Angst bij bewegingen van boven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dianne_m

Re: Angst bij bewegingen van boven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:16

Vervelend is dat he?! Je paard zo bang zien en hem gewoon niet kunnen "helpen" zeg maar. En dan achterlaten en weten dat hij het zo eng vind allemaal. Begrijp het helemaal!

Ik ben benieuwd hoe het straks gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:19

Bedoelen mensen met lange teugel ook echt lange teugel?
Of geen druk?
Je kunt geen druk hebben maar je teugels redelijk op maat, dus bij weg denderen dat je er wel meteen bij bent Lachen

Het enige wat ik zelf zou doen is idd het grondwerk, vanaf de grond dingen boven hem gaan doen Lachen
Desnoods huur je tig keer een binnebak af met 4 muren zodat hij niet door het lint rent.

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:22

Ik heb met rijden geen druk maar wel teugels "op maat" maar ze heeft momenten dat ze ontspant en met haar neus naar beneden wil. Dan laat ik haar gaan omdat ze dan gaat ontspannen maar als ik dan iets beweeg met mijn handen schiet ze weg dus daarom is het best link, maarja als ik die ontspanning niet toe sta op dat moment.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:35

RK wat voor grondwerk zou jij doen??

alles wat ik doe wat gewoon werk is,laat hij toe,alleen dingen die boven hem uit komen niet...

daarnaast zou jij niet bang zijn,dat als je je paard niet kan houden,en hij rent weg,dat je dan meer stuk maakt als dat je beter maakt??

daar ben ik dus bang voor,meer te verzieken als dat ik het juist beter maak,daar wessel gewoon zo sterk is en wegrent,en dus wint...

ik heb er ook eens een pop op gezet...nou was geen succes..en toch denk ik dan,mss moet ik dat gewoon vaker doen,pop op zijn rug en zo maar een paar uur laten staan,maar goed hij gaat echt zo in blinde paniek tekeer....is niet grappig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:41

Wat kun je eigenlijk nog meer kapot maken?
Ik bedoel rijden laat hij nu niet toe, dus kun je zoveel meer kapot maken dan dat hij rijden dadelijk ook niet toe laat? Haha!

Zoals Animal_ABC aangeeft vind ik zeker het proberen waard. Ja
Maar je zegt eerder springen blijft hij eng vinden...nou jammer dan... moet ie maar doorheen...
Juist niet alle engs steeds wegnemen, dat is zijn beloning.
En dan maar naar een binnenbak waar niets kan gebeuren.
Laat die deken maar met een punt omhoog zitten.

Hij kan dus dingen wel onthouden, amders kon hij aan de hand ook na 5 dagen niets meer en moet je opnieuw beginnen Lachen

Ik weet niet waar je hem dadelijk nog heen wilt brengen, maar iemand die zo dingen vanaf de grond oefent, ervaring heeft met schriktraining geven lijkt mij een heel goed idee Ja

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:43

nou ja,ik ga hem eerst nog maar een keer wegbrengen,en zelf niet aankloten,daarna als het niet lukt,kan ik zelf altijd nog dingen gaan proberen,dan maakt het inderdaad niet meer uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:45

Dat zou ik ook zeker doen Ja
Maar ik zou hem zeker wel ergens heen brengen waar ze erop die manier wat meer mee bezig zijn.
Als hij zo al op gewone stallen heeft gestaan en dat heeft geen effect gehad, geloof ik dat een 3e keer ook niet.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:59

Het is natuurlijk te zien WAT ze gedaan hebben tot nu toe. Gewenningstraining (wat je ziet bij veel schriktrainingen) is iets anders dan het omtrainen van gedrag zoals ik beschreef, waarbij het paard actief leert nadenken naar een nieuwe oplossing. Heel belangrijk is om te voorkomen dat het paard in paniek schiet, dus elke keer hele kleine stapjes nemen in je training. Als je paard eenmaal in paniek schiet kan hij niet meer nadenken en leren. Zoek die grens op waar je paard en beetje onzeker is, maar zichzelf nog kan controleren, en probeer die grens telkens te verleggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:14

Maar ik denk dat de mensen die schrktraining geven, wel weten hoe een paard dat echt bang is in elkaar steekt. Zoals bijv ballinghof.
Idd zover wachten tot hij over de rooie is, dan komt er niks meer door.
Maar je moet wel zijn grensen op gaan zoeken...en proberen daar met kleine beetjes verder n te gaan.
Doe je dat niet blijft het zoals het is Lachen

Maar gewoon erop gaan zitten en blijven rijden...of dat de oplossing is?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:16

ja maar dat is dus de vraag..

ik vind het een heel moeilijk probleem en ook heel moeilijk om daar een juiste oplossing bij te bedenken...

op dit moment heb ik zelf zoiets,dat ik hem naar iemand doe die gaat rijden,en dan maar iedere dag rijden,en zien of hij daar dus toch zijn ontspanning in gaat vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:17

Maar dat hebben ze toch al 2 keer geprobeerd op die manier?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:19

nou,erop zitten ja,maar rijden durfden ze beide niet aan...

het erop zitten liet hij op dat moment toe(ontspannen),maar bij alle 2 de stallen durfde ze de stap "de bak in gaan" niet aan Haha!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:31

runningkawa schreef:
Bedoelen mensen met lange teugel ook echt lange teugel?Of geen druk?
Je kunt geen druk hebben maar je teugels redelijk op maat, dus bij weg denderen dat je er wel meteen bij bent Lachen

Het enige wat ik zelf zou doen is idd het grondwerk, vanaf de grond dingen boven hem gaan doen Lachen
Desnoods huur je tig keer een binnebak af met 4 muren zodat hij niet door het lint rent.

Ik bedoel het gene wat ik nu vetgedrukt heb ik jou tekst. Dus echt lange teugel.

We hebben haar al eens keer 3 kwart jaar op rust gezet. En zijn toen rustig aan weer begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:34

Echt lange teugel doe ik zelf dus ook nooit op een jonkie.
Of hij moet idd voortaan heel braaf zijn.
Vind dat soort adviezen dan ook niet zo geweldig.
Maar heel vaak merk ik wel dat mensen gewoon bedoelen, een langere teugel, of minder contact, niet dat je los moet gooien.
Dat laatste is idd vragen om te verongelukken Lachen

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:44

Ik denk dat t niet veel nut heeft om zulke paarden naar een stal te brengen waar ze erop kruipen en ze laten lopen. Op die manier onderwerp je t paard alleen aan jou eisen, maar leert het paard niet dat t niet eng is. Hij leert alleen dat hij er toch niet onder uit komt en zich erbij neer dient te leggen. Ik ben in de veronderstelling dat een angst op deze manier opgelost word, dat die op den duur weer naar boven komt en je dan nog verder van huis bent.

Ik zag de naam Balingenhof hierboven al eens voorbij komen, en mijn beste vriendin is bij dit bedrijf werkzaam. Monya hier op bokt is de eigenaresse van het bedrijf samen met haar man john. Ik raad je aan om eens contact met haar op te nemen. Deze mensen beginnen bij de grondbeginselen om zulke problemen op te lossen en zullen er niet eerder opkruipen dan wanneer het paard hieraan toe is. Ook lossen ze niet alleen het probleem van het paard op, maar ook dat van de combinatie en begeleiden ze de ruiters erg in het traject om opnieuw hun paard te gaan berijden.

Al met al heb ik zelf weinig tips, maar ik raad je wel aan om je paard naar deze stal te brengen en niet naar de eerste de beste africhtingsstal waar ze erop kruipen en er niet afvallen, gezien dit mi niet veel nut zal hebben op langere termijn.

Succes met jullie paardjes!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:45

misschien als het allemaal niks wordt dat je hem nog voor de kar kan zetten, als hij het niet eng vind als er iets achter hem zit. Dan hoeft hij niet alleen maar in de wei te staan ofzo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:52

nou karretjes hou ik zelf helemaal niet van Haha!

is niets voor mij...en ballingehof,nee,daar heb ik echt helmaal maar dan ook helemaal niets mee,overigens ook geen geld voor ballingehof...mijn hemel,die vragen een hoofdprijs,moet je zelf nog heen en weer gaan rijden ook,ben gekke henkie niet...

ballingehof heeft overigens niet zo heel lang geleden een paardje met soortgelijke angst gehad,maar daar kon je nog wel opkomen,en dat is dus niet gelukt,dus nee,daar gaat die van mij zeker niet naar toe,om uiteindelijke en geflipter paard terug te krijgen,en dus uiteindelijk alsnog bij degene uit te komen waar die nu heen gaat,ik sla graag die fase maar over Haha!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:58

Dus hij gaat nu naar iemand die het wèl kan oplossen en niks kost? wauw, waar zit die mens? Knipoog Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:01

pffffffffff,weet je,laat maar....

ik doe wat ik denk dat goed is voor mijn paard...en als blijkt dat het niet goed is,dan is het mijn probleem...

het valt niet optelossen via een boktforum,en ik ben al genoeg met hem bezig geweest en heb zijn reacties gezien,en daaruit denk IK ,dat het het beste is als hij naar iemand gaat die er wel mee gaat rijden..

en deze is niet gratis nee Gaaaap

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:38

Ehm... je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, ik heb er twee smileys achter gezet, dat duidt er op dat je die opmerking met een flinke korrel zout mag nemen! Ik heb nooit gezegd "ga naar die of die... " Ik vind het jusit positief dat je een oplossing zoekt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:33

oww,vatte het inderdaad op alsof ik er geen geld in wilde steken..sorry!

hopenlijk gaat het goed komen met wesseltje,en zo niet,dan zal hij hier bij mij gewoon oud worden,dan maar geen mens op zijn rug.. Haha!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:51

Heel toevallig heb ik een aantal jaar terug ook een poging gedaan tot het inrijden van een fries met hetzelfde probleem. Met de nadruk op poging overigens, omdat het niet zover gekomen is, maargoed.
Het was al een oudere merrie, een jaar of 10 en nooit bereden geweest omdat alle pogingen mislukten. Wij hadden tijd en besloten dat we haar ook wel onder zadel wilden hebben. Dus lekker aan de gang met longeren etc. Dat ging overigens prima, aandacht vond ze prachtig. Ook het opzadelen totaal geen probleem. Het probleem begon pas toen ik erop ging. Het langs haar rug omhoog komen zag ze als een enorme bedreiging ofzo, het was iig reden tot grote paniek, elke keer weer. Ik ben toen ook springend erom heen gehupst, erop eraf erop eraf, vanalles, maar op een of andere manier werd het gewoon nooit minder. Ik kon er gerust opzitten, aan de bok wel een uur of wat, dat was totaal geen probleem, maar bewegen mocht ik niet. Hoewel dat aan de bok ook wel meeviel. Het rijden op zich ging redelijk, ze kende stuurhulpen en druk tegen dr buik was geen probleem, maar zo gauw ik mn teugels verpakte of ging verzitten oid, zodat ik dus bewoog, ging ze totaal over de zeik. Ook dit werd niet minder met een aantal keer (normaal is de 2e of de 3e keer al niks meer aan de hand, als ze er uberhaubt al merken dat er iemand op zit Clown ). Nouja goed, toch doorgegaan, zat nog gewoon aan een touw, vriendin er langs en ik erop, zolang ik niet bewoog ging het prima. Toen zei ik op een gegeven moment: laat haar maar wat losser, ze doet het goed vandaag + een kriebel door dr manen... Dat was reden voor de ultieme ontploffing Verdrietig Ze ging als een idioot rond met springen bokken ik weet het niet precies meer, ben nog een tijdje blijven zitten, die vriendin was gevallen maar had het touw nog vast (wonder Haha! ) en probeerde haar rustig te krijgen. Nouja dat was zo gebeurd toen ik eraf lag Scheve mond Toen ben ik er nog even opgegaan als 'goede' afsluiting en daarna had de eigenaar besloten dat hij het te gevaarlijk vond. Het paard wilde niet bereden worden. Inmiddels is ze er niet meer, ze had een enorm gezwel in haar baarmoeder en was dus niet meer geschikt voor de fok, helaas.
Moet er wel bijzeggen dat met de kennis die ik nu heb, het misschien beter was gegaan (grondwerk, nh etc) maar twijfel daar nog steeds aan, omdat we het toen ook al rustig aan gedaan hebben.

Ik hoop voor jullie dat het allemaal goed komt, ik weet verder ook niet meer manieren, misschien eens met een pop proberen net als Monty Roberts? Desensibilisatie etc?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:07

Mijne is gewoon een beetje raar, want ze is bijvootbeeld hartstikke bang als de hoefsmid de stal in komt, maar zodra ik haar dus uit stal gehaald heb en haar buiten vast zet dan is ze echt een modelpaard bij de hoefsmid(dan is hij dus niet meer eng). Nou moet hij dan natuurlijk niet zijn arm onhoog steken als hij erachter staat, want dan wordt ze wel weer bang. Maar dat doet hij gelukkig nooit.
Ook zou ze nooit naar je toe komen als je de bak of de wei in loopt, soms doet ze een poging maar dan is ze toch te bang en durft ze niet verder.
Terwijl als je haar dan vast hebt en niks geks doet zeg maar, dan is er niets meer aan de hand.
Ze heeft denk ik toch iet wat angst voor mensen.
Gelukkig gaat het rijden nu gewoon al stukken beter(als je gewoon contact hebt met de mond zeg maar), alleen je moet echt contact houden met haar mond.
Hopelijk wordt het ooit nog beter, maar ja die angst zit er toch in jammer genoeg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:17

bij wessel kan je gewoon naast en achter staan en je armen omhoog doen,maakt hem niets uit,je moet alleen niet met je bovenlichaam achter hem omhoog komen...

wat hij bv wel weer eng vind,is vorig jaar zomer deed ik zijn nek insmeren met een zalf,en ik hield dat flesje omhoog,daarvan ging ie dus wel weer over de rooie...

maar naast hem staan of achter hem en armen omhoog,nee dat doet hem niets...

en die pop heb ik dus ook geprobeerd,en eerst ging ie op hol,uiteindelijk stond ie stil in een hoekje,gewoon rustig,begon wat te snuffelen op de grond,hij deed zijn hoofd omhoog zag weer wat achter hem en ging weer aan de kletter,dit bleef maar zo doorgaan...maar er zaten ook weer stukken in dat hij wel rustiger werd,dus gewoon bleef draven en het "accepteerde",om dan vanuit het niets weer aan de kletter te gaan.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:34

kimmie261 schreef:
bij wessel kan je gewoon naast en achter staan en je armen omhoog doen,maakt hem niets uit,je moet alleen niet met je bovenlichaam achter hem omhoog komen...

wat hij bv wel weer eng vind,is vorig jaar zomer deed ik zijn nek insmeren met een zalf,en ik hield dat flesje omhoog,daarvan ging ie dus wel weer over de rooie...

maar naast hem staan of achter hem en armen omhoog,nee dat doet hem niets...

en die pop heb ik dus ook geprobeerd,en eerst ging ie op hol,uiteindelijk stond ie stil in een hoekje,gewoon rustig,begon wat te snuffelen op de grond,hij deed zijn hoofd omhoog zag weer wat achter hem en ging weer aan de kletter,dit bleef maar zo doorgaan...maar er zaten ook weer stukken in dat hij wel rustiger werd,dus gewoon bleef draven en het "accepteerde",om dan vanuit het niets weer aan de kletter te gaan.

Ja als ie zo ook doet als je erop zit, is dat inderdaad echt niet prettig en ook te gevaarlijk.
Hoop voor je dat het ooit nog gaat lukken om erop te rijden.
Zou het ook gewoon nog een keer proberen om hem naar die vriendin te brengen(was toch een vriendin van je?), niet geschoten is altijd mis toch?!
En als het dan nog niet lukt, dan maar niet toch? Zo denk ik er altijd over, als het niet gaat gaat het niet.

Had bij de mijne op een gegeven moment precies hetzelfde, ik kon echt niet meer normaal opstappen, dan ging ze al van je af draaien en je moest zorgen dat je snel zat, wan ze schoot zo weg.
Heb haar toen op een gegeven moment laten bahandelen door een osteopaat en 3 kwart jaar op rust gezet.
Vorig jaar zomer heeft iemand haar voor mij weer opgepakt en hebben we schriktraining enz. gedaan. Na een paar weken heb ik het weer overgenomen, en ze blijft sindsdien gewoon stil staan met opstappen en schiet niet meer weg. Ze gaat pas lopen als ik been geef. Dus ben blij dat ik het niet opgegeven heb. Het gaat nu gewoon al veel beter als eerst. Alleen het zit wel in haar karakter zeg maar dat is gewoon zo, het zou denk ik nooit een superrelaxt paard worden.
Je moet gewoon alles constant blijven herhalen(dag in dag uit) als je dat niet doet dan vindt ze het na een paar dagen gewoon weer eng en ben je weer terug bij af, dus ja das best wel lastig.
Alleen dat opstappen onthoudt ze nu wel goed. Ze blijft nu altijd stil staan ook al heb ik een paar dagen niet gereden.