Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
onley schreef:is er dan ook een tandarts bij geweest ?
als het paard vreselijke haken heeft bevordert dit het kauwen op het bit ook niet
) en hij constateerde dat er niets mis is in de mond maar wel zag dat het paard het bit niet aannam.
Jan_VT schreef:Volgens de de DA heeft het paard gevoelige mondhoeken, en moet het paard echt gewend worden aan het bit. De DA raadt nu aan het paard gedurende 3 weken bijna alles met bit te laten doen, dus eigenlijk 24/24 u met bit op stal staan. Hierdoor zou het paard leren op het bit te kauwen, en het bit dus te aanvaarden.
femmefatale1 schreef:Gebruik een hoofdstel met een lage neusriem, en bevestig de teugels aan het bit én het ringetje van de neusriem..
Wel zo dat hij wel wat beweging voelt bij het bit, maar dat deze verder niet inwerkt.
Ik heb het ook gehad bij een jong paard, en heb het zo gedaan..
Paard was zo echt heel fijn te rijden.. en wende zo langzaam aan het bit..
); vind ik dit nog de beste tip. Je kunt trouwens zelf nog eens in de mond kijken of je iets opvallends ziet op de lagen en of het bit wel goed los ligt van de tanden.Lovely schreef:femmefatale1 schreef:Gebruik een hoofdstel met een lage neusriem, en bevestig de teugels aan het bit én het ringetje van de neusriem..
Wel zo dat hij wel wat beweging voelt bij het bit, maar dat deze verder niet inwerkt.
Ik heb het ook gehad bij een jong paard, en heb het zo gedaan..
Paard was zo echt heel fijn te rijden.. en wende zo langzaam aan het bit..
Na alle reclame die langsgekomen is in in dit topic (Jan, je hebt wel genoeg adres je zo); vind ik dit nog de beste tip. Je kunt trouwens zelf nog eens in de mond kijken of je iets opvallends ziet op de lagen en of het bit wel goed los ligt van de tanden.
Succes ermee, het komt wel goed.
Ik heb het NIET toegepast. Het leek me ook geen uitweg te bieden. Uiteindelijk moet het paard het bit gebruiken tijdens het rijden, niet wanneer het op stal staat.
. Zo zie je maar weer dat met moed, beleid, trouw en geduld ook een hoop problemen vrij makkelijk opgelost kunnen worden
. Jan_VT schreef:Wel, ik heb deze tip ook opgevolgd, en moet zeggen dat het paard er zeer goed op reageert. Het lijkt er dus wel op, dat er een normale, maar wel iets gevoelige gewenning aan het bit gaande is...
Navidad schreef:jan jongen. dat is lang geleden dat ik jou hier op bokt ben tegen gekomen!

Jan_VT schreef:Navidad schreef:jan jongen. dat is lang geleden dat ik jou hier op bokt ben tegen gekomen!
Het is idd al lang geleden! Hoe is het ermee man...?
Ik heb ook liggen denken over deze manier van longeren. Maar moet hier eerst nog over bijleren. Ik ben ook van het principe, dat wat je een paard op de grond kunt leren door een goede manier van werken, altijd is meegenomen.
Verder wil ik even melden dat de merrie dag in dag uit vordert. Zelfs op die manier, dat ik denk haar in de late zomer ergens te starten op wedstrijd. Werken is leuk geworden nu...
Alvast bedankt voor alle tips iedereen.