niet een volte willen maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

apenstaartje

Re: niet een volte willen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:20

Olita schreef:
Als het aan mijn zit lag dan had ik rechtsom ook wel problemen.
en waarom lukte het weken geleden dan wel?

Dat het in het begin wel lukte kan verklaarbaar zijn doordat je nu wat meer gaat rijden/vragen.
bv meer nageeflijk waardoor je het paard wat meer uit balans kunt halen.

Mijn paard trekt ook heel erg naar andere paarden en is snel afgeleid. Dat zijn jonge paarden nu eenmaal en dat moeten ze (af)leren.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:24

Hoi femmy, zie mijn vorige reactie. het kan hoor dat het daar ook mee te maken heeft, maar wat ik vergeten ben om te vertellen is dat bij A ze wel de volte rijdt, en bij C niet. en in het midden ook niet. zodra we op de rechterkant van de hoefslag een volte inrijden.. doet ze wel.. maar zodra we van de linkerkant eraf moeten gaat ze moeilijk doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:25

Dus als ik het goed begrijp dan rijdt ze rechtsom alle volte's en linksom alleen degene bij de A?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:27

Klopt, als we op de linkerkant van de hoefslag rijden.. dan kan ik op die zijde geen volte inrijden. (als we net beginnen met rijden wel maar na enkele minuten komt dit gedrag.)

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:35

het inrijden vanaf de rechterkant lukt wel, maar als ik dan op de linkerkant van de hoefslag kom en de volte wil afmaken door links van de hoefslag te willen dan lukt dit niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:39

Citaat:
op de linkerkant van de hoefslag kom en de volte wil afmaken door links van de hoefslag te willen

Ik snap niet precies wat je met deze zin bedoeld? Bloos

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:43

als ik op de linkerhand bijvoorbeeld een volte wil maken van b richting e, en van de e af wil rijden naar letter b weer dan lukt dit niet. dus op de zijde van K E H krijg ik haar de volte niet op

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:51

Ohzo, ik snap 'm weer Knipoog
Kan je eens beschrijven wat ze precies doet? Qua tempo, hoofdhouding, balans etc.?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:52

Ik heb jaren geleden ook een jong paard gehad met dit probleem. Identiek hetzelfde zelfs. De plaats waar ze al dan niet de volte wil rijden heeft te maken met de plaats van de uitgang Haha!
Ik heb verschillende zaken geprobeerd. Het beste hielp bij mij : rustig blijven doorgalopperen en telkens op de volte vragen. Wil ze niet ? Geen probleem, we galopperen gewoon weer rond. Telkens en telkens opnieuw. Op een gegeven moment plooien ze toch, en dan stop je ONMIDDELLIJK met galopperen, stapt uit en zadelt af. Het paard heeft geleerd : als ik doe wat baasje vraagt, word ik beloond (ik mag stoppen). Als ik niet doe wat baasje vraagt moet ik hard werken. (ik moet nog een rondje galopperen).
Je moet ze niet proberen te dwingen, enkel vragen. Het paard is uiteindelijk toch sterker dan de ruiter.
Grondwerk helpt ook. Leer je paard te wijken voor druk en niet ertegenin te gaan. Met een paard dat goed wijkt voor druk heb je dit probleem nooit.
De pony van onze oudste dochter doet dit soms ook nog. Omdat blijven galopperen te zwaar is voor een kind van 9 moet ze dan van mij haar pony terug nemen in draf. Onmiddellijk op de volte zetten (in draf gaat het wel) en van zodra hij op de volte is terug aangalopperen.
Het allerbelangrijkste is : stop met rijden onmiddellijk nadat het paard de volte correct heeft gedaan. Hij moet er een positief gevoel bij krijgen. Dat is nu duidelijk niet het geval ! Het paard denkt als volgt : "Baasje trekt. Ik trek tegen. Baasje trekt nog harder. Ik trek nog harder tegen. Ik ren er vervolgens vandoor. Baasje wordt boos." Het paard zal op den duur al beginnen harder lopen of tegenwerken zodra jij je binnenteugel opneemt om de volte in te zetten omdat hij VERWACHT dat hetgeen hij DENKT zal gaan gebeuren. Het wordt een vicieuze cirkel waar jullie niet meer uitgeraken.

Je kunt je paardje ook sterker maken op de linkerhand door regelmatig te longeren met het pessoatuig. Zo worden ze soepeler en zal alles gemakkelijker gaan. De reden dat ze dit niet willen doen is omdat het binnenachterbeen dan zwaar belast wordt, en dit voelt niet fijn voor een paard dat nog onvoldoende in conditie is. Dat is ook de reden dat hij het in het begin van de training wel nog wil doen en daarna niet meer. Het binnenachterbeen wordt moe, het paard zelf ook en we zijn opnieuw vertrokken in de negatieve spiraal.

succes !

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:00

Heino, ze begint te rennen als ze merkt dat ik de volte op wil, hoofd gaat omhoog als ik inwil buigen. Sevke, ik probeer het ook te doen zoals jij omschijft.. stoppen wanneer het uiteindelijk wel lukt. ik geef ook niet op en zal dan ook net zolang haar de volte opsturen totdat ze het doet. ik draaf alleen op het moment de voltes dat doen we nog niet in galop.. ze heeft nog maar net de galophulp onder de knie. en het klopt wel ze weet ook wanneer ik de volte op wil rijden en daarom kan ik niet eerder reageren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:11

Is het geen idee dan om eerst in stap de volte's te proberen en als dat goed gaat de draf erbij te pakken?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:19

Hoi Heino, stap gaat sowiso wel goed. maar als ik dat bijvoorbeeld net na een bocht wil doen dan houdt ze haar half al stijf dat ik haar niet kan inbuigen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:26

En links afwenden dan, gaat dat wel?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:29

IK heb niet alles gelezen, maar heb er wel ervaring mee. IK heb geleerd gekregen gewoon op de volte te zetten zonder stelling te vragen. Een volte is moeilijk voor een jong paard, dus begin zonder stelling en voer dit langzaam op om steeds een stukje meer de binnenteugel erbij te nemen. eerst eens een seconde dan zo op voeren, vragen en loslaten enz

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:29

nee.. dat wil ook niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:33

hoe zit het nou met les?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:38

Die vraag wordt categorisch ontweken, dus ik neem aan dat er geen les is?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:47

Het kan ook zijn dat jouw paard niet recht is. Ze kan bijvoorbeeld op haar linkerschouder vallen, waardoor ze de bocht niet door komt.
Je kan beginnen met contrastelling, waardoor je paard wel naar de buitenschouder moet. Tijdens de volte zal je paard dan wat recht blijven, maar door steeds te proberen iets meer in te buigen (doe dit zeer gelijdelijk aan) kan je uiteindelijk de buiging meer opbouwen.

Mogelijk heb je op 1 van de teugels bij rechtuit stappen/draven meer druk als op de andere teugel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:58

Hoe herkenbaar. Zo een rijd ik ook. Richting uitgang niet de volte op willen en de andere zijde wel. Ik zorg gewoon dat ik net even wat slimmer ben door bijvoorbeeld van de hoefslag af te laten wijken en dan met stelling naar buiten toch een wending te maken. Dat hij dan heel lelijk is maakt me nu nog even niet uit. Ook werk ik veel via de middellijn, dat is blijkbaar lastig voor het paard en vergeet dan in opstand te komen. In alle gevallen zorg ik dat ik niet in gevecht hoef te gaan en dat ik hem op andere slimme maniertjes toch linksom aan het werk kan houden.
Ik hou wel een zweepje tegen de schouder in galop aangezien hij wel een paar keer wist te presteren om vlak voor de wand ineens naar rechts uit te breken. Het zweepje tegen de schouder bleek overtuigend genoeg om dat te voorkomen.

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:00

Nee ik heb geen les dat klopt, en ik ben niet elke minuut op het forum aan het kijken meiden. Ik rijd 12 jaar al paard en heb ook jonge paarden gereden en ik probeer eerst zelf er uit te komen, mocht dat niet willen dan zal ik begeleiding nemen. Het kan kloppen driebergen dat de druk op de buitenteugel iets minder is dan op de binnenteugel, dit komt ook omdat ik haar niet echt naar binnen kan laten kijken op die hand.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:41

Ik bedoelde eigenlijk meer de teugeldruk die je paard geeft. Een scheef paard heeft op de ene teugel meer druk dan op de andere. Ook buigt ze de ene kant beter op dan de ander. Door recht te richten kan die buiging en teugeldruk meer gelijk worden. (en is beter voor je paard.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:21

Olita schreef:
Nee ik heb geen les dat klopt, en ik ben niet elke minuut op het forum aan het kijken meiden. Ik rijd 12 jaar al paard en heb ook jonge paarden gereden en ik probeer eerst zelf er uit te komen, mocht dat niet willen dan zal ik begeleiding nemen. Het kan kloppen driebergen dat de druk op de buitenteugel iets minder is dan op de binnenteugel, dit komt ook omdat ik haar niet echt naar binnen kan laten kijken op die hand.

Ik rijd ondertussen langer dan 12 jaar paard..
Maar ik neem echt wel les!!!
Iemand anders ziet soms net dat wat je zelf mist!
Of zelf fout doet..

Zelfs Anky neemt les.......

Het is namelijk zonde om een jong paard wat net
beleerd wordt, per ongeluk fout te beleren...
En een foutje is er zo ingeslopen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:19

Sorry, maar die 12 jaar ervaring is niks, zeker als je nu zo'n probleem heb en niet weet hoe dat komt. Proberen via bokt om daar achter te komen is natuurlijk niet de juiste manier, maar wel de goedkoopste.
Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:37

Waarom focus je je zo verschrikkelijk op de volte naar links op speciaal die ene plaats als ze op een andere plek wel op de volte wil?
Ik zou haar sterker soepeler maken op de linkervolte die ze wel wil maken en de volte achterin de bak even laten zitten.

Het paard is nog jong, ik zie liever dat ze spelenderwijs eea leren dan dat ze gedwongen worden. Rijden moet leuk zijn voor een paard, als je dat nu al verpest is het mogelijk voor de rest van het leven van het paard verpest!!
Ook zou ik veel van hand wisselen, dus slangevoltes met maximaal drie bogen, geen te krappe bochten met zo'n jong ding, en grote achten rijden.

Les vind ik vooral met zo'n jong ding erg belangrijk, iemand van de grond kan zien wat er fout/goed gaat.
Ik rij 30 jaar en heb nog steeds les en ik heb het ook nodig ook voor de kleine onregelmatigheden die er in sluipen als ik geen les heb.

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:49

Hoi,

Ik weet niet of dit helpt, maar het zou kunnen helpen.
Ga bij het hoofd staan en duw met je vinger even een beetje achter de singel zodat ze haar kont draait.
Hou verder goed je buitenbeen eraan en neem je zweepje aan de buiten kant.

Mvg.