Opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte91

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:02

Als mijn paard wel eens zenuwachtig doet, ga ik ernaast staan en neem ik mijn teugels vast zoals je ze vasthebt als je rijd. over de nk dus en knijp ik een paar keer op de linkerkant en een paar keer op de rechterhand. Dan staat ze zo weer stil.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 10:25

KiMmK schreef:
Hmm daar had ik ook heel vaak last van en nog steeds hoor!
Maar bij mij heeft het erg geholpen om zelf wat leniger te worden (ik deed aan karate).
Als de spieren van jezelf wat zijn opgerekt kom je er veel makkelijker over heen.
Voor de rest kijk of er in de bak ergens een zand verhoging is? Wij hebben namelijk aan de alle zijkanten van de bak een soort van zand ophoping waar dan gras groeit, hier sta ik meestal dan op aangezien ik liever ook geen krukje wil gebruiken Knipoog
Succes ermee!

Nee er zijn geen zand verhogingen, want de bak bij ons wordt elke dag geslpeet. Om juist dit te verhelpen Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:51

KiMmK schreef:
Hmm daar had ik ook heel vaak last van en nog steeds hoor!
Maar bij mij heeft het erg geholpen om zelf wat leniger te worden (ik deed aan karate).
Als de spieren van jezelf wat zijn opgerekt kom je er veel makkelijker over heen.
Voor de rest kijk of er in de bak ergens een zand verhoging is? Wij hebben namelijk aan de alle zijkanten van de bak een soort van zand ophoping waar dan gras groeit, hier sta ik meestal dan op aangezien ik liever ook geen krukje wil gebruiken Knipoog
Succes ermee!

Wat is er mis met een krukje??
Juist met een krukje opstappen is beter voor je paard/pony en we willen toch allemaal goed zijn voor ons dier??
Bedenk dat jou gewicht 3 x of meer aan zijn ruggengraat komt te hangen , wat kan dat voor schade aan gaan richten denk je??

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:05

midgie: Waarom een krukje gebruiken als je naast de bak een zand ophoping heb?! Tenslotte is die van mij zo draaierig dat ik bang ben dat hij op krukje gaat staan! Dit is al eens eerder het geval geweest. Ik snap heus dat gewoon normaal opstappen slecht is voor de rug dus sta ik naast de bak (dit is net zo hoog als een normaal opstap krukje) Maargoed in dit topic gaat het niet over mij maar over de ts.. Ik denk dat we nu een beetje offopic gaan en vind dat de ts hier weinig aan heeft Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 07:53

Wij hebben een pensionklant die heeft een opstap beugel, daar zit een beugel extra aan die omlaag geklapt kan worden, waardoor hij ongeveer 15 cm. Langer word, als je er dan op zit kan je hem weer omhoog klappen, erg handig. Pling

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:17

Die opstap beugels zijn inderdaad handig!!! moet er ook maar eens eentje kopen, haha Ik heb ook altijd (al 20 jaar dat ik rijd) last met het opstappen. Heb altijd fjorden en ijslanders gereden, dus mij moet je al helemaal niet voor een groot paad zetten zonder krukje!!! Wil het het paard niet eens aan doen.

Ik snap wel dat je graag zonder krukje op wilt kunnen stappen. Niet overal zij krukjes te vinden. Ik zou wat trainingen doen, waardoor je benen wat leniger worden. Succes

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:20

Ik stap op via een krukje.. de kruk staat in de hoek, dus geen last van een in de weg staand krukje..
ik kan ook makkelijk zo op mn paard klimmen..

maar ik denk aan mn paard,zadel en mezelf Lachen

DanielleR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:06

Misschien is het een idee om iemand een voetje te laten geven in de bak. Dan krijg je vanzelf meer kracht en gevoel om op te stappen. En in de bossen kun je misschien met iemand met een rustig paard gaan rijden en dan maar een uurtje oefenen met op en afstappen. Als het niet lukt kun je nog hulp krijgen van die andere.

You_Turn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:07

houvanponies schreef:
Hupjes maak ik al

En ik wil liever zelf kunnen opstappen en niet afhankelijk te zijn van een krukje, en behalve dat al er niemand is om voor jou het krukje op te ruimen blijft de heletijd het krukje daar staan

ja het is veel makelijker voor een paard als je niet zo loopt te stuntelen dus je kan het beste beginnen met krukje en steeds oefenen en bla bla bla en dan zonder krukje !

Succes

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:26

Als ik jou was zou ik gewoon met een krukje gaan opstappen! Wat maakt het nou uit! Het is voor jezelf alleen maar makkelijker... Maak het jezelf niet moeilijk en doe het gewoon... Er zijn zoveel mensen die dat doen... En als het je ook lukt met behulp van veel (arm) spier kracht is dat toch okee! Als je er maar op komt! Knipoog

Nou ik wens je veel succes, en als het alleen aan het opstappen ligt is er verder niets aan de hand!

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:45

Ik denk dat de meeste tips wel gegeven zijn! maar toch even: Je gaat naast je paard zijn heup staan met je gezicht naar de kont toe zeg maar. dan doe je je linkervoet in de stijbeugel hup je 1 x en hoepla je zit erop. Je kan tevens ook nog sport oefeningen doen om alles te versterken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:00

Je moet gewoon je beenspieren versterken.
Dit kun je thuis op de trap oefenen.
ga beneden aan de trap staan en zet 1 voet op de 2de trede en stap dan met je andere voet bij, herhaal dit een aantal malen.
lukt dit goed dan zet je je voet op de 3de trede en dan doe je hetzelfde, je zult zien dat dat zwaarder gaat.
Ook dit blijf je regelmatig oefenen, als je het haalt kun je dan nog een stap verder gaan.
Op die manier worden je beenspieren sterker en kun je je dus ook beter af gaat zetten als je met 1 voet in de beugel zit.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 06:01

Met een krukje heb ik dus gewoon prezies het zelfde probleem (ik krijg me zal mniet hoog genoeg om me been over de kont te zwaaien Knipoog