Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dan is het ook wel logisch dat je liever geen balkje gebruikt.
joyce B schreef:Ik meende te lezen dat het om een eenvoudige wissel gaat. Een eenvoudige wissel is niets meer dan een overgang van galop naar stap en dan weer aangaloperen vanuit stap naar de andere galop.
Om deze te oefenen is het belangrijk dat je paard de hulpen van de galop goed herkent zodat je makkelijk vanuit stap aan kunt galoperen in de galop die jij wilt, op een rechte lijn.
Los daarvan moet je je paard leren ontspannen te verzamelen in de galop zodat je zo verzameld galopeerd dat je heel rustig voornamelijk op je zit je paard in de stap kunt laten " glijden/zakken" ik noem het zo omdat dat een beetje het gevoel is. Je ontspant, ademt uit, maakt je misschien ietsje lang/zwaar en dan stap je. Als je paard tussendoor drafpassen maakt heb je het paard niet genoeg terugverzamelt en/of houd het zich strak in de overgang waardoor het achterbeen onvoldoende gewicht overneemt in de overgang terug. Het paard raakt dan uit balans.
Als je beide overgangen fijn en ontspannen kan rijden met je paard plak je ze soms achterelkaar en heb je je eenvoudige wissel.
De vliegende galopwissel is voor mijn gevoel veel ingewikkelder aan te leren. Maar die kan ik dan ook zelf niet rijden en mijn paard heeft ze geloof ik ook nog niet echt geleerd.
Ik zou daar niet aan beginnen zonder goede begeleiding van een instructeur die minstens op Z2 niveau kan lesgeven en liefst zelf ook minstens Z2 niveau heeft gereden. Als je de hulpen niet goed geeft of aanleert kan je later weer in de knoop komen met je andere oefeningen en iets afleren is veel lastiger dan iets in 1 keer goed aanleren.
Als vooroefeningen doen wij wel bijvoorbeeld stelling naar binnen of naar buiten in de galop en contragalop zodat je je paard om kan stellen zonder dat hij gelijk omspringt en leert te wachten op je hulpen.