rechtergalop kan ze niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise82

Re: rechtergalop kan ze niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:23

Ik ben ook net met een jong paard begonnen en die wil ook absoluut niet in de rechtergalop aanspringen!
In het begin probeerde ik het wel 20 keer opnieuw, maar op een gegeven moment werd hij daar gewoon vervelend van omdat hij het wel probeerde, maar het echt niet lukte! Zodra ik op de rechterhand reed werd hij al zenuwachtig voor de galop.
In draf heeft hij ook meer moeite rechtsom, dus ergens heeft hij nog een balansprobleem, dat later waarschijnlijk vanzelf beter wordt. (gewoon veel meters maken!) Vandaag heb ik hem gewoon in de linkergalop aan laten springen en in de hoeken goed doorgereden waardoor hij vanzelf changeerde en toen ben ik gewoon doorgereden. Heeft hij toch in de rechtergalop gezeten, zonder die stress van iedere keer opnieuw aanspringen en weer verkeerd!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:35

ikenindi schreef:
waarom is het dan voor veel paarden makkelijk om in een bocht aan te springen. serieus, dit is wat ik op de manege leer hoor...

Pytje heeft het al heel duidelijk uitgelegd. Door contrastelling geef je het binnenvoorbeen meer ruimte. Op een rechte lijn is moeilijk omdat ze dan vaak scheef worden.

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:45

Ik herken je verhaal helemaal Tong uitsteken. Mijn pony was toen ik haar kocht, bijna een jaar geleden, ook nog helemaal groen en vooral de rechtergalop was een ramp.. Aan de longe kon/kan ze het wel maar onder het zadel niet.. nou ja ik heb het maar even gelaten en gewoon eerst gezorgd dat de linker er helemaal inzat (ondertussen wel gelongeerd). Die gaat nu heel goed. En rechts begint ook steeds meer te komen.
Ik sluit me aan bij wat Denise82 zei en dat heb ik min of meer ook gedaan, maar daar reageerde ze niet helemaal op.. Nu laat ik haar gewoon rechtsom links aanspringen en maak ik een wat scherpere wendig en dan springt ze om en kan ik door galoperen.
Ik denk opzich ook wel dat ze gewoon nog niet soepel genoeg is en misschien de spieren er nog niet genoeg voor heeft ontwikkeld..
Ik zou zeggen gewoon doortrainen aan de longe (ik heb het trouwens zonder bijzet gedaan) en haar soepel maken en als je het dan wil proberen, gewoon links aanspringen en kijken of ze om wil springen.. Minder stress Lachen.
(De reden dat het bij mij zo lang geduurt heeft is wss ook doordat ze rechts gewrichtsproblemen had/heeft, maar dat terzijde Knipoog)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:40

plakken aan de bakrand helpt haar steun te krijgen. Als ik jou was zou ik me eens flink gaan verdiepen in rechrichten en oefeningen aan de hand om haar soepel te krijgen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:20

waar denk je dat ik me mee bezig aan het houden ben en ga houden? dat is juist de bedoeling.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:16

het valt me ook op dat ze op links in een viertaktgalop valt.
wat kan ik hier het beste aan doen?

Vraagjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:53

Ga met longeren op haar zitten, en dat iemand anders de longe vasthoud.
Of je kunt het zonder zadel proberen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:59

Lielle schreef:
ikenindi schreef:
waarom is het dan voor veel paarden makkelijk om in een bocht aan te springen. serieus, dit is wat ik op de manege leer hoor...

Pytje heeft het al heel duidelijk uitgelegd. Door contrastelling geef je het binnenvoorbeen meer ruimte. Op een rechte lijn is moeilijk omdat ze dan vaak scheef worden.

dus je zou naar buiten moeten sturen op een rechte lijn???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:02

Als je op een rechte lijn gata anspringen, moet het in de wending al goed bevestigd zijn en heb je de truc van buitenstelling niet meer nodig.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:52

Je kan het beste een kleine volte maken en naar buiten drijven.
Ze leert het dan met voldoende stelling en met heel veel buiging gaat het ook makkelijker.
Je kan haar ook heel erg de hoek in sturen en dan opeens afwenden en been geven, evt een tikje met de zweep erbij. Werkt bij mijn 6 jarige paardje dat moeite heeft op links ook.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:17

Tijd & Geduld zijn naar mijn mening de juiste termen

Mijn paard kon ook niet echt galopperen toen ik haar kocht (zowel links als rechts niet)
Zag dat haar achterhand gewoon nog niet sterk genoeg was en dat ze uit balans raakte.

Ik heb veel aan de lounge gewerkt (zonder bijzet) en zo dus geoefend en haar achterhand werd hier ook sterker van
Als ik erop zat probeerde ik het hooguit 2 a 3 x per keer (zodat het geen frustatie werd)
Als ze aansprong (al dan niet in de juiste galop) heb ik haar uitvoerig beloond. Clown
En zo geduldig steeds verder gewerkt

Ook idd haar laten longeren terwijl ik erop zit en dan de gene die longeerd zeer scherp op mijn houding laten letten
of ik stiekum toch zelf ook niet verkeerde signalen afgaf Haha!

Nu na 2 maanden springt ze links goed aan en blijft in deze galop Haha!
Rechts vraagt nog wel vaak wat extra pogingen maar zit dus al zeker voorruit gang in.
Alleen nog in de rechter galop blijven lukt nog niet heel lang (ze moet hier toch nog wat sterker worden en meer balans
krijgen). Maar ik ben al zeeer tevreden als ik het verschil zie met 2 maanden geleden en weet zeker dat ook het laatste
stukje goed komt

Wat ik ook nog regelmatig doe is een flink stuk rechtuit galopperen (op een stuk waarbij het niet zo belangrijk is in welke galop je zit)
zodat ze ook ervaart dat het best leuk is om te galopperen. (hier begint ze nu ook stiekum steeds fanatieker te worden met
oortjes lekker naar voren) Pling

Veel succes en neem lekker de tijd