Kruis aanspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Kruis aanspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:36

Ga als je op je paard zit, eens met een hand onder je bil zitten. Dan voel je een zitbeenknobbel. Op het moment dat je je bekken kanteld druk je je zitbeenknobbel automatisch aan en hiermee kun je het paard voorwaarts rijden en weer terug door je bovenlijf/rug iets langer te maken en je dus weer minder op de zitbeenknobbel komt te zitten (en dus weer je bekken terug kanteld) Tijdens het draven kun je heel gemakkelijk een paard met de zitbeenknobbels voorwaarts rijden, maar ook weer meer naar een verzameling. Met de zitbeenknobbels kun je ook een paard schouderbinnenwaarts, travers enz. leren. ik rijd voornamelijk op mijn zitbeenknobbels. Ook aangalloperen doe ik vanuit mijn zitbeenknobbels/zit, heb het zo geleerd en doe dit vanzelf. Hoef er niet bij na te denken. Gewoon uitproberen. je zult versteld staan hoe gemakkleijk paarden hierop leren voorwaarts enz leren te gaan...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:42

Ga eens op een stoel zitten. Dan leg je je hand zo'n 10 centimeter onder je navel. Die spieren span je op. Je voelt dan dat je je rug meer tegen de rugleuning van de stoel drukt en met je zitbeenknobbels in de stoel prikt. Je bekken kantelt iets achterover.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 13:38

dank jullie wel ik snap het al veel beter :d

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:43

ikowtje schreef:
ik denk dat ze met kruis aanspannen, het kruis van het paard bedoelen en niet je eigen kruis (al moet je je kont ook aanspannen):p.
het kruis van het paard is in principe (volgens mij) het hoogste punt van de kont van het paard.
Als je dit wilt trainen (al noem ik het niet kruis aanspannen), kun je veel overgangen rijden en goed de achterhand eronder rijden.

Ik ken de term verder niet, maar ik gok hierop

nee dat bedoelen ze niet Tong uitsteken Ik ken de term inderdaad maar het betekend gewoon je bekken draaien zegmaar..
Ik had laatst in de bokt wiki een duidelijke uitleg gelezen.. hmm ik zoek wel even voor je

ow sorry ik zie dat het al goed is uitgelegd