Tips voor het koppigste mormel van de eeuw???!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Re: Tips voor het koppigste mormel van de eeuw???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 19:58

Me_Lody: ik ben het steeds minder eens met wat je zegt, als er iets lichamelijk met hem zou schelen, waarom werkt hij dan voor mij wel?!

Ellepel: jij slaat volgens mij de nagel op de kop, hij is zo slim dat hij perfect weet hoe onder het werk uit te komen! Hij begint al te pruilen als hij de bak ziet ... maar af en toe moet hij gewoon werken.

Wat betreft de andere reacties, we gaan het grondwerk meteen inbouwen, want buiten borstelen, wordt dat niet gedaan. Maar ze is zo verlegen, haar groot maken en op haar strepen leren staan is volgens mij een groter werkpunt dan de kuren van de merens ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 04:50

Haha!

ik heb zelf ook zo'n mormel gehad,maar die nu zich wel inzet omdat ie weet dat het moet.

dat 16 jarig meisje moet het rijden dus ook uitdagender maken voor hem.leg es wat balkjs neer en laat haar slalommen.
geef in de dressuur wat oefeningetjes die moeilijker zijn....ga tijdens de buitenritten lekker zitten zingen zodat ze haar ademhaling onder controle heeft en hij daar niet op kan reageren.

sporen lijkt me onzin,zweepje om bij te tikken misschien wel.
als hij bij jou wel voor het been is en bij haar niet dan is dat toch zeker haar probleem?
moet zij consequenter optreden tijdens het rijden.. Knipoog

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:57

@Joco: bij de zwaksten geeft ie het aan dat er wat mis is, bij een dominanter iemand loopt hij door zijn zwakke punt heen, een paard kan zich werkelijk doodlopen voor iemand, daarom móet je uitkijken wat je een paard vraagt.

op buitenrit hefet hij er minder last van.

en anders raad ik je aan eens de site www.hoefkatrol.com te lezen...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:06

Maak het werk ind e bak wat interessanter..laat haar maar eens veel overgangen en schakelen proberen, en dan schakelen met kleine stukjes..keer op keer..
Overgangen consequent aanpakken, niet binnen drie keer drijven in draf, tik en opnieuw..herhalen, herhalen , herhalen..
Ze zal moeten leren de "baas"te worden en door veel van dit soort werk te doen, leert zij strenger te worden, hij leert beter opletten en op het been te reageren..
En afwisselen met een balkje op de hoefslag, stukje galop( als het lukt) en dan draf en weer een stukje galop..
Probeer er plezier in te laten komen..succes!

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:43

viv77 schreef:
Maak het werk ind e bak wat interessanter..laat haar maar eens veel overgangen en schakelen proberen, en dan schakelen met kleine stukjes..keer op keer..
Overgangen consequent aanpakken, niet binnen drie keer drijven in draf, tik en opnieuw..herhalen, herhalen , herhalen..
Ze zal moeten leren de "baas"te worden en door veel van dit soort werk te doen, leert zij strenger te worden, hij leert beter opletten en op het been te reageren..
En afwisselen met een balkje op de hoefslag, stukje galop( als het lukt) en dan draf en weer een stukje galop..

galop kan alleen wanneer paard rechtgericht is, anders gaat ie zwalken

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:43

Ik denk idd dat het grootste probleem is dat hij gewoon beetje schijt aan haar heeft. En bij jou weet hij wel dat hij beter kan luisteren. Dus zoals al een paar keer gezegd is, grondwerk enzo gaan doen, hij moet echt een beetje respect voor haar krijgen.

Ik ben het er trouwens ook niet mee eens dat een merens niet voor de bak is, maar alleen voor buiten. Beetje onzinnig. Dan zou een fries eigenlijk ook alleen voor de kar zijn, terwijl je daar ook in principe alles mee kan doen, de mijne doet western. Dus beetje kort door de bocht.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:51

sorry? ze kan wel buitenritten doen met hem hoor! dus dat gaat goed.

dus er is wel respect.

gaat om of het paard recht genoeg is, ik val in herhaling en niemand reageert.
is ook goed, maar het is wel een punt.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:54

Ik gooi het even over een andere boeg:
Ik kom regelmatig dit soort "gevallen" tegen. De eigenaar/ verzorger "is" er als het ware niet, paard loopt ze omver ze springen opzij. Als ik ze dan vraag om er te staan, hun persoonlijke ruimte in te nemen, is dat soms zelfs erg emotioneel en confronterend! Dus ik denk dat je paard feilloos aangeeft waar dat meisje aan zou moeten werken: zichzelf. Vaak zie ik dat zulke mensen ook in het dagelijks leven moeite hebben hun eigen ruimte in te nemen, geen "nee" durven zeggen, etc. Zie het dus wat ruimer, als een manier om in het leven te staan. Dat meisje moet natuurlijk wel bereid zijn om daar aan te werken. Ze kan daar bijv. met nog zo'n lange zweep staan, als haar intentie is "alsjeblieft, als je wil, het moet niet hoor", dan zal het paard haar compleet negeren.

Als iemand het maar OK vind dat zijn paard bijna op zijn tenen komt staan, ga ik daar ook staan bij die persoon, en dan vraag ik of hij dat beleefd vindt van mij. NEE! zeggen ze dan. Dan zeg ik: waarom laat je dat van je paard dan toe? Dat trekt veel ogen open!

Succes!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:56

Me_lodY schreef:
sorry? ze kan wel buitenritten doen met hem hoor! dus dat gaat goed.

dus er is wel respect.

gaat om of het paard recht genoeg is, ik val in herhaling en niemand reageert.
is ook goed, maar het is wel een punt.

Hebben jullie tips voor de buitenritten én het rijden in de bak om hem meer respect voor zijn ruitertje te doen krijgen???

In je verhaaltje staat toch echt de vraag voor tips om meer respect. Maar nu zeg je dat er wel respect is. Ik snap het ff niet meer.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:09

Ik kom hier echt weer bijzonder veel onzin tegen, zoals dat je met je merens maar lekker buiten de bak moet gaan rijden, want erin dat kan natuurlijk niet en al helemaal niet in galop... Gestoord
Nou ja, daar zal ik verder maar niet eens op in gaan.

In elk geval, ik heb zelf een merensmerrie die ook overal haar eigen ideeën op na houdt. Buiten heeft ze eerder geen rem dan geen gas, en in de bak moet je haar juist echt scherp maken. Hoewel dat ook weer een beetje bui-afhankelijk is.
Wat ik wel weet is dat ik zonder problemen kan werken in de bak met haar, en vreemden gewoon niet. Dan kan je goed rijden of slecht rijden (beter nog slecht, want van beginners pikt ze meer Clown), maar ze doet het gewoon niet. Dit is hoe dan ook gewoon een vorm van eenkennigheid... hoezo zou ze gaan werken voor iemand waar ze totaal geen boodschap aan heeft? Nu ik haar meer dan 4 jaar heb kan ik er mee lezen en schrijven, maar dat is ook niet vanzelf gegaan.

Wat ik wel wil meegeven dat consequent zijn echt heel belangrijk is. Ik heb ook wel eens slaande ruzie gehad met haar (en dan gewoon allebei totaal tot het uiterste gaan). En dan kan een ander ervan vinden wattie wilt, maar ik laat me toch echt niet door haar in de maling nemen. Dat een ander dat wel toelaat moetie zelf weten. Clown

Het blijft ook bij mij een paard met gebruiksaanwijzing, maar ze is heel erg lief en meegaand als je haar voor je hebt gewonnen. Probeer je ook te focussen op de dingen die wel lukken, om zo een band uit te kunnen bouwen. Soms moet er ook heus gewerkt worden, en dat mag hij ook best merken. Geen milimeter toegeven dan ook! Zorg echt voor veel afwisseling en zorg ervoor dat het dier het meewerken met jou leuk(er) gaat vinden. Je zal merken dat je dan juist aan zo'n slimme eigenwijze ezel het allerbeste paard hebt.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:51

@TS, ik hoop dat je de reactie van Animal_ABC niet ontgaat. Hier sluit ik me in de 1e plaats volledig bij aan.

Heel wat anders; Zou de dame in kwestie misschien een ander paard/pony kunnen gaan rijden? Ik bedoel, moet je tot in den treure doorgaan met een dier waarmee het gewoon niet blijkt te klikken?
Hetzelfde als met mensen, soms klikt het gewoon niet, klaar! Moet je dan elke keer een ervaring ondergaan die niet fijn is voor beide of laat je het los en probeer je wat anders?

Misschien is dit natuurlijk heel makkelijk gezegd, stel je voor... Maar neem het is in overweging. Succes! Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:54

Me_lodY schreef:
niet iedere merens kan het, en ze zijn echt voor de trec ritten. vanwege hun grovere bouw, je moet ze heel goed kunnen rijden willen ze in een bak kunnen lopen.

trec is juist een combi van alles, komt springen in voor (zal die toch moeten leren) dressuur (snel stappen en heel langzaam galoperen is weer dresuurmatige training voor nodig) etc etc.

Even ontopic, de verdere reacties heb ik niet gelezen maar wil even wat kwijt wat betreft mijn fjord. Die slofte ook altijd door de bak voetje voor voetje maar sinds die behandelt is door osteopaat en de tandheelkundige hem goed heeft gevijlt (electrisch en een uur lang) en ik aangepaste training ben gaan doen, gaat het gewoon super hij begint het leuker te vinden, wil werken etc etc en hij begint minder te sloffen, wel een nadeel is dat hij hem dus ook wel eens smeert op buitenrit en ook vaker over de draden en hekken springt Boos!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:45

Me_lodY schreef:
viv77 schreef:

galop kan alleen wanneer paard rechtgericht is, anders gaat ie zwalken

ik heb het ook niet over flink galoperen, maar ook overgangen rijden van draf naar galop..oftewel kleine stukjes..ook voor de afwisseling, het sneller maken op je hulpen en het activeren van het been..

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:08

Slim paard Knipoog ik denk niet dat sporen met wielen een oplossing is voor dit gedrag. dit paard heeft geen respect voor de gene die er op zit en dit respect ontwikkelen kun je het beste via grondwerk / longeren. flink vooruit laten galoperen in de longeerring en daarbij stemhulpen gebruiken. deze zelfde stemhulpen ook op het paard gebruiken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:17

Bedankt weeral voor alle nuttige tips! We gaan zeker aan het werk.
Op een ander paard kan dit meisje helaas niet rijden, maar het is ook niet de bedoeling van het op te geven.

Ze moet in de eerste plaats wat aan haarzelf werken, daar knelt vooral het schoentje, maar als je ziet hoe ze op persoonlijk vlak al opengebloeid is, echt chapeau!

En ons mormel, ik blijf erbij dat hij gewoon nog bezig is met haar te testen, en zijn grenzen niet kent.
Hij loopt zich echt niet dood voor mij hoor, gelijk hier op een bep moment geoppert wordt ... zo erg ben ik niet!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:48

voor meer respect :
laat het meisje met hem rondlopen aan een halster (met halstertouw),
ze moet veel bochten maken, zodat hij aandachtig wordt. als hij niet meewil, moet ze de hoek tussen haar en zijn hoofd kleiner maken, en trekken.
zodra hij meeloopt, moet de druk wegvallen. hij moet dus achter dat meisje lopen aan een loshangend touw.

als ze stopt, moet hij ook stoppen, loopt hij echter door, moet ze hem uit haar persoonlijke ruimte duwen, en daarna belonen.

bij mijn paard heeft dit echt gewerkt !

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:02

Dorienn, wat bedoel je met "haar persoonlijke ruimte" . Mijn verzorgpony is ook ultra dominant en hoewel we met het rijden beetje bij beetje vooruit gaan heeft hij nauwelijks respect voor me. Ik heb hier ook al veel tips gelezen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:08

jouw persoonlijke ruimte is jouw ruimte waar je niet wilt waar je paard gaat staan, dus op afstand, hele moeilijke oefening, vooral voor mij omdat ik het altijd wel gezellig vond als mijn paard zo lekker dicht bij me stond, maar hij vond het ook wel gezellig maar was beetje bij beetje terrein aan het winnen. Door hem te plaatsen en te laten staan waar jij wilt, krijg je ook respect en is het een hele goede oefening maar wel consequent blijven.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:31

JoCo schreef:
Bedankt weeral voor alle nuttige tips! We gaan zeker aan het werk.
Op een ander paard kan dit meisje helaas niet rijden, maar het is ook niet de bedoeling van het op te geven.

Ze moet in de eerste plaats wat aan haarzelf werken, daar knelt vooral het schoentje, maar als je ziet hoe ze op persoonlijk vlak al opengebloeid is, echt chapeau!

En ons mormel, ik blijf erbij dat hij gewoon nog bezig is met haar te testen, en zijn grenzen niet kent.
Hij loopt zich echt niet dood voor mij hoor, gelijk hier op een bep moment geoppert wordt ... zo erg ben ik niet!

het woord mormel is al niet respectvol, wil jij dat ie respectvol is naar jullie...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:17

jemig zeg, wordt gewoon gebruikt als "koosnaampje", dus ik mag mijn fjord met deken geen "rollade"noemen?? ze verstaan het toch niet zeg ik altijd maar..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:28

Ik denk dat ze meer verstaan dan je denkt. En dan niet kwa taal van mensen maar van ons lichaam. Als ik altijd maar de slechte dingen van een paar zou benoemen, denk ik dat ze dat vast wel merken. Daarom zie ik meestal de positieve dingen van een paard, en ze hebben er allemaal genoeg.
Maar goed je hebt natuurlijk 2 manieren van koosnaampjes, voor de lol (bijvoorbeeld soepkip als die iets stoms doet) maar ook eik.. als die vervelend is. Daarbij zeg je met je lichaams taal ook 2 heel verschillende dingen, en je emoties zijn anders.

Met mormel accentueer je ook de negatieve eigenschappen, hoewel een soepkip die soms wat drollig is en wat clownig dat al veel minder doet.

Neem nou mensen, als je tegen iemand vaak genoeg zegt dat je diegene een rollade vind omdat je vind dat ie te dik is, gaat het niet zo zeer om het woord maar je hele manier van doen, vaak kleinerend en je veroordeelt iemand (en misschien voor iets waar die niets aan kan doen). Maar als je rollade zegt omdat iemand gek is op rollade is dat alweer heel anders....

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel?
Je kunt met negatieve energie namelijk een hoop aanrichten, maar met positieve energie daarin tegen ook een hoop goed maken...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:59

viv77 schreef:
jemig zeg, wordt gewoon gebruikt als "koosnaampje", dus ik mag mijn fjord met deken geen "rollade"noemen?? ze verstaan het toch niet zeg ik altijd maar..

hahaha nu moet ik toch lachen hoor ... rollade ... Haha!

Wat betreft mijn 'mormel' gebruik ... ik zeg dat hélemaal niet negatief bedoeld, integendeel zelfs!
Maar ja, dat kan je natuurlijk niet uit mijn schrijftaal afleiden ...

Enfin, 'mormel' is dus hier (Limburg-België) helemaal niet slecht ... tegen mijn merrie zeg ik ook 'onnozel trien'
of 'waar is mijn dik speklapke' als ze van de wei naar binnen moet (en ze is helemaal niet dik hoor)
schiet me nu maar meteen dood Bloos

Beetje off-topic maar ik ben van mening dat een paard helemaal niet verstaat wat je zegt, hij merkt enkel aan je lichaamstaal hoe je het bedoelt. Dus als ik 'schatteke' zeg en hem daarmee een tik zou verkopen, is hij heus niet blij hoor ... En dit is een FICTIEF voorbeeld hoor

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:59

JoCo schreef:
viv77 schreef:

hahaha nu moet ik toch lachen hoor ... rollade ... Haha!

Wat betreft mijn 'mormel' gebruik ... ik zeg dat hélemaal niet negatief bedoeld, integendeel zelfs!
Maar ja, dat kan je natuurlijk niet uit mijn schrijftaal afleiden ...

Enfin, 'mormel' is dus hier (Limburg-België) helemaal niet slecht ... tegen mijn merrie zeg ik ook 'onnozel trien'
of 'waar is mijn dik speklapke' als ze van de wei naar binnen moet (en ze is helemaal niet dik hoor)
schiet me nu maar meteen dood Bloos

Beetje off-topic maar ik ben van mening dat een paard helemaal niet verstaat wat je zegt, hij merkt enkel aan je lichaamstaal hoe je het bedoelt. Dus als ik 'schatteke' zeg en hem daarmee een tik zou verkopen, is hij heus niet blij hoor ... En dit is een FICTIEF voorbeeld hoor

tsja...
op deze manier is deze discussie wel hééééél zinvol...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:17

hoe bedoel je dat melody?

Wat de ts zegt is idd waar, maar het licht ook een beetje aan de manier van uitspreken natuurlijk, maar ik denk daarnaast ook de gedachte die je daarbij hebt.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:26

nou, ik bedoel als je het dan weer gat tegenspreken, het woord mrmel is hier niet vriendelijk