Er bestaat ook nog zoiets als paarden met een bijzonder flegmatiek karakter die gewoon niet vooruit te branden zijn. Ik denk ook niet dat het rasgebonden is, sterker nog, ik zit eraan te denken om een remparachute aan mijn Fries te knopen...
Heel veel overgangen maken en tempo wisselingen. En de sporen zeker af doen daar worden ze alleen maar nog voet doeder van. Hulp geven voor de draf reageerd je paard niet tik erbij een stukje draven en weer een overgang naar de stap maken stukje stappen en weer aandraven hulp geven reageerd je paard niet weer tik geven.
Zelf erg concequent zijn ik heb zelf ook een tinker gelukkig we een hele voorwaartse dus die moet afentoe gas terug nemen hahaha. Het is niet ras gebonden dus bij ons staat een hele snele fries op stal die is echt helemaal niet lui. Eigenlijk staan er drie waarvan één een beetje lui in de bak maar met buiten rijden niet en de andere twee zijn goed voorwaarts.
Nou succes en probeer toch les te krijgen. Dus ik denk dat je er even flink tijd in moet gaan steken om hem de trailer in te krijgen. concequent en veel geduld vraag of een ervaren persoon je helpt. Les is toch wel heel belangrijk zeker als je met sporen wil blijven rijden het gebeurt maar wat vaak dat mensen ze verkeerd gebruiken.
succes neem een goed voorbeeld van je dochter aan.
Mijn paard is ook niet zo heel voorwaarts van zichzelf. Ik reed ook met sporen en zweep maar het hielp niet. Ik ben toen les gaan nemen en moest zonder sporen en zweep gaan rijden. En heeeel concequent! Al ze maar een ietsje langzamer ging lopen meteen heel streng zijn en been geven. En na een tijdje ging dat wel helpen. Ik moest ook af en toe met een hand gaan rijden. Het schijnt dat je dan zelf ook wat meer onstpant en dat je paard dan iets voorwaatser wordt.
toevallig heb ik net les gehad en je moet echt consequent zijn!
been=voorwaarts,krijg je geen reactie dan bijtikken met de zweep. houd de overgang ook kort, dus paar passen sneller en dan duidelijke hulpen geven voor overgang terug. paar passen langzamer en weer versnellen.
Haai, ik rijd ook vaak op friezen, weinig looplust en slecht voor het been wat mij altijd helpt is zoals veel mensen hier al zeggen veel tempo wisselingen rijden. Niet 5 rondjes achterelkaar blijven draven, maar steeds overgangen rijden stap, draf galop.. En veel schakkelen in een gang van weer een langezijde harder en dan weer wat zachter enzevoorts. Zo zorg je ook dat je paard niet weet wat er gaat komen en meestal gaan ze dan juist beter opletten, en vinden het leuker (leuker dan 5 rondjes over de hoefslag draven zonder enige afwisseling). Wees ook conseqent, eerst alleen wat kuit druk (waar hij uiteindelijk al voor moet vliegen) dan een schopje, harder schopje, flinke tik. Paard moet wel reactie geven op jouw hulpen. Wees eerlijk en duidelijk tegen over je paard. Als je weg wilt, moet hij ook echt gaan (weg=weg). Als je gewoon conseqent bent en veel overgangen en veel schakkeld zal het vanzelf allemaal veel beter gaan. Veel plezier met je paardje.
oja was ik nog vergeten te zeggen : Sporen af! Is zoals al eerder vermeld een hulpmiddel om je hulpen te verfijnen en verduidelijken, een paard dat al niet aan het been is kan je der alleen nog maar erger mee afbotten. En probeer ook zelf je hu;pen zo duidelijk mogelijk te houden, dus benen stil, want zelfs al een ruiter constand met ze benen ziept maak je het al wat botter. gewening. Zelfde als jij de hele tijd een geluidje hoort ( trein die langs je huis komt bijvoorbeeld)in het begin zal je der op reageren, zal je het gene steeds opmerken, maar in der loop van de tijd raak je aan het geluid gewent en reageer je der niet meer op, je hoort het namelijk niet meer (gewening). Werkt ook zo bij een paard in begin reageert hij op alles maar is de loop van der tijd op weinig, omdat het al zo normaal is dat iemand constand ze been der aan heeft. Probeer daarom ook als hij loopt zo weinig mogelijk te doen om het tempo zo te houden. Let trouwe niet op me spelling ik heb dislextie (ook dit kan ik volges mij niet goed spellen :S)
tinkerlovee
Geplaatst: 27-02-15 19:59
Hallo allemaal
Ik heb een tinker nu 2 maanden maar loop steeds tegen het probleem aan dat zodra ik een volte in wil zetten dat hij helemaal niet naar mijn binnen been luisterd! weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Groetjes
anniekow
Geplaatst: 27-02-15 20:06
Zoals eerder al is gezegd inderdaad overgangen maken en consequent zijn. Ook het paard blijven verrassen met tempo wisselingen en figuren etc. Succes!
Maar hoe kan ik mijn figuren nu netjes maken als hij niet reageerd op mn been? Net als versnellen met de draf doet hij allemaal goed alleen als ik hulpen wil geven voor voltes loopt die Door mn been heen
aeolusnr1
Je hebt heel waarschijnlijk leren rijden op een manege, geen probleem hoor, wij allemaal hebben zo leren rijden. Maar een eigen paard is dan bijna altijd toch even schrikken, want die reageren altijd toch net iets anders dan je gewend was. En hoe dit op te lossen , tjaaaaa dat heb je nu net niet geleerd op die manege-lesjes, is dit op te lossen zeer zeker wel maar dit zelf gaan proberen aan de hand van enkel het gaan uitvoeren van tips die je leest via een forum, neeee dat is zeker nooit de goede manier van werken, zoek goede instructie of een trainer die jou privé les geeft. Dan komt dit zeker weer goed, doe je zelf gewoon verder maak je het probleem eigenlijk tot een gewoonte en bevestig je eigenlijk het probleem. zoek hulp, het is wel moeilijker een te traag paard actiever te krijgen dan een iets te snel paard iets te vertragen, maar dit was blijkbaar jouw keuze. Dus nu aan jou er ook te leren mee om te gaan. zoek les.