Ook ik dacht ook altijd dat mijn schouders teveel naar voren gaan omdat ik een te kleine pony had...dat is nu 17 jaar geleden...
Momenteel ben ik definitief met mijn schouders aan het afrekenen (hoop ik). Ik heb wel wat tips voor je:
- Trek alleen je schouderbladen naar elkaar toe en omlaag. Let op dat je niet je rug daarbij hol trekt!! Daar krijg je ellende van.
- Probeer dat de hele dag door regelmatig te doen, zoals tips hiervoor: bij alles wat je doet kan je ondertussen stiekum trainen!
Als je serieus aan het werk wil...:
- Hardlopen. Het is goed voor je conditie, maar óók voor je houding. Rustigaan beginnen, kleine stukjes met wandelen tussendoor.
- Hou je handen voor je, ongeveer zoals je te paard zit, maar dan je handen open alsof je een dienblad erop hebt. Ellenbogen in je zij.
Trek rustig je schouderbladen naar elkaar (je handen bewegen rustig naar buiten), en weer ontspannen. 3 x daags 20x
- Ga op handen en knieën zitten. Strek je ene been naar achteren en beweeg m omhoog. Daarna je andere been. 10x
- Op je zij liggen en je elleboog ondersteund je lichaam. Lift je been omhoog, vasthouden en weer ontspannen. Beide kanten 10x
- Ga op je rug liggen, leg je handen onder je billen ter hoogte van je stuitje. Lift je benen van de grond (30cm) en draai 3 rondjes. 10x (dit is meer voor je buikspieren, je leert ze aan te spannen op een subtiele manier, wat we te paard nodig hebben)
- ga 30cm van de muur af staan. Leun achterover met je achterhoofd tegen de muur. Kantel je bekken iets, zodat je rug niet hol komt (belangrijk voor het behoud van je wervels, vooral te paard!). Blijf zo een minuut of langer staan. Je kunt ook je schouderbladen ondertussen naar elkaar trekken.
En het belangrijkste: Te paard zo vaak mogelijk er aan denken. Een mens moet zo'n 5.000 x aan een houding denken, voor het je 'eigen' wordt...