Hoe hebben jullie je paard verkeersmak gemaakt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Hoe hebben jullie je paard verkeersmak gemaakt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:19

mijn paard heeft als jaarling langs een weg gestaan op de wei en isermee op gegroeid en heeft nog nooit een nare ervaring gehad met verkeer (ook erg belangrijk)

verder ben ik van jongs af met hem langs wegen en straten gaan wandelen
en daarna tijdens het in rijden ben ik met hem buiten gaan lopen terwijl iemand hem aan de longe vast had en ik erop zat
en zo leren ze wel dat ze erg geen bang voor hoeven te hebben

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:49

ik ben gewoon veel wezen wandelen in het begin... voordat ik hem heb ingereden. hierdoor kende hij de omgeving en de auto's al. Al was dit vooral bij rustige wegen.
de eerste keer met rijden was toen mijn instructrice hem vast had (hij was een maandje onder het zadel).
maar hij was vrij snel gewend, dus meteen los. En daarna ben ik gewoon nog een paar keer gedaan. de eerste keer bij een drukke weg, heb ik gewoon gedaan... en hij vond de auto's verder niet eng...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:49

Gewoon gaan!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:55

toen ik mijn paard kreeg, onbeleerd. Ben ik veel buiten gaan wandelen en buiten uistappen. Ik ben redelijk cool van mezelf buiten dus het paard voelt niet aan mij dat iets eng is wat weer vertrouwen uitraald naar het paard. gewoon alles gedaan onder het moto doen mar normaal dan doen we al gek genoeg. Niks was eng dus ook de vrachtwagens die hun lucht loste.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:29

door heel veel buitenritten te maken natuurlijk !
na veel buitenritten ook eens langs een drukkere weg rijden zodat ze overal aan wennen..

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:12

heel veel buiten gelopen en ook met een ouder paard erbij die liet merken aan haar dat het niet eng was! eerst op rustige wegen maar ook op drukkere. En toen er op zitten met een ander paard erbij en nadat een paar keer gedaan te hebben ben ik zelf er op zittend over de weg gegaan gewoon een vertrouwd rondje wat we vaker liepen en dat ging heel goed!!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:41

Dit is leuk, dit topic is voor mij erg actueel, ik ben namelijk gisteren begonnen met verkeersmak maken!

De man waar ik Gigi van gekocht heb beweerde destijds dat ze verkeersmak was, en als proef op de som heeft hij haar toen ook voor de kar gespannen en zijn we een blokje om gegaan. Ik heb echter nog nooit een verkeersmak paard zó op auto's zien reageren! Hij heeft haar dus eigenlijk op goed geluk mee genomen, hoopte dat ze rustig zou blijven, en star blijven volhouden dat ze verkeersmak is. Nouja dat maakt verder ook niet uit. Ik heb er die dag wel een beetje om moeten grijnzen en het heeft me er uiteraard niet van weerhouden haar te kopen. (ik heb nog nooit een paard zo mooi op haar 'tenen' zien lopen om langs die le-vens-gevaarlijke geparkeerde auto te komen Haha! )

Gisteren ben ik dan ook maar zelf met verkeersmak maken begonnen. Eerst in de bak met rustig grondwerk begonnen tot ik er zeker van was dat ze volledig op mij lette, (stap, draf in mijn tempo, halthouden op commando, en dan ook nog enigszins op de plaats die ik in gedachten had... Haha! ) en toen voorzichtig begonnen met rondjes over het erf. Alle plekjes onderzocht waar ze nog niet eerder geweest was, in verschillende routes, en alle rondjes twee à drie keer. eerst in stap (en wederom sommige stukjes op de tenen en af en toe halthouden om doodenge kiezels te onderzoeken Haha! ) dan iets sneller in stap, en uiteindelijk zelfs de overzichtelijke stukjes in draf. Dat was al heel knap van Gigi, want ze waren op het erf puin aan het ruimen met een traktor!

Toen ze daar niet meer van op- of om keek ben ik van het erf af gegaan en een klein stukje langs de weg. Ze keek in eerste instantie niet op of om, maar nadat we een eindje bij stal vandaan waren zag ik aan de trillende spieren in haar schouders dat ze toch wel behoorlijk wat spanning aan het opbouwen was en ben ik dus rustig aan weer huiswaarts gekeerd. Helaas vond één of andere idiote mobilist zichzelf ontzettend grappig en vond hij het nodig om te gaan toeteren. Gigi was hartstikke dapper en reageerde er gelukkig amper op. Vrijwel de hele tijd heb ik het halstertouw door kunnen laten hangen. Ja ik ben inderdaad met een halster langs de weg gaan wandelen. ik gebruik Hempfling en dit was eigenlijk een beetje proef op de som. Voor de zekerheid heb ik wel een touwhalstertje omgedaan en geen stalhalster... dan had ik toch nog ietsie meer controle mocht er iets geks gebeuren, maar dat is gelukkig (en eigenlijk ook zoals verwacht) geheel niet aan de orde geweest.

Mijn paard is een echt paniekvogeltje, ééntje van de echte blinde paniek. Als ze aan de kletter gaat loopt ze gewoon vol tegen de bakwand aan enz. Dat kan dus erg gevaarlijk zijn. Ik moet er dan ook bij zeggen dat er aardig wat training aan vooraf is gegaan voor ik er überhaupt maar over na ben gaan denken om (in mijn eentje!) met haar te beginnen tussen verkeer!

Zelf vind ik het erg belangrijk dat ik dit zonder andere mensen en paarden doe. Ik train Gigi zowel met Hempfling als Klassiek (met die laatste ben ik pas begonnen hoor, dus nog niets bijzonders op t moment). En bij beiden is het in mijn ogen erg belangrijk dat ze volledig op mij gericht is wil ik ooit op zo'n hoog niveau van communicatie komen. Wanneer ik dan met een ander paard erbij zou beginnen aan verkeersmak maken, dan ontleent ze haar zelfvertrouwen aan dat andere paard, en niet aan mij of haarzelf. (als je begrijpt wat ik bedoel...) Ik wil absoluut niet zeggen dat iedereen het zo moet doen, maar ik geef hier gewoon de voorkeur aan Ja

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:22

Mensen die fietsen met hun paard, zijn dit kleinere paarden? Ik kan me hier namelijk niks bij voorstellen. Ik heb een jong paard dat nog niet zolang zadelmak is. We zijn een keer naar buiten geweest, gewoon rustig wandelen aan de hand. Ik ben toen samen met een vriendin gegaan omdat ze mega sterk is. Alleen had ik haar buiten ook niet kunnen houden.. niet dat ze zo erg in paniek raakte maar ze maakt zich gewoon heel erg sterk (vandaar dat ik mezelf niet echt zie fietsen met dit paard haha ik zie mezelf er al achteraan hangen Haha!)

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:17

Iedereen zegt dat wandelen goed is.
Maar ik ben dus ook bezig met mijn verzorgpony verkeersmak te maken, maar ik heb het gevoel meer controle over hem te hebben als ik erop zit ipv. dat ik ernaast loop!

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:36

heel heel heel rustig opbouwen. en vooral zorgen dat mijn paard gehoorzaam is en mij vertrouwd

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 18:47

We zijn nu begonnen om na het longeren het bospad op en af te lopen daar.
Dus lopen we tot achter en dan weer terug.
De eerste keer deden we het met zijn 2-en en de 2e keer deed ik het alleen.
Ik denk dat we dit eerst gewoon een tijdje gaan doen. En dan een stukje verder gaan lopen.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:49

Toen mijn arabier 2.5 was ging ik elke dag buiten wandelen. Zelfs met wind en regen!
Later ging ik door woonwijken wandelen en langs allerlei dingen lopen zodat hij eraan went.
Nu kan ik met mijn arabier overal naartoe Haha!
edit: owhjah, maar de bakkabouters blijven eng Clown

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:50

Mijn paard was al verkeersmak, maar een paard van een vriendin heb ik wel verkeersmak moeten maken.
we begonnen met steeds ee nstukje wandelen langs de weg, steeds een stukje verder.
Toen een keertje iemand erop met iemand ernaast, die een touw vastheeft, dat ook steeds stukje verder,tot het paardje niet meer bang is, dan kan je het alleen proberen wel met iemand ernaast!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:04

cindyhil schreef:
Iedereen zegt dat wandelen goed is.
Maar ik ben dus ook bezig met mijn verzorgpony verkeersmak te maken, maar ik heb het gevoel meer controle over hem te hebben als ik erop zit ipv. dat ik ernaast loop!

Wat is het probleem? Is hij/ zij te sterk? Want dan is het beter om eerst het wandelen opzich te oefenen... bijvoorbeeld in de bak of het weiland met je paard aan een loshangend touw gaan lopen, en elke x als dat goed gaat belonen (kan door een snoepje, hoeft niet) Op een gegeven moment hebben ze door dat zo 'los' wandelen eigenlijk veel leuker is dan aan het touw te moeten hangen. Als dat erin zit kun je gaan oefenen dat het paard zo gaat lopen dat het met zijn hoofd bij jouw schouder loopt, ipv met zijn schouder naast je. Zo voorkom je dat hij je aan de kant drukt of op je tenen gaat staan en heb je nog iets meer controle. Dit kun je doen door in een rechte lijn te lopen, en elke keer als het paard je in haalt 'nee' of 'uh-uh' te zeggen, om te keren en de andere kant uit te lopen zodat hij (of zij) weer achter je uit komt... meestal zijn ze dat na een paar bochtjes zat en blijven ze netjes achter je.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:46

Karin staat bij een loon werk bedrijf, er komt elke dag wel un stuk of 10 tracktors langs!
soms is ze bang van vrachtverkeer,

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:47

Ik ben eerst een paar keer bij het hek gaan staan met Winston en hij reageerde niet op het verkeer. Ik ben toen gewoon een keer naar buiten gegaan en dat gaat prima.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:17

Vaak is het ook zo, dat als je zelf doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is (en dus niet angstig in de gaten gaat houden of je paard als-je-blieft niet schrikt...) het gewoon goed gaat.

dianne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:19

Gewoon gaan, met een ander op een ervaren paard, beginnen met een kort rondje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:24

van jongs af aan al veel naar buiten. lekker wandelen, daarna fietsen, en vooral zelf veel vertrouwen er in hebben, dan vertrouwen ze op jou en vinden ze alles goed. een paard ruikt namelijk angst en gaat dan juist angstig worden omdat ze denken dat er iets engs moet zijn. anders is de baas namelijk niet zo bang...

patrisch2307

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:02

bij mij paard was het zo
dat hij bij een boer heeft gestaan die met de tractor door de wei reed terwijl het paard er in stond
dat heeft enorm geholpen hij niet bang voor een auto.
ook hoort hij waar hij nu staat steeds de geluiden van auto
en reageert er niet op

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:10

Ik kocht mijn paard toen hij 12 was en totaal niet verkeersmak, maar kwam wel veel op de trailer en op wedstrijdtereinen.

Hij stond toen nog in een dorpje en ben toen op goed geluk na buiten gegaan Knipoog Ging goed vond dingen eng zoals brievebussen enzo.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:23

Klijn schreef:
Mensen die fietsen met hun paard, zijn dit kleinere paarden? Ik kan me hier namelijk niks bij voorstellen. Ik heb een jong paard dat nog niet zolang zadelmak is. We zijn een keer naar buiten geweest, gewoon rustig wandelen aan de hand. Ik ben toen samen met een vriendin gegaan omdat ze mega sterk is. Alleen had ik haar buiten ook niet kunnen houden.. niet dat ze zo erg in paniek raakte maar ze maakt zich gewoon heel erg sterk (vandaar dat ik mezelf niet echt zie fietsen met dit paard haha ik zie mezelf er al achteraan hangen Haha!)

mijn paard is 1.68 waar ik ook mee fiets. niet klein dus

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:52

mijn paard is opzich wel verkeersmak, behalve vrachtwagens, daar heeft hij niets mee en is hij bang voor. nu lopen we er regelmatig langs af, en blijven w tegen hem praten zodat hij rustig blijft. die helpt zeker wel.

en goed belonen naderhand natuurlijk!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:59

Eerst zorgen dat ze goed meelopen, op je letten en vertrouwen in je hebben.
Ik neem ze als veulen al meteen mee aan de hand, met een ander paard erbij of gewoon alleen als het geen drukke weg is of eerst trailermak en dan op de trailer en mee naar het bos, waar je niet meteen enge auto's enz tegenkomt maar wel allerlei ander situaties om je paard te leren op jou te vertrouwen. Vinden ze vaak hartstikke leuk en leren aldoende ontzettend veel! Fietsen heb ik daarna ook gedaan, mijn welsh had meteen een goede conditie.
Dezelfde welsh vond buiten zijn wel zooo geweldig dat het zadelmak maken en inrijden ook buiten is gebeurt en meneer heeft nooit een stap verkeerd gedaan Haha!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:15

Gewoon gaan en rustig opbouwen. Alleen iets doen als je het zelf ook ziet zitten en vooral zelf ontspannen blijven. Niet al braaf en hooo gaan roepen als hij ergens naar kijkt maar door je houding laten zien dat er niks is. Dus druk en moeilijk gedrag negeren en rustig gedrag belonen. Het paard de tijd geven om rustig te kijken en er zelf langs te komen. Erop of ernaast maakt niet zoveel uit. dit kun je later altijd verder opbouwen.