Kop in de lucht en rennen maar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: Kop in de lucht en rennen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:37

Dat is zeker een verhaal, Nou ik zou als de eigenaar geen oplossing kan vinden voor je paardje om lekker buiten te staan misschien toch kijken voor een stal waar ze wel lekker dag en nacht op het land kan.

Want hier komen echt ongelukken van als ze niet voldoende beweging krijgt en niet voldoende vrijheid.

Nou sterkte...... en dapper van je dat je er weer op ging, voorzichtig zijn. Knipoog Pling

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:50

Citaat:
Een pessoa bit is niet scherp een dubbelegebroken bit is scherper want die is dunner althans die van mij, Een passoa bit is dikker en heeft gewoon een andere werking en is niet dubbelgebroken dat heb ik ook niet geschreven. sommige paarden worden juist heel onrustig van een dubbelgebroken bit mijn vorig paard ook. Een andere vriendin van mij rijd wel met een dubbelgebroken bit en die vind het super. Het is maar net hoe goed of gevoelig je paard er op is.
En pessoa bit ligt ook heel stil in de mond.

Ik weet niet wie jou geinformeerd heeft maar dit is ZO niet waar. Zn bit is wel degelijk scherper want hij heeft een flinke hefboom werking. Je kunt een dubbelgebroken bit absoluut niet vergelijken met dit bit. En er zijn juist paarden die helemaal flippen van zn bit juist omdat ze heel veel druk achter de oren en de in de mondhoeken krijgen.
http://www.sustainabledressage.com/tack ... p-eye2.gif
Zon zacht bit gebruik jij bij je paard, en dan kan je nagaan dat er bij de meeste bitten 2 ringen aanzitten dus die werking nog versterkt wordt + de werking achter zn oren die je hier niet ziet.

ontopic: Paard een keer flink "dood" longeren voordat je erop gaat? En misschien is een BP geen slecht idee vandaag of morgen gaat het een keer fout, dat is bij mij 2 weken geleden ook gebeurd!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:01

Ik vergelijk het ook niet met een dubbelgebroken bit je moet goed lezen, ik schrijf dat het een andere werking heeft.
En ik heb ook nooit gezegd dat het voor elk paard geschikt is. LEZEN LEZEN. (Het is niet scherper het heeft een andere werking)

Zet er voortaan even namen bij over wie je het hebt, Knipoog
En wat bedoel je met een paard flink dood longeren want dat staat nergens geschreven.

Je moet gewoon goed weten hoe je met zo'n bit moet rijden

randie schreef:
Citaat:

Een pessoa bit is niet scherp een dubbelegebroken bit is scherper want die is dunner althans die van mij, Een passoa bit is dikker en heeft gewoon een andere werking en is niet dubbelgebroken dat heb ik ook niet geschreven. sommige paarden worden juist heel onrustig van een dubbelgebroken bit mijn vorig paard ook. Een andere vriendin van mij rijd wel met een dubbelgebroken bit en die vind het super. Het is maar net hoe goed of gevoelig je paard er op is.
En pessoa bit ligt ook heel stil in de mond.

Ik weet niet wie jou geinformeerd heeft maar dit is ZO niet waar. Zn bit is wel degelijk scherper want hij heeft een flinke hefboom werking. Je kunt een dubbelgebroken bit absoluut niet vergelijken met dit bit. En er zijn juist paarden die helemaal flippen van zn bit juist omdat ze heel veel druk achter de oren en de in de mondhoeken krijgen.
http://www.sustainabledressage.com/tack ... p-eye2.gif
Zon zacht bit gebruik jij bij je paard, en dan kan je nagaan dat er bij de meeste bitten 2 ringen aanzitten dus die werking nog versterkt wordt + de werking achter zn oren die je hier niet ziet.

ontopic: Paard een keer flink "dood" longeren voordat je erop gaat? En misschien is een BP geen slecht idee vandaag of morgen gaat het een keer fout, dat is bij mij 2 weken geleden ook gebeurd!
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 02-04-08 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:03

Een pessoabit kan paarden echt gevaarljk maken hoor, als dieren al gevoelig zijn voor druk en makkelijk omhoog komen vind ik het ook link.

Moonenl, je beseft toch wel dat je net als Randie heel vervelend kan komen te vallen, he?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:19

ik weet heel goed wat de risico's zijn. Waarom denk je dat ik er af ben gegaan. Dit paard is het echt niet waard om voor het ziekenhuis in te gaan. (geeneen paard eigenlijk)
Ik heb al een nieuwe stal gevonden, maar daar kan ik pas per 1 mei terrecht omdat ze (speciaal voor mij) nog twee stallen moeten bouwen.

Kingsley - ik denk persoonlijk dat mijn paard te gevoelig is om met een pessoa te gaan rijden.
Ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee, maar mijn paard is al heel gevoelig op alles en hefboomwerking kent ze nog niet. Maarja we rijden ook nog maar in de L klasse dus dat is nog niet nodig.

Randie wat bedoel je met "misschien is een BP geen slecht idee" ik weet niet wat BP betekent.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:22

BP = BodyProtector

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:24

oooowww... das eigenlijk wel voor de hand liggend - misschien idd geen slecht idee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:25

Gelukkig maar! Mijn bezorgdheid is goed bedoeld, want mag je graag en weet dat jij wel de laatste bent die zo maar opgeeft, vandaar!

Ap gaat trouwens met een merrietje ergens 5 maand het land op, goed he? (ff offtopic)..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:49

Ik zou inderdaad snel verhuizen. En misschien voor die tijd (het is nog maar een maand) alleen maar wat longeren en wandelen. Iets veiliger voor jou lijkt me. Ik heb zelf een paard die ook wel eens gek doet. Zij staat wel 's winters buiten, maar kan dan denk ik door de modder haar energie niet echt kwijt. Ik longeer haar voor het rijden. En heb haar nu een poos laten berijden door een ervaren ruiter, om zo de truukjes wat beter onder controle te krijgen. Misschien is dat een optie op je nieuwe stal, of nu? Hulp vragen van een ervaren ruiter, die haar op dat punt wel aan kan. Ik stond tenminste te kijken dat mijn bokkende, stuiterende, steigerende paardje na een paar keer een stuk braver was. Braaf genoeg om door mij bereden te worden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:56

Mijn tink is ook erg gevoelig en kan gauw in paniek raken als je te heftig bent, en ik moet met het pessoa bit ook heel voorzichtig zijn het gaat dan ook erg goed.
Maar indd bij jouw paard is het misschien niet zo goed als hij zo heftig is.
Ik zou voorlopig alleen maar longeren en zorgen dat hij indd goede beweging krijgt en alleen opstappen als het goed aanvoelt.
Ik ben blij voor je dat hij als het mee zit per één mei naar buiten kan. Super!

sterkte en doe voorzichtig.
MoonenL schreef:
ik weet heel goed wat de risico's zijn. Waarom denk je dat ik er af ben gegaan. Dit paard is het echt niet waard om voor het ziekenhuis in te gaan. (geeneen paard eigenlijk)
Ik heb al een nieuwe stal gevonden, maar daar kan ik pas per 1 mei terrecht omdat ze (speciaal voor mij) nog twee stallen moeten bouwen.

Kingsley - ik denk persoonlijk dat mijn paard te gevoelig is om met een pessoa te gaan rijden.
Ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee, maar mijn paard is al heel gevoelig op alles en hefboomwerking kent ze nog niet. Maarja we rijden ook nog maar in de L klasse dus dat is nog niet nodig.

Randie wat bedoel je met "misschien is een BP geen slecht idee" ik weet niet wat BP betekent.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:29

Bedankt voor de lieve berichtjes. Helaas is het voor mij niet aan de orde om een maand niet te rijden.
Dit paard is mijn schoolpaard en eind mei moet ik een examen met haar rijden waaraan rijtechnisch hele hoge eisen worden gesteld. Als ik haar nu een maand stil zet betekend dat 1. ruzie op school en 2. dat ik misschien wel zak op mijn examen wat ik toch niet wil.

Ik moet haar er echt doorheen - heb al contact met een plaatselijke ruiter die in de internationale springsport zit, of hij haar een paar keer wil rijden. Zodat ze er doorheen komt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:32

Dat is al een heel goed idee! Dat kan echt helpen. En hopen dat hij jou ook kan begeleiden in het rijden vooral de eerste weken.

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:26

ik heb sinds kort een jonge pony,
en die deed dat in het begin ook
(alleen gelukkig zonder steigeren!)
en jij zei ook dat als je hem terug wou halen dat hij
steeds harder ging, wat bij mij hielp was heel
vlug een goede ophouding terug MAAR ook weer
DIRECT ontspannen...
ik weet niet, misschien dat je er iets aan hebt Tong uitsteken

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:49

ik zou dit paard op de volte gaan rijden, desnoods met een stuk van de bak afgezet. Daarbij zou ik om beurten binnen en buitenstelling vragen en veel reactie vragen van het been. Altijd been blijven geven en als ze haar hoofd in de lucht gooit met de buitenteugel (desnoods met een wat harde hand) naar beneden halen. Altijd 1 teugel en niet met 2 omdat ze dan het bit vast kan pakken. De problemen altijd voorwaarts oplossen, dus ook terugzetten/ lager tempo met een actief been. (totdat ze gaat rennen dan zet je haar stil in de hoek van de bak, laat je haar daar staan totdat je voelt dat ze weer ontspant en dus weer erbij is met haar hoofd en dan vraag je de oefening opnieuw) Dus: aan het werk zetten en zorgen dat ze het niet in haar hoofd haalt om te gaan rennen. In het begin zal het best wel met een strenge hand moeten maar zolang jij maar ontspant als zij loslaat / ontspant komt het wel weer goed. Dus goed op je gevoel rijden, veel op ontspanning letten en veel praten met de paard. Op stem kun je meer doen dan je denkt!

Ik heb zelf nu bijna een jaar een probleempaard die ook heel goed kon/ kan steigeren, ik heb mijn problemen zo opgelost en ik kan nu bijna met een lange teugel een buitenrit maken! Mijn eerste 'buitenritje' ging zigzaggend over de weg...

Ik wens je heel veel succes en mocht je nog vragen hebben over dit, dan hoor ik het wel!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:24

Wat bij mij hielp. Gecontroleerd rijden en gelijk een stevige ophouding geven wanneer ze dreigt er van door te gaan. En daarna zonder commentaar gelijk verder rijden. Uitbundig goed gedrag belonen. En het slechte gedrag negeren. Ik heb bij mijn paard het idee dat het ook vaak een vorm van aandacht is. Bij goed gedrag kwam weinig beloning, maar bij slecht gedrag kreeg ze altijd aandacht.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:42

Coby schreef:
Wat bij mij hielp. Gecontroleerd rijden en gelijk een stevige ophouding geven wanneer ze dreigt er van door te gaan. En daarna zonder commentaar gelijk verder rijden. Uitbundig goed gedrag belonen. En het slechte gedrag negeren. Ik heb bij mijn paard het idee dat het ook vaak een vorm van aandacht is. Bij goed gedrag kwam weinig beloning, maar bij slecht gedrag kreeg ze altijd aandacht.

Mee eens!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:29

bedankt voor de tip. Ik heb ook wel een beetje het gevoel dat het een vorm van aandacht vragen is. Hiervoor vertoonde ze dit gedrag ook wel, maar niet zo vaak en hevig - ze ging er wel eens vandoor met het bit tussen haar tanden. Toen voelde het ook als een vorm van aandacht vragen.

Vanavond heb ik even gebeld van de mensen met de nieuwe stal. Omdat ik het even allemaal niet meer zag zitten - ik had namelijk op school eerst mijn mentor over me heen (die had gehoord van de problemen in de rijlessen) en toen mijn rijinstructeur nog eens. Vandaar dat ik heb gebeld. Nu kan ik morgen mijn merrie al brengen. Ze zal dan wel dag en nacht buiten moeten staan... maar een paard is niet van suiker en een deken doet wonderen.
T is beter voor het paard en veiliger voor mij.
dus ben weer helemaal gelukkig.
ik houd jullie wel op de hoogte of haar gedrag op andere stal verbeterd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:31

MoonenL schreef:
bedankt voor de tip. Ik heb ook wel een beetje het gevoel dat het een vorm van aandacht vragen is. Hiervoor vertoonde ze dit gedrag ook wel, maar niet zo vaak en hevig - ze ging er wel eens vandoor met het bit tussen haar tanden. Toen voelde het ook als een vorm van aandacht vragen.

Vanavond heb ik even gebeld van de mensen met de nieuwe stal. Omdat ik het even allemaal niet meer zag zitten - ik had namelijk op school eerst mijn mentor over me heen (die had gehoord van de problemen in de rijlessen) en toen mijn rijinstructeur nog eens. Vandaar dat ik heb gebeld. Nu kan ik morgen mijn merrie al brengen. Ze zal dan wel dag en nacht buiten moeten staan... maar een paard is niet van suiker en een deken doet wonderen.
T is beter voor het paard en veiliger voor mij.
dus ben weer helemaal gelukkig.
ik houd jullie wel op de hoogte of haar gedrag op andere stal verbeterd.

Dat is super voor Vassy, kan ze daar dan genoeg ruwvoer eten? Ik denk dat het je al een heel stuk helpen gaat!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:26

Ja er is onbeperkte toegang tot kuilgras. Dat gooien we gewoon op de wei. Enne de shetlander van die mensen gaat er s nachts bij zodat ze niet helemaal gaat flippen als ze alleen moet blijven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:56

Fijn he, die pownies!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:02

Nou succes meid en sterkte, we horen graag van je hoe het gaat OK dan!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:34

Nou gisteren is mijn paardje dus over gegaan naar de nieuwe stal. En gelijk een nacht buiten gebleven. Ik had (al weken van te voren) een wedstrijd gepland staan voor vandaag.
Toch had ik gisteren zo iets van, al die nieuwe indrukken ik ga niet rijden. Toen heb ik haar daar aan de dubbele lijnen gelongeerd wat super goed ging (zonder bokken / stijgeren of heel hard rennen)
Vandaag dus op wedstrijd, ik was wel wat gespannen maar gelukkig was dat helemaal niet nodig. Ik stapte op en mijn paard voelde gelijk al heel losjes aan. Nam het bit aan inplaats van het vast te pakken Haha! waar ik heel blij mee was.
Af en toe gooide ze haar neus in de lucht maar dat was een enkele correctie en ze liep weer nageeflijk.

Helaas ging het in de ring de eerste keer niet zo geweldig. Mijn vriend raakte totaal de kluts kwijt met voorlezen en ookal ken ik de proeven uit mijn hoofd op zo'n moment ben ik veel te veel aan het rijden om nog te weten welke kant ik op moet. Dus ik zwalkte zo'n beetje rond. Wat de jury niet zo leuk vond. Moest bij het hokje komen en de lezer ook. Mocht wel verder rijden maar met een min 4 voor het laatste onderdeel en een min 2 voor het een na laatste onderdeel wat ik had moeten rijden. Daarna verder gereden en ging het weer redelijk lekker. Het paard deed niets fout.

De tweede proef ging heel lekker. Mijn paard gehoorzaamde goed, gaf één keer in de middengalop verzet en één keer met wijken.

Bij de prijs uitreiking eerste proef toch nog 166 punten (ik was al bang voor een verliespunt) en tweede proef 185. Is niet onze beste proef ooit geweest (heeel veel 6jes) maar na 4 weken niet fatsoenlijk te kunnen trainen ben ik toch heel trots op mijn paardje.

Ik heb in iedergeval één ding geleerd, wel of niet weidegang kan dus heel veel invloed hebben op het gedrag van je paard tijdens het rijden. Ik denk dus nu ook dat haar gedrag veroorzaakt werd doordat ze haar energie niet kwijt kon.

ben heel blij met deze verbetering Haha! Haha! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:35

Goedzo! Lekker buiten houden dus! Fijn!

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:57

heb je ooit een martingaal geprobeerd??

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:30

nee nooit geprobeert bij haar, maar ken de werking van die dingen wel omdat ik mijn vorige paard daar mee reed tijdens het springen. Ik weet een ding, met zo'n ding om kunnen ze alles wat ze ook kunnen zonder dat ding om... je bent alleen iets sterker dan zonder omdat er neerwaartse druk op de teugels komt.
Maar zoals je kunt lezen staat mijn paard nu op een nieuwe stal met weidegang en is een heel groot deel van het probleem ineens weg.