Oprichting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:56

Ja, de enkele minimale keren dat het ooit gebeurt is het gewoon tegen de hand komen. Verder zoekt hij het dus altijd per definitie lager Ja
Tenzij ik hem lift, dan alles losgooi en opdrijf. Maar dan mag ik er ook niet meer aankomen.

We komen er wel uit ooit (hoop ik toch Bloos! ) maar het is altijd fijn om ideeen en tips van anderen te horen. De hoofdmoot is toch zelf trainen dus ik probeer altijd wel te bedenken wat anderen zouden zeggen natuurlijk Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:02

Is dit niet iets wat zichzelf oplost naarmate je de moeijlijkheidsgraad van de oefeningen opdrijft? Of krijg je onvoldoende contact momenteel om hem naar de moeilijke oefeningen te begeleiden? (ik rijd zelf niet goed genoeg om vanuit ervaring te kunnen helpen helaas)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:13

Nee, de moeilijke oefeningen zijn op zich niet eens zo'n probleem. Schouderbinnen- en buitenwaarts doet hij met zijn hoef in zijn neus. Ik heb daar een tijdje moeite gehad om een rechte lijn te houden en een stille aanleuning maar toen zat ik zelf teveel aan de binnenteugel te prutsen ontdekte ik Bloos . Foutje van mij dus Clown . Travers gaat steeds beter lukken (hij maakte eerst wel hoek maar niet zoveel buiging in de ribben en dat begint nu te komen) en renvers hetzelfde. Het appuyement mag meer gebogen zijn en meer scharen maar hij gaat opzij met goede stelling en dus lichte buiging. Ik doe dat ook nog niet zoveel omdat ik eerst mijn travers beter wil. Contragalop vindt hij nog wel moeilijk maar ik denk dat het ook een beetje is omdat ikzelf denk : Oei contra! en dus wat verkramp waarmee ik hem in de war breng. Het is nl. ook wel eens dat het ineens gewoon goed gaat en peace of cake is. Zal dus vast aan mij liggen.

Helaas dit allemaal ook vw nw ingesteld, dus zonder oprichting, hoewel hij wel iets meer geneigd is om zich daar wat op te drukken soms (maar dat is misschien weer niet zo positief Haha! )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:16

Moeilijke Lachen Aangezien je al best met moeilijke oefeningen bezig bent... Maar heb je niet het gevoel dat je die van achteruit nog kunt verbeteren waardoor ook de voorhand zal meekomen? Of voel je eerder dat die voorhand je nu tegenhoudt om de achterhand meer te verzamelen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:22

Hij zal ongetwijfeld achteraan nog sterker worden, dat is toch het doel waar ik naartoe train. Maar ik betwijfel of dat leidt naar meer oprichting in ons geval. Omdat hij nu al een pak sterker is en echt nog niks neigt naar 'opstijgen'.
Pfff, ik wou dat ik gewoon eens een maand ergens kon gaan trainen Boos!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:34

Mijn kennis schiet ook te kort om je hiermee te helpen helaas, heb ik er nou overheen gelezen of je wel of geen les hebt momenteel? Twee paar ogen zien vaak meer dan 1 uiteraard...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:40

Ik heb les, maar niet wekelijks helaas.
Toch bedankt voor het meedenken. Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:33

Urielle schreef:
De reflex die tot dusver elk paard bij me heeft gehad van voorwaarts drijven is ook meer 'opwaarts' ontbreekt.

Dat is ook mijn ervaring inderdaad. Maar die reflex is ook het resultaat van een goede opleiding. Als een paard goed nageeflijk is, zal hij bij drijven tegen de hand aan zijn rug bol maken en bij nog meer drijven de achterhand eronder zetten, wat dus weer de weg opent voor oprichting. Die reflex snapt jouw paard dus gewoon nog even niet. Ja
Hoe zit het eigenlijk in de galop? Kun je 'm daar al vrij aardig op het achterbeen zetten, terwijl je de nageeflijkheid goed blijft onderhouden? Soms heb ik namelijk wel het idee (kan persoonlijk zijn) dat hoger instellen in galop iets beter gaat, of dat ligt aan het paard, kan ook natuurlijk. Maar door de rug bol te maken en de achterhand goed onder te plaatsen, móet hij eigenlijk wel zijn hals hoger instellen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:13

De galop is sterk wisselend. Het is de enige gang waar hij van voren juist wat sterker wordt en soms zelfs tegen de hand komt, maar anderzijds laat hij zich wel fijn doorsluiten als hij los door het lijf is en ik hem wat schoudervoor zet.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:32

Ik heb weleens een proefje van jou gezien, en ik moet toch zeggen dat jou paard erg netjes qua hoofd/halshouding liep hoor!
Is het niet voor je gevoel zo dat hij teveel zakt van voor? en dat hij voor het beeld wel (bijna..) op de loodlijn loopt?

Ik had ook problemen met mijn merrie, in het M1 kreeg ik haar nog écht niet opgericht.. ze werd juist wat duwerig, en liep met haar neus vóór de loodlijn.
Het heeft me nooit punten gekost, maar wel veel opmerkingen onder aan mijn lijst.
Zelfs in het Z1 stond er bij mij nog een dikke streep onder de aanleuning in 1 proef.

Maar als ik het goed begrijp wordt jou paard liever te diep hé?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:54

Ja

Ik ga denk ik van het weekend eens iemand meevragen met de videocamera, dan kan ik zelf eens kijken wat er nu eigenlijk gebeurt onder me. Misschien dat dat de helderheid biedt die ik zoek.

En heb vandaag toestemming gekregen voor mijn afstudeerproject, wat wil zeggen dat ik volgende week vrijdag een dag vrij heb om nog eens te gaan lessen Haha!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:36

Urielle schreef:
pasdedeux schreef:
Liften, maar in een ophouding, niet je hand hoog laten staan en altijd! aanvullen met been en handen naar voren na de liftende ophouding om neus voor de loodlijn te houden.

Dus jij zegt gewoon ophouding geven, even laten 'schrikken' en dat aanvullen. En dan dat afbouwen tot hij uit zichzelf blijft gaan? Ik zal het eens proberen, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Niet laten schrikken, want dan doe je het net iets te grof. Vind het moeilijk om te omschrijvn wat ik precies doe, maar het is onzin dat een paard zwaarder wordt op de hand van een liftende ophouding. Het paard wordt daar zwaarder als je het paard de kans geeft om in je hand te gaan hangen Daar komt altijd het been bij kijken.
Ik lift niet alleen met mijn handen omhoog, maar geef ook ruimte naar voren om lengte in de hals te houden en het paard niet dieper te krijgen. Even kijken: been tegelijker tijd hand iets naar voren voor ruimte in de hals (en het voorkomen van te diep gaan (hangen), dan handen omhoog (liftende ophouding) en dan weer terug naar de plek. Dit is een vloeiende beweging en de omschrijving is zeker langer dan de werkelijke ophouding. Hou ruimte in je liftende ophouding voor de halslengte dat probeer ik te zeggen. Pffff moeilijk zeg om op papier te zetten wat ik normaal gewoon doe. Nu maar hopen dat dit allemaal niet meteen verkeerd wordt geinterpreteerd Tong uitsteken altijd spannend op bokt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:04

Ik ga het eens uitproberen vandaag Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:53

Het ligt er maar aan wat je onder oprichting verstaat en wat je daarbij steeds hebt (aan)geleerd.

De meeste paarden in de sport waarvan gezegd wordt dat ze in oprichting gaan, gaan niet opgericht. Die paarden gaan volgens de snelle methode op een manier die ergens op zou moeten lijken.

Een paard dat opgericht gaat, wordt beslist niet zwaarder in de hand.

Als een paard rijkunstig niet opgericht wil gaan, en dan bedoel ik dus echt opgericht, dan zijn daarvoor de vereiste spieren in het voorspel naar verzameling niet ontspannen, los, soepel en krachtig gemaakt. Vooral vanuit de achterhand, het achterbeen, het bekken naar de lendestreek moet goed ontwikkeld zijn. De verbinding voor oprichting gaat dus vanuit het bekken en de lendestreek.

Een paard kan de spiergroepen voor oprichting nooit gebruiken, als de voet van het achterbeen verkeerd geplaatst wordt. Als de hoef achter de vertikaal van de verbinding bekken-lenden bkijft, dan kan een paard nooit opgericht gaan.

De oefeningen zijn het standaard spel van ontspannen, losmaken, soepel maken en krachtig maken. Bij het voorwaarts neerwaarts kan de uitstrekte hals nooit voldoende gymnastiserend tot in het bekken werken. Daarvoor is de ondertredende achterhand nodig. De hoef van het achterbeen moet dus bij VWNW voor het SI gewricht (de verbinding: bekken-lenden) geplaatst worden. De hefboomwerking die nodig is voor de gymnastisering van de spieren van de achterhand komt bij correct VWNW vanuit het ondertreden van de achterhand. Als dat niet goed gebeurt, gaat het fout. Veel GP paarden kunnen het niet goed meer en daarbij wordt VWNW vaak overgeslagen. Met oprollen van de hals en afwikkelen van de hals, met ondertredende achterhand ben je nauwelijks in staat om de achterhand sterk genoeg te maken. De brug van achterhand naar lendestreek is dan ook vaak te zwak ontwikkeld.

De clou is dus VWNW, doe dat eens over balken, laat het paard de benen goed onderbrengen, controleer de juiste paslengte in draf over de balken, houdt het tempo constant, laat het paard met de achterhand zo goed mogelijk ondertreden. Dit moet je opbouwen, dat doet een paard niet in één dag. Als je dat goed doet, slingeren de benen van het paard als de klepel van een pendule onder je paard. Op dat moment gaat het paard ontspannen, los, soepel en in balans. Deze oefeningen kan je uitbreiden met tempowisselingen binnen draf, dus terugschakelen en opschakelen in draf. Daardoor wordt de achterhand en de brug naar de rug en hals sterker.
Als de gewrichten in orde zijn, kan het paard scharnieren met de gewrichten in de achterhand. Het paard gaat iets zitten, daardoor ook van achteren meer dragen.

De achterbenen krijg je er meer onder door een halve ophouding te maken, waarbij je niet trekt of terugwerkt met de teugels. Je drijft met zit, kruis en kuit het paard naar het bit toe. Als het paard nageeft en iets omhoog komt, belonen.... belonen .... belonen. Het paard doet dat na een paar keer vanzelf, geeft na, houdt aanleuning en komt met de hals en het hoofd omhoog. De hals krijgt dan op de juiste manier de karakteristieke spanningsboog vanuit de oprichting die ook als oprichting voor het paard werkt. Het paard draagt en wordt voor lichter in de hand en is beter te manouvreren.