Te fel op zweep, maar zonder te traag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Re: Te fel op zweep, maar zonder te traag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:11

Pensionnetje schreef:
Andere instructeur zoeken!!! Boos! Dit is een klassiek probleem in de africhting en iedere prof instructeur heeft dit zo opgelost.

Ik heb al een andere instructeur is ook al een stuk verbeterd, alles ook dit is verbeterd. Maar ik kom er gewoon niet ik dring niet tot haar door. Terwijl als mijn instructeur erop stapt luistert ze wel, dus ligt aan mijn manier van rijden. Dat weet ik zelf en ben super consequent. Maar hoe kan een instructeur oplossen dat ze minder fel worden op de zweep?

Kingsley2 schreef:
Maar wat is het advies van je instructrice bij jouw probleem,

In de les ben ik vaak met een zweepje gaan rijden, want anders moet ik teveel been gebruiken. Wat ook neit de bedoeling is. Maar zodra ik een zweepje heb is ze vlot te vlot. En dan moet ik haar rustig krijgen, maar dat wil ze dan niet. En elke keer dezelfde manier. Mijn instructeur zegt vooral gewoon erbij pakken en consequent zijn. En niet direct een mep verkopen, logisch in mijn ogen. En ik heb het nu vaak geprobeert, maar het verbeterd gewoon echt niet. Verlies steeds de beheersing over haar. Na een uur rijden wordt het beter, maar dit blijft pas na een uur als ze moe is. En wordt niets eerder, hoe vaak ik hem ook pak. Eigenlijk zegt hij heel veel hierover maar onthou het niet allemaal pas het wel toe, maar kan het niet allemaal optypen.

Ik merk zelf wel dat ik mijn ene hand anders heb met zweep, maar dat komt omdat ik die zweep anders niet vast kan houden. En als ik mijn hand dan houd zoals hij hoort, dan tik ik haar onbewust op de schouder.

Zowiezo is de basis in de les activiteit van achter en dan pas nagevelijkheid. Maar zodra ze dan weer nagevelijk is, zakt ze weer terug in haar tempo. Misschien dat ik dan onbewust mijzelf vastzet, of wat dan ook.
Bedankt alvast voor alle tips. Meer zijn natuurlijk altijd nog welkom
Laatst bijgewerkt door Winx op 27-03-08 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:22

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem maar sinds ik een andere instructrice heb gaat het een stuk beter. Ik ben erachter gekomen dat ik mijn paard gewoon te weinig opvang door met mijn benen te knijpen. Eigenlijk als je haar een heel klein tikje geeft moet je tegelijkertijd opvangen met je benen. Het zal niet meteen meteen lukker maar met een beetje geduld......

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:12

Winx schreef:
Pensionnetje schreef:
Andere instructeur zoeken!!! Boos! Dit is een klassiek probleem in de africhting en iedere prof instructeur heeft dit zo opgelost.

Ik heb al een andere instructeur is ook al een stuk verbeterd, alles ook dit is verbeterd. Maar ik kom er gewoon niet ik dring niet tot haar door. Terwijl als mijn instructeur erop stapt luistert ze wel, dus ligt aan mijn manier van rijden. Dat weet ik zelf en ben super consequent. Maar hoe kan een instructeur oplossen dat ze minder fel worden op de zweep?

Kingsley2 schreef:
Maar wat is het advies van je instructrice bij jouw probleem,

In de les ben ik vaak met een zweepje gaan rijden, want anders moet ik teveel been gebruiken. Wat ook neit de bedoeling is. Maar zodra ik een zweepje heb is ze vlot te vlot. En dan moet ik haar rustig krijgen, maar dat wil ze dan niet. En elke keer dezelfde manier. Mijn instructeur zegt vooral gewoon erbij pakken en consequent zijn. En niet direct een mep verkopen, logisch in mijn ogen. En ik heb het nu vaak geprobeert, maar het verbeterd gewoon echt niet. Verlies steeds de beheersing over haar. Na een uur rijden wordt het beter, maar dit blijft pas na een uur als ze moe is. En wordt niets eerder, hoe vaak ik hem ook pak. Eigenlijk zegt hij heel veel hierover maar onthou het niet allemaal pas het wel toe, maar kan het niet allemaal optypen.

Ik merk zelf wel dat ik mijn ene hand anders heb met zweep, maar dat komt omdat ik die zweep anders niet vast kan houden. En als ik mijn hand dan houd zoals hij hoort, dan tik ik haar onbewust op de schouder.

Zowiezo is de basis in de les activiteit van achter en dan pas nagevelijkheid. Maar zodra ze dan weer nagevelijk is, zakt ze weer terug in haar tempo. Misschien dat ik dan onbewust mijzelf vastzet, of wat dan ook.
Bedankt alvast voor alle tips. Meer zijn natuurlijk altijd nog welkom

Hier heb ik ook een tijd last van gehad, niet het gedoe met de zweep,
maar zodra ze nageeflijk ging lopen, zakte ze terug in tempo.
Ik en mijn instructrice zijn tot conclusie gekomen dat ik teveel bij drijf (niet kloppen, want ik doe dit dus bewust Bloos )
om haar maar in tempo te houden. Ik drijf nu alleen bij terugvallen in tempo en corrigeer desnoods meteen met zweepje.
Dit gaat nu al stukken beter, ik hoef veel kleinere hulpen te geven! Haha!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:15

Hm, mijn verzorgfries heeft dus het zelfde probleem.
Maar als ik niet rijd, en raak haar aan met de zweep, raakt ze niet gespannen, en doet gewoon van:'He wat doe je met dat stokje op mijn lichaam? Het kieteld'.
Met longeren ook geen probleem.
Maar met rijden racen we de bak door in draf.
Spring of dressuur zweep maakt niets uit.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:23

jillie1994 schreef:
Maar als ik niet rijd, en raak haar aan met de zweep, raakt ze niet gespannen, en doet gewoon van:'He wat doe je met dat stokje op mijn lichaam? Het kieteld'.

Raak je haar aan met de zweep tijdens rijden?
Dus zonder dat je 'm gebruikt, dat ie tegen d'r lichaam aantikt?
Daar kan onder het rijden een gevoelig paard best fel van worden lijkt me.
En waar houd je sowiezo je zweep: achter je kuit, langs hals oid?
(Zie bericht op pagina 1 Schijnheilig )

Denk ik wat meer info voor nodig om (proberen) te helpen Knipoog

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:25

_Ceres_ schreef:
jillie1994 schreef:

Raak je haar aan met de zweep tijdens rijden?
Dus zonder dat je 'm gebruikt, dat ie tegen d'r lichaam aantikt?
Daar kan onder het rijden een gevoelig paard best fel van worden lijkt me.
En waar houd je sowiezo je zweep: achter je kuit, langs hals oid?
(Zie bericht op pagina 1 Schijnheilig )

Denk ik wat meer info voor nodig om (proberen) te helpen Knipoog

Ik hou hem naar achter, richting haar dikke billetjes Clown
Maar ik tik haar niet aan zonder het nodig is, ik hou hem aardig hoog.
Als ik een tikje geef, tik ik wel achter mijn kuit of op haar billetjes.
En erg gevoelig is ze geloof ik ook niet?

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:31

jillie1994 schreef:

En beweegt de zweep misschien mee met je hand/ beweging tijdens het rijden?
Misschien dat je Friesje merkt dat d'r iets beweegt bij d'r "billetjes" Clown
en hiervan toch schrikt?
En hoe is ze zonder zweep met rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:33

dier weet je heel slim te bespelen Lachen Lachen gewoon met zweep blijven rijden

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:34

_Ceres_ schreef:
jillie1994 schreef:

en hiervan toch schrikt?

Ik raak haar dus echt niet mee aan Clown
Want ik houd hem aardig hoog, dat ik haar dus gewoon niet onnodig aantik! Koe
En zonder zweep is ze aardig lui voor 't been.
Dan reageerd ze bijna niet.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:41

_Ceres_ schreef:
jillie1994 schreef:

en hiervan toch schrikt?

Ik bedoel nu ook niet AANRAKEN, maar BEWEGEN met zweep: ff goed lezen hea Clown
En misschien omdat je 'm (te) hoog houdt, dat ze een vreemd voorwerp boven d'r kont waarneemt
en daarvan schrikt, zo bedoel ik het Bloos
In m'n beginnerslesje hebben we namelijk pony die gewoon te rijden is met zweep,
maar zodra kind de zweep te hoog omhoog richt (uiteinde naar boven), schrikt ze en schiet ze ervandoor...

Hoe is orenspel van je paard als je rijdt met zweep: onrustig?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:45

_Ceres_ schreef:
jillie1994 schreef:

en hiervan toch schrikt?

Ik bedoel nu ook niet AANRAKEN, maar BEWEGEN met zweep: ff goed lezen hea Clown
En misschien omdat je 'm (te) hoog houdt, dat ze een vreemd voorwerp boven d'r kont waarneemt
en daarvan schrikt, zo bedoel ik het Bloos
In m'n beginnerslesje hebben we namelijk pony die gewoon te rijden is met zweep,
maar zodra kind de zweep te hoog omhoog richt (uiteinde naar boven), schrikt ze en schiet ze ervandoor...

Hoe is orenspel van je paard als je rijdt met zweep: onrustig?[/quote]

Oh oeps Clown
Ja dit zou best kunnen, ik zal er op letten donderdag, als dit niet het geval is, zal ik het even melden Knipoog.
En de oren doen zeg maar, gewoon.
Als ik tegen haar praat bewegen ze, en anders zijn ze gewoon standaard, beetje naar voren gericht.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:39

Anders longeer je haar even tien min voor het rijden even de ergste energie eruit. En je zal geduld moeten hebben en toch met zweep rijden, en ik snap eigenlijk niet dat je problemen hebt met het vasthouden van de zweep want als jij je hand gewoon rechtop houd dan gaat je zweep langs je been naar beneden en eindigd bij je hak ongeveer, en als je hem zo vast houd dan tik je ook je pony niet aan, dus ik snap niet dat jij de hals aan tikt dan heb je hem niet goed vast.

En als hij te hard gaat en je pony luisterd niet naar een ophouding dan ga je in stap en dan draaf je weer aan, en als hij weer te hard gaat ga je weer stappen jij zal echt concequenter moeten zijn net als wat je instructeur zegt. Goed naar hem luisteren en de dingen die je nog weet als hij er niet is die oefenen en als hij er weer is moet je ook vragen stellen waar je de rest van de week tegen aanloopt misschien kan hij stapje voor stapje doen. En je bv vertellen hoe je makkelijker je zweep kan vast houden.

en anders moet je voorlopig alleen letten op jou tempo en je houding en niet op dressuur eerst maar leren dat je pony normaal jou tempo loopt. en goed op je zit letten en hoe je,je handen moet houden en hoe je,je zweep vast houd.
En altijd met zweep rijden niet de ene dag wel en de andere dag niet.

en jou tempo is jou tempo te hard is opvangen maar wel van achteruit. Gaat ze te langzaam ook je been eraan houden hierbij kan je ook overgangen maken kort achter elkaar daar worden ze ook actief van je moet je pony aan het werk houden actief met haar bezig zijn veel figuren kleine figuren grote figuren overgangen zorgen dat ze aan het werk blijft dan blijft ze meer op jouw gericht.

Leren paardrijden kost heel veel tijd en geduld en als iets lukt zonder je geduld te verliezen dan wordt je daar blij van.
Ik in ieder geval wel. Ik ben 30 en ik rij al vanaf mijn 6e en ik ben nog steeds niet uitgeleerd. Knipoog Met geduld maar wel concequent en op gevoel rijden daar bereik je het meeste mee. Knipoog

succes fijn weekend

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:57

Bedankt allemaal voor de tips! Ik heb vandaag gereden. Ik heb met zweep gereden, en zoals iemand hier zei achter je kuit gebruiken en niet op de kont. En werkte stuk beter, ze was wel voorwaarts maar niet te. En kon haar ook makkelijk vooruit en terug schakelen.
@ Kingsley2, ik weet dat ik op de een of andere manier mijn zweep vreemd vast heb. Maar als ik mijn handen keurig rechtop houd en een zweep vastheb ligt die op haar schouder, op de een of andere manier kan het niet anders. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe je dat dan wel kan doen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:02

Heb je al eens geprobeerd met een karwats te rijden (dus kort zweepje) en bij te tikken op de schouder?

en wat het vasthouden betreft, dat komt vaak van de houding;
waarschijnlijk heb je dan je handen te laag .

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:04

Ja heb tijden met een kort zweepje gereden, maar ga er door heel erg voorover zitten hoeft niet. Weet ik maar vind een iets langere makkelijker rijden. En geef met mijn zweep, die er tussenin zit, ook wel eens vooral met galop een klein tikje op de schouder.
Knik in mijn polsen kan wel kloppen ja, weet niet of ik het nog heb en mijn handen laag klopt ook. Zal daar eens om denken.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:07

Ik ben van mening dat je paard gewoon zonder zweep te rijden moet zijn, gewoon voor je been krijgen dus!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:13

Ja daar ben ik mee bezig, maar hoe krijg ik dat voor elkaar. Zonder zweep en ja consequent zijn, ben ik echt! Ik vraag altijd reactie, maar die komt niet. En heb ook geen zin om haar vooruit te trappen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:19

haha je paardje heeft het goed begrepen hoe hij eronderuit kan komen!

nee, je kunt een paard niet consequent aan de hulpen krijgen zonder zweepje.
drijven = reactie
geen reactie = tikje = reactie

hoe wou je dat doen zonder zweep? Toch niet met 'n rotschop hoop ik?

Nee, je kunt niet consequent corrigeren zonder zweepje. 't Is niet voor niks verplicht in de lagere dressuurklassen.
Ik zou persoonlijk gaan voor de karwats en vooral subtiel gebruiken op de schouder.

Daarnaast is het een handig ding om vliegen weg te strijken, je moet hem leren dat het geen eng ding is maar een verlengstuk van je hand, waarmee je leuke en minder leuke dingen kan doen.
Dus ook voor het opstijgen eens ermee strelen.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:30

Is het verplicht in de lagere dressurklassen? Dat wist ik niet.
Zoals jij beschrijft, zo doe ik het nu precies. En ze reageerde vandaag echt heel goed, ze wist ineens door te lopen, maar ook nog na te geven tegelijk.
Voor het opstijgen streel ik haar erook wel mee enz. En dat vind madame niet eng, en eigenlijk vind ze hem ook niet eng achter de kuit en op de hals. Alleen op de kont reageert ze heftiger dan achter de kuit of op de hals.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:34

Winx schreef:
Is het verplicht in de lagere dressurklassen? Dat wist ik niet.

Ach nee, ik vergis me. Dat is in het verleden altijd zo geweest maar de laatste jaren is dat niet meer zo.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:35

Oke ik dacht al, want zie wel mensen zonder rijden, hoewel de meerderheid toch met.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:57

Ik zou in dat geval wat grondwerk proberen met je zweep, gewoon je pony los in de bak en dan zou je bijvoorbeeld een longeerzweep kunnen gebruiken en die zonder aanraking over je pony heen bewegen. Waarschijnlijk rent hij/zij ervoor weg maar als je het herhaalt went je ponyw aarschijnlijk wel aan de zweep; de associatie moet ontstaan dat een zweep niet iets pijnlijks en/of kwaadaardigs is. En als je pony niet slecht op een zweep reageert zodra je er niet op rijdt, kan het zijn dat je in de maling genomen wordt..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:59

Op de grond vind ze het niet erg, een longeerzweep wat vervelender, maar dat heeft alleen maar wat voordelen zoals zij het doet dan. MAar zodra ik erop stap reageerd ze heel fel op de zweep als ik op de kont tik maar achter d ekuit minder.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:14

Winx schreef:
Bedankt allemaal voor de tips! Ik heb vandaag gereden. Ik heb met zweep gereden, en zoals iemand hier zei achter je kuit gebruiken en niet op de kont. En werkte stuk beter, ze was wel voorwaarts maar niet te. En kon haar ook makkelijk vooruit en terug schakelen.
@ Kingsley2, ik weet dat ik op de een of andere manier mijn zweep vreemd vast heb. Maar als ik mijn handen keurig rechtop houd en een zweep vastheb ligt die op haar schouder, op de een of andere manier kan het niet anders. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe je dat dan wel kan doen?

Wat fijn dat m'n tip over plaats van zweep geholpen heeft! Haha!
En idd, gewoon je handen wat hoger houden, dan valt de zweep (mits lang genoeg)
precies achter je kuit. Mocht dit niet zo zijn, dan houd je misschien toch je handen wat afwijkend (knikje ofzo). Gewoon uitproberen zodat zweep goed is geplaatst en vervolgens kijken hoe je je handen houdt. Desnoods iemand op grond hiernaar laten kijken;)

Veel succes! Knipoog

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:08

zoals het overkomt is ze als de dood voor de zweep zoals je het uitlegt bij andere berichten of reacties.. ze zal miss wel een slecht verleden hebben met de zweep en dit zal je dan ook heeeel rustig op moeten bouwe wil je het vertrouwen weer terug krijgen. ik zou ook zo ie zo het eten aanpassen zodat ze misschien iets heter word voor je been. probeer een spoortje maar ga niet voortdurend lopen schoppen of drijven want op een gegeven moment voelen ze dat niet meer, en dan kan je met de grootste sporen erop gaan zitten dan heeft het togh geen zin meer. probeer haar vlot te houden voor het been en zodra ze iets maar dan ook maar egt een millimeter al terug valt gelijk bij sporen zodat ze attent word voor je been als ze reageert en dan weer vanaf blijve maar zodra ze weer terug valt zorgen voor reactie