Schouders vast met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

Re: Schouders vast met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:53

Ik zet ook mijn schouders vast en vaak daarbij ook mijn kaken (die klem ik op elkaar). Dit doe ik niet alleen op mijn paard maar ook als ik achter de computer zit of in de auto rij.
Mijn instructrice let er altijd op, maar die zie ik maar een keer in de twee weken dus ik heb mijn mobiel genomen en om de 5 min een wekkertje laten gaan waarbij ik alles even ontspan (niet de hele dag door, maar bijvoorbeeld tijdens het computeren en paardrijden).. Na een week of 3 ging dat al een stuk beter en nu doe ik het zonder wekker... regelmatig even wat rek en strek oefeningen doen en tijdens het paardrijden heel bewust ontspannen..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 15:01

hallo,

Ik heb woensdag avond een kruisje op men hand gezet! en het hielp:D:D:D:D
Ik was echt zo blij, en ik heb voor tijd ook oefeningen gedaan!!
heel erg bedankt allemaal!!
Ik ga steeds beter men best doen:D

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:25

Ik herken het heel goed. Heb het zelf nml ook heel erg. Ik wordt er wel voor behandeld bij een fysio omdat ik het in het dagelijkse leven ook heb..
Maar het verschild bij mij wel heel erg op welk paard ik rij.
Als ik op mijn eigen paardje rij, heb ik het heel erg want die loopt heel erg met haar hoofd omhoog ( is net onder het zadel) en dan spant zij haar en ik dan vervolgens ook. Dan kan ik niet recht meer zitten. En als ik op een paard rijd dat zich mooi ontspand en laag loopt, dan zit ik ook automatisch rechter en zijn mijn schouders ook veel beter.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:33

ik heb ook ontzettend last van te strakke schouders.. (veel spanning gehad de afglope jaren en dus bewust geen paard gereden ).. nu wil ik weer beginnen.. nou ik vind het echt verdrietig dat ik me zelf niet kan ontspannen.. kan soms van de pijn niet slapen.(ga nu fysio.,,maar dat schiet nog niet echt op) heb nu les.. maar kom geregeld huilend van mijn Z-paard af.. 5 jaar lang wou het wel.. 1 z'n rot jaar en mijn zit/houding en balans alles weg.. dus IK BEN OOK DANKBAAR met elke tip!!...

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:17

Ik heb dus vooral in de galop dat ik mijn schouders te strak houd en dus vast zet.
Wel grappig want we zijn er gister goed mee bezig geweest.
Ik heb het in de galop, met dressuur rijden. De controle raakt er door weg en voor mijn gevoel gaat het paard steeds harder.
Met springen heb ik er geen last van en heb ik veel betere controle.

Maar mijn tips:
Je zet je schouders vaak vast doordat je te veel druk in je hand hebt/wil hebben.
Zorg ervoor dat je geen vuisten maakt. Als je je handen ontspant laat je je schouder automatisch los.
Verder is het belangrijk dat je meer vanuit je ellebogen gaat rijden. Ook dan houd je je schouders niet vast.
Verder moet ik er op letten dat mijn ademhaling laag blijft en steeds denken aan ontspannen.!

Succes ermee, bij mij werkt het!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 19:09

Okee..bedankt weer voor de tips!!
En ben echt zo blij dat ik niet de enige ben!:D

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:20

hey

ik heb hier zelf soms ook wel last van... maar misschien helpt het idd wel om je schouders los te laten...

maar het is misschien ook een idee om af en toe even de teugel(s) gewoon ff weg te steken ( je paard wordt er (Soms) ook wel wat losser van, dan de hele tijd vast op je teugels hangen)... je bent dan even het gewicht van je paard kwijt waardoor je beter kunt ontspannen...

groetjes

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:42

Ook ik dacht ook altijd dat mijn schouders teveel naar voren gaan omdat ik een te kleine pony had...dat is nu 17 jaar geleden...

Momenteel ben ik definitief met mijn schouders aan het afrekenen (hoop ik). Ik heb wel wat tips voor je:
- Trek alleen je schouderbladen naar elkaar toe en omlaag. Let op dat je niet je rug daarbij hol trekt!! Daar krijg je ellende van.
- Probeer dat de hele dag door regelmatig te doen, zoals tips hiervoor: bij alles wat je doet kan je ondertussen stiekum trainen!

Als je serieus aan het werk wil...:
- Hardlopen. Het is goed voor je conditie, maar óók voor je houding. Rustigaan beginnen, kleine stukjes met wandelen tussendoor.
- Hou je handen voor je, ongeveer zoals je te paard zit, maar dan je handen open alsof je een dienblad erop hebt. Ellenbogen in je zij.
Trek rustig je schouderbladen naar elkaar (je handen bewegen rustig naar buiten), en weer ontspannen. 3 x daags 20x
- Ga op handen en knieën zitten. Strek je ene been naar achteren en beweeg m omhoog. Daarna je andere been. 10x
- Op je zij liggen en je elleboog ondersteund je lichaam. Lift je been omhoog, vasthouden en weer ontspannen. Beide kanten 10x
- Ga op je rug liggen, leg je handen onder je billen ter hoogte van je stuitje. Lift je benen van de grond (30cm) en draai 3 rondjes. 10x (dit is meer voor je buikspieren, je leert ze aan te spannen op een subtiele manier, wat we te paard nodig hebben)
- ga 30cm van de muur af staan. Leun achterover met je achterhoofd tegen de muur. Kantel je bekken iets, zodat je rug niet hol komt (belangrijk voor het behoud van je wervels, vooral te paard!). Blijf zo een minuut of langer staan. Je kunt ook je schouderbladen ondertussen naar elkaar trekken.

En het belangrijkste: Te paard zo vaak mogelijk er aan denken. Een mens moet zo'n 5.000 x aan een houding denken, voor het je 'eigen' wordt...

Leanne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:29

Heb hetzelfde probleem.
Idd. rondjes draaien met je schouders. Naar voren en naar achteren.
Hoofd omhoog tijdens het rijden. Ellebogen losjes naast je lichaam houden.

Ik kreeg de volgende oefeningen.
In draf teugels los. Handen op bovenbenen. in je zij en achter op je rug houden.

Succes

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 16:13

Okee bedankt maar weer..
Ik ga echt mijn best hier voor doen!
Als ik nieuws heb laat ik het weten!:D