Jonge fries, erg gespannen in de nek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Jonge fries, erg gespannen in de nek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:02

ikenindi schreef:
soms wel ontspannen, maar veelal niet...

maar ze is ook pas net onder het zadel... probeer gewoon de ontspanning er in te houden en dat koppie zakt vanzelf vaker naar beneden. een paard heeft gewoon tijd nodig om ontspannen zijn balans terug te kunnen vinden. nu komt ie vast onregelmatig naar boven en schiet opeens naar beneden etc etc. maar je zult merken dat op de langere termijn de stukken steeds groter worden en ie minder vaak omhoog schiet. gewoon lekker ontspannen rijden en als het goed is komt de rest vanzelf Haha!

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:43

Rianneke schreef:
Matsjo schreef:
Mijn vierjarige kwpn-er doet het ook, maar dan kan je dus ook echt niet meer sturen. Daarom rijd ik hem met coque, en veel voltes, slangevoltes, verruimen, overgangen, echt hem een beetje voor de gek houden. Maar erg lastig, want ik weet ook niet hoe ik het zonder coque moet oplossen want hij reageert dan nergens meer op...

je moet toch van die hulpteugel af. in jou geval raak je gewoon controle kwijt met je paard omdat ie met zo'n hoog hoofd loopt. ik zou dan eerder een martingaal gebruiken zodat ie als ie omhoog gaat je nog wel controle hebt en je dus nog wel kan sturen. met een martingaal kan een paard nog zeker kiezen hoe die loopt alleen heb je er wel controle over. en dan kun je gewoon gaan rijden en proberen aan die ontspanning te werken zonder dat een paard echt op een hulpteugel kan gaan hangen en dus op zijn eigen benen moet lopen.

edit typfout Haha!

Hmmm, ik weet niet. Ben zelf niet zon voorstander van een martingaal eigenlijk. Daarom heb ik ook voorn coque gekozen, omdat deze heel zacht werkt vind ik zelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:45

zo zacht wekr dat nu ook weer niet in.

Als ik dat aan Kawa knoopt met longeren lag hij achterover... en die was echt niet kort Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:06

Ik heb zelf ooit een coque gehad 15 jaar geleden ongeveer en mijn ervaring is dat je een paard er alleen maar van vast zet en juist het verkeerde efect krijgt. En ik had dus ook de verkeerde instructeur toen. Boos!

Ik zou er niks aan hangen gewoon proberen zelf in je hele lijf te ontspannen. Veel op je zit en been rijden niet te veel met je handen zorg dat je ook rustig bent in je handen dus stil houden.
Veel figuren rijden groot, klein. veel overgangen en tempo wisselingen. en als hij dan lekker onstpannen loopt.
Dan ga je proberen of je hem van achter naar voor in stap een beetje nagefelijk krijgt desnoods op de volte dan ontspannen ze vaak sneller. geduld, geduld en belonen. Knipoog

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:13

Wat ik zelf ook wel eens doe als ze zon bui heeft.(mijn knollie gebruikt het alleen nog als ze geen zin heeft) is de slof er even om. Niet ultra strak maar gewoon om te vertellen "he jij, even luisteren en over je rug lopen" Ik heb ook weer geen zin in rugproblemen omdat zew haar rug wegdrukt.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:15

Oeh, gevaarlijke post hier op bokt hoor upperlady....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:15

idd...omdat het 99 van de 100 keer slecht uitgevoerd word... Lachen

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:18

Hmm.. Ook een slof is niks voor mij. Het probleem is, dat als ik de coque eraf haal, dat hij dus niet meer op mn benen reageerd en GIGA sterk is.
@Runningkawa: Hoe bedoel je achterover?

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:21

Waarom gevaarlijke post? is een slof zo antie-bokt??? Ziek Ziek Ziek Ziek Clown sorry, ben geen hele ervare bokker......hahaha

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:22

upperlady schreef:
Waarom gevaarlijke post? is een slof zo antie-bokt??? Ziek Ziek Ziek Ziek Clown sorry, ben geen hele ervare bokker......hahaha

Bokt is eerder anti-slof Knipoog

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:23

Om even duidelijk te maken dan, ik ben geen voorstander van het hulpteugelgebruik als je bij god niet weet waar je nou mee bezig bent hoor hahah

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:26

Misschien zit je paard wel vast in de rug door de coque, en gaat hij zich daardoor heel erg verzetten.

Dan zou ik dus over nieuw beginnen en puur proberen op ontspanning te rijden. en geduld hebben en anders zou ik proberen in ieder geval met longeren met touwtjes of dubbelen lijnen of met een pessoa tuig te longeren dat hij in iedergeval met longeren zijn rug spieren weer op een normale manier gaat gebruiken en ontspannen.
en met rijden een zweepje gebruiken niet reageren op de kuit is bij tikken achter de kuit. Knipoog

Knipoog Knipoog succes
Matsjo schreef:
Hmm.. Ook een slof is niks voor mij. Het probleem is, dat als ik de coque eraf haal, dat hij dus niet meer op mn benen reageerd en GIGA sterk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:27

Matsjo schreef:

Binnen een seconde kwam hij dan steigerend omhoog en knalde achterover neer...
zo erg dwingend vond hij dat...

Voor het been maken los je niet op met een hulpteugel
Sterk kan een paard alleen zijn als hij tegendruk krijgt Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:28

Ik wil Jo toch ook binnenkort eens met chambon of gogue gaan longeren, om te zien of ze dan eerder zakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:36

Veel kunnen ertegen hoor Lachen
Maar Kawa (en een paar meer die ik heb gereden) niet
Die vonden het echt te dwingend, ook al was het los.
Daarom vind ik dan de uitspraak om er mee te rijden en dat het zo fijn werkt gevaarlijk....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:38

Hm.. nouja.. kom er natuurlijk maar op één manier achter. Nu is het grote probleem van Jo dat ze nergens van onder de indruk is, dus hier zal het ook wel meevallen. We zullen zien!