galopwissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Re: galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:25

Pff... TS heeft schik met haar paard en wil weten hoe ze een wissel moet rijden, so what? Ze moet toch zelf weten of ze wel of geen les neemt?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:25

Het aanleren van een (vliegende) wissel moet je eigenlijk niet doen zonder een paar ogen op de grond, die meekijken of je netjes in één keer omspringt. Ik zou zeggen: wij kunnen via internet een heleboel dingen tegen je zeggen, maar je hebt veel meer aan iemand die je 'on the job' les geeft in de bak.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:32

@ Sonja: Puur uit nieuwsgierigheid, ik bedoel als ik uberhaubt toe ben aan de wissels zou ik het wel merken en leren idd met BEHULP van instructrice. Maar goed, wat houdt de schouder en de heup precies in? Hoe moet ik me dat voorstellen? Eventueel dmv welke hulpen?
Nogmaals gewoon nieuwsgierig. Haha!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:33

Sonja; een heldere uitleg. Ik voelde me ook niet aangesproken ofzo hoor, maar wou het gewoon even weten. Knipoog
Floortje; ik ben het helemaal met jou eens, maar dat geldt voor alle rijtechnische problemen die hier op bokt voorbij komen. Tips geven kan altijd maar het best blijft gewoon iemand op de grond in de bak.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:34

Schouder- en heupcontrole wil niet meer of minder zeggen dan dat jij de schouder en heup van je paard precies neer kunt zetten waar je dat wilt. In de dressuur noemen jullie dat wijken, appuyeren, travers, renvers, schouder-voor en schouderbinnenwaarts.
Deze dien je goed te beheersen voor je aan wissels begint. Vind ik. Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:47

Ik meende te lezen dat het om een eenvoudige wissel gaat. Een eenvoudige wissel is niets meer dan een overgang van galop naar stap en dan weer aangaloperen vanuit stap naar de andere galop.
Om deze te oefenen is het belangrijk dat je paard de hulpen van de galop goed herkent zodat je makkelijk vanuit stap aan kunt galoperen in de galop die jij wilt, op een rechte lijn.

Los daarvan moet je je paard leren ontspannen te verzamelen in de galop zodat je zo verzameld galopeerd dat je heel rustig voornamelijk op je zit je paard in de stap kunt laten " glijden/zakken" ik noem het zo omdat dat een beetje het gevoel is. Je ontspant, ademt uit, maakt je misschien ietsje lang/zwaar en dan stap je. Als je paard tussendoor drafpassen maakt heb je het paard niet genoeg terugverzamelt en/of houd het zich strak in de overgang waardoor het achterbeen onvoldoende gewicht overneemt in de overgang terug. Het paard raakt dan uit balans.

Als je beide overgangen fijn en ontspannen kan rijden met je paard plak je ze soms achterelkaar en heb je je eenvoudige wissel.

De vliegende galopwissel is voor mijn gevoel veel ingewikkelder aan te leren. Maar die kan ik dan ook zelf niet rijden en mijn paard heeft ze geloof ik ook nog niet echt geleerd.

Ik zou daar niet aan beginnen zonder goede begeleiding van een instructeur die minstens op Z2 niveau kan lesgeven en liefst zelf ook minstens Z2 niveau heeft gereden. Als je de hulpen niet goed geeft of aanleert kan je later weer in de knoop komen met je andere oefeningen en iets afleren is veel lastiger dan iets in 1 keer goed aanleren.
Als vooroefeningen doen wij wel bijvoorbeeld stelling naar binnen of naar buiten in de galop en contragalop zodat je je paard om kan stellen zonder dat hij gelijk omspringt en leert te wachten op je hulpen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:04

Haha, Sonja, dank je Haha!
Als ik er OOIT aan toe ben, dan zal mijn instructrice mij wel helpen, zij rijdt zelf prix de st george, en ze heeft mijn paard ingereden en bij hem is de wissel al wel bevestigd.
Maar ik zie het nut er niet van in om het nu al te kunnen. Behalve tijdens springen zal ik hem beter in juiste galop moeten laten landen, maar da's een heel ander verhaal Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:00

Heldere uitleg Sonja, ik verbaas me alleen over het woordje 'vlak' waar jij het over hebt. Of heeft dat te maken met de westernsport? Ik wil ze namelijk helemaal niet vlak hebben, maar juist van de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:02

Dat is inderdaad het verschil tussen dressuur en western. Een dressuurruiter wil zijn wissel mooi van de grond gesprongen hebben en een westernruiter wil 'm zo vlak mogelijk hebben.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:05

Oké dan begrijp ik het Lachen Dan is het ook wel logisch dat je liever geen balkje gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:06

Wel grappig dat het je opvalt. Veel 'deskundigen' hier op Bokt lezen er dwars overheen en valt dit niet op Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:08

Hahaha. Heb je verhaal ook wel helemaal gelezen, was wel benieuwd naar je uitleg.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 20:48

joyce B schreef:
Ik meende te lezen dat het om een eenvoudige wissel gaat. Een eenvoudige wissel is niets meer dan een overgang van galop naar stap en dan weer aangaloperen vanuit stap naar de andere galop.
Om deze te oefenen is het belangrijk dat je paard de hulpen van de galop goed herkent zodat je makkelijk vanuit stap aan kunt galoperen in de galop die jij wilt, op een rechte lijn.

Los daarvan moet je je paard leren ontspannen te verzamelen in de galop zodat je zo verzameld galopeerd dat je heel rustig voornamelijk op je zit je paard in de stap kunt laten " glijden/zakken" ik noem het zo omdat dat een beetje het gevoel is. Je ontspant, ademt uit, maakt je misschien ietsje lang/zwaar en dan stap je. Als je paard tussendoor drafpassen maakt heb je het paard niet genoeg terugverzamelt en/of houd het zich strak in de overgang waardoor het achterbeen onvoldoende gewicht overneemt in de overgang terug. Het paard raakt dan uit balans.

Als je beide overgangen fijn en ontspannen kan rijden met je paard plak je ze soms achterelkaar en heb je je eenvoudige wissel.

De vliegende galopwissel is voor mijn gevoel veel ingewikkelder aan te leren. Maar die kan ik dan ook zelf niet rijden en mijn paard heeft ze geloof ik ook nog niet echt geleerd.

Ik zou daar niet aan beginnen zonder goede begeleiding van een instructeur die minstens op Z2 niveau kan lesgeven en liefst zelf ook minstens Z2 niveau heeft gereden. Als je de hulpen niet goed geeft of aanleert kan je later weer in de knoop komen met je andere oefeningen en iets afleren is veel lastiger dan iets in 1 keer goed aanleren.
Als vooroefeningen doen wij wel bijvoorbeeld stelling naar binnen of naar buiten in de galop en contragalop zodat je je paard om kan stellen zonder dat hij gelijk omspringt en leert te wachten op je hulpen.

echt heeeeeel erg bedankt..hier heb ik echt wat aan..meer dan aan de rest van het gezeur van al die mensen..ik weet zelf ok wle dat ik een instructrice moet vragen,maar ik vroeg het me ookg ewoon af..dus..bedankt..die eenvoudige galopwissel kan ik toch gewoon altijd oefenen? heel goed verzamelen kan ze,en vanuit galop naar stap, en vanuit stap naar galop ook.. bedankt..groetjes

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:56

Als ik jou was zou ik niet zomaar aannemen dat als het antwoord je niet aanstaat dat mensen dan maar zeuren.

Een wissel is iets anders dan "effe stukkie stappen en weer aangalopperen", je zult echt de contragalop moeten beheersen om ook deze wissel zinvol te rijden met de juiste hulpen en de juiste stelling en buiging.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:14

bijna iedereen gaat er vanuit dat zij de vliegende galopwissel wil oefenen en reageert daar op. Sommige alsof ze een manegeruiter is die wat wil gaan prutsen. Jij vertelt zelf dat je voor paarden die het niet kennen de ompleurmethode wel gebruikt. Dat gaat vast ook niet in 1 keer goed toch?

In het begin van het topic schrijft ze dat ze al M rijdt met dit paard. Dan lijkt me dat je al ervaring hebt met de contragalop.
En ook de contragalop is zo ingewikkeld niet als je paard in balans galopeert. Je moet weten dat je zelf rustig door moet blijven rijden in dezelfde houding, met dezelfde hulpen van die galop waar je in zit ookal verander je van hand. En in het begin vooral de bochten niet te scherp nemen en hem met je benen rijden in de stelling van de galop zodat je je paard niet omtrekt en uit balans haalt. Waarom zou je daar ingewikkeld over doen?
Je begint misschien met overdreven stelling en buiging houden, maar is het bevestigd en je paard goed in balans, kun je desnoods zelfs in de contragalop met contrastelling een volte rijden in middengalop...

En een eenvoudige wissel kun je ook zo ingewikkeld maken als je wilt, maar wat ik geschreven heb is toch de basis waarmee je gaat spelen en perfectioneren. Is de overgang van galop naar stap niet goed? Dan blijf je rustig even stappen, galopeert weer aan en probeert het met betere voorbereiding opnieuw. De overgang stap galop moet je ook gewoon ervaren. Mijn paard kon ik toen ze hier net was, vanuit een meer verzamelde stap bijna niet van stap naar draf krijgen omdat ze zo makkelijk aansprong in galop. Heb heel wat stap-galop overgangen gemaakt voordat we beiden snapten van elkaar wanneer we draf en wanneer we galop wilden. Ook van galop naar draf gaf regelmatig mis communicatie waardoor we mooie ontspannen overgangen terug naar stap reden terwijl ik probeerde in draf te komen.

Eigenlijk hoef je niet eens de contragalop te kunnen rijden voor een eenvoudige wissel als je vanuit de goede hand van hand verandert en over de diagonaal de eenvoudige wissel rijdt. Maar goed, ik denk dat hiermee zelf wat spelen minder kwaad kan dan met een vliegende galopwissel, omdat je de overgang in stukjes kunt verdelen en oefenen op het rechtrichten in de galop, het verzamelen, de ontspanning, de overgangen afzonderlijk.
Bij een vliegende galopwissel is de voorbereiding nog veel belangrijker en het moment dat je je hulpen om moet stellen en moet geven komt zo precies, zelfs als je beiden de wissel al beheerst blijft dat moeilijk, daar kun je beter niet mee prutsen zonder begeleiding.

En je maken jullie mij niet wijs dat niemand ooit eens wat gaat proberen met oefeningen die diegene niet beheerst, zeker niet als het paard het wel kent. En heel veel mensen geven hun hulpen in theorie op dezelfde manier, maar in de praktijk net even anders, daardoor is het zelfs voor een ervaren ruiter op een vreemd ervaren paard altijd even wennen en hulpen afstemmen waardoor je tijd nodig hebt om een combinatie te worden en er in het begin vaak genoeg dingen mis gaan.

Ik heb zelf ook een merrie die hoger heeft gelopen en heb ook wel dingen uitgeprobeerd, vooral omdat je de knopjes gewoon tegen komt als je aan het rijden bent en aan elkaar moet wennen. Dan kun je overal maar afblijven en denken "oei, ze doet travers, dat mag niet. ik wil wijken maar ze gaat niet genoeg opzij, en nu stelt ze zich om en wordt het ineens appuyeren" of je denkt: " oh, als ik mijn hulp zo geef, of zo zit, dan doet mijn paard dit, als ik mijn gewicht verplaats, of stelling neem, gaat haar kont naar binnen" En daar leer je van. Je moet alleen je paard er niet de schuld van geven als het niet gaat zoals jij in je hoofd hebt, maar voelen en nadenken hoe je zit en je hulpen geeft en voelen hoe je paard daarop reageert.

En verder is regelmatig les nemen natuurlijk erg belangrijk om op de goede weg te komen en blijven, maar zelfs bij goede les heb je verschillende visies en stromingen over hoe je je hulpen moet geven en hoe je oefeningen moet voorbereiden. Dan kan het voorkomen dat je verandert van instructie en je ineens je hulpen voor de oefening of de voorbereiding, drastisch moet veranderen.