Paard steigert en draait zich om tijdens het buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Re: Paard steigert en draait zich om tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:58

@Nijnthjuh als je eraf gaat stappen geef je hem alleen maar zen zin want dan komt hij er gewoon onderuit Ja Als hij dat eenmaal doorheeft gaat ie overal stoppen zodat je telkens moet afstappen Knipoog

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:04

Goh, ik heb echt precies hetzelfde!
Die van mij besluit gewoon van: het is tijd om terug te gaan, en gaat dan steigeren en in de lucht draaien. Haar aan het werk houden & flink doorrijden heeft geen zin, ze gaat echt volledig op de rem. Achteruit doet ze het wel aardig, maar dan gaat ze ook draaien. Ik ben nu ook 1x afgestapt, maar niet vaker. Ik heb al een aantal keren zowat met haar in de sloot gelegen, en dat wil ik niet echt meemaken.
Ik heb het trouwens alleen als ik alleen rijdt, of met zn tweeen voorop. Als ik met de trailer op buitenrit ga, doet ze het in het begin voorop ook, maar verder niet.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:05

@Snoekiej, dat heb ik precies hetzelfde, mijne is net zo Ja Alleen mijne gaat dan ook nog is heel hard achteruit en dan weer omhoog en achteruit Clown

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:06

Dat heb ik ook Myxlea!
Als ik Vorstin onder druk ga zetten wordt het ook alleen maar erger, maar zonder druk neemt ze haar eigen zin.
Met afstappen heb ik ook altijd het idee dat Vorstin dan denkt dat ze gewonnen heeft

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:13

je schreef dat het een tijdje goed ging nadat je man was meegegaan maar dat hij het nu weer doet na een tijdje niet buitengereden te hebben. Waarom vraag je niet of je man weer een aantal keer meegaat, misschien is het dan zo over.

edit; ik zag dat Lisa dit bericht niet getypt had, foutje...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:31

Nee, dat bericht had ik getypt. Natuurlijk zou dat weer kunnen, maar mijn man heeft een tijdje geleden een ongeluk gehad, waardoor hij echt niet mee kon met mij naar buiten. Helaas dus. Maar als alles weer goed is met 'm, gaan we dat misschien wel weer proberen.

Dat terugrennen ken ik trouwens ook. Als Diablo omdraait en ik probeer toch door, zet hij het gewoon keihard op een lopen. En dan zijn ze sterk hoor, ze gáán gewoon.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:57

TS, heb je al wat aan de tips gehad?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:05

Al deze paarden hebben waarschijnlijk één vaste kant waar ze altijd naartoe draaien, of naar rechts, of naar links. Dit gaat voor een groot stuk over nagefelijkheid. Het paard zet één kant vast en draait dan over die kant over zijn schouder weg. Als dat op dat niveau niet wordt opgelost, gaan ze inderdaad steigeren en draaien. Werk tijdens training in de bak extra aan het loswerken van die kant, buigwerk in die richting, bit loslaten... En doe dit vervolgens ook tijdens je buitenrit.
Als je paard naar rechts draait, is het heel verleidelijk om aan de linker teugel te trekken. Maar gebruik hier juist je rechter teugel tegen de hals om die schouder naar links te zetten. Het paard heeft rechts vast, zijn hoofd is dus al wat naar links. Links gaan trekken versterkt het uitbreken alleen maar.

Succes aan allen! Knipoog

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:18

Ik heb hier ook een tijdje last van gehad met mij pony, en dat kwam door onduidelijkheid in het leidersschap tussen ons. Daar zijn we mee aan het werk gegaan en sinds dien staakt ze niet meer. Ik weet niet of dit bij (sommige van) jullie ook het probleem zou kunnen zijn, maar bij mij kwam het echt door het feit dat er op dat punt onduidelijkheid heerste en ze daardoor in staking ging. Ook met achteruit rennen, stijgeren en omdraaien enz.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:11

Zo een had ik ook. Ik heb toen tijdens een buitenrit de tijd genomen en me niks aangetrokken van naderend verkeer (die wachten maar even). Toen ze begon te steigeren heb ik voorkomen dat ze omdraaide en het steigeren gewoon genegeerd, en geloof me, dat was echt niet een paar keer. Ze ging maar door en door. Op een gegeven moment kreeg ze in de gaten dat het niets opleverde en liep ze door. Dat was meteen de laatste keer dat ze heeft gesteigerd. Het is nu anderhalf jaar geleden.

Succes.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:53

Mijn paard kende dit trucje ook.
Op het moment dat hij zich omdraaide zette ik hem stil en probeerde hem terug te draaien. Lukte dat niet dan gingen we achteruit, net zolang tot hij zich uit zichzelf weer omdraaide en wel weer vooruit wilde. En de kant waar hij altijd heen draaide idd begrenzen met de teugel zodat hij niet meer die kant op kan draaien.

En verder niet teveel druk in de mond nemen. Bij veel mensen zie ik dat de mensen denken dat het paard ergens niet langs wil en dan gaan ze zelf onbewust spannen en veel druk op het bit zetten. Laat de teugels maar eens wat losser, dat helpt vaak wel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:26

Maar wat doe je als je paard niet stil te zetten is? Diablo zet gewoon zijn nek op slot en rent naar huis. En dan ben je nergens meer.....

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:22

Proppen in de orgen (watten), daar worden ze wel rustiger van; het geeft ze een gevoel van begrenzing en minder geluid (wind maakt ook geluid). Over het algemeen krijg je een wat minder heftige reactie. Het is een gebruik uit de draverswereld en doet geen pijn Knipoog

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:41

Een paard denkt niet, goh, ik heb nu geen zin meer dus ik steiger en keer om naar huis. Er zit nagenoeg altijd angst of onzekerheid achter. Het adrenalinepeil stijgt maw.
Er is voor ons dus niets te winnen of te verliezen. Daarom snap ik ook niet dat een paard het 'gewonnen' zou hebben als je afstapt. Wat heeft het paard dan gewonnen?
Als het paard meer vertrouwen in je heeft als je er naast loopt, waarom niet? Het adrenalinepeil zal dalen waardoor je paard rustiger wordt en het paard dit ook als leermoment kan zien (door stress/angst = adrenaline kan een dier, maar ook een mens, niet meer leren, maar alleen instinctief reageren).

Mijn paard was ook zo'n dier. In het begin kwam ik het erf niet af met hem. En ben ook begonnen met pushen, achterwaarts enz enz. Dat werkte allemaal niet, ben toen begonnen met afstappen wanneer hij wat eng vond. Inmiddels hoef ik eigenlijk nooit meer af te stappen en is hij redelijk bomproof.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:05

die tips heb ik ook allemaal al geprobeerd, en het hielp allemaal niet.
toch ga ik het morgen weer proberen(als het beetje droog weer is)..
mijn paard weet gewoon dat als hij richting sloot loopt dat ik dan bang word dat hij zijn nek breek...

dus morgen ga ik het eventjes anders proberen

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:09

Het paardje dat ik rijd doet dit ook, vooral als we van de oprit afkomen.
Wat bij ons erg heeft geholpen is het aanrijden in draf, en nu is het maar een enkele keer nodig om aan te rijden in draf, maar verder gewoon weer stappen! Lachen

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:22

Ik herken het helemaal !
Mijn paard kon ineens uit het niets omdraaien en blijven draaien.
In het begin had ik weinig geduld (wist ook niet waarom ie het deed) dus werd ik steeds boos.
Dat verergerde het natuurlijk. Op een gegeven moment kreeg ik in de gaten dat hij dan even een "paniekaanval" kreeg en gewoon niet verder durfde.
Het was puur zijn onzekerheid.

Ik ben heel veel met hem gaan wandelen, zonder zadel alleen met halster. Als hij dan iets eng vond, liet ik hem op zijn tempo er naar toe lopen (maar we gingen er naar toe ondanks wat dan ook!) en kijken. Als hij het dan niet meer eng vond, beloonde ik hem uitgebreid met schouderklopjes en "braaaaaaf". Ook liet ik hem regelmatig (rustig!) voorop lopen want hij kroop maar wat te graag achter me weg.

Daarna ben ik hetzelfde onder het zadel gaan proberen. Hij draaide veel minder om. Maar als hij het wel deed, pakte ik beide teugels lichtjes vast en drukte ik mijn benen beide lichtjes aan totdat hij stilstaat. Even tot rust laten komen (zachtjes praten) en dan weer rustig dezelfde kant weer terugdraaien. Dan liet ik hem rustig kijken en stuurde ik hem gewoon weer verder alsof er niks gebeurd was. Eenmaal er rustig en normaal voorbij belonen met schouderklopjes en "braaaaaf".

Hij draait nog heeeel af en toe om maar het heeft natuurlijk tijd nodig.
Soms als ik merk dat hij veel dingen eng vindt (als we een nieuwe route rijden bijvoorbeeld), stap ik onderweg gewoon even af en lopen we een stukje. Misschien dat jouw paard anders in elkaar zit maar niet geschoten is altijd mis toch.
Succes !!

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:32

Diablo schreef:
Dat terugrennen ken ik trouwens ook. Als Diablo omdraait en ik probeer toch door, zet hij het gewoon keihard op een lopen. En dan zijn ze sterk hoor, ze gáán gewoon.....

ja dat heb ik dus ook. mijne rent kei hard terug. een vriendin van mij zegt dat ik hem dan gewoon terug moet nemen maar ten eerste tuurlijk probeer ik dat..maar ik krijg mijn paard echt niét terug dan hoor..
dat vind ik nog het vervelendste dat hij dat doet..want ik heb geen zin om straks een ongelijk te krijgen omdat hij terug rent..daarom stap ik voor de zekerheid als hij heel erg begint te klooien af..en ga er pas op als ik zeker weet dat hij niet meer terug gaat..

ohja ik vind best dat je er af kunt stappen..je paard heeft het dan zeker niet gewonnen zolang je maar doorgaat met waar je naar toe bezig was te lopen..je loopt dan dus naar de zelfde richting als waar je naar toe wilt alleen dan zit je er niet op maar loop je er naast..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:22

somokkele schreef:
Een paard denkt niet, goh, ik heb nu geen zin meer dus ik steiger en keer om naar huis. Er zit nagenoeg altijd angst of onzekerheid achter.

Echt wel. Ik denk zeker dat het bij een hoop paarden angst is, maar bij Diablo niet hoor. Degenen die hem kennen, zullen dat ook beamen. Hij is de rust zelf, bomproof zeg maar. Hij is nergens van onder de indruk. Helaas dus ook niet van mij als hij weer eens naar huis besluit te gaan.
Als ik hem dan toch de andere kant probeer op te krijgen, dreigt hij tegen verkeersborden, heggen of wat dan ook (sloten zijn inderdaad ook erg leuk om de baas de stuipen op het lijf te jagen) aan te lopen. Zo ook eens toen we buitengereden hadden en weer thuis waren. We waren alweer op het erf, maar ik moest even terug, de weg op. Nou, niet dus, Diablo dacht er duidelijk anders over. Hij begon te draaien (precies zoals hij onderweg vaak doet) en toen ik niet opgaf, schuurde hij me (nadat hij dwars door een coniferenheg ging) zo dicht langs een muur van de schuur, dat ik een week pijn aan mijn benen heb gehad. En hij was toen echt niet bang hoor.....

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:57

Ik ga het de volgende keer maar proberen dmv afstappen, er langs lopen, opstappen en verder rijden, zonder dat ik me boos ga maken. (Al kan ik hem op zo'n moment wel wat aandoen!!) Ik ga zijn gedrag maar eens helemaal negeren.
Mijn Vos gaat gelukkig niet in volle rengalop er van door, dat heeft hij echt nog nooit gedaan, hij gaat juist heel verzameld richting huis galoperen. Daar hoef ik dus niet bang voor te zijn.

Wat zijn er nog veel mensen met hetzelfde probleem zeg!

Ik heb wel een paard van iemand 1 1/2 jaar gereden die hetzelfde deed, maar bij dat paard heb ik het helemaal overwonnen. Bij haar eigernarese doet ze het nog steeds, daar laat ze zich zelfs bij aan de grond vallen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:42

@somokkele, nou mijne anders écht wel. Pfft.. Daar vind ik dat je echt geen gelijk hebt. Koppigheid zit in alle dieren, en wat zegt je bij de pony's die altijd gaan bokken? Gewoon uit vervelendheid? Niet dat ze bang zijn iig Bij steigeren precies zo, gewoon een trucje om onder het werk uit te komen. En ze hebben dan gewonnen omdat je afstapt en toegeeft dat je het niet op kan lossen terwijl je erop zit. Net zoals dat je gaat omdraaien dan krijgt hij zijn zin.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:17

Diablo schreef:
somokkele schreef:
Een paard denkt niet, goh, ik heb nu geen zin meer dus ik steiger en keer om naar huis. Er zit nagenoeg altijd angst of onzekerheid achter.

Echt wel. Ik denk zeker dat het bij een hoop paarden angst is, maar bij Diablo niet hoor....

Het paard wat ik had was ook voor de duvel nog niet bang, en die keerde ook zomaar om, als hij mijn moeder er dan achter zag staan draaide hij nog een halve slag en stapte rustig weer verder alsof er niks aan de hand was. Hij was echt een draakje Haha!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:21

Die van mij is ook een echte draak, en die heeft het echt gelijk door als ze iets kan flikken. Daarom wil ik het er zo graag snel uit hebben!
Aan een halster gaan wandelen is ook niet echt een optie, ze is dan zo druk dat ze zowat over me heen walst!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:26

Als je echt van het probleem af wilt zul je hoe dan ook moeten doorzetten.
Wat hij ook uitvreet je zal hem er doorheen moeten rijden. Probeer stukken te vinden waar geen prikkeldraad zit. Een sloot? Zolang het niet gevaarlijk diep is laat hem er maar inlopen en eens goed schrikken..... Het klinkt hard maar paarden weten meteen wanneer ze ergens onderuit kunnen komen alleen omdat jij niet wilt dat ze zich beschadigen. Laat ze maar ens hun neus stoten, zolang je het maar verantwoord houdt. Succes.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:04

Klopt Pensionnetje, ik heb mijn oude paard nadat hij achteruit bleef lopen ook een keer een (ondiepe) sloot in laten lopen, hij schrok er behoorlijk van en gaf het staken voor die dag op Haha!