Boos worden onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Boos worden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:09

Sjaad schreef:
Hoe ouder je wordt, hoe minder last je er van zult hebben. Op ten duur leer je er mee om gaan als je zoals jij, je probleem herkent en het graag op wilt lossen. Ik denk dat veel ruiters dit in het begin hebben gehad.

Ouder worden helpt wel, maar sommige 'heethoofden' verleren het nooit Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:16

als je boos word , omdat het niet lukt
moet je je bedenken dat je dus boos op je zelf word Knipoog

laat even de teugels los , even stappen . tel tot 10 of tot 1000 indien nodig
tot dat je weer rustig bent ..
en begin weer overnieuw met waar je mee bezig was Knipoog

succes Vork

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:13

Als het nog "gematigd" boos is, rustig naar stap gaan, lange teugel geven en 10 x goed door je buik in én uitademen. Vooral niet vergeten door je buik uit te ademenen, want de meesten ademenen wel goed in door hun buik, maar dat uitademenen vergeten ze dan. Haha!
Eventueel even je voeten uit de stijgbeugels, even wat met je voeten draaien, rondjes met je armen naar voor en achteren draaien.

Als je erger boos bent, gewoon even afstappen. Stap een paar rondjes aan de hand, adem goed in en uit door je buik en stap pas terug op als je gekalmeerd bent. Als het niet lukt te kalmeren, longeer dan even of laat je paard even vrij rondlopen in de bak. Er niet terug opkruipen zolang je niet gekalmeerd bent!

Verder kan het helpen de radio aan te zetten of zelf een liedje te zingen. Als je niet van zingen/radio houdt kan je ook gewoon een verhaaltje vertellen tegen je paard.

En natuurlijk erom blijven denken dat het nooit beter zal worden als boos bent. Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:59

heb het zelf ook, ik doe nu dan ff hals laten strekken of idd ff stappen Ja
af en toe tussendoor halsstrekken is ook goed voor de ontspanning, kan je daarna weer 'fris' verder Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:03

In het dagelijks leven ben ik best ongeduldig, maar als ik rij word ik helemaal niet boos, hoor. Dan heb ik engelengeduld en blijf gewoon rustig....... Ik heb een jong paard en vind het niet terecht om boos te worden, omdat iets niet meteen lukt. Want dan weet ik zeker dat het helemaal niet meer lukt. Haha!
En dan ben je veel verder van huis. Tong uitsteken

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 14:22

Haha! echt super super super bedankt voor alle tips:D
Ik had vanochtend privé les,, & ja hoor, ik ben niet een x boos geworden.
Maar dat is altijd het geval. Ik weet dat boos worden niks op lost en dat het allemaal door mij komt.
Het is iig een grote troost dat ik niet de enige ben met dit probleem Lachen.
Ik ga er echt wat aan doen.
Ik denk trouwens niet dat afstappen bij mij wat helpt!!
Ik ben nogal eigenwijs (daar ligt het misschien ook wel aan).
Maar ik stop meestal niet voordat ik m'n zin heb/ gewonnen heb.
Ik ga vooraan eerst rustig stappen & tot 10,100 of 1000 tellen.
M'n pony weet ook niet zo goed wat ze is het geval moet doen als ik boos ben. Het komt ommes door mij. De vorige baas van mijn pony was altijd heel geduldig en heel rustig. Dat kun je van mij niet zeggen.
Ik ben echt super blij dat jullie zoveel tips hebben gegeven Haha!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:30

Ik had dit vroeger ook heel erg, kon soms heel erg boos worden... Achteraf voelde ik me dan weer heel schuldig tegenover mijn pony... Daarom ben ik als het niet ging gewoon gaan stappen en even tot 100 gaan tellen, of soms idd even lekker een paar rondjes galopperen. En als het echt heel erg was dan stapte ik af en liep gewoon een paar rondjes naast mijn pony, even allebei weer helemaal tot rust komen.
Tegenwoordig heb ik er bijna geen last meer van, denk toch dat het komt omdat ik toch ouder en volwassener wordt.

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:12

Ja, ik voel me ook altijd heel schuldig.
Ik voel me niet alleen schuldig, maar ik voel me vre-se-lijk!!!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:24

Ik geef les en mijn lesklanten worden ook wel eens ontzettend pissig (ik zelf ook wel eens hoor Knipoog). Ze mogen dan van mij absoluut niet doorgaan, en zo nodig stappen ze maar af. Geen gesjor aan het paard voor iets wat jij niet goed doet.

Als je paard kwaad in de zin had en je expres in de weg wil zitten, dan had hij dat jaren geleden al wel gedaan. Hij wil met je meewerken, maar hij snapt je niet of je bent niet consequent. Het probleem ligt 99,99% van de keren bij jou. Ik kan echt pissig worden om mensen die dan lopen slaan of in hun frustratie door rijden. Foei!! Knipoog

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:37

Soms heb ik het ook weleens. ( 2 keerper jaar ofzo )
Dan stap ik af ga even een paar keer tot 1O tellen en stap er weer op. Of ik ga eventjes een paar rondjes vloekent rondlopen Huilen van het lachen , Dan stap ik weer op en kan weer rustig verder gaan rijden.
Meestal doe ik dan eerst iets wat dus echt lukt en dan probeer ik het weer opnieuw? Lukt het echt niet dan maar niet. Morgen is er weer een dag Vork

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:01

Dit heb ik ook wel! Ik heb er vooral last van als mijn pony even geen zin heeft en gigantisch gaat lopen klieren. Op de momenten dat het net lekker ging. Dan wil ik te graag dat ze het gewoon doet.
Laatst had ik het terwijl ik les had, sprong ze steeds uit een hoek omdat ze niet wilde aanspringen in de rechtergalop sprong ze weg en boog haar lichaam zodat ze toch weer links kon aanspringen. Nou ik had het op dat moment even helemaal gehad met haar, want dat deed ze echt steeds weer. Toen zij mijn instructeur ga maar even gewoon rustig rond draven even rust komen, haal gewoon even paar keer rustig adem. En op het moment dat je onstpant probeer je het gewoon nog een keer.
Merk zowiezo dat sinds ik mijn pony heb, ben ik veel geduldiger geworden, eerder moest alles direct goed. Maar heb er nu vrede mee als het een dag niet gaat, vind het nog niet leuk. Maar ok kan gebeuren hoeft niet allemaal perfect. Je moet gewoon even je gedachte ergens anders heen brengen, en even tot 10 tellen even rustig rondrijden tot je rustig bent zul je zien gaat het veel beter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:27

Als je boos wordt: gelijk afstappen en paard op stal, ook al zit je er nog maar 3 seconden op. Je leert snel genoeg zo jezelf in de hand te houden Knipoog

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:29

Als je boos word omdat een oefening niet lukt lijkt mij een mooie oplossing om een andere oefening te doen die bijna of altijd lukt. Niet meer aan die oefening beginnen die niet goed ging die kan je dan proberen te herhalen met je instructrice. En misschien heeft je instructrice er wel een oplossing voor want die kent jou ook?!

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:34

D_Cartigny schreef:
Als ik boos word op het paard dan ga ik altijd even stappen aan een lange teugel. Even zelf tot rust komen.

Doe ik ook en helpt bij mij ook het beste Knipoog
Als ik merk dat Nora er ook gewoon geen zin in heeft, het totaal niet lukt, doe ik meestal 1 simpel oefeningetje (grote volte bv) die goed gaat en dan belonen. Zo kunnen we dan toch nog beide met een 'goed' gevoel richting stal Knipoog

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:59

Haha! Dank jullie wel Haha!
Ik ga het proberen..!!

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:37

Eigenlijk moet je zo'n probleem zelf oplossen. Waarscheinlijk zit dit in jou karakter... Weinig aan te doen toch?

Het enige wat ik je mee geef:
REAGEER HET NIET AF OP JE PAARD!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:39

Als je het hele topic hebt gelezen zie je dat er genoeg aan te doen is, ook neemt het probleem af naarmate je ouder wordt Knipoog

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:42

Daar ga ik helemaal in mee Knipoog Hoe ouder, hoe wijzer Clown

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:22

Als het bij mij niet lukt met rijden
stop ik altijd haal het zadel eraf
en ga zonder zadel voor de lol rijden.
zo kan ik ook niet boos worden.
want als het niet gaat na een paar keer.
lukt het helemaal niet meer.
want dan is je zin en je ''vertrouwen'' dat het goedkomt weg.
dus dan ga ik maar verder zonder zadel
zo hebben ik en me pony er allebei lol van.
want dan word ik tenminste niet boos.
want meestal ligt het wel aan mij,en dan word ik boos voor niks op die pony.
en dat vind ik zielig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:28

Zoek het bij jezelf en reageer het gewoon niet af op je paard. Tel desnoods even tot tien of ga even stappen en denk ergens anders aan. Ik heb ook wel eens even een grrrr moment als het niet gaat. Maar ik reageer het niet af op mijn paard, tenzij ik juist boos wordt omdat zij aan het mutsen is en dus niet aan mijn hulpen is. Maar dat gebeurd zelden, vaak ligt de fout bij mij en daar kan zij niets aan doen. Gelukkig besef ik dat ook meteen als er iets niet goed gaat Knipoog Daarnaast laat mijn paard het ook meteen weten als ze ergens niet van gediend is, kan nog een bok toe krijgen ook, dus ik word meteen gecorrigeerd Clown

LauraaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:25

Jij probeert je paard iets te leren, en als je paard het niet begrijpt moet je niet boos worden. Ik lach mijn paard altijd uit als ze een stap verkeerd zet of het even niet begrijpt. Je zal zien dat je dan meer plezier hebt in het rijden! Lachen

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:19

Haha! Dankje wel allemaal.
Het ging gister al veel beter Haha!
Super bedankt:D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:43

Als ik merk dat het rijden niet gaat draaf ik nog een paar voltes lang&laag en ga daarna buiten even uitstappen. Het is belangrijk dat je niet door blijft prutsen vooral als je zelf wat gefrustreerd wordt. Morgen is weer een dag, het kan niet altijd goed gaan. Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:49

gewoon tot 10 tellen rustig overnieuw proberen
ik heb dit probleeem niet alleen als ik weet dt hij het normaal wel doet en dan vertikt dan is het 1 tik en over
lees anders over de dingen die niet lukken je probeert bijv. schouderbinnenwaarts of wijken
tik je hier op wiki en je hebt goeie uitleg hoe het moet

ook helpt het bij mij om te kijekn hoe andere rijden en bijv op youtube
probeer zelfverzekerd te rijden
(ik rij een renpaard naar m-2) ben super trots en zodra ik die gedachte hou zit ik ook zo
nou dat ene foutje..just try it again

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:55

Goldie schreef:
Daarom ben ik als het niet ging gewoon gaan stappen en even tot 100 gaan tellen, of soms idd even lekker een paar rondjes galopperen.

Ik was afgelopen zondag nog boos.
Heb 5 min. even met paardje de bak rondgecrosst in galop. Ik even mijn gedachten verzetten, lol hebben, en paard vond het ook prima, kon hij ook even z'n energie/ei kwijt.