scherper bit!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gigil

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:19

die van mij loopt buiten ook met een stang. Dan hoef je niet de hele tijd in te houden en te trekken.1 keer aannemen is genoeg. hij blij, ik blij en lekker rijden voor allebei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:21

Het is beter dat je paard stopt aan je hulpen dan dat je paard stopt omdat het hem pijn doet Knipoog Nogmaals, werk aan je probleem ipv een scherper bit in z'n mond te doen Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:26

vertel eens wat meer. Wat voor bit heb je nu???
Past het goed?
Ik vind het typisch bokt, als je vindt dat TS geen scherper bit moet nemen, draag dan ook een alternatief aan. Dat doet niet iedereen.

Een scherper bit zou niet snel mijn voorkeur hebben maar ik heb het vroeger ook een keer gedaan. Je wilt wel een veilige situatie. nu ben ik ouder en wijzer en wil ik het niet meer zo.

Als 2 landen in oorlog zijn en de een gaat vechten, vecht de ander terug. Jij zou meer diplomatiek moeten denken. Hoe praat je met je paard en krijgt hij vertrouwen in jou zodat hij niet meer gaat rennen buiten? Tip: ga het gevecht liever niet aan, maar probeer met hulp een andere oplossing te vinden.

een stang vind ik ook geen slecht idee, zonder kinketting. Kan ook al veel beter werken zonder dat je paard echt pijn heeft. Een rubberen stangbit, heeft iemand daar ervaring mee?

succes!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:26

geloof me, als ze buiten weg willen, zijn ze weg hoor en geen bit gaat ze tegenhouden...

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:28

als je goed met een stang om weet te gaan is er niets aan de hand.maar dat ligt eraan of je zelf een zachte hand hebt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:32

gigil schreef:
als je goed met een stang om weet te gaan is er niets aan de hand.maar dat ligt eraan of je zelf een zachte hand hebt.

ik denk eerlijk gezegd niet dat hier goed met een stang gaat omgegaan worden. Het probleem is immers dat de pony niet te houden is en meestal eindigen we dan in een neerwaartse spiraal van trekken en erdoorheen beuken... Met een stang mag je niet met teugelcontact rijden in feite, maar vermits TS schrik heeft dat haar paard er vandoor gaat gaan, gaat ze 9/10 de neiging hebben van hem stevig vast te houden en dat is met een stang nog fouter dan met een trens...

Kijk mijn pony is ook hevig ,maar de truc is net van niet aan de teugels te gaan trekken... Als ik met strakke teugels ga rijden maakt ze haar zo druk dat er geen huis mee te houden valt. Als ik ze gewoon iets meer ontspannen laat lopen en vanuit mn zit rij, komt ze na een paar pasjes meteen terug naar een beschaafde galop...

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:34

ik heb geen zin in een jakker paard wat je constant terug moet nemen op je zit en benen. met stang loopt hij lekker met een lang teugeltje en ontspannen. En het is heus niet zo dat je hem pijn doet omdat hij toevallig een stang inheeft. Heb ook wel mensen een dubbelgebroken trensje door de mond zien raggen. Nou dan maar lekker met mijn stangetje.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:40

Natuurlijk is een bit even scherp als de ruiterhand, maar het ene bit is gewoon van nature zachter dan het andere. Dat moet je niet constant willen vergelijken. Raggen met een stang is nog altijd pijnlijk dan met een trens.

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:46

gigil schreef:
die van mij loopt buiten ook met een stang. Dan hoef je niet de hele tijd in te houden en te trekken.1 keer aannemen is genoeg. hij blij, ik blij en lekker rijden voor allebei

ja idd je hoeft toch niet de hele tijd te trekken, gewoon als die de benen wilt nemen ff terugnemen.
daarvoor wil ik het ook.

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:47

rakni schreef:
vertel eens wat meer. Wat voor bit heb je nu???
Past het goed?
Ik vind het typisch bokt, als je vindt dat TS geen scherper bit moet nemen, draag dan ook een alternatief aan. Dat doet niet iedereen.

Een scherper bit zou niet snel mijn voorkeur hebben maar ik heb het vroeger ook een keer gedaan. Je wilt wel een veilige situatie. nu ben ik ouder en wijzer en wil ik het niet meer zo.

Als 2 landen in oorlog zijn en de een gaat vechten, vecht de ander terug. Jij zou meer diplomatiek moeten denken. Hoe praat je met je paard en krijgt hij vertrouwen in jou zodat hij niet meer gaat rennen buiten? Tip: ga het gevecht liever niet aan, maar probeer met hulp een andere oplossing te vinden.

een stang vind ik ook geen slecht idee, zonder kinketting. Kan ook al veel beter werken zonder dat je paard echt pijn heeft. Een rubberen stangbit, heeft iemand daar ervaring mee?

succes!

vicky is een manegepony geweest, dus het is gewoon zo'n standaard bit vind het zelf een beetje een gaar bit. wil een nieuw hoofdstel voor haar gaan kopen en als ik in de bak gaat rijden gewoon dat oude bit en ga ik buiten rijden dan een scherper bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:49

gigil schreef:
ik heb geen zin in een jakker paard wat je constant terug moet nemen op je zit en benen. met stang loopt hij lekker met een lang teugeltje en ontspannen. En het is heus niet zo dat je hem pijn doet omdat hij toevallig een stang inheeft. Heb ook wel mensen een dubbelgebroken trensje door de mond zien raggen. Nou dan maar lekker met mijn stangetje.

Maar je hoort toch juist ook te rijden op je zit en je benen? Zo beleer ik mijn paard ook. Daarbij rij ik vrij veel met losse teugels, juist omdat ik niet continu druk om hem wil zetten. En als het dan wel een keertje moet, luistert hij ook meteen. Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:50

Ik ga toch met de rest mee hoor. Zoiets moet rijtechnisch op te lossen zijn. Er gaat alleen veel tijd in zitten.
Mijn verzorgpony sloeg buiten ook elke keer op hol en uiteindelijk moest ik zelfs een keer met een stang naar buiten. Dat was dus het resultaat van de vorige verzorgster, die buiten alleen maar wilde galopperen. Het heeft heel lang geduurd voordat het buiten rijden ook in een rustig tempo en op een gewoon bit wou, en nog steeds is het niet altijd makkelijk, maar een scherper bit is zo'n makkelijke oplossing...

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:50

owja en ik zit niet op mensen te wachten die commentaar geven, zoals van als je haar niet kan houden dan ga je gewoon niet naar buiten.
mensen die al met scherper bit rijden die vinden het normaal en als iemand anders het wilt dan worden ze afgekraakt.
doe dat maar lekker ergens anders en niet hier.

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:52

gigil schreef:

idd, heb je er mischien een foto van?
dan weet ik naar wat ik ongeveer kan gaan zoeken
dankjewel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:53

love_speedy schreef:
owja en ik zit niet op mensen te wachten die commentaar geven, zoals van als je haar niet kan houden dan ga je gewoon niet naar buiten.
mensen die al met scherper bit rijden die vinden het normaal en als iemand anders het wilt dan worden ze afgekraakt.
doe dat maar lekker ergens anders en niet hier.

Wie bedoel je hiermee dan?

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:54

ik heb helemaal geen verstand van bitten, maar wat is het verschil tussen een stang en een trens, en zouden daar foto's geplaats van kunnen worden.
nu moet ik echt in me pony haar mond trekken om haar stilstaand te krijgen en dat wil ik ook niet.
dan heb ik zoiets van mischien toch iets scherper en mischien dat ze dan beter luistert.
maar wat is beter trens op stang?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:55

TS, als jij geen verstand van bitten hebt, moet je er ook niet zomaar wat in gaan hangen. Al helemaal geen stang. Lijkt mij niet verstandig.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:55

Ze hebben toendertijd bij mijn pony het zelfde gedaan. Ook omdat deze niet te houden is buiten. Er werd vanalles ingehangen. Na verloop van tijd word je paardje 'immum' voor het bit en ze hingen er weer wat scherpers is. Na dat het mijn eigen pony werd heeft het mij anderhalf jaar geduurd voordat ik met een normaal bitje, fatsoenlijk buiten kon rijden.

Ik reed eerst kleine stukje, eerst alles stappen, dan werd hij in ieder geval niet te heet. Later proberen te draven, veel overgangen maken, dat je een beetje controle over hem krijgt. Ik galopeer nu eigenlijk nooit in het bos. Ik heb een forse ruin en ben zelf maar een meisje van 1.60, als hij dus op de loop gaat, dan red ik het nooit.

Neem alsjeblieft geen scherper bit. Daar krijg je alleen nog maar meer moeilijkheden mee.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:56

je kan gewoon een recht stangetje nemen maar over het algemeen is mijn ervaring dat een stangetje minder inwerkt dan een gebroken bit (mijn ervaring) is gewoon een recht bitje met bus of watertrens. Ik heb zelf een menbit een utrechts stangetje, daar zit dus wel een ketting bij en kan je instellen welke stand je ermee rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:57

gigil schreef:

En als je hem gewoon leert dat hij zich buiten ook moet gedragen hoef je dat dus ook niet op een gewoon bit.

Nu remt hij omdat het hem pijn doet.
Dus alleen maar lekkerder voor jou...niet voor hem

Een ongebroken bit is GEEN stang

Een stang heeft een hefboom.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:58

dan is het een correctie bit

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:59

Ik zou gewoon beginnen met kleine rontjes waar je veilig kan rond hobbelen en ik zou ook zeker iemand mee nemen daarna kan je de rondjes uitbreiden . Die van mij heeft het ook doorgekregen dat ze door het bit heen kan maar ik ben absoluut niet van plan om er een ander bit in te hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:03

waneer is het een correctie bit bedoel je?

Afbeelding
Ongebroken trens

Afbeelding
correctie bit

Afbeelding
stang

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:04

de middelste bedoelde ik

zou je denken dat ze de dressuur stang bedoelde. Die is enorm pittig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:05

als mensen het over een stang hebben, praat je over scharen...anders gebruik je de banaming verkeerd.