pony gaat stil staan als die moet poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Re: pony gaat stil staan als die moet poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:14

Ik heb mijn bijrijdpony ook geleerd dat ze moet doorlopen maar dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat ze niet mag gaan stilstaan, ze moet alleen ook dan op mijn hulpen reageren. Als ik op dat moment beenhulpen geef verwacht ik van haar dat ze ook hierop reageert.
Als we gaan wandelen en ze gaat stilstaan op het moment dat er een auto aankomt heb ik namelijk ook liever dat ze reageert op mijn hulpen en toch doorloopt.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:59

Ach, ik laat ze lekker stilstaan als ze dat willen. In de toekomst komen er wel wedstrijden maar het is geen ramp wanneer ze even stopt voor mij. Wat moet, moet Knipoog

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:56

spettic schreef:
Citaat:
vooruit slaan en schoppen helpt amper hij reageert soms niet eens op mn zweep

Laat dat oude beestje die nu eenmaal die gewoonte heeft toch gewoon poepen.
En idd, gewoon lachen en verder rijden.
Ben je nu zo ambitieus ingesteld dat hij koste wat kost door moet lopen en anders de zweep erover? Boos! Boos!

Nee het is eigenlijk nu ik het over lees wel een beetje tè grof uitgedrukt zo als ik het zeg, natuurlijk sla en schop ik hem niet letterlijk vooruit ! Tong uitsteken
als die het doet of aan voel dat die het doet blijf ik flink aan drijven en opgeefmoment heeft het geen zin meer en dan staat die toch stil aan het begin gaf ik dan meteen tik maar nu heb ik ook zo iets van ja hij gaat toch wel stil staan en ik heb niet voor niets dit topic geopent voor jullie mening/advies Knipoog

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:32

Ik hoop voor degene "ervaren ruiters" dat ze het nooit mee gaan maken omver gereden te worden door een auto, vrachtauto of trein omdat ze vinden dat het "moet kunnen" dat hun paard blijft stil staan omdat hij/zij moet poepen.

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:39

speedy66 schreef:
Ik hoop voor degene "ervaren ruiters" dat ze het nooit mee gaan maken omver gereden te worden door een auto, vrachtauto of trein omdat ze vinden dat het "moet kunnen" dat hun paard blijft stil staan omdat hij/zij moet poepen.

ja dat is waar !;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:08

speedy66 schreef:

Dat is heel wat anders dan in de situatie die de TS schetst... In bovenstaande geval is imo alles geoorloofd om te doen wat je nodig acht om jezelf en je paard in veiligheid te brengen.

Overigens staat mijn pony niet stil met poepen onder het zadel, maar ook dat heb ik hem moeten leren. Ik heb hem zelf beleerd onder het zadel dus dat is ook weer anders dan jaren aangeleerd gedrag weer af leren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:14

heiditjj schreef:
Ja al die proefjes zijn ook zo belangrijk Haha!

Waarom zou je je paard door laten lopen als hij het stilstaand veel prettiger vind? anders zou hij wel doorlopen.

Als jij moet poepen ga je toch op de wc zitten ofzo? Jij loopt dan toch ook niet door? Als een dier iets doet heeft hij daar een reden voor, en hiermee bedoel ik niet dat jou paard zo anders is dan dat van alle anderen. Maar dat het voor paarden kennelijk redelijk onprettig is om lopend te moeten poepen. En de mate van hoe onprettig ze dat vinden verschilt per paard.

Daarnaast zijn er ook nog paarden die het vreselijk vinden om spetters pies of poep tegen hun benen te krijgen, ja dan gaan ze stilstaan tijdens het poepen zodat ze schoon blijven.

Maar we hebben alles over voor een proefje! Blijf maar slaan!

amen...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:00

speedy66 schreef:

ach dat is toch heel wat anders. ts wil niet dat haar paard stil staat in een proefje! heb daar nog nooit een trein doorheen zien denderen.

mijn paard poept nooit zo vaak tijdens het rijden maar als ze het doet staan we lekker stil. alleen als ik op een hindernis aanrijd "duw" ik haar wel door.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:29

darkmoona schreef:
ik ken het probleem,
Pony waar ik op rijd doet het ook.
Voordat hij moet poepen gaat hij heel krampachtig lopen met zijn achterbenen, is niet voorwaarts en in 1 keer staat hij stil.
Hij is niet vooruit te krijgen.
Lastig is het wel, maar zolang ik geen wedstrijden start met hem (en dit gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren) vind ik het geen groot probleem.

Bij ons op stal staat trouwens een pony die er misbruik van maakt.
Die staat wel 4 a 5 keer per les stil om te poepen

Mijn fjord doet het ook.(staat alleen voor de wagen)
Ook niet vooruit te krijgen. Ik heb ook de zweep gebruikt maar daar voelde ik me een behoorlijk schuldige dierenmishandelaar mee.
Dat doe ik dus niet meer. Hij gaat gewoon stilstaan.

Die pony die er misbruik van maakt staat die de hele dag op stal?
Zoja dan is dat het probleem. Zodra het paard in beweging komt komen zijn darmen meer op gang en zal ie vaker moeten poepen.
Stilstaan is nl erg slecht voor de werking van de darmen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 07:34

Mijn paarden moeten ook gewoon doorlopen als ze moeten poepen, ik vind dat eigenlijk niet zo raar en ik snap heel goed dat TS dit liever niet heeft in een proefje.
Maar ik kan me voorstellen dat je zo'n oudere pony het niet meer kunt afleren. Wil je dat wel dan zou je iemand kunnen vragen om in het midden te gaan staan met een longeerzweep (misschien iemand die je lesgeeft, foto's maakt of zomaar wil helpen) en de pony dan vooruit te "jagen" terwijl jij beenhulp geeft.