zadelmak maken en inrijden,lastig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: zadelmak maken en inrijden,lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:57

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:35

montyjansen schreef:
als je vriendin paarden zadelmak maakt voor haar werk, waarom maakt ze dan geen pop en zet die er eerst op, valt er ook niet zo gouw van af. Cool . Is net een ruiter en het helpt wel. Haha! (doen wij ook).
[HK] Het Monty Roberts klets en ervarings topic!!!

Daar ben ik nou weer geen voorstander van.
Stel dat de pop niet goed vast zit, en deze onder de buik beland, dan heb je nog veel meer problemen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:51

vertrouwen winnen en simpel beginnen. misschien zijn jullie te snel gegaan voor haar koppie?
ieder beest heeft zen eigen grens. bij de 1 kun je het zadel zo omdoen en de singel meteen aantrekken alsof het niks is en de ander vind iets onder zen buik door doodeng en heeft daar bijv. 5 keer voor nodig voordat ze het een beetje toelaat. dat is hetzelfde als met zitten.

runningkawa schreef:
Net als urielle doe ik aan beide kanten rare dingen.
Doe bewust lomp nadat ze rustig goed vinden.

hier precies hetzelfde... met zweetbladen klepperen doe ik ook zo graag Clown en met de singel rinkelen en ga zo maar door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:15

Ik doe het wel eerst in de stal..laat ze maar een rondje om me heen rennen Lachen
Halster aan en hoofd maar bij je houden Lachen

idd zweetbladen kleppen, singel met een smak op het zadel laten kletteren en rinkelen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:23

Ah, ik doe het gewoon in de bak. Longe eraan en als ze schrikken, laat maar springen. Ze kalmeren wel weer en dan herhalen tot je het rustig af kunt sluiten. Ben in stal altijd een beetje bang zelf klem te komen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:26

ik doe dat altijd buiten en vaak gewoon aan een halstertouwtje.
maar het is ook wel wat je er zelf van maakt vind ik... denk jij ow dat gaat ie eng vinden en doe je mega voorzichtig, dan word zo'n beest vanzelf bang. ik ben zelf altijd erg nuchter en makkelijk en dat breng je wel over op je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:29

Hoofd naar binnen houden en je kan niet klem komen zitten Lachen

maar dat is maar net idd hoe je zelf graag begint Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:32

runningkawa schreef:
Hoofd naar binnen houden en je kan niet klem komen zitten

der zit wel wat in... en binnen zijn ze misschien minder snel afgeleid.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:50

Ik vind nog steeds dat je het mak maken voor allerlei enge dingen moet doen. Dat geeft niet alleen het paard vertrouwen maar ook jou. Want ik denk niet dat het goed voor het paard is als er voor de eerste keren een ruiter op stapt die eigenlijk helemaal geen vertrouwen heeft en het hartstikke eng vindt. Wat denk je dat het paard dan leert? Dat er niks aan is als er iemand op stapt of dat het hartstikke spannend is omdat de ruiter het erg eng vindt. Persoonlijk denk ik dat de paarden bij optie 1 wat fijnere rijpaarden worden Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:34

ookal heb ik al die dingen gedaan de eerste keer stap ik altijd op met het hart bijna in me keel Clown dat is ook wel weer zo weg en ik geef het ook niet door, maar de eerste keer is het voor mij altijd weer spannend. Ach gut en ik heb eigenlijk nog nooit wat te klagen gehad maar wacht nog op een rotzak die meteen alles op alles zet om mij er af te krijgen Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:55

Rianneke schreef:
runningkawa schreef:
Hoofd naar binnen houden en je kan niet klem komen zitten

der zit wel wat in... en binnen zijn ze misschien minder snel afgeleid.

Dat is ook weer waar. Maar ik vind het juist fijn als ze voor ik erop stap veel hebben gezien en meegemaakt. Bij voorkeur ook al eens aan de longe met een ander paard erbij in de bak enzo, zodat je niet bij je eerste keren rijden ineens in het schot hangt bij passerende paarden Nagelbijten / Gniffelen
Op de stal waar ik met Wrangler stond kwamen ze ook gewoon langs met trekkers en bobcats, sproeiers aan in de bak een stukje verderop, paarden loszetten terwijl ik aan het longeren en rijden was enzo, heb ik zelf altijd alleen maar als voordeel gezien. Het is natuurlijk ook een stukje karakter maar ik heb met Wrangler nu op wedstrijd ook altijd een veilig gevoel. Hij kan best eens kijken of uitwijken of gespannen zijn in het begin maar gewoon doorrijden van ennunietteflauw zorgt eigenlijk altijd dat hij weer bij de les is. Ik ben zelf tijdens de proef ook zo geconcentreerd, dan gebeurt er iets en dan zeggen mensen achteraf: was dat nou niet storend? En ik: Huh? Wat? Niet gezien Clown Ik heb nog maar een wedstrijd gehad waar hij het echt heel eng vond, maar daar had ik een ander paard nauwelijks rond gestuurd gekregen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:23

femmefatale1 schreef:
montyjansen schreef:
als je vriendin paarden zadelmak maakt voor haar werk, waarom maakt ze dan geen pop en zet die er eerst op, valt er ook niet zo gouw van af. Cool . Is net een ruiter en het helpt wel. Haha! (doen wij ook).
[HK] Het Monty Roberts klets en ervarings topic!!!

Daar ben ik nou weer geen voorstander van.
Stel dat de pop niet goed vast zit, en deze onder de buik beland, dan heb je nog veel meer problemen..

zo lust ik ook wel wat, stel dat je zadel verschuift kom je er ook onder, is erger dan een pop, als je er zo over denkt kunnen er veel ergere dingen gebeuren. Verdrietig