Is een paard gevoelig voor angst van ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

Re: Is een paard gevoelig voor angst van ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:57

Zal even uitleg geven waardoor ik een rodeoshow van haar kreeg. Was ook totaal logisch hoor.
Paard heeft last van verlatingsangst. Als haar buurvrouw gewoon op stal blijft staan is er niks aan de hand.
Ook als die in het land staat is er wederom niets aan de hand.

Het paard was net terug van de manege om daar even gereden te worden. Had liggen rollen in de enige waterplas die in de bak te vinden was. Kortom paard was behoorlijk nat.
Omdat het lekker weer was, zonnetje schijnt geen zuchtje wind is mijn stalgenoor even met haar paard in de zon gaan staat. Had haar nog gewaarschuwd 'nu moet je in het zicht blijven'
Op een of andere manier kwamen we beide aan de andere kant van de trailer terecht. Tja en toen was het paard uitzicht. Op en tot drama en daar kwam de rodeo van. Kon eerst nog netjes blijven zitten. Op een gegeven moment probeerde in stilstand te bokken en te stijgeren. Kwam helaas op haar nek terecht en kon haar niet meer voorwaards drijven. En ja...... Was nog een paar beste sprongen en ik lag er af.

Ze doet dus niet omdat ze ergens last van heeft. maar puur omdat ze haar vriendin 'kwijt' was.

Tanden zijn na gekeken en net zoal haar rug enz enz.
Buurvrouw van het paard heeft vorig jaar met peesblessure op stal gestaan. Na die tijd met het oppakken van het paard bleek het last van de rug te hebben. Door het lange stilstaan natuurlijk.
Toen is er een ostheopaat bij geweest. En dit een aantal van 5 keer.
Deze beste man wasook tandarts. Heeft de tanden van beide paarden nagekeken en er was niks aan de hand.
Ook heeft de beste man het 'buurpaard' behandeld met een magnetische deken?? ( dat moet ik jullie verschuldigd blijven, mijn geheugen laat me nu even in de steek)
Zodra buurpaard onder de deken stond heeft hij mijn paard behandeld. Kon helemaal niks vinden en is op en top gezondverklaard.
Dit is allemaal gebeurd rond november vorig jaar.

Zo lang verhaal maar ik hoop nu iedereen hun vragen een beetje duidelijk te hebben uitgelegd

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:23

Paard voelt inderdaad de angst van een ruiter.
Maar lastig is om na zo'n situatie nog te ontspannen.
Je kunt hierover ook in de bibliotheek hele goede boeken vinden!
Succes!;)

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:54

Misschien heeft ze in de gaten dat ze je door die rodeo jou toch de baas kan.
En als het haar dan te moeilijk wordt gaat lopen "klieren"
Ik denk dat het een fase is waar je weer doorheen moet, en die oudere beestjes die kunnen zo af en toe echt denken dat ze een tweede jeugd hebben. Mijn pony is zeventien, en die doet het ook bij mn zusje, want hij heeft haar een beetje bang gemaakt, dus zodra hij gaat lopen rotzooien voelt ze zich onzeker.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:55

zeker weten dat een paard reageert op de angst van een ruiter. dan zien ze geen leider en nemen ze zelf de leiding...

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:57

Ik heb een paardje die zelf erg snel gespannen is maar zodra ik heel ontspannen erop ga zitten dan voelt ze dit aan en word ze zelf ook ontspannen.
Ga ik er in een gespannen bui opzitten dan kan ik er beter weer af gaan want dat voelen ze.

Wel denk ik dat het geheel van jezelf af hangt of je paard dit aan voelt of niet..

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:58

Ik heb een paardje die zelf erg snel gespannen is maar zodra ik heel ontspannen erop ga zitten dan voelt ze dit aan en word ze zelf ook ontspannen.
Ga ik er in een gespannen bui opzitten dan kan ik er beter weer af gaan want dat voelen ze.

Wel denk ik dat het geheel van jezelf af hangt of je paard dit aan voelt of niet..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:34

ikenindi schreef:
zeker weten dat een paard reageert op de angst van een ruiter. dan zien ze geen leider en nemen ze zelf de leiding...

Helemaal waar (volgens mij). Ik ben zelf een redelijk angstige ruiter. Mede omdat ik er een paar flink af gestuiterd ben. Wanneer ze bereden wordt door mijn instructrice is ze nog wel een draakje, maar valt het verder mee. Wanneer ik er buiten de les op stap, voelt ze mijn onzekerheid. En wordt dan eerst zelf onzeker en veranderd dan in het draakje wat een loopje met me neemt.

renspoown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:43

zijn ze inderdaad gevoelig voor, en vaak nemen ze het ook over.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:53

We hebben weer een test gedaan gisteravond. Ze was wat stug met de priveles. De vrouw van wie ik les kreeg wilde er zelf graag even op. Even kijken hoe ze aanvoelde. Ze maakte zich behoorlijk sterk op de rechter hand namelijk. Ook was dit het geval toen die vrouw er op ging rijden.
Ze vroeg even het achterbeen er goed onder want die drukte ze weg. Nou daar kwam weer een mooie 'hink, stap, sprong'.
Ik er verder weer op en bij mij deed ze het ook als ik even vroeg om het rechterachterbeen onder de massa te zetten.
Hier heeft ze al jaren last van. Dit weet ik..... Ze vindt het gewoonweg moeilijk. Nu moeten we hier in trainen ( ook dit is niet iets medisch) We gaan het langzaam aan doen want de taart is al 18. We moeten natuurlijk niet gaan overvragen.

Doordat ze dan van die leuke sprongen gaat maken zet ik haar niet meer aan het werk en komt ze onder het werk uit.
De schrik zat er gisteravond wel weer even in, na haar leuke sprongen. Heb gewoon verder gereden alsof er niks aan de hand was.
Morgen zal ik weer even rijden. Even kijken of ze nu door heeft dat ze gewoon aan het werk moet blijven.......

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:43

hoe ben je van plan dit te verbeteren? Welke opefeningen ga je rijden? Heb je wel eens overwogen deze problemen aan de longe te verhelpen?

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:03

HELP HELP weet iemand waar je paardrijden kan ,voor ruiters die een angstervaring hebben maar mag ook een weekend zijn

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:47

mijne voelt het al aan als ik in de verte iets zie!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:38

loulou1 schreef:
HELP HELP weet iemand waar je paardrijden kan ,voor ruiters die een angstervaring hebben maar mag ook een weekend zijn

Ga maar eens op zoek naar een ijslandermanege. Afhankelijk van waar je woont weet ik ook nog wel een adres. Het voordeel van ijslanders is dat je er eigenlijk nooit bang voor bent. Ik heb er goede ervaringen mee met klanten van mij die bang waren.

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:05

renspoown schreef:
zijn ze inderdaad gevoelig voor, en vaak nemen ze het ook over.

Klopt, die ervaring heb ik ook. Ik rij nu al heel wat lessen op hetzelfde paard op de manege en het gaat altijd perfect, ik ben ontspannen en vertrouw hem ook echt.
Afgelopen keer was ik wat gespannen omdat ik last had van mijn arm en ik merkte het direct aan m'n paard! Hij werd ook heel gespannen en luisterde niet meer goed. Toen ik me bewust ging ontspannen, waren zijn kuren direct over!

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:31

hm, ik denk idd ook dat een paard er gevoelig voor is als je er stoer op stapt heeft ie dat wel door en als je er bang op stapt zeker en gaat ie aan de haal. Idd ik g aook met renspoown mee

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:29

Een paard is heel gevoelig aan de gevoeens van de ruiter.
Het voelt meteen of de ruiter bang, kwaad, verdrietig of wat dan ook is.
Vorige keer kwam ik bij mijn andalusiër toen ik een beetje verdrietig was, en hij kwam direct naar mij en duwde zijn hoofdje lichtjes tege me aan en dan zijn hoofd over mijn schouder om een knuffel te vrage.
Iets wat hij alleen doet als ik verdrietig ben.
En als ik kwaad ben houd hij wat meer afstand van mij, precies of hij denkt dat ik hem zou slagen ofzo.

Amber_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:45

Ik denk dat een paard heel erg gevoelig is voor de angst van een ruiter. Als de ruiter er onzeker op gaat zitten gaat het paard er zeker gebruik vanmaken. Eerst wat zelfverzekerder worden dus!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:06

KiWiKo schreef:
ik denk dat het paard waarschijnlijk wat groffer gereden is dan doorsnee omdat het misschien ook wat stouter was dan doorsnee Lachen

Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben, maar als ik je verhaal zo lees.......

Hier ben ik het niet mee eens. Sommige paarden zijn juist stouter omdat ze grof gereden worden. Die bruine die ik reed, was ook grof gereden en kwam hevig in verzet. Hij was zelfs bestemd als gevaarlijk. Maar met geduld en een lievere hand, heb ik er toch heel wat uit kunnen halen.
En dat paardje dat ik nu rijd is ook erg ondeugend en de eigenaresse heeft er heel wat mee te stellen gehad, maar dat valt dus niet op te lossen door een grove hand.

Paarden voelen inderdaad wel degelijk je angst. Misschien een idee om grondwerk met hem/haar te gaan doen om zo vertrouwen op te bouwen. Paarden gaan vaak veel meer op je letten en gaan je beschouwen als de leider. Daardoor kan jij je ook zekerder gaan voelen. Op die momenten dat ze dan wat stouter is kan je waarschijnlijk beter haar aandacht weer vangen en durf je dat waarschijnlijk ook meer te doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:09

Mijn dochter reed vaak op onze vorige pony die mishandeld is geweest,zodra mijn dochter in de stress raakte gaf ze dat meteen door.Met als gevolg een pony die een sprint ging trekken.