Paard wil niet stilstaan tijdens opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Paard wil niet stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:10

Mijn jonge paard wil ook niet stilstaan met opstappen. Dat deed hij bij de vorige eigenaar niet en bij mij ook niet.
Ik het begin ben ik er heel consequent en rustig mee aan de slag gegaan, maar hij heeft met opstappen nog best veel spanning en hij bouwt dan nog veel meer spanning op en gaat vervolgens bokken en heel gestresst doen.

Hij stapt naar achteren. Op het moment dat ik opstap staat hij wel netjes stil en blijft dan ook wachten. Ik accepteer het niet van 'm als hij teveel naar achteren gaat, maar over een beetje terugstappen of opzij, doe ik voorlopig nog maar niet al te moeilijk. Ik heb gemerkt dat teveel de nadruk op het stilstaan leggen een erg negatief effect op 'm heeft.
Hij doet het al beter als in het begin. Ik blijf gewoon rustig oefenen. Als hij in paniek raakt, ben ik verder van huis.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:38

Elke keer als zij zonder jou toestemming naar voren/achter/zij loopt zet je haar weer terug op haar plaats en beloon je haar en dat blijf je herhalen. Je kan haar ook een keertje alleen opzadelen om alleen dat te oefenen.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:27

Je paard geeft duidelijk aan dat er ongemak is. Hij wil niet stil staan met opzadelen, aansingelen of opstappen. Hier komt dus duidelijk naar voren dat het paard singeldwang of rugproblemen heeft.

Hoe zit het met je zadel? Je hebt een hele grote kans dat je met een niet goed passend zadel rijdt, want alles wat je paard aangeeft zien wij terug in het rijden met een slecht passend zadel.

Laat er eens iemand naar kijken (ben zelf ook bezig met de opleiding als master saddle fitting consultant). Luister en kijk heel goed naar wat je paard je aangeeft, hij laat je heel erg duidelijk merken dat er iets niet goed is.

In ieder geval succes ermee.