Jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:44

Hier gaan we veel op buitenrit met de jonge paarden.
Dan heb je juist de lange rechte lijnen, waar de paarden hun balans kunnen vinden, en het tegelijkertijd leuk vinden.
Misschien moet je dit een paar keer proberen. Lachen Ze zijn dan iig voorwaarts in de galop, en later kun je ook werken aan voltes.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:45

Ik zie er op zich weinig mis mee om de galop er af en toe bij te pakken, mits je er de ruimte voor hebt om hem wat langer rechtuit te laten gaan. Bochten zijn errug moeilijk in het begin namelijk. Ik zou me er alleen niet op focussen, balans in stap en draf is nu veel belangrijker en gaat je straks ook helpen in de galop.
Mocht je paard een dag echt lekker aan het lopen zijn, kan je altijd een galopje proberen. Ik laat mijn jonge paard altijd een beetje in galop vallen: wat harder draven, lichtrijden op het binnenbeen en dan aan laten galloperen. Aanspringen is vaak nog lastig, en vraagt ook veel balans. Door hem er wat in te laten vallen, zal dat bokken ook minder zijn. Als je dan een lange zijde galoppeert is het mooi meegenomen, als het wat korter is, is het niet erg. Wanneer je paard sterker wordt, zal hij ook langer kunnen galopperen. Ik zou niet gaan tikken als hij er uit valt, mits je paard wel in een voorwaartse draf doorgaat. Anders dat eerst weer oplossen en dan pas verder gaan.
Probeer het gewoon speels in je rijden te verwerken, maar leg je zwaartepunt bij het verbeteren van de balans in stap en draf. Dan zal je vanzelf merken dat het steeds makkelijk wordt om even te blijven galopperen. Overigens ben ik het met Ir111 eens, dat het wel van belang is dat je hem niet te veel stoort bij het (aan)galopperen. Iemand op de grond zal dit moeten beoordelen en je eventueel daarin moeten begeleiden. Ga ook niet doorzitten voor je gaat galopperen, dat is voor zowel ruiter als paard nog te lastig als ze nog zo wiebelig zijn.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:08

Ik gallopeer ook nog maar heel weinig met mijn jonkie, ze vind het moeilijk en kan haar achterhand nog onvoldoende onder de massa plaatsen. Ik probeer haar daarom eerst zo sterk mogelijk in stap en draf te maken, veel schakelen tot dat ze zo reageerd dat je alleen wat zwaarder moet gaan zitten om haar wat te verzamelen en alleen een klein tikje met je been moet geven om haar te laten strekken. Pak ook wat zijwaardse oefeningetjes erbij in stap, heb je later alleen maar profijt van en is goed voor de balans. Als je af en toe een keertje een galop probeerd zul je merken dat het hem steeds makkelijker af gaat. Geef je paard wat tijd, het zal zich zeker terugbetalen Ja !

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:12

Misschien kun je je beter eerst richten op het stap en drafwerk hierdoor wordt die van zelf wat sterker en kan die misschien later in de galop meer zijn balans vinden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:14

Jonge paarden vinden hun balans vooral in de bossen. Lange rechte lijnen galoperen...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:26

Hoi,
Ik heb mijn bijna 4 jarige nu ongeveer 6 maanden onder het zadel en zelfs nu valt ze nog wel eens terug naar de draf. heeft idd te maken met onbalans, conditie en het voorwaarts gaan aan het been. Veel overgangen rijden in stap en draf en wanneer je gaat galoperen ook daar eens naar een middengalop rijden. Maar zeker niet te lang en probeer dat jij diegene bent die zegt dat jullie weer gaan draven. En buitenritjes werken ook goed, lange zandpaden en lekker rechtuit, indien mogelijk met een maatje-paardje..Succes

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:13

Ik zou nog eventjes w8en, net als veel anderen doen Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:06

Mijn ervaring is gewoon door oefenen. en inderdaad, lekker het bos in, lange rechte zandpaden, en veel schakelen.

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:03

Veel met je stem, goed belonen als hij aanspringt! Geef telkens been, en vaak aanspringen, daar wordt hij sterker van.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:15

Navidad schreef:
Mijn ervaring is gewoon door oefenen. en inderdaad, lekker het bos in, lange rechte zandpaden, en veel schakelen.

haha ja dat doe ik nog niet. Ik wil hem eerst onder controle hebben in de binnenbak en dan proberen we het in de buitenbak en zo doen we steeds iets meer.

en tikken moet ik af en toe wel, ik gebruik het af en toe als ik met mijn benen niet goed kan drijven. Hij begon me vorige week ook al te steigeren en te doen. Hiermee word ik al geholpen.
Wat ik hier allemaal lees is zo verschillend, iedereen pakt het anders aan. Ik probeer me dan nu ook maar even te focussen op één iemand en vraag binnenkort wel een prive lesje.

De ene vind dat niet goed en de andere dat weer niet. Ik denk dat ik het zelf dan nog maar probeer op mijn manier.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:46

Deniseeeee schreef:
Hoi,

Het kan misschien helpen: Zet pionnen neer en ga eens slalommen dat is goed voor de balans van je paard.

Mvg.

NOOIT doen met een vrijwel onbeleerd paard. Ze moeten echt al een goede balans hebben voor dit soort oefeningen. Zo te horen heeft jouw paard nu al een groot probleem om in balans te blijven met jou erop dus kan je nagaan hoe hij dan gaat zwabberen. Het kan zijn dat jij ergens een minimale verstoring veroorzaakt in jouw zitten, veel jonge paarden zijn hier heel gevoelig voor omdat ze nog bijna geen gewicht op de achterhand brengen en dus al het gewicht op de voorhand ligt en ze toch al moeten zoeken naar hun balans nu er een mens op ze zit. Vraag hulp bij een ervaren instructeur of iemand die vaker paarden heeft ingereden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:19

daniella74 schreef:
Zo te horen heeft jouw paard nu al een groot probleem om in balans te blijven met jou erop dus kan je nagaan hoe hij dan gaat zwabberen. Het kan zijn dat jij ergens een minimale verstoring veroorzaakt in jouw zitten, veel jonge paarden zijn hier heel gevoelig voor omdat ze nog bijna geen gewicht op de achterhand brengen en dus al het gewicht op de voorhand ligt en ze toch al moeten zoeken naar hun balans nu er een mens op ze zit. Vraag hulp bij een ervaren instructeur of iemand die vaker paarden heeft ingereden.

Ik ga hier helemaal in mee. Zeker omdat je paard aan de longe geen moeite heeft met galop lijkt het erop dat jij hem in de weg zit.

Maar goed, ik val in herhaling... Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 01:48

Armani88 schreef:
Navidad schreef:

haha ja dat doe ik nog niet. Ik wil hem eerst onder controle hebben in de binnenbak en dan proberen we het in de buitenbak en zo doen we steeds iets meer.

ieder heeft daarin zijn eigen doen en laten. Persoonlijk vind ik dit de fijnste manier, twee oudere paarden erbij een lekker lange paden rijden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 07:56

wees blij dat ie al aangalloppeerd en dan goed belonen. het paard heeft blijkbaar de kracht nog niet om het langer vol te houden. doe dit voorlopig alleen met iemand in het midden met een longeerzweep. Zet het paard in een hoogtempo draf en laat hem erin vallen. doe dan niets meer en laat degene op de grond het werk verrichten.

Ik heb met mjin jonge merrie pas de galop meegenomen toen ik haar al 1,5 maand onder het zadel had. Daarvoor alleen als ze toevallig zelf perongeluk in galop ging. Galop is geen must op deze leeftijd. Als ie nu je nog uitprobeerd met stijgeren ed dan is ie er nog niet aan toe en dan zou ik er zeker altijd iemand naast hebben om je te helpen met voorwaarts rijden.

Hoe gaan je schijnovergangen van stap naar draf en omgekeerd? Daar zou ik eerst maar eens aan werken voor je je druk maakt om de galop