Wat doe je..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wat doe je..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:47

optie 1.
En dan heel hard aan het werk in draf zodat hij geen tijd meer heeft om aan galop te denken. Als ik aangaloppeer is het op mijn hulp en niet op zijn initiatief. Ik galoppeer pas aan als hij het uit zijn hoofd heeft gezet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:53

Geen van beiden. Mijn paard moest ik altijd een paar rondjes laten galopperen om haar te laten opwarmen. Sprong zij aan, dan wist ik dat ze dat dus nog nodig had en dan liet ik haar nog een paar rondjes doorgalopperen, zodat ze opgewarmd genoeg was om later in draf verder te gaan. Overigens was zij als ik dat wilde altijd wel erg gemakkelijk weer terug te nemen naar draf.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:01

zeker weten 1
maar als ze dit vaker doet zou ik voor het rijden ff losgooien

fairytill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:16

zeker optie 1. Als ik hem door laat galopperen gebeurt dit alleen maar vaker. Ik wil toch wel dat hij alleen op mijn hulp aangaloppeerd.
Maar ik denk dat het wel verschilt per paard wat de beste oplossing is.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:20

Mij is geleerd dat als een paard uit zichzelf gaat galopperen, dan moet hij galopperen.
Dan laat ik het waar ik mee bezig was achter me, en ga een paar rondjes galopperen.
Soms maakt ze vreemde sprongen in galop, als ze daar mee op is gehouden, haal ik haar terug naar draf en beloon ik haar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:22

soms wel, soms ook niet. Een paard dat ik een tijdje reed sprong graag in galop als ik wat wilde verruimen, en de 3e keer wordt dat dus echt niet meer geaccepteerd, maar zet ik hem wel meteen stil. Hij gebruikte het nl als uitweg, galopperen was makkelijker dan ruimer gaan draven en dat los je niet op door te gaan galopperen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:23

Jillie, dus volgens jou.. Moet je paard dan blijven galopperen, dus je laat je pard gewoon z'n zin doen? Dus moest hij beginnen te bokken denk je: "ach laat hem maar bokken, zo is hij klaar en doe ik rustig verder"..
Over enkele maanden gaat je paard denken: "Oh, kheb zin in een rondje galopperen, mag het toch steeds dus gewoon even me uitleven"..

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:24

Ik zo terug nemen naar draf en dan aangalopperen op mijn commando en paar rondjes doen Knipoog

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:25

Optie 1, draf is draf. Ik ben erg consequent hierin en dat moet bij mijn paard ook wel.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:27

Snoop_fan schreef:
Jillie, dus volgens jou.. Moet je paard dan blijven galopperen, dus je laat je pard gewoon z'n zin doen? Dus moest hij beginnen te bokken denk je: "ach laat hem maar bokken, zo is hij klaar en doe ik rustig verder"..
Over enkele maanden gaat je paard denken: "Oh, kheb zin in een rondje galopperen, mag het toch steeds dus gewoon even me uitleven"..

Toen ik begon met het rijden op m'n verzorgfries, wou ze steeds in galop aanspringen, en ik kreeg wat les van een vrouw.
Ze zei altijd dat ik haar door moest drijven in galop, want ze wou altijd kleine stukjes galopperen.
Maar als ze dat deed moest ze bij mij doorgalopperen tot ik het goed vond.
Soms maakte ze bokken uit vreugde, natuurlijk laat ik dat niet zo, ik drijf haar door, en als ze nog niet ophoud een tikje erbij.
Na de bokken nog even door galopperen en dan terug halen naar draf en belonen.
Volgens mij staat schrijf ik het nog al onlogisch Clown
Volgens mij op zo'n manier dat mensen het niet snappen Clown

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:32

Maar ik vindt het raar Knipoog Want jij wil draven en dat moet zo!! Je verzorgfries ging toen galopperen uit zichzelf en dan doe jij opeens een niuewe oefening! Dan zou je beter eerst nog 10 sec. draven en dan mag hij galopperen!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:36

wat jillie zeg kan ook soms heel goed werken. "Wil je galopperen? Dat mag, maar dan wel net iets harder en net niets langer dan je wil Extreme duivel " En als ze dan weer willen gaan draven, nog even een rondje volhouden. Het gaat erom dat de ruiter bepaalt wat er gebeurt, en niet het paard. En dat kan dus soms zijn door te weer te gaan draven, of juist door te blijven galopperen. Helemaal afhankelijk van de situatie. Als mijn paard bv niet meer wil gaan draven als ik een ophouding geef, zou ik ervoor kiezen om juist extra te gaan galopperen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:41

Ligt idd helemaal aan je paard. Als ik het met de mijne zo doe als Jillie zegt ben ik vier uur later nog aan het galopperen. Maar bij sommige paarden werkt het wel om door te galopperen en de galop dan heel moeilijk maken, van jij WOU galop?! Dan KRIJG je galop!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:43

Lielle schreef:
wat jillie zeg kan ook soms heel goed werken. "Wil je galopperen? Dat mag, maar dan wel net iets harder en net niets langer dan je wil Extreme duivel " En als ze dan weer willen gaan draven, nog even een rondje volhouden. Het gaat erom dat de ruiter bepaalt wat er gebeurt, en niet het paard. En dat kan dus soms zijn door te weer te gaan draven, of juist door te blijven galopperen. Helemaal afhankelijk van de situatie. Als mijn paard bv niet meer wil gaan draven als ik een ophouding geef, zou ik ervoor kiezen om juist extra te gaan galopperen.

Dit bedoel ik dus Knipoog

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:39

Ik denk dat dat idd aan het paard en de situatie ligt, maar als ik naar mijn verzorgpaarden kijk, kies ik dus voor 1, ik bepaal wat er gebeurt en niet andersom. Ik maak af waar ik mee bezig was en dan ga ik pas galopperen, op mijn hulp Knipoog

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:44

Als je paard in galop wil terwijl jij dit niet vraagt, is het een teken dat je paard eronderuit wil. Er kunnen vershillende redenen hiervoor zijn. In ieder geval als je je paard onder controle wil houden laat je hem niet zomaar aanspringen in galop, alleen als jij het vraagt. Het begint met aanspringen in galop wanneer je paard het wil, maar waar eindigd het...

lizzyke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:05

ik zou waarscheinlijk voor optie 2 gaan, als hij dan echt te veel energie heeft, zou ik hem de laatste keer terug nemen en dan in de volgende hoek zelf aanspringen en dan inderdaad net een rondje meer doen dan dat het paard zelf eigenlijk van plan was. zo laat je (naar mijn idee) zien wie er de baas is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:11

Afhankelijk waarom het gebeurt, maak ik een fout? Is er te veel energie? Is het wegschieten (eigenwijs?)

Ik bepaal het tempo, heb ik perongelijk een onduidelijke hulp gegeven waardoor er aan word gesprongen dan galloppeer ik een eindje door, want dat heb ik toch gezegd? Bij de andere 2 opties neem ik direct terug. ík bepaal het tempo en de gang. Als er energie uit moet dan wacht ik niet te lang met alsnog gallopperen, maar alleen wanneer ik daar voor kies (hulp = reactie, geen eigen initiatief, dat doe je maar in de wei ofzo). Blijft het paard herhaaldelijk aanspringen in galop zonder dat ik (onbedoeld) onduidelijk voor ben geweest of het geen joligheid is dan zul je ook galloperen, aan het wérk. Jij wou, nu zúl je.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:49

Ik heb er niet zo ervaring mee maar ik dat wel eens een keertje gehad. Toen ging ik eerst terugnemen maar als het paard steeds blijft aanspringen en ik zeker weet dat het niet mijn fout is (dat kan natuurlijk ook) dan wordt ik gewoon boos maar ga niet mijn frustraties op het paard uiten maar ik doe dan optie 2. Dan eerst energie kwijtraken en daarna gaan we wel weer verder met de training..

Citaat:
Blijft het paard herhaaldelijk aanspringen in galop zonder dat ik (onbedoeld) onduidelijk voor ben geweest of het geen joligheid is dan zul je ook galloperen, aan het wérk. Jij wou, nu zúl je.

Hier ben ik het dan dus ook écht mee eens Knipoog

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:07

Ligt natuurlijk aan de situatie. Als je paard het doet omdat ze vervelend is dan zou ik een oeffening doen waar het paard dan moeite mee heeft. zodat het paard zijn hoofd er bij moet houden en geen tijd heeft om te klieren

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:32

helemaal afhankelijk van waarom ze aangallopeert.
Is het omdat ze heet word en denkt dat ik de galop hulp geeft terwijl dat neit het geval is.. tja, sorry, dan heeft ze pech, en gaan we lekker boel overgangen doen die niets met galop te maken hebben.
Is het omdat ze schrikt, tja, gewoon terug nemen en kalmeren, en dan in stap rust weer opbouwen en dan verder.
Is het omdat ze gewoon in draf (na 20 min in stap losgewerkt te hebben) het tempo (normaal draf tempo, of middendrafje) niet haalt omdat er in haar rug nog iets vast zit... Dan gaan we eerst paar stukken recht uit zo hard als ze op dat moment kan draven, en dan een galopje beide kanten om zo hard mogelijk. (wat meestal begint in een hobbelgalopje omdat er dan nog iets in de knoop zit, en eindigt in een redelijk vlotten midden galop)

Maar welke reden ook, ze moet wel op mij wachten, wat ze ook doet. Als ik merk dat iets gewoon nog niet lukt, dan vind ik het opzich niet erg dat ze daarom aangallopeert, maar neem d'r wel meteen terug, want ik gaf dat immers niet aan.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:43

Lijkt mij ook afhankelijk van de situatie en het paard. Mijn paard doet het ook wel eens (vooral in de buitenbak) uit klierigheid. Dan neem ik haar terug naar draf. Als ze het daarna nog een aantal maal probeert neem ik haar steeds terug en spring daarna op mijn commando aan. Dan blijven we een flink aantal rondjes galopperen totdat ze wil terugvallen en dan nog twee rondjes extra. Dit werkt bij mijn paard goed maar kan me voorstellen dat andere paarden gewoon blijven galopperen...

Linda29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:46

Als het werkt om een paar rondjes te galloperen en dat ie daarna wel weer luisterd dan zou dat een goeie oplossing kunnen wezen..
maar als je paardje daarna helemaal denkt van oh, ik kan toch wel doen waar of ik zin in heb, dan is het denk ik beter om gwn te zeggen.. draf is draf..

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:14

ik zou mijn paard even terugnemen, en als hij dan zo graag wil galloperen hem laten maar dan wel als ik hem laat aanspringen en hij het niet zelf doet

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:16

optie 2. ik ree eerst op een pony die alleen wou crossen dus dan gallopeerden we even erg goed door en dan was ze moe zat en konden we aan het werk.
bij mn paard neem ik terug en rij door. galloperen werkt niet echt bij hem hij wordt erg fris als ik kwaad op hem wordt.