van rijden enz enz, maar heb zelf nog steeds de juiste manier niet gevonden.

Ik denk dat ik te soft ben, als ik er op zit.
Ik heb heel veel grondwerk met haar gedaan en daar reageert ze heel goed op. Maar onder t zadel ben ik toch te voorzichtig denk ik.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:40

Pensionnetje schreef:

bij mijn paard hebben we dit in het begin ook gedaan maar z'n conditie werd ook steeds beter, na een tijdje kon ie met gemak een uur aan een stuk door knetterhard galopperen zonder een teken van moeheid oid, daarom zijn we toch verder gaan zoeken.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:50

Pensionnetje schreef:
Tja, met een heethoofd neem ik andere maatregelen.
Een heethoofd heeft véél energie en kan hij deze niet kwijt dan worden ze narrig.
Véél en vaak laten werken. Juist veel en vaak laten galloperen en zeer weinig tempowisselingen.
Daar worden ze alleen maar heter van. De tempowisselingen komen pas als hij zijn energie beter weet te gebruiken. De eerste keren zul je waarschijnlijk 20 minuten als een dolle door de bak vliegen, maarja, dat hoort erbij. Weet je paard eenmaal dat hij mág galloperen, lang en vaak, dan neemt de drang juist af. Worden ze rustiger, beter beheersbaar en dan komt de tijd voor de tempowisselingen pas. Hij moet moet vergeten dat hij niet mag galloperen (dan wil hij juist zo graag) hij dient te leren dat hij MOET galloperen, wanneer jij het wilt, zolang jij het wilt en op de manier waarop jij het wilt.

Laat hem de eerste keren galloperen zolang als hij het nodig vindt ( kan soms echt 20 minuten zijn). Valt hij dan uiteindelijk terug in tempo/draf dan geef JIJ been bij en laat hem nog 3 rondjes galloperen.
Jij hebt dan bepaald, jij had het laatste woord, jij hebt uiteindelijk gewonnen. Je zal zien na een paar keer gallopeert hij niet meer zo heftig, de lol is er vanaf en de tijd van het echte trainingswerk kan beginnen. Succes!

En als hij zelf begint met galopperen, voltes rijden, steeds kleiner en kleiner. dan gaat hij meteen terug. krijg je hem niet afgedraaid; probeer hem een hoek in te rijden, laat hem dan niet meer afdraaien.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:09

sjorsie schreef:
Pensionnetje schreef:

bij mijn paard hebben we dit in het begin ook gedaan maar z'n conditie werd ook steeds beter, na een tijdje kon ie met gemak een uur aan een stuk door knetterhard galopperen zonder een teken van moeheid oid, daarom zijn we toch verder gaan zoeken.

Dan heb je vast een heel bijzonder paard. Want één uur aan een stuk heb ik zelfs met doorgetrainde heethoofdige endurance paarden nog niet meegemaakt. Dan heb ik het over pezige volbloeden met een zeer grote longinhoud.

Op de cirkel zetten bij paarden die juist tegen het bit in gaan racen is dat geen optie. Het verzet wordt ook dan alleen maar groter, bovendien kun je daarmee jezelf en het paard ernstig in gevaar brengen doordat zij in hun heethoofdigheid echt geen oog meer hebben voor balans. Dan kun nare smakkers maken....

Maar ik spreek dan ook over ECHTE heethoofden, driftkikkers met groot temperament, die niet te stuiten zijn, ieder truukje veiloos beheersen. Met paarden die gewoon een gebrek aan opvoeding hebben gehad en daardoor lijken een heethoofd te zijn, werken meestal de meer gangbare manieren ook prima.

Corini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:01

Even nog iets anders tussendoor. Ik heb al veel goede, mogelijke oplossingen voor het probleem voorbij zien komen, maar 1 ding wordt een beetje over het hoofd gezien: het paard heeft sowieso veel meer regelmaat in het rijden nodig om geen problemen te krijgen met spieren en pezen! Een mens gaat ook niet 1x in de week een paar uur keihard sporten (galopperen) om vervolgens weer een week niks te doen. Dan verga je van de spierpijn! Ik zeg niet dat dit niet kan goed gaan, maar zo´n heethoofd die uit zichzelf niet stopt, kan zichzelf ook kapot lopen. En welke methode je ook gebruikt, het zal zeker meer effect hebben bij meer herhaling.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:04

ik heb zelf ook z on paard gehad,
des te langer ik longeerde des te heter hij werd,
heb ik hem voren helemaal los gegooit zonder druk of wat dan ook werd die nog gekker,
rug na laten kijken was goed,op foto laten zetten,alles was gewoon goed,ik heb het 5 jaar uitgehouden,toen heb ik de moed maar opgegeven en hem weg gedaan,nu heb ik weer een heethoofd maar zij is nog niet zo lang onder het zadel,als ik haar lang gelongeerd heb dan word zetoch wat rustiger,
moeilijke paarden zijn dat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:29

Pensionnetje schreef:
Dan heb je vast een heel bijzonder paard. Want één uur aan een stuk heb ik zelfs met doorgetrainde heethoofdige endurance paarden nog niet meegemaakt. Dan heb ik het over pezige volbloeden met een zeer grote longinhoud.

Zo bijzonder is dat niet hoor, op de mijne heb ik ook al eens twee uur gegaloppeerd. Moet wel zeggen dat ik geen poging heb gedaan om hem te stoppen, maar gewoon maar door laten rennen en meeliften tot hij er genoeg van had.

Paard (een andere) wat lastig was duurde anderhalf uur, daar zaten soms tien pasjes draf bij en dan ging hij weer. Daar had ik echt geen controle over.

Zoiets aparts vind ik een uur galopperen echt niet.